Verordening Mobiliteitsfonds Gemeente Kerkrade 2025

Geldend van 07-10-2025 t/m heden

Intitulé

Verordening Mobiliteitsfonds Gemeente Kerkrade 2025

De raad van de gemeente Kerkrade,

Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders;

Gelet op het bepaalde in artikel 147 en 149 van de Gemeentewet;

Gelet op: dat in november 2024 de Nota Parkeernormen 2024 Gemeente Kerkrade door de raad is vastgesteld;

Besluit:

Op te nemen in het gemeentelijke rekeningschema een balanspost bestemmingsreserve, aan te duiden als ‘Mobiliteitsfonds’ en vast te stellen de daarop betrekking hebbende Verordening Mobiliteitsfonds Gemeente Kerkrade 2025, luidende als volgt:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

• Mobiliteitsfonds: een gemeentelijke bestemmingsreserve waarvan de besteding wordt aangewend om mobiliteit in brede zin te accommoderen en te verbeteren.

• Mobiliteit: het geheel van verplaatsingen van personen en voertuigen, evenals het parkeren van gemotoriseerde voertuigen.

• Initiatiefnemer: een natuurlijk persoon of rechtspersoon die een initiatief neemt voor een ruimtelijke (her)ontwikkeling waarbij een parkeervraag wordt gegenereerd.

• Ruimtelijk initiatief: Een plan tot wijziging of ontwikkeling van de fysieke leefomgeving, zoals de bouw van woningen, horeca, retail etc. Het kan gaan om herinrichting, herontwikkeling of nieuwbouw.

Artikel 2. Mobiliteitsfonds

  • 1.

    De reserve Mobiliteitsfonds (verder: ‘Mobiliteitsfonds’) wordt ingesteld als een oplossing voor ruimtelijke initiatieven waar parkeren mee gemoeid is en waarbij initiatiefnemer gebruik maakt van de afkoopregeling, zoals in de vigerende Nota Parkeernormen Gemeente Kerkrade opgenomen.

  • 2.

    Door de gemeente Kerkrade wordt een rekening geadministreerd onder de naam ‘Mobiliteitsfonds’.

  • 3.

    Het Mobiliteitsfonds heeft uitsluitend tot doel mobiliteit in brede zin te verbeteren en de bereikbaarheid van de gemeente Kerkrade te optimaliseren.

  • 4.

    Aan de afkoopregeling is een financiële verplichting verbonden en de hiermee samenhangende gelden worden in het Mobiliteitsfonds gestort.

  • 5.

    De opgebouwde reserve wordt uitsluitend aangewend voor initiatieven op het vlak van mobiliteit, voor zover dit aantoonbaar bijdraagt aan het verbeteren van de bereikbaarheid, leefbaarheid of verkeersveiligheid van Kerkrade.

Artikel 3. Toepassingsbereik

Voor de toepassing van de regeling wordt verwezen naar de afbakening zoals opgenomen in de vigerende Nota Parkeernormen Gemeente Kerkrade.

Artikel 4. Beheer van het Mobiliteitsfonds

  • 1.

    Het college is belast met het beheer van het Mobiliteitsfonds.

  • 2.

    Het college doet onttrekkingen en toevoegingen aan het fonds.

  • 3.

    Jaarlijks legt het college via de reguliere P&C-cyclus achteraf verantwoording af over de toevoegingen aan en de gerealiseerde onttrekkingen uit het Mobiliteitsfonds.

Artikel 5. Inkomsten van het Mobiliteitsfonds

Het Mobiliteitsfonds wordt gevuld door financiële bijdragen op grond van de afkoopregeling zoals opgenomen in de vigerende Nota Parkeernormen Gemeente Kerkrade. De hierin vermelde bedragen kunnen jaarlijks worden geïndexeerd middels aanpassing in de tarievennota.

Artikel 6. Financiële verplichting

De financiële verplichting van initiatiefnemer ten aanzien van de afkoopregeling wordt privaatrechtelijk geregeld.

Artikel 7. Besteding van de gelden

  • 1.

    Aan het Mobiliteitsfonds zijn de volgende bestedingscriteria gekoppeld:

    1. De inzet en besteding van gelden moet een aantoonbare verbetering van de bereikbaarheid, parkeervoorzieningen, leefbaarheid of verkeersveiligheid van de stad dan wel de directe omgeving waar de inzet en besteding wordt gedaan, opleveren.

  • 2.

    De in lid 1. genoemde besteding kan plaatsvinden op het hele grondgebied van de gemeente Kerkrade, ongeacht of het parkeren in het (deel)gebied gereguleerd is.

  • 3.

    Bij iedere inzet en besteding van gelden wordt door het college gemotiveerd waarom een onttrekking uit het Mobiliteitsfonds gerechtvaardigd is.

  • 4.

    Indien gelden worden besteed ten behoeve van te activeren investeringen, kan de reserve (deels) worden omgezet in een reserve die dient om de kapitaallasten van de te activeren investeringen af te dekken.

  • 5.

    Voor overige inzet en besteding van gelden wordt verwezen naar de vigerende Nota Parkeernormen Gemeente Kerkrade.

Artikel 8. Liquidatie van de reserve Mobiliteitsfonds

  • 1.

    De raad kan tot opheffing van het Mobiliteitsfonds besluiten in geval de afkoopregeling niet langer van toepassing is.

  • 2.

    In het geval op dat moment een batig saldo resteert, zal door het college een voorstel aan de raad worden gedaan om de resterende gelden voor een uitsluitend mobiliteitgerelateerde besteding aan te wenden.

Artikel 9. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt een dag na publicatie in werking. Publicatie op www.overheid.nl is verplicht.

Artikel 10. Citeerartikel

Ondertekening

Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening Mobiliteitsfonds Gemeente Kerkrade 2025.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad, Kerkrade, 24 september 2025.

voorzitter, griffier,

dr. T.P. Dassen-Housen mr. drs. D.G.M.G. Franssen

Nota van toelichting

Artikelsgewijze toelichting

Onderdeel

Toelichting

Artikel 1

Voor de definitie van ‘voertuig’ wordt verwezen naar de RVV 1990.

Artikel 2., lid 2.

In het rekeningschema worden twee rekeningnummers opgenomen: 1e Reserve mobiliteitsfonds en 2e Reserve kapitaallasten mobiliteitsfonds.

Artikel 8., lid 2.

Het college van Burgemeester en Wethouders is belast met het beheer van het Mobiliteitsfonds. Aanwendingen in de periode dat de Verordening Mobiliteitsfonds Kerkrade 2025 van kracht is, doet het college bestedingen uit de reserve. Alleen in het geval de Raad de Mobiliteitsfonds opheft, beslist de Raad over de (laatste) aanwending van het resterende tegoed.