Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR745227
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR745227/1
Budgethoudersregeling NoVA 2025
Geldend van 11-10-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2025
Intitulé
Budgethoudersregeling NoVA 2025Het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie Noord-Veluws Archief,
gelet op:
- •
Het voorstel van de directeur van NoVA d.d. 5 september 2025;
- •
Het bevorderen van doelmatig financieel beheer, rechtmatigheid van bestedingen en duidelijke financiële verantwoordelijkheden.
besluit:
- •
Vast te stellen de Budgethoudersregeling Gemeenschappelijke Regeling Noord-Veluws Archief (afgekort ‘NoVA’) 2025;
- •
De directeur te mandateren om uitvoering te geven aan deze regeling, inclusief het aanwijzen van deelbudgethouders conform de kaders in de regeling.
Artikel 1 – Grondslag
Deze regeling is vastgesteld op grond van artikel 35 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) en sluit aan bij de Financiële verordening van de Gemeenschappelijke Regeling NoVA.
Artikel 2 – Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- •
Budget: het door het bestuur vastgestelde bedrag binnen de begroting of begrotingswijziging dat voor een bepaald doel beschikbaar is.
- •
Hoofdbudgethouder: de directeur van NoVA, verantwoordelijk voor het totale budget en aanwijzing van deelbudgethouders.
- •
Deelbudgethouder: een medewerker aan wie op grond van mandaat en binnen de begroting verantwoordelijkheid is toegewezen voor een (deel)budget.
- •
Budgetbeheerder: de medewerker van de financiële administratie belast met de verwerking, controle en voorbereiding van financiële verplichtingen (zoals facturen).
- •
Mandaat: de bevoegdheid om namens het bestuur besluiten te nemen of handelingen te verrichten, zoals bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 3 – Aanwijzing budgethouders
- 1.
Het bestuur wijst de directeur van NoVA aan als hoofdbudgethouder.
- 2.
De hoofdbudgethouder kan middels een directiebesluit en met inachtneming van zijn of haar bevoegdheden deelbudgethouders aanwijzen.
Artikel 4 – Bevoegdheden en voorwaarden
- 1.
Hoofd- en deelbudgethouders zijn bevoegd om verplichtingen aan te gaan en betalingen goed te keuren binnen de grenzen van het aan hen toegekende budget.
- 2.
Een verplichting mag alleen worden aangegaan indien vooraf is vastgesteld dat voldoende budget beschikbaar is.
- 3.
Bij uitzonderlijke situaties of calamiteiten mogen budgethouders na mondeling overleg met de hoofdbudgethouder verplichtingen aangaan. Het bestuur wordt hierover onverwijld geïnformeerd.
- 4.
Facturen groter dan € 2.000 dienen altijd ter fiattering aan de hoofdbudgethouder te worden voorgelegd.
- 5.
Budgethouders mogen geen verplichtingen aangaan waarvoor geen mandaat is verleend.
Artikel 5 – Budgetoverschrijding en budgetverschuiving
- 1.
Overschrijding of verschuiving van budgetten wordt gerapporteerd en geautoriseerd overeenkomstig artikel 10 lid 2d van de van de financiële verordening.
- 2.
Binnen een programma is verschuiving van budgetten tussen posten toegestaan, mits:
- a.
de verschuiving niet leidt tot overschrijding van het totaalbudget van het programma;
- b.
de verschuiving administratief wordt vastgelegd;
- c.
de wijziging wordt gemeld aan de hoofdbudgethouder.
- a.
Artikel 6 – Verantwoordelijkheden
- 1.
De hoofdbudgethouder is eindverantwoordelijk voor de uitvoering van het budget, het behalen van doelstellingen en de rechtmatigheid van uitgaven.
- 2.
Deelbudgethouders zijn verantwoordelijk voor het beheer van hun toegewezen deelbudget en rapporteren aan de hoofdbudgethouder.
- 3.
De budgetbeheerder ondersteunt de hoofd- en deelbudgethouders bij de administratieve afhandeling van verplichtingen en uitgaven.
Artikel 7 – Vervanging
- 1.
Bij afwezigheid van de hoofdbudgethouder kan een door hem/haar aangewezen deelbudgethouder tijdelijk diens taken waarnemen, mits dat schriftelijk is vastgelegd conform artikel 7 van het Directiereglement bedrijfsvoeringsorganisatie NoVA 2025.
- 2.
Vervanging van deelbudgethouders vindt plaats conform interne instructies van de hoofdbudgethouder.
Artikel 8 – Controle en rapportage
- 1.
Het bestuur ziet toe op een rechtmatige en doelmatige uitvoering van deze regeling.
- 2.
De hoofdbudgethouder draagt zorg voor tijdige rapportage over de uitvoering van het budget aan het bestuur.
- 3.
De accountant kan, in het kader van de jaarrekeningcontrole, steekproefsgewijs toetsen op de naleving van deze regeling.
Artikel 9 – Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met terugwerkende kracht per 1 juli 2025 en wordt aangehaald als:
“Budgethoudersregeling NoVA 2025”
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie Noord-Veluws Archief van 5 september 2025.
C.W.J. Blom
Voorzitter
dr. R.A.A. Bosch
Secretaris
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl