Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR744749
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR744749/1
Beleidsregel geluid- en trillinghinder bouw- en sloopwerkzaamheden
Geldend van 02-10-2025 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel geluid- en trillinghinder bouw- en sloopwerkzaamhedenHet college van de gemeente Lelystad;
gelet op afdeling 7.1 van het Besluit bouwwerken leefomgeving en titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat het aanbeveling verdient regels vast te stellen voor het voorkomen van geluid- en trillinghinder door bouw- en sloopwerkzaamheden;
BESLUIT:
vast te stellen de beleidsregel geluid- en trillinghinder bouw- en sloopwerkzaamheden
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
- -
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
- -
Bbl: Besluit bouwwerken leefomgeving, de algemene maatregel van bestuur als bedoeld in artikel 4.3 van de Omgevingswet;
- -
VFL: Verordening Fysieke Leefomgeving Lelystad;
- -
College: het college van burgemeester en wethouders van Lelystad;
Artikel 2. Beleidsregel geluid- en trillinghinder bouw- en sloopwerkzaamheden
Het college past de beleidsregel geluid- en trillinghinder bouw- en sloopwerkzaamheden toe zoals opgenomen in bijlage 1.
Artikel 3. Inwerkingtreding
Deze beleidsregel treedt een dag na bekendmaking in werking.
Artikel 4. Citeertitel
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel geluid- en trillinghinder bouw- en sloopwerkzaamheden.
Ondertekening
Aldus vastgesteld bij vergadering van het college d.d. 23 september 2025
Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris,
de burgemeester,
Bijlage 1 Beleidsregel geluid- en trillinghinder bouw- en sloopwerkzaamheden Lelystad
1. INLEIDING
Er wordt steeds meer gebouwd in binnenstedelijk gebied. Daarnaast wordt er meer en meer ’s avonds, ’s nachts en in de weekenden gewerkt ten gevolge van een steeds meer ontwikkelde 24-uurs-economie. In het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) zijn regels opgenomen ten aanzien van geluid- en trillinghinder veroorzaakt door bouw- en sloopwerkzaamheden. De regels voor geluid bij bouw- en sloopwerkzaamheden gaan over het geluidniveau, de tijd en tijdsduur van bouw- en sloopwerkzaamheden (dagwaarden en blootstellingsduur). De regels voor trillingen bij bouw- sloopwerkzaamheden gaan over het voorkomen van trillinghinder tijdens bouw- en sloopwerkzaamheden.
Het kan voorkomen dat er niet kan worden voldaan aan de normen uit het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) met betrekking tot geluid en trillingen. Het Bbl geeft de mogelijkheid om van de geluid- en trilling normen af te wijken door middel van een maatwerkvoorschrift.
Daarnaast regelt het Bbl dat gemeenten beleidsregels kunnen vaststellen met betrekking tot geluid als gevolg van bouw- en sloopwerkzaamheden. De beleidsregels kunnen gaan over de dagwaarde, de blootstellingsduur en de tijdstippen en perioden waarop de bouwwerkzaamheden worden uitgevoerd. Als de bouw-sloopwerkzaamheden voldoen aan de vastgestelde beleidsregel, is een maatwerkvoorschrift niet nodig. De uitvoerder moet dan wel de gemeente hierover minimaal 2 werkdagen voor aanvang van de werkzaamheden informeren (artikel 7.17, lid 3 Bbl).
Met het vaststellen van deze beleidsregel wordt duidelijk hoe omgegaan wordt met het aspect geluid als gevolg van bouw- en sloopwerkzaamheden. Verder wordt aangegeven wanneer kan worden volstaan met een informatieplicht of wanneer een maatwerkvoorschrift nodig is. Tevens wordt aangegeven hoe wij omgaan met het verlenen van maatwerkvoorschriften. Dit beleid sluit aan op de Landelijke richtlijn bouw- en sloopveiligheid welke door Lelystad als lokaal bouw- en sloopveiligheidsbeleid is vastgesteld.
1.1 Begripsomschrijvingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
dB(A): eenheid waarin de sterkte van het geluid wordt weergegeven, gecorrigeerd naar de gevoeligheid van het menselijk oor (de A-weging);
langtijdgemiddeld beoordelingsniveau LAr,LT: het gemiddelde van de afwisselende niveaus van het ter plaatse optredende geluid, gemeten in een bepaalde periode en vastgesteld en beoordeeld volgens bijlage IVh van de Omgevingsregeling. In aanvulling hierop geldt voor de periode T in de avond- en nachtperiode de tijdsduur dat er daadwerkelijk geluid producerende werkzaamheden worden uitgevoerd voor het geval dat deze tijdsduur korter is dan de duur van de avond- of nachtperiode;
maximaal geluidniveau LAmax: maximaal geluidniveau gemeten in de meterstand «F» of «Fast» als vastgesteld en beoordeeld volgens bijlage IVh van de Omgevingsregeling;
etmaalperiode:
- -
dagperiode van 07.00 tot 19.00 uur;
- -
avondperiode van 19.00 tot 23.00;
- -
nachtperiode van 23.00 tot 07.00 uur;
locatie: omschrijving van een gebied, doorgaans door middel van een (nabij gelegen) adres, inclusief de directe aangrenzende omgeving van de locatie;
maximale blootstellingsduur: het maximaal aantal aaneengesloten dag-, avond- en nachtperioden;
ontvanger: het geluid op een geluidgevoelig gebouw wordt bepaald op één of meer punten waar het geluid vanwege bouw- en sloopwerkzaamheden representatief is;
1.2 Beleidsuitgangspunten
Het doel van het beleid is het zoveel mogelijk voorkomen en/of beperken van hinder door, bouw- en sloopwerkzaamheden voor omwonenden. De uitgangspunten zijn:
- -
de veroorzaker moet hinder voor omwonenden zo veel mogelijk voorkomen of beperken. De opdrachtgever van het project is daarvoor te allen tijde verantwoordelijk;
- -
bouwwerkzaamheden vinden zo veel mogelijk overdag plaats;
- -
de technische en maatschappelijk noodzaak moet aanwezig zijn voor het werken in de avond- en de nachtperiode;
- -
de veroorzaker informeert zo veel mogelijk de omwonenden over de (mogelijk) hinderlijke activiteiten;
- -
bij het verrichten van de bouw- en sloopwerkzaamheden wordt gebruik gemaakt van de Beste beschikbare (stille) technieken;
1.3 Reguliere werktijden
Bouw- en sloopwerkzaamheden mogen alleen plaatsvinden op werkdagen en op zaterdag tussen 07.00 en 19.00 uur (artikel 7.17, lid 1 Bbl). Feestdagen worden beschouwd als een zondag. Op zondag (vanaf zondagochtend 07.00 uur tot maandagochtend 07.00 uur) mag de openbare rust door arbeid in beroep of bedrijf niet verstoord worden (artikel 6 Zondagswet). Verzoeken voor het uitvoeren van werkzaamheden op zondag worden dan ook niet toegestaan indien er geen genoegzame redenen zijn. Genoegzame reden voor artikel 6 van de Zondagswet zijn:
- -
werkzaamheden die noodzakelijk zijn ter bestrijding van acuut gevaar voor mens en dier;
- -
werkzaamheden die noodzakelijk zijn om negatieve effecten op het milieu te beperken of te voorkomen;
2. GELUID BIJ BOUW- EN SLOOPWERKZAAMHEDEN
2.1 Geluidniveaus
De dagwaarde van het geluid door de bouwwerkzaamheden bepaalt de maximale duur van die werkzaamheden. Hoe hoger het geluidniveau op de gevel van een woonfunctie, bijeenkomstfunctie voor kinderopvang, gezondheidszorgfunctie, onderwijsfunctie of op de grens van een geluidgevoelig terrein, hoe korter de maximale blootstellingsduur (artikel 7.17, lid 2 Bbl). Met dagwaarde wordt bedoeld het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau in de dagperiode.
Geluid op werkdagen en zaterdag van 07:00 - 19:00 uur (artikel 7.17, lid 2 Bbl)
|
Dagwaarde |
≤60 dB(A) |
>60 dB(A) |
>65 dB(A) |
>70 dB(A) |
>75 dB(A) |
>80 dB(A) |
|
maximale blootstellingsduur |
onbeperkt |
50 dagen |
30 dagen |
15 dagen |
5 dagen |
0 dagen |
2.1.1 Maatwerkvoorschrift geluid
In artikel 7.23, lid 1, onder a van het Bbl wordt geregeld dat de uitvoerder bij het bevoegd gezag een verzoek kan doen om bij maatwerkvoorschrift meer ruimte te geven bij de uitvoering van de bouwwerkzaamheden door versoepeling van:
- -
de dagwaarde van het geluid;
- -
de blootstellingsduur voor geluidhinder;
- -
de tijdstippen van uitvoering;
- -
de perioden van uitvoering;
In artikel 7.17, lid 3 van het Bbl wordt bepaald dat gemeenten beleidsregels kunnen vaststellen voor geluid bij bouw- en sloopwerkzaamheden. De beleidsregels kunnen gaan over de dagwaarde, de blootstellingsduur voor geluidhinder en de tijdstippen en perioden waarop de bouwwerkzaamheden worden uitgevoerd.
2.1.2 Informatieplicht geluidhinder
Als de bouwwerkzaamheden voldoen aan de vastgestelde beleidsregel, is een maatwerkvoorschrift niet nodig. De uitvoerder moet dan wel de gemeente hierover minimaal 2 werkdagen voor aanvang van de werkzaamheden informeren (artikel 7.17, lid 3 Bbl).
Voordelen informatieplicht
Het voordeel van een melding/informatieplicht ten opzichte van een maatwerkvoorschrift is dat geen besluit van ons (bevoegd gezag) hoeft te worden gevraagd. De melding kan daarom minimaal 2 dagen voor aanvang van de werkzaamheden worden ingediend. Hiervoor zijn geen legeskosten verschuldigd.
De melding bestaat slechts uit het invullen van een meldingsformulier en het toevoegen van een situatietekening. Hiermee wordt verklaart dat aan de voorwaarden van deze beleidsregels zal worden voldaan. En met de ontvangst van de melding zijn wij meteen als bevoegd gezag geïnformeerd over de werkzaamheden. Hoewel er geen inhoudelijke toets plaatsvindt door ons als bevoegd gezag, moet wel rechtstreeks worden voldaan aan de voorwaarden in deze beleidsregel.
2.2 Beleidsregels informatieplicht
De beleidsregels met betrekking tot de informatieplicht zijn opgesteld na een zorgvuldige belangenafweging en een informatieplicht is dan ook alleen van toepassing als aangetoond wordt
- -
dat de noodzaak aanwezig is (door ons afgebakend) voor de werkzaamheden buiten reguliere werktijden;
- -
de geluidwaarden in de avond- en nachtperiode acceptabel zijn (concrete grenswaarden), afgewogen tegenover de noodzaak van de werkzaamheden en het tijdelijke karakter; de blootstellingsduur voor geluidhinder;
- -
de inspanning wordt geleverd om de hinder van de werkzaamheden naar de omgeving zoveel als mogelijk te beperken. En dat de Beste beschikbare (stille) technieken worden toegepast;
- -
de omgeving in voldoende mate wordt betrokken bij het project en dit zal bijdragen aan de draagkracht, dan wel betere acceptatie van de geluid- en trillingsniveau;
- -
een (telefonisch) aanspreekpunt wordt ingesteld bij de aannemer, waar omwonenden tijdens de uitvoering van de werkzaamheden voor vragen en klachten terecht kunnen en dat deze klachten goed worden opgevolgd;
- -
het toezicht en handhaving door ons als bevoegd gezag kan worden gebaseerd op aanwezige/raadpleegbare informatie op het bouwterrein. Deze informatie kan worden gevorderd. Ook kunnen er nadere aanwijzingen worden gegeven.
De verantwoordelijkheid om aan deze voorwaarden te voldoen ligt bij de normadressaat (opdrachtgever, bouwer/sloper). Er kan direct handhavend worden opgetreden door ons als bevoegd gezag als ná een ingediende melding is geconstateerd dat wordt gehandeld in strijd met de voorwaarden van het beleid. In dat geval is namelijk een maatwerkvoorschrift (besluit bevoegd gezag) vereist, welke redelijkerwijs niet is aangevraagd noch verleend. Onze handhavingsstrategie richt zich, afhankelijk van het gedrag van de overtreder, in de eerste instantie op direct herstel in overeenstemming met de melding/beleidsregels.
2.3 Normen
In onderstaande tabel staan de normen wanneer kan worden volstaan met een informatieplicht of wanneer een maatwerkvoorschrift is vereist. Voor bouw- en sloopwerkzaamheden op zon- en feestdagen geldt dat er altijd een maatwerkvoorschrift nodig is. Dat geldt eveneens voor bouw- en sloopwerkzaamheden met dagwaarden hoger dan 80 dB(A), wat op grond van het Bbl al niet is toegegaan.
Voor het geluid in de avondperiode op werkdagen en zaterdagen geldt dat dit onbeperkt mag worden uitgevoerd als het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden niet hoger is dan 45 dB(A). Dit komt overeen met de standaardwaarde die geldt voor het geluid van activiteiten zoals bedoeld in het Bkl. De beoordelingsperiode komt overeen met de duur van de werkzaamheden in de avondperiode en niet de duur van de gehele avondperiode. Dit om te voorkomen dat gedurende korte tijd hogere geluidniveaus worden toegestaan (dus geen bedrijfsduurcorrectie op basis van de periode dat er niet gewerkt wordt). Voor hogere geluidniveaus is uitgegaan van een 10 dB lagere waarde dan da dagwaarde volgens het Bbl. Verder dienen (indien van toepassing) de strafcorrecties voor tonaal of impulsief geluid te worden toegepast. Naast de geluidniveaus is voor de avondperiode de blootstellingsduur geregeld.
Voor de geluidniveaus in de nachtperiode op werkdagen en zaterdagen zijn 5 dB lagere waarden dan in de avondperiode toegestaan, inclusief een kortere blootstellingsduur. Maximale geluidniveaus worden niet geregeld in de dag- en avondperiode. Als deze veelvuldig voorkomen, wordt de bescherming geborgd middels de strafcorrectie voor impulsief geluid. Vanwege mogelijke slaapverstoring mag het maximale geluidniveau in de nachtperiode niet meer bedragen dan 80 dB(A).
Geluid bouw- en sloopwerkzaamheden op zon- en feestdagen: altijd maatwerk.
Geluidniveaus op werkdagen en zaterdag van 07:00 - 19:00 uur (dagperiode)
|
dagwaarde |
≤ 60 dB(A) |
> 60 dB(A) |
> 65 dB(A) |
> 70 dB(A) |
> 75 dB(A) |
> 80 dB(A) |
|
maximale blootstellingsduur |
onbeperkt |
50 dagen |
30 dagen |
15 dagen |
5 dagen |
maatwerk |
Geluidniveaus op werkdagen en zaterdag van 19:00 - 23:00 uur (avondperiode)
|
LAr,LT1 |
≤ 45 dB(A) |
> 50 dB(A) |
> 55 dB(A) |
> 60 dB(A) |
> 65 dB(A) |
> 70 dB(A) |
|
maximale blootstellingsduur |
onbeperkt |
30 dagen |
20 dagen |
10 dagen |
3 dagen |
maatwerk |
1 Indien van toepassing inclusief de correcties voor tonaal (K1 = 5 dB) of impulsief (K2 = 5 dB) geluid en exclusief de meteocorrectie. De beoordelingsperiode T is dat gedeelte van de avondperiode waarin de werkzaamheden worden uitgevoerd.
Geluidniveaus op werkdagen en zaterdag van 23:00 – 07:00 uur (nachtperiode)
|
LAr,LT1 |
≤ 40 dB(A) |
> 45 dB(A) |
> 50 dB(A) |
> 55 dB(A) |
> 60 dB(A) |
> 65 dB(A) |
|
maximale blootstellingsduur |
onbeperkt |
20 dagen |
15 dagen |
5 dagen |
maatwerk |
maatwerk |
|
LAmax |
80 dB(A) |
|||||
1 Indien van toepassing inclusief de correcties voor tonaal (K1 = 5 dB) of impulsief (K2 = 5 dB) geluiden exclusief de meteocorrectie. De beoordelingsperiode T is dat gedeelte van de nachtperiode waarin de werkzaamheden worden uitgevoerd.
2.4 Noodzaak werken in avond of nacht
Er kan uitsluitend worden volstaan met een informatie- /meldingsplicht voor het werken in de avond- of nachtperiode in de volgende gevallen (noodzaak):
- –
zwaarwegend maatschappelijk belang (dus geen commercieel belang);
- –
beperken of voorkomen van grote negatieve effecten op bereikbaarheid overdag;
- –
geen interval in werkzaamheden mogelijk.
Voorbeelden:
Technische noodzaak als onderdeel van een bouwproces
- -
het vlinderen van betonvloeren (geen interval in werkzaamheden mogelijk);
Maatschappelijke noodzaak/infrastructurele werkzaamheden
- –
bouw- of sloopwerkzaamheden aan wegen, viaducten, spoor, en trambanen;
- –
werkzaamheden die niet overdag kunnen plaatsvinden, met als voornaamste reden doorstroom van het verkeer in het kader van de bereikbaarheid;
2.5 Voorwaarden informatieplicht
Als sprake is van een noodzaak als bedoeld in 2.3 kan worden volstaan met een informatie/ meldingsplicht, als aan de onderstaande voorwaarden wordt voldaan:
- 1.
Indiening: de melding is uiterlijk 2 dagen voor aanvang van de werkzaamheden volledig ingediend doormiddel van het voorgeschreven meldingsformulier;
- 2.
Afbakening: de melding geldt uitsluitend voor de aangegeven werkzaamheden, locatie en data. Bij een wijziging hierop dient een nieuwe melding te worden ingediend en opnieuw te worden voldaan aan voorliggende voorwaarden. Als niet kan worden voldaan aan de voorliggende voorwaarden, dan is een melding niet mogelijk en is een maatwerkvoorschrift vereist;
- 3.
Noodzaak: het gaat om werkzaamheden die om dringende redenen (en niet alleen uit economisch belang) niet overdag kunnen worden uitgevoerd en in de avondperiode (19.00 – 23.00 uur) of nachtperiode (23.00 – 07.00 uur) uitgevoerd moeten worden. Het gaat uitsluitend om werkzaamheden met een technische en/of maatschappelijke noodzaak, zoals hierboven genoemd;
- 4.
Tijdelijk karakter: de werkzaamheden een tijdelijk karakter hebben van maximaal 6 maanden. Als de werkzaamheden geluidniveaus veroorzaken met een toegestane blootstellingsduur “onbeperkt” zoals aangegeven in par. 2.3, is deze voorwaarde niet van toepassing.
- 5.
Grenswaarden geluid: voldaan wordt aan de geluidniveaus in dit beleid voor de dag-, avond- en nachtperiode en/of de daarbij behorende maximale blootstellingsduur op de gevel van een woonfunctie, bijeenkomstfunctie voor kinderopvang, gezondheidszorgfunctie, onderwijsfunctie of op de grens van een geluidgevoelig terrein. De begrippen in de tabellen worden verklaard in de begripsbepalingen van dit beleid met verwijzingen naar de van toepassing zijnde meet- en rekenmethode. Bij de melding moet door een berekening aannemelijk worden gemaakt dat aan de geluidniveaus zoals opgenomen in dit beleid wordt voldaan. Berekeningen moeten voldoen aan het gestelde in bijlage IVh van de Omgevingsregeling.
- 6.
Beheersmaatregelen: de normadressaat (opdrachtgever, bouwer/sloper) is verplicht zo min mogelijk hinder te veroorzaken. Om de hinder voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken dient bij de uitvoering van de werkzaamheden:
- ○
gebruik worden gemaakt van de Beste beschikbare stille technieken;
- ○
een akoestisch gunstige indeling van het werkterrein en een akoestisch gunstige werkvolgorde gerealiseerd te worden (voortschrijdend proces);
- ○
gebruik te worden gemaakt van installaties/machines die voldoen aan de laatste stand der techniek;
- ○
onnodig draaiende motoren van machines, vrachtwagens en ander materieel dienen vermeden te worden;
- ○
geen hoorbaar geluid/muziek door radio’s en dergelijke apparatuur te worden veroorzaakt;
- ○
- 7.
Communicatie: uiterlijk 14 dagen vóór aanvang van de geplande werkzaamheden worden omwonenden en andere belanghebbenden binnen een straal van 100 meter vanaf de grens van de locatie waar de bouw- en sloopwerkzaamheden plaatsvinden, schriftelijk geïnformeerd over:
- ○
de aard en duur van de geluidhinder;
- ○
de overlast die gepaard gaat met deze werkzaamheden;
- ○
welke maatregelen worden getroffen om de geluidhinder te beperken;
- ○
een telefonisch aanspreekpunt bij de aannemer waar men tijdens de uitvoering van de werkzaamheden voor vragen terecht kan;
- ○
- 8.
Klachtopvolging: het ingestelde telefonische aanspreekpunt bij de aannemer functioneert als klachtenlijn. Een goede klachtopvolging is verplicht. De primaire taak is:
- ○
altijd bereikbaar te zijn en een luisterend oor te bieden;
- ○
serieus nemen van de klacht door te onderzoeken of de (beleving van) hinder kan worden beperkt;
- ○
direct actie te ondernemen door (indien mogelijk) het treffen van nadere maatregelen en/of het bieden van passende compensatie;
- ○
vastleggen van de klachten en de wijze van opvolging in een logboek/register;
- ○
- 9.
Aanwezigheid gegevens en bescheiden: tijdens de werkzaamheden moet informatie over de activiteit op het bouwterrein aanwezig/raadpleegbaar zijn:
- ○
een afschrift van het meldingsformulier inclusief de bijbehorende situatietekening;
- ○
de berekening (akoestisch onderzoek) en een eventueel monitoringsplan die aan de werkzaamheden ter grondslag liggen;
- ○
het logboek/register met informatie over ontvangen klachten en de opvolging hiervan;
- ○
- 10.
Aanwijzingen: eventuele nadere aanwijzingen van een toezichthouder en/of van andere betrokken instanties moeten stipt en onmiddellijk worden nagekomen.
2.6 Overige geluidshinder Verordening Fysieke leefomgeving
Naast de bepalingen over geluid in het Bbl kent ook de Verordening Fysieke Leefomgeving (VFL) onderstaande bepalingen met betrekking tot het veroorzaken van geluid.
Artikel 5.5: Overige geluidhinder.
- 1.
Het is verboden buiten een inrichting op een zodanige wijze toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidshinder wordt veroorzaakt.
- 2.
Het college, dan wel de burgemeester indien het veroorzaken van geluidhinder verband houdt met een evenement, zoals bedoeld in artikel 2:24 van de APV, kan van het verbod in het eerste lid ontheffing verlenen.
- 3.
Het verbod is niet van toepassing op situaties waarin wordt voorzien bij of krachtens de Omgevingswet, de Zondagswet, de Wet openbare manifestaties, het Vuurwerkbesluit of de Omgevingsverordening Flevoland of nadien gewijzigd.
De VFL is van toepassing op werkzaamheden die niet zijn gerelateerd aan bouw- of sloopwerkzaamheden en waarop het Bbl dan ook niet van toepassing is. Denk hierbij aan het verrichten van slijpwerkzaamheden aan het spoor. Hoewel de VFL voor dit soort werkzaamheden geen ontheffingsmogelijkheid kent is het vanwege een het zwaarwegende belang wel gewenst om deze werkzaamheden mogelijk te maken. Om te bepalen of er sprake is van geluidshinder waar het eerste lid op ziet zijn de bepalingen/tabellen over de informatieplicht voor geluidhinder in hoofdstuk 2 van toepassing.
3. TRILLINGHINDER BIJ HET UITVOEREN VAN BOUW- EN SLOOP WERKZAAMHEDEN
Bij bouw- en sloopwerkzaamheden kan trillinghinder voorkomen. Dit kunnen continue trillingen (machines, heiwerkzaamheden, intrillen damwangen) zijn of herhaald voorkomende trillingen (verkeerstrillingen door vrachtwagens). Niet alle bouw- en sloopwerkzaamheden zullen trillingen veroorzaken.
Het Rijk heeft in het Besluit bouwwerken leefomgeving regels opgenomen om de leefomgeving te beschermen tegen trillingen door bouw- en sloopwerkzaamheden. Artikel 7.18 van het Bbl bepaalt dat voldaan moet worden aan de waarden voor trillingen uit tabel 4 van de Meet- en Beoordelingsrichtlijn, deel B, “Hinder voor personen in gebouwen 2006” ( SBR-richtlijn). Deze waarden zijn van toepassing op de volgende trillingsgevoelige ruimten van trillingsgevoelige gebouwen:
- -
verblijfsgebied van een woonfunctie;
- -
bijeenkomstfunctie voor kinderdagopvang;
- -
gezondheidszorgfunctie;
- -
onderwijsfunctie;
3.1 Maatwerkvoorschrift en beste beschikbare technieken
In concrete gevallen kan het bevoegd gezag met een afwijken van de regels (artikel 7.5 Bbl). Een maatwerkvoorschrift kan de regels over trillingen alleen versoepelen, niet strenger maken (artikel 7.5, lid 2 Bbl). Dit geldt voor de dagwaarden, blootstellingsduur, tijdstippen en perioden (7.23, lid 1 Bbl). Daarbij geldt dat voor trillingen altijd de Beste beschikbare technieken verplicht zijn (artikel 7.23, lid 2 Bbl). Ondanks een maatwerkvoorschrift moet de uitvoerder van de werkzaamheden de Beste beschikbare stille technieken toepassen (artikel 7.23, lid 2 Bbl).
3.2 Risico op schade beoordelen
Het risico op schade kan worden beoordeeld op grond van de “SBR Trillingsrichtlijn A: Schade aan bouwwerken: 2017” van SBRCURnet, Delft, november 2017. Dit is een meet- en beoordelingsrichtlijn voor de kans op schade aan bouwwerken als gevolg van trillingen.
3.3 Bepalen of trillingmetingen nodig zijn en uitvoeren van metingen
Indien gekozen wordt voor een werkmethode waardoor schade door trillingen wordt verwacht, dient de opdrachtgever en/of aannemer trillingmetingen te (laten) verrichten tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden (monitoren). Wanneer grenswaarden worden overschreden dient de bouw-/sloopmethode worden aangepast.
De vraag of er mogelijk sprake is van trillingen als gevolg van bouw- of sloop werkzaamheden wordt beoordeeld door de gemeentelijk inspecteur. Deze kan een vooraf goedgekeurd meetplan vragen en indien nodig een bouwkundige opname van trillinggevoelige gebouwen (nul situatie).
4. MAATWERKVOORSCHRIFTEN
4.1 Aanvraag maatwerkvoorschrift
Als niet kan worden volstaan met een informatieplicht dan kan de veroorzaker van mogelijke bouwhinder een verzoek indienen tot een maatwerkvoorschrift. Dit verzoek moet uiterlijk vier weken voor het uitvoeren van de werkzaamheden worden ingediend. Met het verlenen van een maatwerkvoorschrift zal terughoudend worden omgegaan. De voorstaande regels met betrekking tot de informatieplicht geven al aan welke hinder als acceptabel wordt gezien en slechts in uitzonderlijke situaties zal bij zwaarwegend belang en /of overmacht het veroorzaken van meer bouwhinder worden toegestaan.
Een verzoek om een maatwerkvoorschrift moet worden ingediend met een motivatie waarin onderbouwd aandacht wordt besteed aan de inzet van de Beste beschikbare technieken. Deze motivatie moet meer omvatten dan "het kan niet anders". Een verzoek tot een maatwerkvoorschrift wordt ingediend door de veroorzaker van de bouwhinder of de opdrachtgever hiervan.
De volgende gegevens moeten in ieder geval zijn opgenomen in deze motivatie:
- -
waarom er geen alternatieve oplossingen bestaan of waarom die niet aanvaardbaar zijn;
- -
de locatie van de werkzaamheden waarbij aangegeven is of er woningen in de nabije omgeving zijn met de afstand tot de gevel of een “ander gebruik” in de omgeving is;
- -
de (tijds-)periode van de werkzaamheden;
- -
de tijdsduur van de werkzaamheden;
- -
de te gebruiken lawaai producerende apparatuur met, type en te verwachten geluidsbelasting op de nabijgelegen panden;
- -
welke hinderbeperkende maatregelen worden genomen;
- -
hoe de omgeving wordt geïnformeerd;
- -
wie de contactpersoon van de veroorzaker is waarbij klachten kunnen worden ingediend;
- -
hoe de klachtopvolging is geregeld;
- -
welke compenserende maatregelen / faciliteiten de omwonenden worden geboden;
- -
een monitoringsplan (wijze monitoren geluid/trillingen, vaststellen alarmwaarden en hoe hierop te anticiperen);
Bij de aanvraag dient een akoestisch rapport of akoestische onderbouwing te worden aangeleverd met minimaal de volgende gegevens:
- -
een situatietekening van de bouwlocatie, waarop aangegeven de situering van de geluidbronnen en de kortste afstand tot de geluidsgevoelige bestemmingen;
- -
gegevens van de machines welke worden gebruikt met het daarbij behorende geluidniveau per machine (brongeluid) en de keuringsrapporten;
- -
een onderbouwing van de gekozen techniek (wordt gebruik gemaakt van de Beste beschikbare technieken);
- -
opgave van het aantal machines dat gelijktijdig in werking kan/zal zijn en voor hoe lang, uitgedrukt in % van de totale duurtijd;
- -
opgave en onderbouwing van de gekozen spreiding van de werkzaamheden in data en tijden;
- -
een opgave en onderbouwing (rekenkundig of op basis van kengetallen) van de te verwachten geluidhinder op de geluidgevoelige bestemmingen dan wel naar de omgeving;
Bij de aanvraag dient daarnaast te worden onderbouwd of er mogelijk sprake zal zijn van trillinghinder of schade door trillingen, met indien nodig een meet-/monitoringsplan, waarbij wordt aangegeven hoe er wordt gehandeld bij het overschrijden van grenswaarden.
4.2 Beoordelen maatwerkvoorschrift
Afbakening te geven ruimte
De uitvoerder kan bij het bevoegd gezag een verzoek doen om bij maatwerkvoorschrift meer ruimte te geven bij de uitvoering van de bouwwerkzaamheden door versoepeling van:
- –
de dagwaarde van het geluid;
- –
de blootstellingsduur voor geluidhinder;
- –
de tijdstippen van uitvoering;
- –
de perioden van uitvoering;
Dit is overeenkomstig artikel 7.23, lid 1, onder a van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Ondanks een maatwerkvoorschrift moet de uitvoerder van de bouwwerkzaamheden de Beste beschikbare stille technieken toepassen (artikel 7.23, lid 2 Bbl).
Medewerking “nee, tenzij”
Omdat het doel is om hinder “zoveel mogelijk” te beperken, is de gekozen strategie voor het verlenen van medewerking “Nee, tenzij.”
Er kan slechts medewerking worden verleend aan een verzoek als er sprake is van tenminste één van de onderstaande aspecten:
- -
maatschappelijk zwaarwegend belang (bijvoorbeeld regionale/nationale infrastructuur);
- -
beperken of voorkomen van negatieve effecten op bereikbaarheid (gedurende de dag);
- -
bevorderen van de veiligheid van mens en dier;
- -
verkorten van de blootstellingsduur;
- -
(door)werken omdat de werkzaamheden geen interval/onderbreking toestaan;
- -
andere maatregelen om toch tijdens de reguliere tijden te kunnen werken zouden onevenredige kosten met zich meebrengen en niet in verhouding staan tot de hinderperiode (onder deze onevenredige kosten worden niet verstaan de algemene economische belangen van de opdrachtgever/huurder of bouwende partij);
Medewerking aanvullend bij avond- of nacht
Als de werkzaamheden in de avond of nacht niet passen binnen de voorwaarden van een melding/informatieplicht, als bedoeld in hoofdstuk 2 van dit beleid, dan is een maatwerkvoorschrift vereist.
Bij een aanvraag voor een maatwerkvoorschrift is een aanvullende motivatie vereist als de grenswaarden geluid voor de avond- en nachtperioden als bedoeld in dit beleid (hoofdstuk 2) worden overschreden.
Medewerking aanvullend bij zondag en feestdagen
Ook voor werkzaamheden op zondagen en feestdagen kan een maatwerkvoorschrift worden aangevraagd. Voor werkzaamheden op zondagen en feestdagen geldt een zware motivatieplicht omdat dit alleen bij uitzondering wordt toegestaan.
Zorgvuldige voorbereiding
Een maatwerkvoorschrift moet zorgvuldig voorbereid worden. Dit houdt vooral in dat wij als bevoegd gezag onderzoek moeten verrichten naar de gevolgen van het maatwerkvoorschrift. Er dient een zorgvuldige en evenredige afweging plaats te vinden van alle rechtstreeks bij het besluit betrokken belangen. Daarnaast moet het opleggen van een maatwerkvoorschrift worden voorzien van een kenbare en deugdelijke motivering.
Belangenafweging
Bij de toets of er toepassing wordt gegeven aan de in het Bbl opgenomen mogelijkheid tot het opleggen van maatwerkvoorschriften, worden onder andere de volgende belangen afgewogen:
- -
het belang van de aannemer;
- -
de opdrachtgever;
- -
de omwonenden;
- -
het milieu;
- -
het maatschappelijk belang;
- -
bereikbaarheid
Daarbij kan het ene belang zwaarder wegen dan het andere en afhankelijk zijn van het tijdstip van de werkzaamheden of de omvang van de afwijking van de in het Bbl opgenomen eisen. Enkel economische redenen zijn voor het stellen van een maatwerkvoorschrift niet zwaarwegend genoeg.
Communicatie/voorlichting
Bij de toets wordt beoordeeld of de omgeving in voldoende mate is betrokken bij het project. Dit zal bijdragen aan de draagkracht, dan wel betere acceptatie van de geluid- en trillingsniveaus. De grootte van de groep waarmee gecommuniceerd wordt moet worden afgestemd op de mate van mogelijke hinder. Bijvoorbeeld niet alleen de eerste lijnsbebouwing maar ook de wijk daar achter. Bij een groot aantal betrokkenen, bewoners en/of gebruikers (bijvoorbeeld in een dichtbevolkt, stedelijk gebied) kan ook worden gesproken met organisaties die de bewoners en/of gebruikers in redelijkheid vertegenwoordigen.
Klachtopvolging
Het ingestelde telefonische aanspreekpunt functioneert als klachtenlijn. Deze klachtenlijn dient tijdens de uitvoering van de werkzaamheden altijd bereikbaar te zijn. De aanleiding voor klachten dienen zo spoedige mogelijk te worden weggenomen.
Monitoring
Als voorwaarde bij het verlenen van een maatwerkvoorschrift wordt het uitvoeren van een onafhankelijke, continue akoestische registratie van het optredende geluidsniveau (monitoring) verplicht gesteld op de daarvoor aangewezen locaties (zie Bijlage IVh van de Omgevingsregeling). Ter beoordeling van het bevoegd gezag kan hiervan worden afgeweken (bijvoorbeeld in het geval van één of enkele continue geluidbronnen met een vaste, stationaire bronsterkte).
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl