Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR744802
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR744802/1
Piketregeling Crisisbeheersing gemeente Pijnacker-Nootdorp
Geldend van 03-10-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2024
Intitulé
Piketregeling Crisisbeheersing gemeente Pijnacker-NootdorpHet college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;
gezien het advies van Domein Samenleving, team Veiligheid en Handhaving van 15 juli 2025;
gelet op artikel 11:6 CAO Gemeenten;
gelet op het Regionaal plan gemeentelijke crisisbeheersing – Veiligheidsregio Haaglanden (december 2023)
besluit:
De volgende regeling vast te stellen:
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling en de daarop berustende bepalingen en besluiten wordt verstaan onder:
Medewerker: De medewerker die door het college van burgemeester en wethouders is aangesteld, waarop de verplichting rust zich ter beschikking te houden voor inzet bij een incident voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp, of - met instemming van de gemeentesecretaris - bij een andere gemeente in de Veiligheidsregio Haaglanden.
Incident: Een verstoring van de openbare orde en veiligheid of een (dreigende) ramp of crisis als bedoeld in de Wet veiligheidsregio’s en waarvoor bij de bestrijding ervan personeel en/of materieel van de gemeentelijke organisatie dan wel van de operationele diensten nodig is.
Getroffen gemeente: De gemeente op wiens grondgebied het incident zich voordoet.
Piketdienst: Het bereikbaar en beschikbaar zijn voor werkzaamheden ten behoeve van de (multidisciplinaire) crisisorganisatie.
Piketdienstperiode: Een aaneengesloten periode van één week, waarbij de medewerker met hard piket verplicht is bereikbaar en beschikbaar te zijn om na oproep zo spoedig mogelijk de werkzaamheden te verrichten die behoren bij de functie.
Piketvorm: De vorm van het piket, zijnde hard piket of zacht piket.
Hard piket: piketsoort waarbij de medewerker verplicht is bereikbaar en beschikbaar te zijn voor werkzaamheden ten behoeve van de reguliere en/of (multidisciplinaire) crisisorganisatie. Wanneer de medewerker daartoe opgeroepen wordt, moet hij tot inzet overgaan binnen de vastgestelde opkomsttijd.
Zacht piket: piketsoort waarbij de ambtenaar buiten werktijd niet verplicht is bereikbaar en beschikbaar te zijn voor werkzaamheden ten behoeve van de reguliere en/of (multidisciplinaire) crisisorganisatie. Wanneer de medewerker wel bereikt wordt, kan deze om eigen motiverende redenen afzien van inzet. De verantwoordelijkheid voor de bereikbaarheid en beschikbaarheid ligt bij de leidinggevende (teamleider, afdelingshoofd of domeindirecteur) die verantwoordelijk is voor het proces en de werkzaamheden die uitgevoerd dienen te worden.
Artikel 2 Aanwijzing piketmedewerkers
-
2.1 De gemeentesecretaris wijst de medewerkers aan die zijn belast met één of meerdere functies binnen de gemeentelijke of regionale crisisorganisatie. De gemeentesecretaris bepaalt daarbij de piketvorm en, bij hard piket, de bijbehorende piketvergoeding, zoals bedoeld in artikel 5 van deze regeling.
-
2.2 De aanwijzing geschiedt uitsluitend indien de medewerker voldoet aan de voor deze functie noodzakelijke en vastgestelde functionele eisen en persoonlijke competenties (zie functieboek gemeentelijke crisisbeheersing).
-
2.3 De aangewezen medewerker is verplicht deel te nemen aan de vereiste trainingen, oefeningen en de piketdienst.
-
2.4 De gemeentesecretaris kan, indien hiervoor gegronde redenen aanwezig zijn, een medewerker ontheffen van de verplichting tot deelneming aan de piketdiensten.
Artikel 3 Piketdienstperiode
-
3.1 Bij iedere piketfunctie geldt een piketdienstperiode van één week.
-
3.2 Voor regionale piketfuncties wordt de piketdienstperiode vastgesteld in overleg met de andere deelnemende gemeenten in de Veiligheidsregio Haaglanden.
Artikel 4 Opkomstplicht hard piket
-
4.1 Van de medewerker wordt verlangd, dat hij of zij na alarmering direct met de werkzaamheden start en binnen de bij dit functietype vastgestelde opkomsttijd na alarmering op de plaats waar de werkzaamheden verricht dienen te worden c.q. incident aanwezig kan zijn. Indien bij een functietype geen opkomsttijd is vastgesteld, bedraagt deze 90 minuten.
-
4.2 De medewerker draagt een mobiele telefoon bij zich, waarop hij gealarmeerd kan worden. De collega die piket heeft, zorgt ervoor dat hij/zij beschikt over de namens de werkgever beschikbaar gestelde (ICT) middelen om zijn werkzaamheden naar behoren te kunnen verrichten.
-
4.3 Lid 1 en 2 van dit artikel zijn niet van toepassing op een medewerker met zacht piket.
Artikel 5 Financiële vergoeding voor hard piket
-
5.1 De medewerkers met zacht piket kunnen geen aanspraak maken op een vergoeding op basis van artikel 3.13 van de cao-gemeenten (toelage beschikbaarheidsdienst). Op deze medewerker kan wel een andere (consignatie-) regeling uit de dagelijkse organisatie van toepassing zijn (bv. Buitendagvenstertoelage cao gemeenten art. 3.12).
-
5.2 De medewerker op wie een hard piket van toepassing is, ontvangt een vergoeding op basis van artikel 3.13 lid 4 (toelage beschikbaarheidsdienst, crisispiket) van de cao-gemeenten voor het bereikbaar en beschikbaar zijn in een nader overeengekomen periode. De vergoeding wordt uitgekeerd in geld via de salarisstrook.
-
5.3 De gemeentesecretaris bepaalt per type functie binnen de gemeentelijke, crisisorganisatie of er sprake is van “hard piket ” of “zacht piket”.
-
5.4 Indien de medewerker tot het verrichten van piketdienst wordt ontheven, ontvangt hij een afbouwtoelage conform artikel 3.16 (afbouwtoelage) van de cao-gemeenten indien wordt voldaan aan de voorwaarden.
-
5.5 De medewerker die op grond van deze regeling bereikbaar en/ of inzetbaar dient te zijn, heeft recht op 14,4 uren extra bovenwettelijke vakantie-uren per kalenderjaar conform artikel 6.3. (bovenwettelijke vakantie-uren bij onregelmatig werken en beschikbaarheidsdienst) van de cao-gemeenten.
Type
Rato
Weekvergoeding bij 36 uur
Beschikbaarheidstoelage
Schaal 8, laatste trede
€ 247,90*
5% en 10 %
Piket thuiswerken
Schaal 8, laatste trede
€ 371,86*
7,5% en 15%
Piket op (vaste) locatie
Schaal 8, laatste trede
€ 495,81*
10% en 20%
Piket plaats incident
Schaal 8, laatste trede
€ 619,76*
12,5% en 25%
*De bedragen stijgen mee bij cao-verhogingen.
Artikel 6 Financiële vergoeding voor daadwerkelijke inzet
-
6.1 Bij een daadwerkelijke inzet (tot schaal 11) buiten het reguliere werkrooster om, ontvangt de medewerker een buitendagvenstertoelage conform art. 3.12 van de cao-gemeenten voor werkzaamheden, die worden verricht in het kader van de (multidisciplinaire) crisisorganisatie. Dit geldt zowel voor hard als zacht piket. Voor medewerkers vanaf schaal 11 die buiten het dagvenster worden ingezet geldt dat zij de gewerkte uren mogen schrijven als plusuren. De daadwerkelijk gewerkte piketuren, dienen in Key2Finance geregistreerd te worden. Deze worden vervolgens achteraf bijgeschreven in je verlofsaldo door de salarisadministratie.
-
6.2 De duur van de feitelijke inzet wordt bepaald door het verschil tussen het tijdstip van oproep en het tijdstip waarop de werkzaamheden worden beëindigd, vermeerderd met de tijd die nodig is om terug te keren naar het huisadres.
-
6.3 Het feitelijke aantal kilometers, gemaakt ten behoeve van de werkzaamheden in het kader van de piketdienst, wordt vergoed conform de reguliere (zakelijke) reiskostenregeling van de gemeente Pijnacker-Nootdorp.
-
6.4 Bij het meedraaien in het hard piket ontvangt de medewerker, op basis van een vooraf opgesteld jaarrooster, via het salaris een maandelijkse toelage beschikbaarheidsdienst. Wanneer door ziekte, verlof of andere redenen een piketweek niet gedraaid kan worden, dient onderling geruild te worden. Het is niet de bedoeling om af te wijken van het aantal opgenomen piketdiensten in het jaarrooster.
Artikel 8 Piketrooster
-
8.1 De gemeentelijke piketregelingen worden ingevuld door een door de gemeentesecretaris te bepalen aantal medewerkers op basis van een vastgesteld gelijkwaardig rooster. Het minimaal aantal medewerkers voor een piketregeling is vijf medewerkers. Het maximale aantal is acht medewerkers.
-
8.2 De piketdienstperiodes worden per kalenderjaar ingeroosterd waarbij elke medewerker in principe een gelijk aantal piketdiensten krijgt toebedeeld.
-
8.3 Voor piketfuncties op regionaal niveau wordt het aantal medewerkers en het piketrooster vastgesteld in overleg met de andere deelnemende gemeenten in de Veiligheidsregio Haaglanden.
Artikel 9 Leiding en rechtspositie
-
9.1 De medewerker die op grond van de piketregeling werkzaamheden uitvoert, valt onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp.
-
9.2 Het college van de gemeente waar de medewerker is aangesteld, blijft de formele werkgever van de desbetreffende medewerker en de rechtspositie van die gemeente blijft, ook voor onderhavige werkzaamheden in het kader van de Wet veiligheidsregio’s, van toepassing.
Artikel 10 Aansprakelijkheid
-
10.1 De gemeente Pijnacker-Nootdorp laat haar WA-verzekering tevens van toepassing zijn voor schade die het gevolg is van, voortvloeit uit of verband houdt met het handelen of nalaten van de medewerker tijdens of in verband met de uitoefening van zijn werkzaamheden op het grondgebied van de gemeente waar de inzet plaats vindt.
-
10.2 De gemeente Pijnacker-Nootdorp vrijwaart de medewerker voor alle aanspraken van derden in verband met handelingen, waaronder begrepen enig nalaten van de medewerker in het kader van de uitvoering van zijn werkzaamheden voor de gemeente waar de inzet plaats vindt.
-
10.3 De medewerker is niet aansprakelijk voor schade die hij mocht veroorzaken aan de getroffen gemeente of aan derden bij de uitoefening van de werkzaamheden, tenzij de schade een gevolg is van bewuste roekeloosheid.
Artikel 11 Overmacht
-
11.1 Indien de gemeente of de medewerker door overmacht niet aan zijn verplichtingen kan voldoen, wordt dit noch deze gemeente noch de medewerker toegerekend.
-
11.2 Onder overmacht wordt, naast hetgeen beschreven in artikel 6:75 BW, mede het volgende verstaan:
- •
Abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich erop beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden, of;
- •
Transportmoeilijkheden of -belemmeringen van welke aard dan ook, waardoor het vervoer naar de plaats van inzet toe wordt gehinderd of belemmerd.
- •
Artikel 12 Geheimhouding
-
12.1 Alle partijen zullen geheimhouding in acht nemen ten aanzien van alle informatie, welke hen bekend is en waarvan zij de vertrouwelijkheid hadden kunnen, dan wel moeten begrijpen.
Artikel 13 Hardheidsclausule
-
13.1 De gemeentesecretaris kan, voor zover nodig, in individuele gevallen en ten aanzien van een door haar aangewezen groep van medewerkers, in afwijking van de bij of krachtens deze regeling gestelde regels besluiten, indien bijzondere omstandigheden daartoe aanleiding geven.
Artikel 14 Mandaatregeling
-
14.1 De in deze piketregeling aan de gemeentesecretaris opgedragen taken kunnen ook vervuld worden door de directeur bedrijfsvoering van de gemeente, het hoofd gemeentelijke taken (HGT) of een door de gemeentesecretaris aan te wijzen afdelingshoofd/domeindirecteur.
Artikel 15 Inwerkingtreding en citeertitel
- •
Deze regeling treedt met terugwerkende kracht in werking per 1 juli 2024.
- •
Alle overige gemeentelijke piketregelingen ten behoeve van de gemeentelijke crisisbeheersing en rampenbestrijding worden ingetrokken.
- •
Dit besluit kan worden aangehaald als: “Piketregeling Crisisbeheersing gemeente Pijnacker-Nootdorp”.
Ondertekening
Vastgesteld in de vergadering van dd. 15 juli 2025.
het college van Pijnacker-Nootdorp,
Annelies Kroeskamp
secretaris
Björn Lugthart
burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl