Verordening rekenkamer gemeente Het Hogeland 2024

Geldend van 14-10-2025 t/m 31-12-2023 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024

Intitulé

Verordening rekenkamer gemeente Het Hogeland 2024

De raad van de gemeente Het Hogeland;

gelezen het voorstel van de Auditcommissie van 1 december 2023;

gelet op de artikelen 81 a t/m c, 81j, 81k en 149 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening: Verordening rekenkamer gemeente Het Hogeland 2024

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • auditcommissie: de door de raad ingestelde commissie ter ondersteuning van de gemeenteraad voor het onderhouden van de relatie met de accountant en het beoordelen van planning & controldocumenten op financieel-technische aspecten en kwaliteit;

  • gemeente: de gemeente het Hogeland

  • griffier: de door de raad van de gemeente Het Hogeland aangewezen griffier

  • (gemeente)raad: de raad van de gemeente Het Hogeland

  • rekenkamer: het orgaan ter ondersteuning van de raad van de gemeente Het Hogeland als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet

  • voorzitter: de voorzitter van de rekenkamer

Artikel 2. Rekenkamer

  • 2.1

    Er is een rekenkamer.

  • 2.2

    De rekenkamer bestaat uit vier leden, waaronder de voorzitter.

Artikel 3. Klankbordgroep

  • 3.1

    De auditcommissie fungeert als klankbordgroep voor de rekenkamer.

  • 3.2

    Als klankbordgroep heeft de auditcommissie de volgende taken:

  • a.

    namens de raad onderhouden van de contacten met en voeren van overleg met de rekenkamer;

  • b.

    doen van een voordracht aan de raad voor het benoemen of herbenoemen van een lid van de rekenkamer;

  • c.

    doen van een voordracht aan de raad voor het benoemen van de voorzitter van de rekenkamer.

Artikel 4. Ambtelijke ondersteuning

  • 4.1

    De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.

  • 4.2

    De griffier wijst de ambtelijk secretaris aan na overleg met de voorzitter van de rekenkamer.

Artikel 5. Limitering lidmaatschap andere rekenkamers en herbenoeming

  • 5.1

    Een lid van de rekenkamer is naast lid van de rekenkamer gemeente Het Hogeland ten hoogste lid van één andere rekenkamer.

  • 5.2

    De auditcommissie kan namens de raad op verzoek van het lid dispensatie verlenen voor het lidmaatschap van een tweede andere rekenkamer.

  • 5.3

    De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal 1 keer voor een periode van 6 jaar worden herbenoemd.

Artikel 6. Budget

  • 6.1

    De raad stelt telkenjare bij het vaststellen van de begroting het budget voor de rekenkamer vast.

  • 6.2

    De rekenkamer kan een onderbouwd voorstel doen aan de raad voor het beschikbaar stellen van extra middelen voor gewenst uit te voeren onderzoek waarvoor de reguliere middelen niet toereikend zijn.

  • 6.3

    De rekenkamer heeft voor het uitvoeren van haar taak een eigen budgetverantwoordelijkheid. De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen het door de raad beschikbaar gestelde budget uitgaven te doen of te accorderen en verplichtingen aan te gaan voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

  • 6.4

    De rekenkamer kan via de griffier een verzoek doen om in een begrotingsjaar niet bestede middelen over te laten hevelen naar het daaropvolgende begrotingsjaar.

Artikel 7. Onderzoeksplan en verantwoording

  • 7.1

    De rekenkamer stelt tweejaarlijks een onderzoeksplan op waarin opgenomen op welke thema’s zij voornemens is in de twee opvolgende jaren onderzoek te doen en welke andere thema’s mogelijk daaropvolgend in aanmerking komen om onderzoek naar te doen. Het onderzoeksplan wordt besproken met de auditcommissie en vervolgens ter kennis van de raad gebracht.

  • 7.2

    De rekenkamer stelt jaarlijks een jaarverslag op. Het jaarverslag wordt voor 1 april van het daarop volgende jaar ter kennis van de raad gebracht en besproken met de auditcommissie.

  • 7.3

    De rekenkamer rapporteert jaarlijks voor 1 april via de auditcommissie aan de raad over de uitgaven van het voorafgaande jaar.

Artikel 8. Onderzoeksprotocol

  • 8.1

    De rekenkamer stelt een onderzoeksprotocol vast en brengt deze ter kennis van de raad.

  • 8.2

    Door de rekenkamer vastgestelde wijzigingen op het onderzoeksprotocol worden door de rekenkamer ter kennis gebracht van de raad.

Artikel 9. Vergoeding

  • 9.1

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding.

  • 9.2

    De vergoeding bedraagt voor de voorzitter 30% en voor de overige leden 25% van de maandelijkse vergoeding voor raadsleden van de gemeente, als bedoeld in artikel 3.1.1, eerste lid, van het Rechtspositie besluit decentrale politieke ambtsdragers.

  • 9.3

    De vergoedingen zijn exclusief reis-en verblijfkosten voor vergaderingen en overige met instemming van de rekenkamer voor het uitoefenen van de functie gemaakte reis- en verblijfkosten. Deze kosten worden vergoed volgens de voor medewerkers van de gemeente geldende reis- en verblijfkostenregeling. Declaraties worden beoordeeld door de griffier.

  • 9.4

    De vergoedingen worden ten laste gebracht van het door de raad vastgestelde budget voor de rekenkamer.

  • 9.5

    Een lid van de rekenkamer kan, wanneer daartoe door de rekenkamer wordt besloten zelf onderzoek te verrichten op basis van een aan de rekenkamer ter accordering voorgelegde raming in uren van voor onderzoek en rapportage te verrichten werkzaamheden. Hiervoor wordt een vergoeding verstrekt van maximaal € 80 per uur.

Artikel 10. Slotbepalingen

  • 10.1

    De Verordening op de Rekenkamercommissie 2019 wordt ingetrokken.

  • 10.2

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 10.3

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening rekenkamer gemeente Het Hogeland 2024.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Het Hogeland op 13 december 2923

R-M. Zuidema, plv. voorzitter

P. Norder, griffier