Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR744966
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR744966/1
Aanwijzingsbesluit ‘inschrijfsysteem voor sociale huurwoningen in particulier eigendom’, artikel 8 Huisvestingsverordening gemeente Utrecht
Geldend van 07-10-2025 t/m heden
Intitulé
Aanwijzingsbesluit ‘inschrijfsysteem voor sociale huurwoningen in particulier eigendom’, artikel 8 Huisvestingsverordening gemeente UtrechtBurgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht,
Overwegende dat:
- •
Het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 8 van de Huisvestingsverordening gemeente Utrecht bevoegd zijn tot het aanwijzen van sociale huurwoningen van particuliere verhuurders waarvoor het inschrijfsysteem van toeppassing is;
- •
De sociale huurwoningen die worden aangewezen op grond van dit aanwijzingsbesluit moeten voldoen aan de verplichtingen genoemd in de Huisvestingsverordening;
Besluiten het volgende:
Artikel 1 Aanwijzing
Als sociale huurwoningen van particuliere verhuurders waarvoor een inschrijfsysteem geldt zoals bedoeld in artikel 8 onder b van de Huisvestingsverordening gemeente Utrecht wijzen burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht aan: het complex aan de Jan van Galenstraat-Huizingalaan-Van Ginnekenlaan zoals vastgesteld in het naamgelijke SPVE aan als “particuliere sociale huur’.
Artikel 2 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking de dag na bekendmaking in het gemeenteblad.
Artikel 3 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als Aanwijzingsbesluit inschrijfsysteem voor sociale huurwoningen in particulier eigendom, artikel 8 Huisvestingsverordening gemeente Utrecht.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht, in de vergadering van 30 september 2025.
De burgemeester
Sharon A.M. Dijksma
De secretaris,
Michiel J. Ruis
Bezwaarclausule
Vindt u het besluit om bepaalde reden onjuist? Dan kunt u bezwaar maken.
U kunt uw bezwaar digitaal indienen. Daarvoor kunt u alleen gebruik maken van het door de gemeente beschikbaar gestelde digitale formulier. Dit vindt u op www.utrecht.nl/bezwaar. U kunt het bezwaar niet per e-mail insturen.
Maakt u liever per brief bezwaar, dan kunt u uw bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht.
Het adres is:
Postbus 16200
3500 CE Utrecht
Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.
In het bezwaarschrift neemt u in ieder geval op:
- uw naam, adres, datum en handtekening; graag ook het telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent;
- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht; vermeld hierbij de datum van bekendmaking van dat besluit of stuur een kopie van het besluit mee;
- de reden waarom u vindt dat het besluit onjuist is;
- een volmacht, als u het bezwaarschrift namens iemand anders indient.
Als er sprake is van een spoedeisende situatie kunt u daarnaast een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden Nederland, sector bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Voor het in behandeling nemen van zo’n verzoek betaalt u griffierecht.
Toelichting
Vanwege de sloop/nieuwbouw van dit complex aan de Jan van Galenstraat moeten de huurders van de huidige sociale huurwoningen verhuizen. Deze bewoners wonen nu in particuliere sociale huurwoningen en moeten worden geherhuisvest. Het gaat hier om 19 huurders met een vast sociaal huurcontract.. Normaliter geldt het verlenen van urgenties alleen voor sociale huurders van corporatiewoningen. In eerdere communicatie met de huurders heeft het college toegezegd, via de beantwoording van schriftelijke vragen 61 uit 2021, dat de bewoners in het sociale huursegment bij sloop recht hebben op urgenties om zo weer een passende woonruimte met voorrang te vinden. Hierdoor is er een verwachting geschapen bij deze groep bewoners. Omdat in eerdere beantwoording is toegezegd dat zij ook recht hebben op urgenties en omdat Portaal de nieuwbouw koopt, wordt voorgesteld deze groep bewoners toch een urgentie te verlenen. In het kader van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur houdt de gemeente zich aan wat het zegt en komt het afspraken na.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl