Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR744887
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR744887/1
Mandaatbesluit lokale crisisorganisatie
Geldend van 03-10-2025 t/m heden
Intitulé
Mandaatbesluit lokale crisisorganisatieHet college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;
gezien het advies van Domein Samenleving, team Veiligheid en Handhaving in samenwerking met Juridische Zaken van 15 juli 2025;
overwegende:
- -
dat de negen gemeenten in de Veiligheidsregio Haaglanden zich hebben ingespannen voor een herijking van de crisisstructuur, hetgeen heeft geresulteerd in de oprichting van een gemeentelijk team incidenten (GTI) per 1 juli 2024;
- -
dat met een GTI de crisisorganisatie is ingericht, maar ook kan worden opgetreden bij andere vormen van incidenten, denk aan cyberincidenten en incidenten met veel maatschappelijke impact en/of onrust;
- -
dat de nieuwe structuur voldoet aan de Wet veiligheidsregio’s en het Besluit veiligheidsregio’s;
- -
dat het voor de uitvoering van de sleutelfuncties binnen de lokale crisisorganisatie van belang is een aantal specifieke bevoegdheden te mandateren;
- -
dat onderstaande mandaten gelden voor aangewezen functionarissen en voor zover deze nodig zijn voor de uitoefening van hun rol binnen de crisisorganisatie en voor zover hier al niet in wordt voorzien door de mandaten die zij in het kader van de uitoefening van hun reguliere bevoegdheden toegekend hebben gekregen.
gelet op artikel 160, lid 1, van de Gemeentewet, artikel 171 van de Gemeentewet, afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht, §2 van de Wet veiligheidsregio’s en het Besluit veiligheidsregio’s;
gelet op de algemene bepalingen uit het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit 2024 gemeente Pijnacker-Nootdorp, voor zover relevant, met name artikel 1, lid 5;
[De aanhef bevat een kennelijke verschrijving, hier wordt bedoeld: gelet op de algemene bepalingen uit het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit 2025 gemeente Pijnacker-Nootdorp, voor zover relevant, met name artikel 1, lid 5;]
besluit:
Artikel 1 Hoofd Publieke Zorg
Het Hoofd Publieke Zorg is ten behoeve van het voorzien in de opvang, verzorging en verplaatsing van mensen en dieren bij incidenten en rampen (acute zorg) bevoegd tot:
- a.
het verlenen van opdrachten aan en het aangaan van overeenkomsten met externen tot en met een bedrag van € 70.000,-- excl. BTW;
- b.
het doen van andere uitgaven in verband met het bieden van acute zorg tot en met een bedrag van € 70.000,-- excl. BTW;
- c.
het verrichten van met deze bevoegdheden samenhangende voorbereidings- en uitvoeringshandelingen, waaronder ook het nemen van besluiten over capaciteit, prioriteiten, middelen en de inzet van externe partijen.
Artikel 2 Hoofd Gemeentelijke Taken/Voorzitter Gemeentelijk Team Incidenten
Het Hoofd Gemeentelijke Taken/Voorzitter van het Gemeentelijk Team Incidenten (GTI) is in het kader van schadebeperking, risicobeheersing en hulp aan gedupeerden ten tijde van incidenten en rampen bevoegd tot:
- a.
het alarmeren en aansturen van gemeentepersoneel;
- b.
het verlenen van opdrachten en het aangaan van overeenkomsten:
- i.
voor een dienst of levering met een totale waarde van maximaal € 221.000,-- excl. BTW;
- ii.
voor een werk waarbij de totale waarde van dit werk niet meer bedraagt dan € 500.000, - excl. BTW;
- i.
- c.
het verrichten van met deze bevoegdheden samenhangende voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.
Artikel 3 Officier van Dienst Bevolkingszorg
De Officier van Dienst Bevolkingszorg is in het kader van schadebeperking, risicobeheersing en hulp aan gedupeerden ten tijde van incidenten en rampen bevoegd tot:
- a.
het alarmeren en aansturen van gemeentepersoneel;
- b.
het aansturen van externen en het geven van opdrachten, waaronder aan Omgevingsdienst Haaglanden, Hoogheemraadschap Delfland en Stedin;
- c.
het doen van uitgaven tot en met een bedrag van € 10.000,-- excl. BTW;
- d.
het verrichten van met deze bevoegdheden samenhangende voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.
Artikel 4 Coördinator openbare ruimte
De Coördinator openbare ruimte is in het kader van schadebeperking, risicobeheersing en hulp aan gedupeerden ten tijde van incidenten en rampen bevoegd tot:
- a.
het alarmeren en aansturen van gemeentepersoneel;
- b.
het verlenen van opdrachten aan en het aangaan van overeenkomsten met externen tot en met een bedrag van € 70.000,-- excl. BTW;
- c.
het doen van uitgaven in verband met schadebeperking, risicobeheersing en hulp aan gedupeerden tot en met een bedrag van € 70.000,-- excl. BTW;
- d.
het verrichten van met deze bevoegdheden samenhangende voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.
Artikel 5 Lokaal contactpersoon communicatie
De Lokaal contactpersoon communicatie is in het kader van alarmeren, inrichten en inzetten van kanalen en middelen en daadwerkelijk communiceren met media en publiek ten tijde van incidenten en rampen bevoegd tot:
- a.
het alarmeren en aansturen van gemeentepersoneel;
- b.
het geven van opdrachten en het aansturen van externen op het gebied van crisiscommunicatie;
- c.
het doen van uitgaven tot en met een bedrag van € 10.000,-- excl. BTW;
- d.
het verrichten van met deze bevoegdheden samenhangende voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.
Artikel 6 Schakelbepaling
Waar in dit besluit gesproken wordt over mandaat, wordt daaronder ook verstaan: machtiging en volmacht.
Artikel 7 Bedragen
Genoemde bedragen zijn conform het thans geldende Inkoop en Aanbestedingsbeleid 2023 en de Europese drempelbedragen 2024-2025. Wanneer deze bedragen door tijdsverloop gewijzigd worden, volgen de bedragen genoemd in bovenstaande artikelen deze wijzigingen.
Artikel 8 Intrekking
Met inwerkingtreding van dit Mandaatbesluit Crisisorganisatie worden eerdere mandaatbesluiten met betrekking tot dit specifieke onderwerp ingetrokken.
Artikel 9 Slotbepaling
- a.
Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na publicatie.
- b.
Dit besluit kan worden aangehaald als: Mandaatbesluit lokale crisisorganisatie.
Ondertekening
Vastgesteld in de vergadering van dd. 15 juli 2025.
het college van Pijnacker-Nootdorp,
Annelies Kroeskamp
secretaris
Björn Lugthart
burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl