Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR744126
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR744126/1
Beleidsregels huisvesting arbeidsmigranten gemeente Lingewaard 2025
Geldend van 19-09-2025 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels huisvesting arbeidsmigranten gemeente Lingewaard 2025Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lingewaard heeft op 1 juli 2025 de “Beleidsregels huisvesting arbeidsmigranten gemeente Lingewaard 2025” vastgesteld.
Het college van burgemeester en wethouders van Lingewaard
In zijn vergadering van 1 juli 2025
overwegende dat:
- -
het college in bepaalde gevallen bevoegd is om een omgevingsvergunning te verlenen voor het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met het vigerende planologische regime;
- -
het voor bepaalde gevallen vastgestelde regels hanteert bij het beslissen omtrent aanvragen om voornoemde omgevingsvergunning;
- -
het niet onder alle omstandigheden voornoemde omgevingsvergunning zal verlenen waar het gaat om het huisvesten van arbeidsmigranten;
- -
de huisvesting van arbeidsmigranten op verscheidene wijzen kan plaatsvinden;
- -
de gemeente Lingewaard steeds vaker verzoeken krijgt voor het huisvesten van arbeidsmigranten;
- -
de gemeente Lingewaard ervoor wil zorgen dat er sprake is van een goed woon- en leefklimaat voor arbeidsmigranten gemeente Lingewaard;
- -
er door de gemeenteraad een Beleidskader huisvesting tijdelijke internationale werknemers Lingewaard is vastgesteld waarin ruimtelijke richtlijnen staan die nader uitgewerkt dienen te worden;
- -
het wenselijk is beleidsregels vast te stellen om aanvragen omgevingsvergunningen voor de huisvesting van arbeidsmigranten op een eenduidige wijze te kunnen boordelen.
gelet op:
- -
het bepaalde in titel 4:3 van de Algemene wet bestuursrecht;
- -
artikelen 4.4 lid 2, 5.1 lid 1 onder a, 5.18 en 5.21 van de Omgevingswet juncto afdeling 8.1 van het Besluit kwaliteit leefomgeving en overige artikelen uit de Omgevingswet en bijbehorende regelgeving waarbij een afwijking van het omgevingsplan nodig is.
- -
Wet Bibob en Beleidsregel Wet Bibob gemeente Lingewaard 2022.
Gezien het collegevoorstel met zaaknummer ZS-1356094
besluit tot het vaststellen van de volgende beleidsregels: “Beleidsregels huisvesting arbeidsmigranten gemeente Lingewaard 2025”
Artikel 1 – Aanleiding en oogmerk beleidsregels
Op grond van artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) kan het bestuursorgaan beleidsregels opstellen met betrekking tot aan dat bestuursorgaan toekomende bevoegdheid. Ter motivering van een besluit ten aanzien van het verlenen van een omgevingsvergunning in afwijking van het omgevingsplan kan op grond van artikel 4:82 Awb worden volstaan met een verwijzing naar deze beleidsregels. Op grond van artikel 4:84 van de Awb is de gemeente verplicht om overeenkomstig deze beleidsregels te handelen, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen. Deze beleidsregels zijn opgesteld om huisvesting voor arbeidsmigranten te faciliteren en regels te stellen om dit op een goede wijze in te passen in de leefomgeving. Ook worden er een beperkt aantal eisen gesteld aan de kwaliteit van de huisvestingsvoorzieningen, omdat een groot gedeelte van het leven van de arbeidsmigranten wordt gespendeerd in de huisvestingsvoorziening. Deze zijn gebaseerd op de SNF norm.
Het algemeen belang van voorliggende beleidsregels is om te voorzien in meer en betere huisvestingsvoorzieningen voor arbeidsmigranten. De belangen van buren, omwonenden en het behoud van een goed woon- en leefklimaat worden daarbij niet uit het oog verloren. Voorliggende beleidsregels borgen dit door huisvestingsvoorzieningen onder voorwaarden mogelijk te maken die ervoor zorgen dat er geen sprake is van een onevenredige aantasting van de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en bouwwerken.
Artikel 2 – Evenwichtige toedeling van functies aan locaties
Vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet (1 januari 2024) is er geen sprake meer van bestemmingsplannen. De bestemmingsplannen vormen het ‘tijdelijk deel’ van het omgevingsplan van rechtswege dat tot 2030 stapsgewijs zal worden omgezet door een omgevingsplan ‘nieuwe stijl’. Een omgevingsvergunning om van het tijdelijk deel van het omgevingsplan af te wijken betreft een ‘buitenplanse omgevingsplanactiviteit’ (BOPA). Onder de Omgevingswet is de reguliere procedure in beginsel van toepassing op elke omgevingsvergunning; ook op de BOPA. Hiervoor geldt een beslistermijn van acht weken, die met zes weken kan worden verlengd.
Voor de buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) gelden de beoordelingsregels uit het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl). Het bevoegd gezag mag een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit alleen verlenen met het oog op een evenwichtige toedeling van functies aan locaties (ETFAL) (artikel 8.0a, lid 2 Bkl). Daarnaast gelden de volgende beoordelingsregels uit de artikelen 8.0b en 8.0e van het Bkl waaronder de instructieregels voor het omgevingsplan uit hoofdstuk 5 van het Bkl en de instructieregels van de provincie voor het omgevingsplan. Mede aan de hand van de beleidsregels “Beleidsregels huisvesting internationale tijdelijke medewerkers gemeente Lingewaard” kan het college beoordelen of er sprake is van ETFAL.
Artikel 3 – Reikwijdte beleidsregels
De beleidsregels hebben betrekking op aanvragen omgevingsvergunningen voor:
- a.
Het realiseren van (tijdelijke) huisvestingsvoorzieningen voor arbeidsmigranten.
Artikel 4 – Begripsbepaling
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
- a.
Bedrijfsgebouw: Een gebouw dat dient voor de uitoefening van een bedrijf;
- b.
Bedrijfswoning: Een complex van ruimten in of bij een gebouw of op een terrein, kennelijk slechts bedoeld voor (het huishouden van) een persoon, wiens huisvesting daar gelet op de bestemming van het gebouw of het terrein, noodzakelijk is;
- c.
Beheerder: Persoon of personen die verantwoordelijk zijn voor het dagelijks onderhoud van de huisvestingsvoorziening inclusief bijbehorende buitenruimte en ervoor zorgt dat de huisvestingsvoorziening door structureel onderhoud in goede staat verkeert. Tevens is deze persoon/deze personen de contactpersoon voor de bewoners, omgeving en instanties (waaronder de gemeente Lingewaard);
- d.
Buitengebied: De volgende gebieden aangewezen op bijlage 1: - Extensiveringsgebieden, Glastuinbouw, Oeverwal, Komgronden, Uiterwaarden en Park Lingezegen;
- e.
Gebouw: bouwwerk dat een voor mensen toegankelijk overdekt geheel of gedeeltelijk met wanden omsloten ruimte vormt;
- f.
Huis- en gedragsreglement: Een reglement dat in ieder geval informatie bevat over het handelen in geval van calamiteiten, de huis- en gedragsregels en de belangrijkste contactgegevens van zowel hulpdiensten als de beheerder. Dit huis- en gedragsreglement moet opgesteld worden in zowel het Nederlands, Engels als de gesproken taal van de bewoners en kan op verzoek van (en in overleg met de huisvester) worden aangepast en/of aangevuld;
- g.
Huishouden: Één persoon of een vaste groep van meerdere personen tussen wie een band bestaat die enkel het gezamenlijk bewonen van bepaalde woonruimte te boven gaat en die de bedoeling heeft om bestendig voor onbepaalde tijd een huishouden te vormen. Er dient ook sprake te zijn van een samenlevingswens tussen de personen die niet overwegend wordt bepaald door de beslissing om de betrokken woonruimte te delen. Tevens moet er sprake zijn van continuïteit in samenstelling en onderlinge verbondenheid;
- h.
Huisvester: Partijen (al dan niet de werkgever, uitzendbureau of een commerciële huisvester) die bedrijfsmatig zelfstandige dan wel onzelfstandige verblijfsruimten aanbieden en exploiteren voor de huisvesting van arbeidsmigranten;
- i.
Huisvestingsvoorziening: Een voor tijdelijke huisvesting van arbeidsmigranten geschikt gemaakt(e) (gedeelte van) (tijdelijke) gebouwen;
- j.
arbeidsmigranten: Onderdaan van een andere lidstaat van de Europese Unie of daarbuiten die zijn hoofdverblijf niet in Nederland heeft en in Nederland verblijft om tijdelijke werkzaamheden te verrichten;
- k.
Kamerbewoning: Woonvorm waarbij sprake is van woonruimte waarbij de bewoner afhankelijk is van één of meer gedeelde wezenlijke voorzieningen buiten die woonruimte, waarbij keuken, toilet, badkamer en douche als wezenlijke voorzieningen worden aangemerkt;
- l.
Kamerverhuur of kamergewijze verhuur: Het verhuren van één of meerdere onzelfstandige woonruimten binnen een (tijdelijk) gebouw waarbij de bewoner(s) een of meer voorzieningen zoals keuken, badkamer en/of toilet deelt met andere bewoners;
- m.
Locatie: Het (plan)gebied waar de aanvraag omgevingsvergunning betrekking op heeft;
- n.
Recreatieve terreinen: Terrein met de bestemming/functie recreatie en/of terreinen waar sprake is van verblijf voor recreatieve doeleinden, waarbij ten minste één nacht wordt doorgebracht. Hieronder wordt verstaan campings en vakantieparken;
- o.
Tijdelijke huisvesting: Huisvesting in een gebouw waar een persoon maximaal 36 maanden aaneengesloten verblijft. Indien een persoon korter dan 3 maanden (binnen die periode van 36 maanden) afwezig is van de betreffende locatie wordt dit nog gezien als aaneengesloten verblijf;
- p.
Vergunninghouder: vergunninghouder is degene voor wie de vergunning geldt als bedoeld in artikel 5.37 Omgevingswet. De omgevingsvergunning geldt voor degene die de activiteit verricht waarop zij betrekking heeft. Diegene is vergunninghouder en draagt zorg voor de naleving van de vergunningvoorschriften;
- q.
Werkgever: De partij bij de arbeidsovereenkomst die in ruil voor arbeid loon betaalt;
- r.
Werklocatie: Een gebouw, gebouwencomplex, terrein of vaartuig waar een werknemer gewoonlijk werkzaamheden verricht;
- s.
Woning: Een complex van ruimten inclusief aan- en uitbouwen, uitsluitend bedoeld voor de huisvesting van één afzonderlijk huishouden;
- t.
Woonkern: De kerngebieden aangegeven op bijlage 1.
Artikel 5 – Vormen van huisvesting
Het college van burgemeester en wethouders kan medewerking verlenen aan vier vormen van huisvesting:
- a.
Reguliere huisvesting: Tijdelijke huisvesting van maximaal 40 arbeidsmigranten door middel van kamerverhuur.
- b.
Grootschalige huisvesting: Tijdelijke huisvesting vanaf 40 arbeidsmigranten.
- c.
Seizoensgebonden huisvesting bij een (agrarische) werkgever: Tijdelijke huisvesting van arbeidsmigranten in het buitengebied gedurende een oogst/plukseizoen (maximaal vijf maanden aaneengesloten) bij een (agrarische) werkgever.
- d.
Tijdelijke huisvesting in een permanent gebouw bij de (agrarische) werkgever: Tijdelijke huisvesting van maximaal 40 arbeidsmigranten in het buitengebied bij een (agrarische) werkgever.
Artikel 6 – Algemene eisen huisvesting (van toepassing op alle vier de vormen van huisvesting)
Het college van burgemeester en wethouders kan medewerking verlenen aan huisvestingsvoorzieningen die aantoonbaar voldoen aan de volgende algemene eisen:
- a.
Kwaliteit huisvesting: De grootte van huisvestingvoorziening is ten minste 15,0 m² per te huisvesten internationale tijdelijke medewerker. Een slaapkamer is voor maximaal 2 personen en heeft een oppervlakte van ten minste 5,5 m² per persoon;
- b.
18+: Er moet zijn aangetoond dat er geen minderjarige kinderen op locaties als bedoeld in artikel 4 worden gehuisvest;
- c.
Veiligheid huisvesting: Er moet zijn aangetoond dat er een beheerplan is opgesteld door de huisvester. De uitvoering van dit beheerplan wordt middels een anterieure overeenkomst als verplichting opgelegd aan de huisvester.
Onder beheerplan wordt het volgende verstaan: een plan waarin beschreven staat op welke manier de eigenaar en/of exploitant toezicht en beheer heeft georganiseerd. Er moet bekend zijn wie de exploitatie op zich neemt en welke maatregelen er komen om overlast voor zowel de arbeidsmigranten (onderling) als omwonenden te voorkomen. De aspecten die minimaal een plaats krijgen in de beoordeling zijn:
- -
hoe het gebruik van drugs (hard/soft), prostitutie en alcoholmisbruik wordt tegengegaan en welke maatregelen er worden getroffen als dit geconstateerd wordt;
- -
de contactgegevens van de beheerder(s), dan wel aanspreekpunt, waar de arbeidsmigranten en omwonenden terecht kunnen met meldingen en/of klachten;
- -
beschikbaarheid van een meertalig huis- en gedragsreglement (in ieder geval ook in het Engels en Nederlands);
- -
hoe de kans op zwerfafval of het verkeerd aanbieden van afval wordt tegengegaan en welke maatregelen er worden getroffen als dit geconstateerd wordt;
- -
hoe de kans op geluidsoverlast wordt tegengegaan en welke maatregelen er worden getroffen als dit geconstateerd wordt;
- -
hoe er wordt omgegaan als er sprake is van geweldpleging onderling (bijvoorbeeld vechtpartijen (onderling) en/of overige geweldsincidenten);
- -
is als bijlage bij dit beheerplan een huis- en gedragsreglement gevoegd.
- -
- d.
Huis- en gedragsreglement: Er moet zijn aangetoond dat er een huis- en gedragsreglement goed zichtbaar wordt opgehangen bij de in/uitgangen van de huisvestingsvoorziening.
- e.
Privacy: Er moet door de vergunninghouder worden aangetoond dat 95% van de slaapkamers van de huisvestingsvoorziening éénpersoons kamers zijn.
Artikel 7 – Ongewenste huisvestingsgebieden en onderkomens
Voor de volgende huisvestingsgebieden en -onderkomens kan door het college van burgemeester en wethouders de vergunning worden geweigerd bij:
- a.
De huisvesting van arbeidsmigranten in (sta)caravans, chalets, tenten of daarmee vergelijkbare huisvestingsvormen;
- b.
Huisvesting van meer dan 400 arbeidsmigranten op een locatie.
Artikel 8 – Reguliere huisvesting
Het college van burgemeester en wethouders kan medewerking verlenen aan huisvestingsvoorzieningen ten behoeve van reguliere huisvesting die aantoonbaar voldoen aan de volgende specifieke eisen:
- a.
Er moet door de vergunninghouder worden aangetoond dat het een vorm van reguliere huisvesting betreft en de huisvestingsvoorziening gelegen is in een woonkern of in een bestaande burgerwoning in het buitengebied.
- b.
Er moet door de vergunninghouder worden aangetoond dat de aangevraagde huisvestingsvoorziening op minimaal 30 meter afstand ligt van een bestaande danwel vergunde reguliere huisvestingsvoorziening voor arbeidsmigranten, grootschalige huisvesting of permanente huisvesting bij een (agrarische) werkgever. Indien er sprake is van meerdere ingediende aanvragen voor reguliere huisvesting en de ene aanvraag leidt op dit aspect tot een weigering op de andere aanvraag, heeft de eerst ingediende aanvraag voorrang op de andere aanvraag. De afstanden worden gemeten via de kortst mogelijke route over het openbaar gebied, gerekend vanaf de dichtstbijzijnde kadastrale perceelsgrens van de betrokken percelen.
Artikel 9 – Grootschalige huisvesting
Het college van burgemeester en wethouders kan medewerking verlenen aan huisvestingsvoorzieningen ten behoeve van grootschalige huisvesting die aantoonbaar voldoen aan de volgende specifieke eisen:
- a.
Er moet door de vergunninghouder worden aangetoond dat er een beheerder is aangewezen die 24 uur per dag, 7 dagen in de week, aanwezig is op de betreffende locatie. Deze beheerder zorgt voor het dagelijkse onderhoud van de huisvesting en is de contactpersoon voor bewoners, omgeving en instanties (waaronder de gemeente);
- b.
Er dient een vervoersplan te worden aangeleverd door de vergunninghouder waarin de verkeersbewegingen van de arbeidsmigranten in beeld worden gebracht met daarbij een passend parkeerplan. Dit vervoersplan dient te worden goedgekeurd door de gemeente Lingewaard;
- c.
Er moet door de vergunninghouder worden aangetoond dat de huisvestingsvoorziening (landschappelijk) wordt ingepast. Ter onderbouwing hiervoor wordt een landschappelijk inpassingsplan ingeleverd die dient te worden goedgekeurd door de gemeente Lingewaard. De bebouwing doet geen afbreuk aan de landschappelijke kwaliteiten van het gebied. Als leidraad geldt de Gids Ruimtelijke Kwaliteit.
Artikel 10 – Seizoensgebonden huisvesting bij (agrarische) werkgever
Het college van burgemeester en wethouders kan medewerking verlenen aan tijdelijke huisvestingsvoorzieningen bij een (agrarische) werkgever die aantoonbaar voldoen aan de volgende specifieke eisen:
- a.
Het betreft een aanvraag als bedoeld in artikel 5.1 lid 1, aanhef en onderdeel a van de Omgevingswet voor seizoensgebonden huisvesting bij een (agrarische) werkgever voor een periode van maximaal 10 jaar aaneengesloten;
- b.
De tijdelijke huisvestingsvoorziening moet jaarlijks na het oogst- en plukseizoen worden verwijderd;
- c.
Er moet door de vergunninghouder worden aangetoond dat in de huisvestingsvoorziening uitsluitend arbeidsmigranten worden gehuisvest die werkzaam zijn bij het bedrijf waar de huisvestingsvoorziening bij geplaatst/gebouwd wordt;
- d.
Er moet door de vergunninghouder worden aangetoond dat er een concrete huisvestingsbehoefte is. De concrete huisvestingsbehoefte dient te worden onderbouwd en deze dient door gemeente Lingewaard akkoord worden bevonden. Voor de onderbouwing van deze huisvestingsbehoefte kan gebruik worden gemaakt van de richtgetallen uit bijlage 2;
- e.
Er moet door de vergunninghouder worden aangetoond dat de huisvestingsvoorziening (landschappelijk) wordt ingepast. Ter onderbouwing hiervoor wordt een landschappelijk inpassingsplan ingeleverd die dient te worden goedgekeurd door de gemeente Lingewaard. De bebouwing doet geen afbreuk aan de landschappelijke kwaliteiten van het gebied. Als leidraad geldt de Gids Ruimtelijke Kwaliteit.
Artikel 11 – Permanente gebouwen voor tijdelijke huisvesting bij (agrarische) werkgever
Het college van burgemeester en wethouders kan medewerking verlenen aan permanente huisvestingsvoorzieningen ten behoeve van de tijdelijke huisvesting die aantoonbaar voldoet aan de volgende specifieke eisen:
- a.
Er moet door de vergunninghouder worden aangetoond, dat de permanente huisvesting in de bij het bedrijf horende bestaande bedrijfswoning of in een bestaand bedrijfsgebouw gerealiseerd wordt, dan wel door plaatsing van nieuwbouw op het bedrijfsterrein met in achtneming van de regels uit het Omgevingsplan Lingewaard;
- b.
Er moet door de vergunninghouder worden aangetoond, dat er een concrete huisvestingsbehoefte is. De concrete huisvestingsbehoefte dient te worden onderbouwd en deze dient door gemeente Lingewaard akkoord te worden bevonden. Voor de onderbouwing van deze huisvestingsbehoefte kan gebruik worden gemaakt van de richtgetallen uit bijlage 2;
- c.
Er moet door de vergunninghouder worden aangetoond, dat de minimale afstand tussen bedrijfsbebouwing en de huisvestingsvoorziening 10 meter is.
Artikel 12 – Toepassing Wet Bibob
- a.
Ter waarborging van de integriteit en veiligheid past de gemeente Lingewaard bij iedere aanvraag voor een omgevingsvergunning voor huisvesting van arbeidsmigranten de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) toe.
- b.
Enige reden om gegrond af te zien van het uitvoeren van een Bibob-onderzoek is vastgelegd in de Beleidsregel Wet Bibob gemeente Lingewaard 2022.
- c.
De Wet Bibob stelt de gemeente in staat om bij de beoordeling van aanvragen onderzoek te doen naar de integriteit van de aanvrager en/of daarbij betrokken partijen, teneinde te voorkomen dat de huisvesting wordt gebruikt voor het plegen van strafbare feiten, zoals ondermijning, fraude of andere vormen van criminaliteit.
- d.
Indien uit het Bibob-onderzoek blijkt dat er sprake is van een verminderde mate van gevaar dan wel een ernstige mate van gevaar kan de gemeente aanvullende voorschriften stellen aan de te verlenen omgevingsvergunning dan wel de omgevingsvergunningsaanvraag weigeren dan wel de omgevingsvergunning intrekken.
Artikel 13 – Citeertitel en inwerking treden
- a.
Deze beleidsregels worden aangehaald als “Beleidsregels huisvesting arbeidsmigranten gemeente Lingewaard 2025”;
- b.
Deze beleidsregels treden een dag na bekendmaking in werking.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Lingewaard op 1 juli 2025
de secretaris
drs. I.P. van der Valk
de burgemeester,
P.T.A.M. Kalfs
Bijlage 1: Grenzen buitengebied en woonkernen
Bijlage 2: Richtgetallen onderbouwing huisvestingsbehoefte
De volgende normen gelden als indicatie wanneer het gaat om huisvesting op agrarisch terrein1 (maximaal aantal personen):
|
• Glastuinbouw (algemeen) |
9 per ha |
|
• Fruit- en groenteteelt |
6,5 per ha |
|
• Aardbeien |
15 per ha (in de piek 20) |
|
• Framboos/braam/bes |
5 per ha (in de piek 25) |
|
• Paprika |
5 per ha |
|
• Tomaat |
7,6 per ha |
|
• Komkommer |
5,3 per ha |
|
• Rozen |
15,5 per ha |
|
• Troschrysanten |
5 per ha |
|
• Pluischrysanten/santini |
9,5 per ha |
|
• Gerbera |
8 per ha |
|
• Alstroemeria |
12,8 per ha |
|
• Overige bloemen |
11 per ha |
|
• Champignons |
7,2 per 1.000m2 |
Toelichting
Artikel 1 Aanleiding en oogmerk beleidsregels
De gemeente vindt het belangrijk dat er voldoende en goede huisvesting is voor arbeidsmigranten die in de gemeente werkzaam zijn met aandacht voor het welzijn van de gehuisveste personen, de verhouding tot de woon- en leefomgeving en het beheer van de locatie. De arbeidsmigrant heeft tijdens zijn verblijf in Nederland recht op deugdelijke huisvesting. Daarnaast is het in het kader van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat zowel voor de arbeidsmigrant zelf als voor de omgeving van de huisvestingslocatie van arbeidsmigranten belangrijk dat de huisvesting goed geregeld is. Ongewenste en illegale huisvesting en eventuele overlast dient te worden voorkomen. In dit kader heeft de gemeente een belangrijke rol om de huisvesting van arbeidsmigranten te reguleren.
Het onderzoeksbureau Decisio heeft in 2021 in opdracht van de provincie Gelderland onderzoek gedaan naar het aantal arbeidsmigranten dat per gemeente in de provincie woont en werkt. Op basis van dit onderzoek worden twee scenario’s voor de toekomstige vraag naar arbeidsmigranten voor de gehele regio geschetst waar Lingewaard onder valt: het laagscenario (waarin het aantal werkende internationale arbeidskrachten in de regio tussen 2020 en 2030 toeneemt met 54%) en het hoogscenario (waarin het aantal werkende arbeidsmigranten in de regio tussen 2020 en 2030 toeneemt met 88% tot 2030).
Uit het onderzoek blijkt dat in Lingewaard in 2017, 440 arbeidsmigranten werkten. In de regio Arnhem-Nijmegen ligt dit aantal bij 17.325 en volgens het onderzoek werkten er in de provincie Gelderland in 2017, 58.330 arbeidsmigranten. Het onderzoek zelf is een benadering en geeft geen 100% nauwkeurig beeld; zo is het aantal gebaseerd op microdata van het CBS waarbij de werklocatie geregistreerd wordt op basis van het adres van het bedrijf zelf. Wanneer het gaat om een uitzendbureau / detacheerder dan wordt als werkadres de locatie van dat bureau geregistreerd in plaats van de daadwerkelijke werklocatie. Zo zijn er bijvoorbeeld in Montferland dichtbij de grens met Duitsland meerdere uitzendbureaus gevestigd waarvan de medewerkers in de hele regio (en zelfs daarbuiten) werkzaam zijn.
Figuur 1: prognoses voor het aantal werkzame internationale tijdelijke medewerkers in de Groene Metropoolregio Arnhem - Nijmegen
Het aantal in de gemeente werkende arbeidsmigranten is in de periode voor 2020 sterk toegenomen. Ten opzichte van de 125 werkzame arbeidsmigranten in 2010 gaat het om een jaarlijkse groei van ongeveer 27% tot 2020. In totale cijfers neemt het aantal arbeidsmigranten Lingewaard met ongeveer 45 mensen per jaar toe. In 2020 zijn er volgens Decisio, 1.065 arbeidsmigranten werkzaam in Lingewaard.
Om deze cijfers meer duiding te geven is een enquête uitgezet onder werkgevers in Lingewaard met de vraag of het bedrijf arbeidsmigranten in dienst heeft, of deze in Lingewaard werken (of daarbuiten), wanneer deze medewerkers aan de slag zijn en voor hoe lang. Uit de enquête blijkt dat er bij bedrijven in Lingewaard gemiddeld 475 arbeidsmigranten (tijdelijk) werkzaam zijn. Voor een overgroot deel hebben bedrijven uit de glastuinbouw (74%) de enquête ingevuld. In totaal hebben 25 respondenten deelgenomen.
De respondenten geven aan dat 70% van de arbeidsmigranten tijdelijk werkzaam zijn – waarbij het pluk- en oogstseizoen voor werkgevers verschilt. Toch blijkt dat van maart t/m oktober de vraag naar arbeidsmigranten het grootst is.
Er ligt dus een grote opgave als het gaat om huisvesting van arbeidsmigranten in gemeente Lingewaard. Vanwege de toename van de vraag naar verblijfsmogelijkheden voor arbeidsmigranten vindt de gemeente Lingewaard het van belang dat lokaal beleid ontwikkeld wordt voor de huisvesting van arbeidsmigranten rs. Zo heeft de gemeente het beleidsstuk ‘Beleidskader huisvesting tijdelijke internationale werknemers’ vastgesteld, waarin beleidsstandpunten zijn opgenomen voor het verbeteren van huisvesting, scholing, gezondheid, integratie en participatie van in de gemeente Lingewaard wonende en werkende arbeidsmigranten. Dit beleidsstuk behoeft nadere uitwerking in de vorm van ruimtelijke beleidsregels. In deze beleidsregels worden de voorwaarden geformuleerd waaraan initiatieven voor de huisvestingvoorzieningen voor arbeidsmigranten dienen te voldoen.
Artikel 4 begripsbepalingen en tijdelijke huisvesting
begripsbepalingen
In dit artikel zijn begripsbepalingen opgenomen die mogelijk afwijken van die in het omgevingsplan van rechtswege (voorheen bestemmingsplannen). Aangezien het omgevingsplan van rechtswege geen uniforme definities bevat, zijn in deze beleidsregels eigen begripsbepalingen opgenomen.
tijdelijke huisvesting
Tijdelijke huisvesting: huisvesting in een gebouw waar een persoon maximaal 36 maanden aaneengesloten verblijft. Indien een persoon korter dan 3 maanden afwezig is van de betreffende locatie wordt dit nog gezien als aaneengesloten verblijf.
De 36 maanden zijn op basis van de volgende overwegingen gekozen:
Arbeidsmigranten kunnen worden ingedeeld in drie categorieën:
- 1.
Short stay arbeidsmigrant: arbeidsmigrant die korter dan één jaar verblijft in de gemeente;
- 2.
Mid stay arbeidsmigrant: arbeidsmigrant die langer dan een jaar maar korter dan drie jaar verblijft in de gemeente;
- 3.
Long stay arbeidsmigrant: arbeidsmigrant die langer dan drie jaar verblijft in de gemeente.
Deze beleidsregels hebben alleen betrekking op de groep short- en mid stay arbeidsmigranten. De groep long stay arbeidsmigranten betreft in feite reguliere nieuwe inwoners. Voor de arbeidsmigranten die zich direct voor langere termijn in onze gemeente vestigen, staan de reguliere mogelijkheden om een woning te vinden, open. Zij kunnen zich, zoals ieder ander, inschrijven voor een sociale huurwoning, particulier een woning huren of een eigen woning kopen.
Artikel 6 Algemene eisen huisvesting
Het is wenselijk bepaalde eisen te stellen aan huisvesting die gelden in alle situaties. Het gaat hier om onder andere eisen met betrekking tot de omvang van de huisvestingsvoorziening, en beheer.
Iedere arbeidsmigrant beschikt over een minimale woonruimte. Per arbeidsmigrant dient conform de normen zoals vastgesteld door de Stichting Normering Flexwonen (SNF) (geldend vanaf 1 juli 2025) minimaal 15,0 m² gebruiksoppervlak wonen beschikbaar te zijn. Het gebruiksoppervlak is inclusief de slaapkamers.
In afwijking van de SNF normen, waarin is bepaald dat een slaapkamer in principe door één persoon wordt gebruikt (met een maximum van twee personen met instemming van beide personen), wordt toegestaan dat een slaapkamer wordt gedeeld door maximaal 2 personen. Bij alle vormen van huisvesting hebben bewoners in hun slaapvertrek per persoon minimaal 5,5 m² vloeroppervlakte ter beschikking.
Deze eisen zorgen voor een acceptabel niveau van een woon- en leefklimaat voor de arbeidsmigranten, maar voorkomen ook overlast voor de omgeving.
Privacy
Ten behoeve van het waarborgen van de privacy van de arbeidsmigranten is opgenomen dat 95% van de slaapkamers van de huisvestingsvoorziening éénpersoons kamers dienen te zijn.
Artikel 8 Reguliere huisvesting
Indien arbeidsmigranten worden gehuisvest in een bepaald gebied moet sprake zijn van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties. De ruimtelijke opzet van dergelijke gebieden mag niet onevenredig worden aangetast. Indien arbeidsmigranten binnen een bepaald gebied geconcentreerd worden kan dit namelijk leiden tot overlast en verminderd woon- en leefklimaat voor omwonenden. Er is geen spreidingstabel opgenomen voor het bepalen van het maximum aantal te huisvesten interna arbeidsmigranten in een gebied. Daarentegen dient de minimale afstand van 30 meter aangehouden te worden zoals opgenomen in artikel 8 onder b. Het hanteren van een minimale afstand komt de toetsbaarheid van aanvragen en de uitvoerbaarheid ten goede in plaats van het hanteren van een spreidingstabel.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl