Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR744950
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR744950/1
Beleidsregels Sleutelpas gemeente Leiden 2026
Geldend van 08-10-2025 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels Sleutelpas gemeente Leiden 2026Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Leiden,
Gelet op de wettelijke grondslag(en) van:
- 1.
Artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
- 2.
Artikel 108 van de Gemeentewet;
- 3.
Artikel 34 en 35 van de Participatiewet.
overwegende, dat het college van burgemeester en wethouders (hierna het college):
- •
Het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden een inwoner de Sleutelpas kan worden verstrekt of geweigerd, en
- •
Daartoe beleidsregels wenst vast te stellen;
besluit vast te stellen de beleidsregels Sleutelpas gemeente Leiden 2026.
Inleiding
Het college van de gemeente Leiden heeft in het beleidsakkoord “Samen Leven in Leiden 2022-2026” de wens opgenomen om de Sleutelpas in te voeren. De Sleutelpas wordt per 1 januari 2026 ingevoerd. Met de Sleutelpas kunnen inwoners met korting of gratis meedoen aan allerlei activiteiten op het gebied van cultuur, sport en ontspanning. Met de invoering van de Sleutelpas wil het college concreet inzetten op gelijke kansen voor alle inwoners en op het vergroten van het bereik van de gemeentelijke regelingen voor zoveel mogelijk inwoners met lage inkomens en/of met geldproblemen.
De Sleutelpas is gratis beschikbaar voor inwoners met een inkomen tot 130% van het sociaal minimum en tegen betaling beschikbaar voor inwoners met een inkomen boven de 130% van het sociaal minimum. Deze beleidsregels zijn slechts van toepassing op de gratis Sleutelpas.
Hoofdstuk 1. Algemeen
In deze beleidsregels staan verschillende begrippen die zijn bedoeld om de leesbaarheid van de beleidsregels te vergroten. Zo staat de term ‘gemeente’ bijvoorbeeld voor het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden.
Artikel 1.1. Begripsomschrijvingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
- a.
Aanvrager: alleenstaande, alleenstaande ouder of een gezin.
- b.
Gemeente: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden.
- c.
Inwoner: inwoner van de gemeente Leiden.
- d.
Kind: de minderjarige (tot 18 jaar) die op moment van aanvraag op hetzelfde adres woont als de rechthebbende en voor wie kinderbijslag wordt ontvangen zoals bedoeld in de Algemene Kinderbijslagwet, of zal worden ontvangen vanaf het eerstvolgende kwartaal of het pleegkind waarvoor een pleegkindvergoeding wordt ontvangen. Onder kind wordt ook verstaan het kind dat staat ingeschreven in een instelling voor Jeugdhulp met verblijf en op dat adres is ingeschreven in de basis Registratie Personen (BRP).
- e.
Rechthebbende: degene die voldoet aan de voorwaarden genoemd in artikel 2.1 van deze beleidsregels.
- f.
Sleutelpas: pas die recht geeft op korting op of gratis toegang tot onder meer culturele, educatieve, recreatieve en sportieve activiteiten en waarop een geldelijk tegoed kan staan.
- g.
Sleutelpasjaar: de periode van geldigheid van de Sleutelpas. Dit is altijd een kalenderjaar, lopend van 1 januari tot en met 31 december.
- h.
Toekenningsjaar: het jaar waarop toekenning van de Sleutelpas betrekking heeft.
- i.
Woonadres: het adres in de gemeente Leiden waar de Aanvrager en Kind op de datum van aanvraag staan ingeschreven in de Basis Registratie Personen (BRP).
- j.
WSM: Wettelijk Sociaal Minimum.
Artikel 1.2 Uitvoering Sleutelpas
De Sleutelpas wordt uitgevoerd door een externe organisatie, BS&F, in opdracht van de gemeente Leiden. BS&F zorgt voor het toekennen en verstrekken van de Sleutelpas, maar ook het contact met inwoners en samenwerkingspartners en het aanbieden van een aantrekkelijk aanbod. Het college mandateert BS&F voor deze taken en heeft een verwerkersovereenkomst met BS&F afgesloten waarin afspraken zijn gemaakt over het gebruik van gegevens van inwoners.
Toelichting
Het college heeft BS&F gemandateerd om de Sleutelpas ambtshalve toe te kennen, besluiten te nemen in relatie tot de Sleutelpas en het uitvoeren van de inkomenstoets op basis van de aanvragen. Afspraken hierover zijn opgenomen in een verwerkersovereenkomst met BS&F.
Hoofdstuk 2. Rechthebbenden Sleutelpas
Inwoners met een laag inkomen kunnen de Sleutelpas gratis ontvangen. In dit hoofdstuk leggen we uit wie hiervoor in aanmerking komen. Voor de Sleutelpas geldt een inkomensgrens. Hier kan de gemeente van afwijken als iemand zich in een schuldhulpverleningstraject bevindt. De exacte voorwaarden hiervoor worden uitgelegd in dit hoofdstuk.
Artikel 2.1 Rechthebbenden
Om in aanmerking te komen voor de Sleutelpas dient de inwoner op de datum van aanvraag:
- a.
Inwoner te zijn van gemeente Leiden, en;
- b.
Te beschikken over een Burgerservicenummer (BSN), en;
- c.
Geen draagkracht te hebben in de zin van artikel 2.3.
- d.
Als de rechthebbende aan bovenstaande voorwaarden voldoet, wordt de Sleutelpas ook aan de thuiswonende ten laste komende kinderen verstrekt.
Toelichting
Voor de Sleutelpas wordt een onderscheid gemaakt tussen een pas voor kinderen (tot 18 jaar) en volwassenen (vanaf 18 jaar). De leeftijd van de pashouder wordt bepaald op de startdatum van het sleutelpasjaar.
Met ten laste komende kinderen (punt d) worden kinderen bedoeld die bij de ouder of verzorger wonen en financieel afhankelijk zijn. Dit betekent dat zij geen of weinig eigen inkomen hebben en dat de ouder zorgt voor hun dagelijkse kosten, zoals eten, kleding en school. De Sleutelpas wordt ook verstrekt aan deze kinderen als de ouder aan de voorwaarden voldoet. Zo zorgen we ervoor dat ook kinderen in gezinnen met een laag inkomen kunnen meedoen.
Artikel 2.2 Uitsluitingsbepalingen
Een aantal inwoners is uitgesloten om een aanvraag te doen voor een Sleutelpas, dat zijn:
- a.
Inwoners die in detentie of een instelling te verblijven.
- b.
Inwoners die geen geldig verblijfsrecht hebben volgens artikel 8, onderdelen a tot en met e en l, van de Vreemdelingenwet 2000. Een uitzondering geldt voor de vreemdeling die met instemming van de Nederlandse overheid verblijft in een asielzoekerscentrum.
- c.
Inwoners die uit Rijkskas bekostigd onderwijs volgen en in verband daarmee aanspraak kunnen maken op studiefinanciering op grond van de Wet studiefinanciering 2000 of de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten, tenzij deze persoon zorgt draagt over een ten laste komend kind en het gezinsinkomen niet meer bedraagt dan 130% van het sociaal minimum.
- d.
Inwoners met de nationaliteit van een andere lidstaat van de Europese Unie die uitsluitend in Nederland verblijven met het oog op studie en daarbij geen duurzaam verblijfsperspectief of economische binding met Nederland hebben, zoals loondienst of zelfstandig ondernemerschap, tenzij deze persoon zorgdraagt voor een ten laste komend kind en het gezinsinkomen niet meer bedraagt dan 130% van het sociaal minimum.
- e.
Inwoners die in Nederland verblijven met als primair doel het volgen van onderwijs op basis van een verblijfsvergunning met verblijfsdoel ‘studie’, tenzij sprake is van een duurzaam verblijfsperspectief of zorg voor een ten laste komend kind en het gezinsinkomen niet meer bedraagt dan 130% van het sociaal minimum.
Toelichting
De regeling is bedoeld voor inwoners met een structureel laag inkomen, die weinig toegang hebben tot andere voorzieningen. Daarom zijn bepaalde groepen uitgesloten van het recht op een Sleutelpas. Dit heeft te maken met hun verblijfsstatus, detentie, onderwijspositie of inkomenssituatie.
De uitsluitingen zijn gebaseerd op de volgende overwegingen:
- •
Aansluiting bij de doelgroep: De regeling richt zich op inwoners die langdurig leven van een laag inkomen en weinig andere hulp kunnen krijgen.
- •
Voorkomen van stapeling van voorzieningen: Sommige groepen, zoals studenten, hebben al toegang tot andere regelingen of ondersteuning.
- •
Doelmatige inzet van beschikbare middelen: Het beschikbare budget wordt ingezet voor inwoners die het financieel het meest nodig hebben.
- •
Beleidsmatige afbakening: De regeling sluit aan bij het gemeentelijk armoedebeleid en bij landelijke wetgeving, zoals de Vreemdelingenwet 2000 en de Wet studiefinanciering 2000.
In bijzondere gevallen kan van deze uitsluitingsgronden worden afgeweken, als toepassing van de regels leidt tot een onredelijke uitkomst. Dit gebeurt op basis van artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht ( Awb ).
Artikel 2.3 Draagkracht
De rechthebbende heeft geen draagkracht als:
- a.
Het (gezins)inkomen van de rechthebbende niet hoger is dan 130% van het Wettelijk Sociaal Minimum (WSM), en;
- b.
De rechthebbende is toegelaten tot de schuldsaneringsregeling (volgens de WSNP).
- c.
De rechthebbende meedoet aan een schuldregeling die door de gemeente is afgesloten (MSNP). Dit geldt zolang die persoon zich aan de afspraken van de regeling houdt.
Toelichting
Rechthebbenden die voldoen aan lid b of c, leveren hiervoor bewijs aan bij de aanvraag van de Sleutelpas. Een beschikking van de rechtbank wordt als geldig bewijsstuk hiervoor gezien.
Hoofdstuk 3. Ambtshalve toekenning
De gemeente wil aan Leidenaren die al bekend zijn bij de gemeente en voldoen aan de voorwaarden, de Sleutelpas ambtshalve toekennen. Dit betekent dat deze personen geen aanvraag hoeven te doen, maar de Sleutelpas automatisch ontvangen.
Artikel 3.1 Voorwaarden ambtshalve toekenning
De Sleutelpas wordt ambtshalve toegekend aan inwoners, die:
- a.
Een algemene bijstandsuitkering ontvangen vanuit de Participatiewet;
- b.
Een uitkering ontvangen vanuit de IOAW, IOAZ of Bbz;
- c.
Gebruik maken van een minimaregeling waaruit blijkt dat zij een inkomen hebben tot 130% van het WSM en bij de gemeente Leiden als zodanig bekend zijn;
- d.
Jonger zijn dan 18 jaar, op hetzelfde woonadres als de ouder(s) staan ingeschreven en waarvan de ouder(s) voldoen aan onderdeel a, b en/of c van dit artikel.
Hoofdstuk 4. Aanvragen Sleutelpas
Als een inwoner in aanmerking komt voor de Sleutelpas en de pas niet ambtshalve ontvangt, kan deze persoon een aanvraag doen. Onderstaand schema laat zien hoe het proces van aanvraag tot verstrekking eruitziet.
|
8 - 12 weken |
1 |
Aanvraag |
De aanvrager stuurt de aanvraag in via de website van de Sleutelpas. |
|
2 |
Opvragen bewijsstukken |
BS&F vraagt de aanvrager zo nodig binnen 4 weken de ontbrekende bewijsstukken aan te leveren. |
|
|
3 |
Beoordeling aanvraag |
BS&F beoordeelt of de aanvrager aan de voorwaarden voldoet zoals opgenomen in hoofdstuk 2 van deze beleidsregels. |
|
|
4 |
Besluit |
BS&F beslist binnen 2 weken of de aanvraag wordt toegewezen en informeert de aanvrager hierover per e-mail. |
|
|
5 |
Verstrekken Sleutelpas |
BS&F verstuurt het pasnummer van de Sleutelpas naar de aanvrager per e-mail. |
|
|
6 weken |
Bezwaar |
Als de aanvrager het niet eens is met het besluit van de gemeente, dan kan deze binnen zes weken schriftelijk bezwaar aantekenen bij de gemeente. |
Artikel 4.1 Aanvraag
Een aanvraag wordt digitaal ingediend via de knop “aanvragen” op de Sleutelpas website. De aanvrager vult via deze knop het aanvraagformulier in. Bij de aanvraag moeten de in het aanvraagformulier gevraagde bewijsstukken gevoegd worden. Aanvragers kunnen deze stukken in de aanvraagstraat uploaden.
Hulporganisaties kunnen via de Sleutelpas website een aanvraag doen voor aanvragers die aan de voorwaarden voldoen.
Toelichting
In uitzonderingsituaties kan een papieren aanvraag beschikbaar gesteld worden en kan de aanvraag schriftelijk worden ingediend bij BS&F.
De stukken van de papieren aanvragen kunnen opgestuurd worden naar:
Bureau minimaregelingen
Postbus 64
3620 AB Breukelen
Artikel 4.2 Opvragen bewijsstukken
Bij onvolledige aanvragen wijst BS&F de aanvrager via de mail op de ontbrekende gegevens en/ of bewijsstukken die nodig zijn voor het beoordelen van de aanvraag. Ook wijst BS&F hierbij op een aanlevertermijn van vier weken. Inwoners kunnen de bewijsstukken via een link toevoegen aan de aanvraag.
Als de gegevens niet worden aangeleverd neemt BS&F deze aanvraag niet verder in behandeling en wordt de aanvraag aan het eind van het Sleutelpasjaar buiten behandeling gesteld.
Artikel 4.3. Beoordeling aanvraag
Bij het beoordelen van de aanvraag, kijkt BS&F naar de rechtmatigheid en compleetheid van de aanvraag.
De toetsing van inkomen wordt uitgevoerd door BS&F. Bij de aanvraag moeten de in het aanvraagformulier gevraagde bewijsstukken over inkomen worden meegestuurd. Deze bewijsstukken zijn de basis voor het vaststellen van het inkomen voor beoordeling van het recht op de Sleutelpas.
Het inkomen van de aanvrager worden op de volgende manieren getoetst:
- a.
Inkomen: Dit wordt getoetst op basis van het netto maandinkomen zoals bedoeld in artikel 32 van de Participatiewet (PW) onder verwijzing naar artikel 31 PW, met uitzondering van artikel 31 lid 2 PW.
- b.
Uitgezonderde maanden: Een maand wordt niet meegenomen in het toetsen van het inkomen als er in deze maand sprake is van (één van) onderstaande elementen:
- 1.
Vakantiegeld;
- 2.
Eindejaarsuitkeringen (zoals een 13e maand), en/of;
- 3.
Bonussen met een eenmalig karakter.
- 1.
-
In deze gevallen wordt, als het nodig is, een inkomensspecificatie opgevraagd van een aanvullende maand.
- c.
Inkomen van ondernemers (inclusief ZZP’ers): Dit wordt getoetst op basis van de volledige aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting onderneming over het voorafgaande jaar. Winst uit onderneming wordt zien als inkomen (voor belastingaftrek). De privé onttrekkingen worden als vermogen gezien.
Indien de ondernemer niet aan deze voorwaarden kan voldoen, wordt de volledige winst- en verliesrekening over het voorafgaande jaar, dat is opgemaakt door een administratie- of accountantskantoor, opgevraagd. Als ook dit niet mogelijk is, stuurt BS&F de aanvraag door naar de gemeente. De aanvraag kan mogelijk niet in behandeling genomen worden als er onvoldoende financiële gegevens beschikbaar zijn.
Toelichting
Voor het inkomen wordt gekeken naar de drie meest recente maandspecificaties.
Bij een aantal soorten inkomen kan hiervan afgeweken worden en is het voldoende om de meest recente maandspecificatie aan te leveren. Dit is het geval bij de volgende inkomenssoorten:
- •
Een algemene bijstandsuitkering op grond van de Participatiewet
- •
Bbz (Besluit bijstandsverlening zelfstandigen)
- •
IOAW (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers)
- •
IOW (Wet inkomensvoorziening Oudere Werklozen)
- •
IOAZ (Wet Inkomensvoorziening Ouder en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Zelfstandigen)
- •
AIO (Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen)
- •
WIA (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen)
- •
WGA (Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten)
- •
IVA (Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten)
- •
Waz (Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen)
- •
Wajong (Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering jonggehandicapten)
- •
AOW (Algemene Ouderdomswet)
Hoofdstuk 5. Besluit en bezwaar
Voor zowel de aanvragen van de gratis versie van de Sleutelpas en de ambtshalve verstrekking geldt dat er een besluit wordt genomen en daartegen bezwaar kan worden gemaakt.
Artikel 5.1 Besluit
De aanvrager ontvangt het besluit per e-mail, met daarin de uitkomst van de beoordeling. De aanvraag wordt binnen 8 weken beoordeeld, tenzij de aanvraag incompleet is. Als de aanvraag incompleet is, wordt de aanvraag pas verder in behandeling genomen als de aanvrager de aanvullende gegevens en/of bewijsstukken heeft aangeleverd.
Als een rechthebbende de Sleutelpas ambtshalve ontvangt, ontvangt deze persoon een brief waarin ze op de hoogte gesteld worden dat hij of zij (en partner en/of gezinsleden) een pas krijgen.
Artikel 5.2 Verstrekken Sleutelpas
De Sleutelpas wordt voor de periode van één sleutelpasjaar toegekend. De Sleutelpas wordt niet automatisch verlengd. Voor rechthebbenden die de Sleutelpas ambtshalve hebben ontvangen, geldt wel dat zij de Sleutelpas opnieuw ontvangen als zij weer aan de voorwaarden van artikel 3.1 voldoen.
De rechthebbende ontvangt het pasnummer digitaal via e-mail. In eerste instantie wordt de pas digitaal verstrekt. Inwoners kunnen ervoor kiezen om een fysieke pas aan te schaffen.
Artikel 5.3 Bezwaar
Als een aanvraag Sleutelpas is afgewezen, staat dit in het besluit dat per e-mail is toegezonden. In deze e-mail is een verwijzing opgenomen naar de bezwaarprocedure.
Als de aanvrager het niet eens is met het besluit, dan kan hij of zij binnen zes weken een bezwaar indienen bij de gemeente. Dit geldt ook voor rechthebbenden die de Sleutelpas ambtshalve toegekend hebben gekregen. In het bezwaarschrift kunnen zij aangeven dat zij uit de database gehaald willen worden.
Hoofdstuk 6 Slotbepalingen
Artikel 6.1 Hardheidsclausule
In bijzondere gevallen, waarin het strikt volgen van de regels leidt tot een situatie die niet was voorzien en duidelijk onredelijk is, mag van deze regels worden afgeweken. Dit gebeurt alleen als het in het voordeel is van de persoon om wie het gaat.
Artikel 6.2 Ingangsdatum
Deze beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking.
Artikel 6.3 Titel
Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels Sleutelpas Gemeente Leiden 2026.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl