Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR744548
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR744548/1
Regeling vergoeding medische hulpmiddelen voor medewerkers met een vrijwillige aanstelling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
Geldend van 30-09-2025 t/m heden
Intitulé
Regeling vergoeding medische hulpmiddelen voor medewerkers met een vrijwillige aanstelling Veiligheidsregio Midden- en West-BrabantArtikel 1 Begripsbepaling
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
De werkgever:
Het Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant.
- b.
De medewerker:
De ambtenaar met een aanstelling of arbeidsovereenkomst naar Burgerlijk Recht binnen de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant op grond van artikel 19:1 van het Reglement Arbeidsvoorwaarden Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (RAVMWB)
- c.
Bril gelaatsmasker: Een bril op sterkte voor medewerkers in de uitrukdienst die gedragen kan worden in combinatie met ademlucht of een duikmasker.
- d.
Hoortoestel: een klein elektronisch apparaat waarmee slechthorenden beter geluid kunnen waarnemen.
Artikel 2 Voorwaarden algemeen
Lid 1
De medewerker komt in aanmerking voor een medisch hulpmiddel als er sprake is van een fysieke beperking die door 1 van de bedoelde medische hulpmiddelen valt te corrigeren.
Lid 2
Om in aanmerking te komen voor een vergoeding voor een medisch hulpmiddel heeft de medewerker altijd voorafgaande toestemming nodig van de direct leidinggevende.
Lid 3
Als de leidinggevende twijfels heeft bij de noodzaak tot aanschaf van een van de medische hulpmiddelen als bedoeld in deze regeling, kan bij uitzondering de bedrijfsarts om advies gevraagd worden.
Lid 4
Hulpmiddelen die niet genoemd worden in deze regeling worden niet vergoed.
Lid 5
De vergoeding betreft enkel het medische hulpmiddel, niet vergoed worden eventueel gemaakte kosten voor het aanmeten van het hulpmiddel en het wettelijk eigen risico wat door de zorgverzekeraar in rekening wordt gebracht.
Lid 6
De frequentie van de aanschaf van een hulpmiddel kan korter zijn als daar een afdoende medische reden voor is. Dit wordt aangetoond door middel van een advies van een deskundige, waaruit de noodzaak blijkt.
Lid 7
Verlies of beschadiging van het hulpmiddel is voor rekening en risico van de medewerker.
Lid 8
Declaraties worden enkel verwerkt als alle benodigde documenten zijn ingediend.
Artikel 3 Bril in gelaatsmasker
Lid 1
De medewerker komt in aanmerking voor een gehele vergoeding voor een bril in het gelaatsmasker als:
- a.
de medewerker in het dagelijks leven brildragend is en
- b.
het ondoelmatig of onmogelijk is om deze bril te gebruiken onder een ademlucht of duikmasker.
Lid 2
De bril in het gelaatsmasker wordt in de regel eens per 3 jaar verstrekt. In afwijking op de overige vergoedingen wordt de bril in het gelaatsmasker door de Veiligheidsregio besteld en verstrekt.
Lid 3
De Veiligheidsregio neemt het gehele bedrag van de bril in het gelaatsmasker voor haar rekening. De kosten voor een bril in het gelaatsmasker bedragen ongeveer € 300,--. Niet vergoed worden de kosten voor het aanmeten van de bril.
Artikel 4 Hoortoestellen
Lid 1
De vrijwilliger komt in aanmerking voor een vergoeding van de ‘eigen bijdrage’ van een hoortoestel als de medewerker werkzaam is in de uitruk of als officier in een ‘warme functie’ (piketfunctionaris) en het gebruik van het hoortoestel de veiligheid van de medewerker bevordert
Lid 2
De hoortoestellen worden 1 maal per 5 jaar vergoed.
Lid 3
Het maximale vergoedingsbedrag voor hoortoestellen bedraagt de ‘eigen bijdrage’ voor het hoortoestel met een maximum van € 250,-- per stuk of € 500,-- per paar. Niet vergoed worden de kosten voor het aanmeten van de hoortoestellen of accessoires zoals een oplader.
Artikel 5 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling vergoeding medische hulpmiddelen voor medewerkers met een vrijwillige aanstelling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant.
Artikel 6 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2025.
Ondertekening
Aldus besloten door het Dagelijks bestuur,
Breda, 10 september 2025
De voorzitter,
Th.L.N. Weterings
De secretaris,
A.C. Trijselaar
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl