Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR744662
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR744662/1
Subsidieregeling algemeen maatschappelijk werk, gezinscoaching, thuiscoaching en bemoeizorg gemeente Barneveld
Geldend van 30-09-2025 t/m heden
Intitulé
Subsidieregeling algemeen maatschappelijk werk, gezinscoaching, thuiscoaching en bemoeizorg gemeente BarneveldHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld;
gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Barneveld;
besluit:
vast te stellen de Subsidieregeling algemeen maatschappelijk werk, gezinscoaching, thuiscoaching en bemoeizorg gemeente Barneveld
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
AMW (algemeen maatschappelijk werk): kortdurende ondersteuning aan inwoners met een beperking en/of psychosociale hulpvraag. Het streven bij aanvang van algemeen maatschappelijk werk is dat de hulpvraag binnen een halfjaar wordt opgelost.
- b.
gezinscoaching: kortdurende praktische coaching, begeleiding en/of ondersteuning in de thuissituatie. Er is sprake van één of meer inwonende minderjarigen, een psychosociale hulpvraag en/of opvoedvraagstukken en/of praktische problematiek. De inschatting bij aanvang van gezinscoaching is dat de hulpvraag binnen een jaar wordt opgelost;
- c.
thuiscoaching: kortdurende praktische coaching, begeleiding en/of ondersteuning in de thuissituatie. Er is sprake van inwoners met een psychosociale hulpvraag en/of praktische problematiek. Er zijn geen inwonende minderjarigen. De inschatting bij aanvang van thuiscoaching is dat de hulpvraag binnen een jaar wordt opgelost;
- d.
bemoeizorg: outreachende en assertieve wijze van hulpverlening die als vangnetvoorziening gericht is op mensen die zelf geen hulpvraag stellen waaronder zogenaamde ‘zorgwekkende zorgmijders’. Het betreft een intensieve en integrale benadering op het gebied van onder andere psychiatrie, verslaving, wonen, armoede en maatschappelijke integratie. Inschatting is dat de hulpvraag binnen drie maanden is geformuleerd.
- e.
ontvanger: de aanbieder aan wie op basis van deze regeling subsidie wordt verstrekt.
Artikel 2. Subsidiabele activiteiten
De volgende activiteiten kunnen voor subsidie op basis van deze regeling in aanmerking komen;
- -
Algemeen Maatschappelijk Werk
- -
Gezinscoaching
- -
Thuiscoaching
- -
Bemoeizorg
Er kan nadere invulling gegeven worden aan de subsidiabele activiteiten door middel van prestatie- en/of resultaatsverplichtingen.
Artikel 3. Doel
- a.
We bevorderen de participatie en de zelfredzaamheid van mensen met een beperking en/of een psychosociale hulpvraag en/of een opvoedvraag en/of praktische problematiek.
- b.
Voor bemoeizorg geldt daarnaast het volgende:
- 1.
Herkennen en bereiken van kwetsbare personen. Het primaire doel van bemoeizorg is om mensen te identificeren die zichzelf niet melden voor hulp, maar die wel tekenen vertonen van ernstige problemen.
- 2.
Contact leggen, vertrouwen winnen en zorgen dat mensen ontvankelijk zijn en toegeleid kunnen worden naar passende ondersteuning.
- 1.
Artikel 4. Doelgroep
-
1. Algemeen Maatschappelijk werk, gezinscoaching en thuiscoaching richten zich op inwoners van de gemeente Barneveld met (im)materiële oplosbare/kortdurende problemen die:
- a.
door hun problematiek beperkingen ondervinden in de zelfredzaamheid en/of de maatschappelijke participatie; en
- b.
deze ondervonden beperkingen niet zelf of met behulp van hun persoonlijk netwerk en niet met andere (professionele) hulp of ondersteuning kunnen compenseren.
- a.
-
2. Bemoeizorg richt zich op inwoners van de gemeente Barneveld :
- a.
die tussen wal en schip dreigen te vallen, moeilijk bereikbaar zijn en zich in een sociaal kwetsbare positie bevinden en die zelf niet op zoek zijn naar ondersteuning;
- b.
die om uiteenlopende redenen geen gebruik maken van reguliere zorg en/of behandeling. Door hun zorgmijdende gedrag is er een groot risico dat ze in een vicieuze cirkel terecht komen, waardoor de problemen alsmaar groter worden; en
- c.
bij wie sprake kan zijn van overlast of een gevaarlijke situatie voor hun omgeving of henzelf. Het kan ook gaan om mensen die zich juist terugtrekken. Het ontbreekt hen doorgaans aan sociale contacten en (familiaire) verbanden zijn verbroken of verstoord.
- a.
Artikel 5. Subsidieontvanger
Aanbieders van AMW, gezinscoaching, thuiscoaching en bemoeizorg in de gemeente Barneveld kunnen op grond van deze regeling voor hun dienstverlening aan in de gemeente Barneveld woonachtige personen voor subsidie in aanmerking komen. De subsidie wordt uitsluitend verleend aan rechtspersonen zonder winstoogmerk die kortdurende hulp verlenen, dat wil zeggen maximaal een jaar.
Artikel 6. Subsidieplafond
-
1. Het in de gemeentebegroting opgenomen subsidiebedrag voor AMW, gezinscoaching, thuiscoaching en bemoeizorg geldt als subsidieplafond.
-
2. Het subsidiebedrag wordt tussen de verschillende partners verdeeld op basis van de volgende componenten:
- -
de behoefte aan subsidie (ureninzet) in de periode van 1 juli in het tweede jaar voor de subsidieperiode (t-2) tot 30 juni in het jaar voor de subsidieperiode (t-1),
- -
het in het subsidietijdvak afgesproken uurtarief.
- -
trends in de ontwikkeling van hulpvragen.
- -
-
3. Indien het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen die in aanmerking komen voor een subsidie toe te kennen, dan kan het college besluiten om de subsidie als volgt te verdelen:
- -
na berekening van de subsidie op basis van de afgesproken verdeling als bedoeld in het tweede lid worden de bedragen verminderd met het percentage waarmee de subsidieaanvragen het plafond overschrijden.
- -
-
4. Indien na verdeling van de subsidie op basis van het tweede lid nog ruimte is binnen het subsidieplafond dan wordt het bedrag voor nieuwe of uitbreiding van bestaande activiteiten verdeeld onder de resterende aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen.
Artikel 7: Weigeringsgronden
Onverminderd het geval dat voldaan wordt aan een weigeringsgrond uit de Algemene subsidieverordening gemeente Barneveld of de Algemene wet bestuursrecht, wordt subsidie op grond van deze regeling geweigerd als:
- a.
naar het oordeel van het college voor de activiteit waarop de aanvraag betrekking heeft al voldoende aanbod is dat in de vraag voorziet;
- b.
naar het oordeel van het college de kosten niet in verhouding staan tot de te realiseren activiteiten;
- c.
naar het oordeel van het college niet of onvoldoende is aangetoond dat kosten voor uitbreiding van de activiteiten noodzakelijk zijn;
- d.
de activiteiten van commerciële aard zijn;
- e.
de aanvrager niet beschikt over aantoonbare kennis van en/of ervaring in het uitvoeren van de betreffende activiteiten; of.
- f.
de activiteiten in aanmerking komen voor bekostiging vanuit de Zorgverzekeringswet en de Wet langdurige zorg.
Artikel 8: Activiteitenplan
Bij de subsidieaanvraag levert de subsidieaanvrager een activiteitenplan aan. Dit activiteitenplan bevat minimaal:
- a.
een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen: Algemeen Maatschappelijk Werk, Gezinscoaching, Thuiscoaching en Bemoeizorg.
- b.
per activiteit een beschrijving van:
- o
de wijze waarop deze activiteit bijdraagt aan de gemeentelijke beleidsdoelen;
- o
een overzicht van de beoogde doelstellingen;
- o
de wijze waarop de activiteiten bijdragen aan de transformatie van het sociaal domein;
- o
hoe deze activiteit bijdraagt aan het versterken van de sociale basis;
- o
met wie en hoe de samenwerking met andere partners vorm heeft/krijgt, en
- o
een overzicht van de beoogde meetbare resultaten.
- o
Artikel 9: Begroting
-
1. Een onderdeel van de subsidieaanvraag is de begroting, die voldoet aan de volgende voorwaarden:
- a.
de aanvrager dient per activiteit aan te geven welke kosten worden begroot;
- b.
de begroting dient sluitend te zijn;
- c.
de aanvrager moet indien zij voor de eerste keer subsidie aanvraagt en vervolgens één keer in de 4 jaar duidelijk maken op welke wijze de loon- en prijskosten zijn opgebouwd. Op de activiteiten mag geen winst worden gemaakt;
- a.
-
2. Het is de aanvrager toegestaan in te spelen op de actualiteit door gedurende het jaar binnen de begroting te schuiven tussen activiteiten, mits:
- o
het totaalbedrag van de begroting niet wordt overschreden;
- o
de overbesteding bij een activiteit niet groter is dan 20%. Een overbesteding van meer dan 20% op een activiteit is alleen toegestaan na vooraf aangevraagd schriftelijk akkoord van de gemeente.
- o
Artikel 10. Kwaliteitseisen/Randvoorwaarden
-
1. De kwaliteitseisen en randvoorwaarden zijn de volgende:
- a.
Ontvangers bieden als aanbieders van AMW, gezinscoaching, thuiscoaching en bemoeizorg passende hulp- en dienstverlening. Dat wil zeggen: afgestemd op de reële behoefte van de cliënt en op andere vormen van zorg, hulp of ondersteuning die de cliënt ontvangt.
- b.
De activiteiten sluiten aan bij de leefwereld van de inwoner en zijn/haar hulpvraag.
- c.
De hulpverlening is veilig, doeltreffend, doelmatig, cliëntgericht, integraal en geborgd door een functionerend kwaliteitssysteem.
- d.
De hulpverlening wordt aangeboden in overleg en in nauwe samenwerking met de ketenpartners en komt zo nodig samen tot een samenhangend en volledig hulp- of ondersteuningsplan, waarin de regie duidelijk is geregeld; de aanbieder biedt zo nodig netwerkregie/casemanagement.
- e.
Subsidie wordt slechts verleend als de ontvanger aantoonbaar samenwerkt met andere partners. Het gaat hierbij onder andere om samenwerking, afstemming en doorverwijzing tussen partijen, zowel formeel en informeel, actief in de sociale basis.
- f.
De ondersteuning die geboden wordt is gericht op zelfstandig functioneren en zorgt ervoor dat basisvoorwaarden eerst op orde zijn. Uitgangspunt is om eerst een oplossing te vinden in het eigen netwerk van de inwoner. Waar nodig wordt dit versterkt. Dit draagt bij aan een duurzame oplossing waarbij de inwoner de regie houdt.
- g.
Er geldt in beginsel een acceptatieplicht voor elke inwoner van de gemeente Barneveld. Alleen als er zwaarwegende gronden zijn kan de aanbieder de hulpvraag weigeren.
- h.
Er wordt kostenbewust gewerkt. De hulp wordt tijdig afgeschaald/ beëindigd.
- i.
De ontvanger kijkt naar de mogelijkheden van een collectief aanbod wanneer duidelijk wordt dat er meerdere vragen/signalen vanuit inwoners over een bepaald onderwerp zijn.
- j.
De organisatie en de betreffende medewerkers werken aantoonbaar conform de van toepassing zijnde beroepscode en kwaliteitskeurmerk.
- k.
De medewerkers hebben een opleiding passend bij de hulpvraag.
- l.
De ontvanger zorgt ervoor dat de medewerkers over een geldige passende VOG beschikken. De VOG mag niet ouder zijn dan 3 jaar. De gemeente kan inzage in deze verklaringen vragen.
- m.
De gemiddelde wachttijd van melding tot de aanvang van de hulpverlening is maximaal 4 weken.
- a.
-
2. De ontvanger treft schriftelijk een regeling voor een effectieve en laagdrempelige opvang en afhandeling van complimenten en klachten over gedragingen jegens een cliënt in het kader van de verlening van de hulp. De aanbieder rapporteert na afloop van ieder jaar over de aard en de afhandeling van deze complimenten en klachten.
-
3. Melden van calamiteiten en geweld bij de verlening van hulp:
De ontvanger doet aan het college van burgemeester en wethouders direct melding van calamiteiten en geweld bij de verlening van de hulp.
- a.
Calamiteit: een gebeurtenis die heeft plaatsgevonden gedurende de betrokkenheid van een aanbieder en die onverwacht en onbedoeld kon leiden of heeft geleid tot een dodelijk of ernstig schadelijk gevolg voor een inwoner, of voor een ander als gevolg van het handelen van een inwoner. Ook een gebeurtenis met (een grote kans op) media-aandacht is een calamiteit
- b.
Geweld bij de verlening van hulp: alle vormen van seksueel contact met een cliënt/hulpverlener, evenals geweld jegens een cliënt/hulpverlener, door iemand die voor de ontvanger werkzaam is, door iemand die werkzaam is voor een opdrachtnemer van de ontvanger, dan wel door de cliënt zelf of een andere cliënt.
- c.
De ontvanger verstrekt bij en naar aanleiding van een melding de gegevens, daaronder begrepen persoonsgegevens, gegevens betreffende de gezondheid en andere bijzondere persoonsgegevens, die voor het onderzoeken van de melding noodzakelijk zijn.
- a.
-
4. Meldcode en Verwijsindex:
- a.
De ontvanger werkt volgens de Meldcode van Veilig Thuis en maakt gebruik van de Verwijsindex.
- b.
De ontvanger bevordert de kennis en het gebruik van de Meldcode en de Verwijsindex onder zijn medewerkers en wijst minimaal 1 van zijn medewerkers aan als aandachtsfunctionaris.
- a.
Artikel 11. Indexering
Jaarlijks wordt bepaald of en met hoeveel de subsidie wordt geïndexeerd.
Het indexpercentage is gebaseerd op de uitgangspunten die in de Kadernota van de gemeente Barneveld voor het betreffende jaar zijn opgenomen.
Artikel 12. Verantwoording
- a.
De ontvanger verantwoordt conform de Algemene Subsidieverordening van de Gemeente Barneveld.
- b.
De ontvanger rapporteert afgeronde trajecten conform het door de gemeente aangereikte format.
- c.
De ontvanger rapporteert op basis van het activiteitenplan en licht afwijkingen toe. Deze rapportage bevat een financiële verantwoording per hoofdactiviteit (AMW, Bemoeizorg, Thuiscoaching en Gezinscoaching).
- d.
de verantwoording bevat een overzicht van de (geanonimiseerde) casussen en bijbehorende ureninzet.
- e.
Als er door omstandigheden subsidiedoelen niet bereikt worden, er grote wijzigingen zijn in activiteiten of als er minder personeel actief ingezet wordt dan vooraf afgesproken, meldt de ontvanger dit direct aan de gemeente.
- f.
De ontvanger garandeert ten behoeve van kwaliteitstoezicht en materiële controle (geanonimiseerde) dossierinzage door of namens de gemeente met door de aanbieder geregelde instemming van cliënten.
- g.
De subsidie wordt vastgesteld op basis van de werkelijke kosten.
Artikel 13. Slotbepalingen
-
1. Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van de Subsidieregeling algemeen maatschappelijk werk, gezinscoaching en thuiscoaching gemeente Barneveld die is vastgesteld op 1 december 2020.
-
2. Deze regeling wordt aangehaald als ‘Subsidieregeling algemeen maatschappelijk werk, gezinscoaching, thuiscoaching en bemoeizorg gemeente Barneveld’.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 2 september 2025.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
W. Wieringa,
Secretaris
J. van der Tak
Burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl