Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR745317
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR745317/1
Aanwijzingsbesluit Dienst van Algemeen Economisch Belang Energie Coöperatie Bunnik
Geldend van 13-10-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025
Intitulé
Aanwijzingsbesluit Dienst van Algemeen Economisch Belang Energie Coöperatie BunnikGelet op:
artikel 160 Gemeentewet;
artikel 14 en 106, tweede lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie;
het besluit van de Europese Commissie van 20 december 2011 (2012/21/EU), betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, van het VWEU op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen, het DAEB-Vrijstellingsbesluit,
Overwegende dat:
- •
op grond van artikel 106, tweede lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (decentrale) overheden bepaalde diensten die in het algemeen belang worden uitgevoerd kunnen aanwijzen als Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB);
- •
om gebruik te kunnen maken van de bijzondere situatie die een DAEB inneemt binnen het mededingings- en staatssteunrecht een onderneming daarvoor specifiek met het beheer van een bepaalde DAEB dient te worden belast;
- •
met een beroep op het DAEB-vrijstellingsbesluit van de Europese Commissie steun in de vorm van een compensatie voor de DAEB is vrijgesteld van melding aan de Europese Commissie;
- •
de gemeenten Bunnik het belangrijk vindt dat inwoners zich op een toegankelijke en onbevooroordeelde wijze kunnen oriënteren op hoe zij hun woning kunnen verduurzamen;
- •
De Energie Coöperatie Bunnik op dit moment een unieke en cruciale rol vervult in het op lokaal niveau toegankelijk maken van de energietransitie bij inwoners thuis.
- •
Er op dit moment geen ondernemingen of commerciële initiatieven zijn die onder vergelijkbare omstandigheden een soortgelijke rol kunnen vervullen.;
Besluit:
- 1.
Aan te wijzen als Dienst van Algemeen Economisch Belang, de volgende diensten:
De dienstverlening van Energie Coöperatie Bunnik:
- a.
De verlening van ‘eerstelijns’-advies aan huis voor de verduurzaming van de eigen woning.
- b.
Het ondersteunen van de gemeente bij de uitvoering van gemeente brede of wijk specifieke projecten, door het leveren van lokale kennis en vrijwilligers.
De dienstverlening a. en b. is alleen beschikbaar voor (inwoners van) de gemeente Bunnik.
Onder eerstelijnsadvies wordt verstaan. Het aan huis of tijdens een georganiseerd spreekuur adviseren van de mogelijkheden tot verduurzaming van de eigen woning. Hieronder vallen o.a. ook de uitvoer van een warmtescan, waardoor specifiek en gericht advies verstrekt kan worden.
Binnen de ondersteuning van de gemeente bij gemeentebrede of wijkspecifieke projecten valt onder het:
Het (mede-)organiseren van bijeenkomsten op buurt- of wijkniveau over energiebesparing en/of duurzame warmte binnen de gemeentelijke buurtisolatieaanpak;
- •
Het bijhouden en beheren van een lokale (online)kennisbank met voorbeelden van woningen in de gemeente, niet zijnde een vervanging van bestaande websites zoals het energieloket van de gemeente of milieu centraal, of vergelijkbaar.
- •
Organiseren van bijeenkomsten voor lokale kennisuitwisseling over woningaanpak, gericht op bewoners van de gemeente Bunnik;
- •
Het verstrekken van advies aangaande de uitvoer van energietransitie, in zoverre het de lokale invulling van de energietransitie betreft
- •
Het uitvoeren van tenminste één inkoopactie voor woningeigenaren en/of huurders, gericht op woningisolatie of duurzame verwarming, passende bij het beleid van de gemeente;
- 2.
De aard en duur van de openbare dienstverplichtingen:
De diensten worden geleverd tussen 1 januari 2025 en 31 december 2026. De financiële bijdrage wordt verstrekt voor de gehele periode. De openbare dienstverplichtingen kunnen worden verlengd tot en met 31 december 2028 en nogmaals verlengd tot en met 31 december 2030.
- 3.
Betrokken ondernemingen en het betrokken grondgebied:
De betrokken onderneming is Energie Coöperatie Bunnik U.A., gevestigd te Bunnik, ingeschreven in het handelsregister met KVK-nummer 74266179, die diensten levert aan (inwoners woonachtig in) de gemeente Bunnik.
- 4.
Aard van de uitsluitende of bijzondere rechten die de ondernemingen zijn toegekend:
Niet van toepassin
- 5.
Parameters voor de berekening, controle en de herziening van de compensatie:
De vergoeding die Energie Coöperatie Bunnik ontvangt is niet hoger dan nodig om de netto kosten van de uitvoering van de DAEB te dekken.
- 6.
Regelingen om overcompensatie tevermijden en terug te betalen:
De maximaal beschikbare compensatie bedraagt voor de periode 1 januari 2025 tot en met 31 december 2026 €19.793. De maximaal beschikbare compensatie voor perioden daarna wordt gebaseerd op de begroting van Energie Coöperatie Bunnik alsmede de daarvoor beschikbare ruimte in de gemeentelijke begroting en bepaald in de subsidieverleningsbesluiten. De definitieve vaststelling van de compensatie wordt op dusdanige wijze gedaan dat overcompensatie wordt voorkomen. Indien na uitvoering van de diensten blijkt dat de ontvangen financiële bijdrage tot overcompensatie heeft geleid, is Energie Coöperatie Bunnik verplicht alle overcompensatie aan de gemeenten terug te betalen. Energie Coöperatie Bunnik voert, indien zij ook andere activiteiten dan de DAEB-activiteiten uitvoert, een boekhoudkundige scheiding van kosten verbonden aan haar DAEB-activiteiten en kosten en inkomsten verbonden aan haar andere activiteiten.
- 7.
Inwerkingtreding:
- •
Dit besluit treedt in werking vanaf het moment van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2025.
Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit DAEB Energie Coöperatie Bunnik gemeente Bunnik
Bezwaarschrift indienen
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Wij raden u aan om eerst met ons te bellen. Onze medewerkers kunnen verder toelichten om welke redenen het besluit is genomen. Blijft u het toch oneens zijn met het besluit? Dan stuurt u binnen zes weken een brief aan:
Het college van burgemeester en wethouders
Postbus 5
3980 CA BUNNIK
Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop deze brief is verzonden. Daarmee voorkomt u dat we uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen. Het bezwaarschrift bevat in ieder geval:
- uw naam en adres;
- datum en handtekening;
- een omschrijving van het besluit waar het bezwaarschrift tegen gericht is (u kunt bijvoorbeeld datum en kenmerk van deze brief vermelden of een kopie meesturen);
- de reden waarom u bezwaar maakt.
Machtiging bij vertegenwoordiging
Als iemand anders u vertegenwoordigt, is het nodig om een door u ondertekende machtiging bij het bezwaarschrift te voegen.
Digitaal indienen bezwaarschrift
Het bezwaarschrift kunt u ook indienen met het webformulier (‘bezwaarschriftformulier’) via onze website www.bunnik.nl. Dit formulier kunt u vinden bij het onderwerp ‘online regelen’ op onze website. Voor deze wijze van indienen heeft u een elektronische handtekening (DigiD) nodig.
Voorlopige voorziening aanvragen
Ons besluit geldt ook tijdens de bezwaarprocedure. Als u wilt dat het besluit niet meteen ingaat, kunt u om een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank. Dat is een voorlopige beslissing om een bepaalde handeling uit te stellen of juist door te laten gaan. Dit kan alleen als u al een bezwaarschrift heeft ingediend. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Utrecht.
Het postadres is:
Rechtbank Midden-Nederland, afdeling Bestuursrecht, voorlopige voorzieningen
Postbus 16005
3500 DA Utrecht.
U kunt het verzoek om voorlopige voorziening ook digitaal indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht, hiervoor dient u te beschikken over een DigiD. Op de genoemde site is hierover meer informatie te vinden.
Kosten voorlopige voorziening
Voor een voorlopige voorziening betaalt u griffierecht. Meer informatie hierover krijgt u van de griffie van de rechtbank.
Ondertekening
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 23 september 2025 van het college van burgemeester en wethouders,
Gemeentesecretaris Burgemeester
Dhr. M. R. van der Jagt Dhr. R. van Bennekom
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl