Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR744413
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR744413/1
Regeling vervalt per 31-12-2026
Subsidieregeling Programma’s Mondiale Bewustwording Tilburg 2026
Geldend van 27-09-2025 t/m 30-12-2026
Intitulé
Subsidieregeling Programma’s Mondiale Bewustwording Tilburg 2026Artikel 1. Definities
In deze regeling wordt verstaan onder:
- •
ASVT: Algemene subsidieverordening gemeente Tilburg 2023;
- •
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
- •
College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tilburg;
- •
Mondiale Bewustwording: inwoners in Tilburg zijn zich niet alleen bewust van de mondiale problematieken en uitdagingen, maar óók dat hun handelen effect heeft op de wereld en dat wat er gebeurt in de wereld effect heeft op ons in Tilburg;
- •
Duurzame Ontwikkelingsdoelen: in 2015 heeft de VN 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals) vastgesteld, hierna te noemen SDG’s. De gemeente Tilburg heeft besloten om vier SDG’s centraal te stellen voor de beleidsperiode 2021-2025. Deze SDG’s worden in 2026 ook centraal gesteld. De internationaal vastgestelde omschrijvingen van de doelen zoals gepubliceerd door SDG Nederland worden gevolgd. Voor een nadere uitwerking is deze website te raadplegen: https://www.sdgnederland.nl/sdgs/;
- •
Programma: een serie van samenhangende activiteiten die gericht is op het behalen van een centraal doel en die verspreid over een langere periode plaatsvindt in 2026.
- •
Programmasubsidie: Een subsidie die verleend wordt om een programma uit te voeren.
- •
Impactgericht subsidiëren: Impactgericht subsidiëren is een methode waarin de maatschappelijke opgaven van de stad centraal staan.
- •
Liquiditeit : daarbij wordt gekeken of de aanvrager in staat is korte schulden te voldoen;
- •
Solvabiliteit: Dit is de verhouding tussen het eigen vermogen en het totaal vermogen. De indicatieve bandbreedte hiervan is 0,2 (ondergrens) en 0,4 (bovengrens).
- •
Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies zoals bedoeld in artikel 4:22 van de Awb;
- •
Tendersysteem: alle volledige subsidieaanvragen moeten binnen een bepaalde periode ingediend zijn, waarna onderlinge vergelijking van de aanvragen plaatsvindt. De subsidieaanvragen die voldoen aan de voorwaarden worden gerangschikt aan de hand van de mate waarin ze voldoen aan de wegingscriteria in deze regeling;
Artikel 2. Toepassingsbereik
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Artikel 3. Activiteiten
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor programma’s die:
- 1.
Bijdragen aan de bestuurlijke doelstelling van Mondiale Bewustwording: Iedereen in Tilburg is zich bewust van mondiale problematieken en uitdagingen. En weet dat wat wij doen, effect heeft op de wereld en dat wat er gebeurt in de wereld effect heeft op ons in Tilburg;
- 2.
impact hebben op het behalen van een of meerdere van onderstaande Duurzame Ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals) die in de beleidsperiode 2021-2025 centraal staan:
- •
Geen armoede (SDG 1)
- •
Waardig werk en economische groei (SDG 8)
- •
Klimaatactie (SDG 13)
- •
Vrede, justitie en sterke publieke dienste (SDG 16);
- •
- 3.
activiteiten hebben binnen de gemeente Tilburg gericht op het versterken van de mondiale bewustwording;
- 4.
gericht zijn op het (meer) creëren van bewustwording over de Duurzame Ontwikkelingsdoelen en
- 5.
bijdragen aan een inclusieve stad waarin alle activiteiten voor iedereen toegankelijk zijn, ongeacht opleidingsniveau, achtergrond, leeftijd, geloofsuiting, geaardheid of eventuele beperking.
Artikel 4. Subsidieaanvrager
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan:
- •
Een organisatie met expertise en netwerk in Tilburg die bereid is om samen te werken met andere en nieuwe initiatieven gericht op mondiale bewustwording;
- •
Een rechtspersoon zonder winstoogmerk.
Artikel 5. Subsidiabele kosten
De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteiten als bedoeld in artikel 3 van deze regeling.
Artikel 6. Niet voor subsidie in aanmerking komende kosten
De volgende kosten komen niet in aanmerking voor subsidie:
- 1.
Bonussen en afkoopsommen/transitievergoedingen.
- 2.
Activiteiten met een partijpolitiek of godsdienstig karakter.
- 3.
Kosten die worden gemaakt voordat de aanvraag is ontvangen.
- 4.
Kosten voor het opstellen van de subsidieaanvraag door derden.
- 5.
Verrekenbare of compensabele belastingen, heffingen en lasten.
- 6.
Kosten van gerechtelijke procedures, boetes en sancties.
- 7.
Reis- en verblijfskosten.
Artikel 7. Vereisten subsidieaanvraag
-
1. Subsidieaanvragen dienen uiterlijk 19 oktober 2025 volledig te zijn ingediend door een ingevuld aanvraagformulier en gevraagde bijlagen te verzenden naar subsidies@tilburg.nl. Zie voor het aanvraagformulier en informatie over de gevraagde bijlagen: https://www.tilburg.nl/inwoners/subsidies/subsidieregeling-mondiale-bewustwording/
-
2. Onvolledige aanvragen kunnen door het college buiten behandeling worden gelaten.
-
3. Aanvragen worden ingediend volgens de methodiek Impactgericht subsidiëren en de daarbij behorende formats. Zie voor de formats en een handleiding: https://www.tilburg.nl/inwoners/subsidies/subsidies-met-impact/
-
4. De aanvraag voor subsidie omvat:
- a.
Een volledig ingevuld online aanvraagformulier met voldoende informatie over op welke wijze wordt voldaan aan de beoordelingscriteria (artikel 10);
- b.
Een activiteitenplan waaruit blijkt dat de activiteiten binnen het programma bijdragen aan de doelstellingen zoals opgenomen in artikel 3;
- c.
Bij aanvragen boven de € 30.000,00 een verandertheorie en onderzoeksplan waaruit blijkt dat de activiteiten binnen het programma bijdragen aan de doelstellingen zoals opgenomen in artikel 3;
- d.
Een uitgewerkte begroting, waarin de kosten en opbrengsten van de activiteiten waar de subsidie voor wordt aangevraagd op een transparante wijze worden weergegeven en voldoende worden onderbouwd, met inachtneming van wat gesteld is in artikel 5 en 6. Zie voor een handreiking voor het uitwerken van de begroting de modellen A en B op www.tilburg.nl/inwoners/subsidies/subsidies-met-impact/;
In de begroting wordt tevens de cofinanciering inzichtelijk gemaakt. Co-financiering wordt met name verwacht ter dekking van programma-onderdelen in het buitenland. Cofinanciering kan bestaan uit bijvoorbeeld een financiële bijdrage vanuit externe fondsen, een bijdrage in natura of door de inzet van vrijwilligersuren;
- e.
Indien van toepassing geeft u een toelichting op afwijkingen tussen de begroting en de meest recente realisatiecijfers;
- f.
Indien wij nog niet beschikken over uw meest recente jaarrekening, dan voegt u die toe als bijlage bij uw aanvraag.
- a.
-
5. Indien voor de eerste maal een subsidie bij de gemeente Tilburg wordt aangevraagd, dienen aan het online aanvraagformulier de volgende bijlagen toegevoegd te worden: een exemplaar van de oprichtingsakte, een overzicht van de bestuurssamenstelling, de statuten, het jaarverslag en de jaarrekening van het voorgaande jaar. Daarnaast dient een kopie bankafschrift toegevoegd te worden om het opgegeven banknummer te kunnen controleren. Alle overbodige informatie mag weggehaald worden; minimaal zichtbaar moet zijn de tenaamstelling en het bankrekeningnummer.
-
6. Het college kan naar aanleiding van de aanvraag verduidelijkende vragen stellen. De aanvrager wordt schriftelijk verzocht de vragen schriftelijk te beantwoorden binnen een termijn van 5 werkdagen (of zoveel langer als aangegeven), te rekenen vanaf de eerste dag na de dagtekening van het verzoek. Indien de genoemde termijn is verstreken, zonder dat de gevraagde verduidelijking is ontvangen, wordt de aanvraag beoordeeld zonder de antwoorden mee te kunnen nemen.
Artikel 8. Subsidievorm
Het college verleent op grond van deze regeling een subsidie van maximaal € 35.000,00 voor de duur van maximaal 1 jaar (2026).
Artikel 9. Subsidieplafond
Het subsidieplafond voor 2026 bedraagt € 175.601,20. Het college kan het subsidieplafond conform artikel 5.2 van de ASVT verlagen.
Artikel 10. Wijze van verdeling
-
1. Indien het subsidieplafond wordt bereikt, vindt verstrekking van subsidie plaats in volgorde van de door het college aangebrachte rangschikking, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.
-
2. De hoogst gerangschikte aanvraag komt het eerst in aanmerking voor subsidie en vervolgens de opeenvolgende gerangschikte aanvragen, tot het subsidieplafond wordt bereikt.
-
3. Bij de rangschikking van de aanvragen kent het college punten toe aan de hand van de volgende beoordelingsitems (zie bijlage I voor het Beoordelingskader subsidieregeling programma mondiale bewustwording 2026):
- I.
Aanpak en kwaliteit
- II.
Impact
- III.
Mondiale bewustwording
- IV.
Samenwerking en toegevoegde waarde
- V.
Prijs/kwaliteit
- I.
-
4. Indien toepassing van het eerste lid ertoe leidt dat aanvragen op een gelijk puntenaantal eindigen, wordt rangschikking van die aanvragen bepaald door het aantal punten behaald onder item II, genoemd in artikel 10 lid 3, waarbij de aanvraag met de meeste punten hoger eindigt in de rangschikking.
-
5. Indien toepassing van het vierde lid ertoe leidt dat aanvragen op een gelijk puntenaantal eindigen, wordt rangschikking van die aanvragen bepaald door het aantal punten behaald onder item III, genoemd in artikel 10 lid 3, waarbij de aanvraag met de meeste punten hoger eindigt in de rangschikking.
-
6. Indien toepassing van het vijfde lid ertoe leidt dat aanvragen op een gelijk puntenaantal eindigen, wordt rangschikking van die aanvragen bepaald door het aantal punten behaald onder het item I, genoemd in artikel 10 lid 3, waarbij de aanvraag met de meeste punten hoger eindigt in de rangschikking.
-
7. Indien toepassing van het zesde lid ertoe leidt dat aanvragen op een gelijk puntenaantal eindigen, wordt rangschikking van die aanvragen bepaald door het aantal punten behaald onder het item IV, genoemd in artikel 10 lid 3, waarbij de aanvraag met de meeste punten hoger eindigt in de rangschikking.
-
8. Indien toepassing van het zevende lid ertoe leidt dat aanvragen op een gelijk puntenaantal eindigen, wordt rangschikking van die aanvragen bepaald door het aantal punten behaald onder item V, genoemd in artikel 10 lid 3, waarbij de aanvraag met de meeste punten hoger eindigt in de rangschikking.
-
9. Indien toepassing van het achtste lid ertoe leidt dat aanvragen op een gelijk puntenaantal eindigen, wordt rangschikking van die aanvragen bepaald op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de aanvraag die als eerste is binnengekomen hoger eindigt in de rangschikking.
Artikel 11. Weigeringsgronden
Subsidieverlening kan naast de in de artikelen 4:25 en 4:35 Awb en de in artikel 9 van de ASVT geregelde gevallen (deels) geweigerd worden indien:
- 1.
De organisatie geen aantoonbare expertise en netwerk heeft op het gebied van Mondiale Bewustwording.
- 2.
Niet is aangetoond dat de subsidie noodzakelijk is voor het verrichten van de activiteiten waarvoor deze wordt gevraagd.
- 3.
De aanvraag niet voldoet aan regels die zijn gesteld om voor subsidie in aanmerking te komen.
- 4.
Nieuwe initiatieven niet aanvullend zijn op het bestaande aanbod binnen de gemeente Tilburg. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer het bestaande aanbod al in soortgelijke producten, diensten en activiteiten voorziet.
- 5.
Uit de financiële beoordeling blijkt dat de organisatie financieel ongezond is kijkend o.a. naar liquiditeit, solvabiliteit, exploitatieresultaat, ontwikkeling van deze ratio’s in de tijd en de uitleg door de subsidieaanvrager over de financiële gezondheid.
- 6.
Uit de financiële beoordeling blijkt dat het aangevraagde subsidiebedrag hoger is dan hetgeen noodzakelijk is voor de uitvoering van de activiteiten.
- 7.
De aanvrager ook zonder subsidieverstrekking over voldoende gelden kan beschikken om de kosten van zijn activiteiten te dekken.
- 8.
De activiteiten in de aanvraag niet in verhouding staan tot het bereik van de in de aanvraag opgenomen doelgroep.
- 9.
Er naar het oordeel van het college al voldoende aanbod is dat in de vraag voorziet. Dit kan ook betekenen dat na weging van de aanvragen blijkt dat er voor vergelijkbare activiteiten subsidie is aangevraagd en het honoreren hiervan teveel van hetzelfde zou opleveren om in de vraag te voorzien. In dat geval worden de aanvragen die het beste uit de weging komen (deels) gehonoreerd tot aan de vraag is voldaan. De overige aanvragen worden geweigerd omdat die onvoldoende toegevoegde waarde hebben.
- 10.
Het door het college vastgestelde subsidieplafond bereikt is.
- 11.
De subsidieaanvraag minder dan 70 punten behaalt op basis van het Beoordelingskader zoals bedoeld in artikel 10.3.
Artikel 12. Verplichtingen
Het college kan in de verleningsbeschikking aanvullende verplichtingen opleggen.
Artikel 13. Verantwoording
-
1. De manier waarop een organisatie verantwoording af moet leggen over de ontvangen subsidie is afhankelijk van het totaal van de aan de organisatie in één kalenderjaar verleende subsidies. De informatie hierover is in onder meer de artikelen 17 tot en met 20 van de ASVT opgenomen.
-
2. De aanvraag tot vaststelling dient tijdig en correct te worden ingediend. Bij het uitblijven van de (volledige) aanvraag tot vaststelling kan uw subsidie lager worden vastgesteld waarbij teveel betaalde subsidie zal worden teruggevorderd.
Artikel 14. Hardheidsclausule
Het college kan in bijzondere gevallen een of meerdere artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing voor aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 15. Slotbepalingen
-
1. Dit is een regeling zoals bedoeld in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Tilburg. De bepalingen van deze verordening zijn van toepassing voor zover daarvan in deze regeling niet wordt afgeweken. Dit betekent ook dat de verantwoordingsartikelen van de ASVT onverkort van toepassing zijn.
-
2. Deze subsidieregeling treedt in werking na bekendmaking.
-
3. Deze subsidieregeling vervalt op 31 december 2026 met dien verstande dat vaststellingen van subsidies die onder deze regeling vallen nog onder deze regeling worden afgehandeld.
-
4. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Mondiale bewustwording programma’s Tilburg 2026.
Ondertekening
Bijlage I Beoordelingskader regeling Mondiale bewustwording programma's Tilburg 2026
|
Beoordeelde aanvraag van: |
Naam organisatie hier invullen |
|||
|
Beoordelingsitems IGS De items met algemeen worden bij elke aanvraag beoordeeld. Item 3 wordt per MO/regeling aangepast en op basis daarvan beoordeeld. Bij elk item wordt per deelvraag een score gegeven. |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
voldoet niet |
voldoet deels |
voldoet |
Motivatie / bij welke vragen staat de info |
|
|
|
|
||
|
maximaal te verdelen punten |
30 |
|
||
|
punten per deelvraag: |
1 |
3 |
5 |
|
|
a) Doelgroep en bereik |
||||
|
- de doelgroep wordt bereikt zoals in de regeling/MO beschreven |
|
|
|
Doelgroep & Probleem |
|
- er worden concrete acties ondernomen om de doelgroep beter te bereiken. |
|
|
|
Doelgroep & Probleem |
|
- de instelling geeft blijk van kennis van de diversiteit van de Tilburgse samenleving en past dit toe in haar dienstverlening |
|
|
|
Doelgroep & Probleem |
|
b) Aanpak en duurzame effecten |
||||
|
- de aanpak is duidelijk omschreven en onderbouwd |
|
|
|
Activiteitenplan bijlage |
|
- de effecten die de aanpak beoogt realiseren een duurzaam effect |
|
|
|
Activiteitenplan en Duurzame effecten |
|
c) Monitoring en kwaliteitsverbetering |
||||
|
- de kwaliteit van de aanpak is aannemelijk en wordt verbeterd door monitoring en evaluaties |
|
|
|
Activiteitenplan bijlage, onderzoeksplan (alleen vanaf 30k) |
|
|
|
||
|
maximaal te verdelen punten |
30 |
|
||
|
punten per deelvraag: |
2 |
6 |
10 |
|
|
- de mate waarin de impactclaim bijdraagt aan de bestuurlijke doelstelling |
|
|
|
Impactclaim en Verandertheorie |
|
- de effecten volgen logisch uit de activiteiten en zijn merkbaar en relevant voor het te bereiken doel |
|
|
|
Verandertheorie bijlage (30k+), Activiteitenplan bijlage (30k-) |
|
- de monitoring van effecten is uitvoerbaar en past onderbouwd bij de beschreven effecten |
|
|
|
Onderzoeksplan en Leren + bijlage (30k+), zonder bijlage (30k-) |
|
|
|
|
|
|
maximaal te verdelen punten |
15 |
|
||
|
punten per deelvraag: |
2 |
6 |
10 |
|
|
- er wordt beschreven hoe de organisatie een aantoonbare bijdrage levert aan (één van) de vier geprioriteerde duurzame ontwikkelingsdoelen (Sustainable Developmentgoals). Het gaat om de doelen: geen armoede (SDG 1), waardig werk en economische groei (SDG 8), klimaatactie (SDG 13), vrede, justitie en sterke publieke diensten (SDG 16). |
|
|
|
Doelgroep & Probleem vraag 3 |
|
punten per deelvraag: |
1 |
3 |
5 |
|
|
- inzet voor versterking van mondiale bewustwording door een actieve bijdrage aan gezamenlijke activiteiten en publiciteitsuitingen gericht op bredere doelgroep |
|
|
|
Activiteitenplan en Duurzame effecten vraag 2 |
|
|
|
|
|
|
maximaal te verdelen punten: |
10 |
|
||
|
punten per deelvraag: |
1 |
3 |
5 |
|
|
- er is afstemming en samenwerking met relevante Tilburgse stakeholders, waaronder jongerenorganisaties en/of onderwijsinstellingen |
|
|
|
Organisatie en verbinding |
|
- het is duidelijk wat de toegevoegde waarde is binnen het veld |
|
|
|
Organisatie en verbinding |
|
|
|
|
|
|
maximaal te verdelen punten: |
30 |
|
||
|
punten per vraag: |
2 |
6 |
10 |
|
|
A. Prijs |
|
|
|
|
|
- de kosten per product of dienst zijn reel als je kijkt naar de onderbouwing, benchmarkgegevens, vergelijkbare organisaties en/of de verantwoording van voorgaand jaar. |
|
|
|
Begroting |
|
- de begrote overige baten zijn realistisch kijkend naar vergelijkbare organisaties, verantwoording. Daarbij ook kijkend naar evt. inzet eigen vermogen en inzet van vrijwilligers. |
|
|
|
Begroting |
|
B. Prijs in relatie tot bereik |
||||
|
- de prijs (het subsidiebedrag) is reëel in in relatie tot impact en bereik van de doelgroep. |
Begroting |
|||
|
Maximaal te halen score |
Score instelling |
||
|
Rubrieken |
punten |
% |
punten |
|
1. Aanpak en kwaliteit |
30 |
26% |
0 |
|
2. Impact |
30 |
26% |
0 |
|
3. Mondiale bewustwording |
15 |
13% |
0 |
|
4. Samenwerking&toegevoegde waarde |
10 |
9% |
0 |
|
5. Financiële duurzaamheid |
30 |
26% |
0 |
|
Totaal |
115 |
100% |
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl