Reglement voor de provinciale adviescommissie Musea 2026-2028

Geldend van 14-08-2025 t/m heden

Intitulé

Reglement voor de provinciale adviescommissie Musea 2026-2028

Gedeputeerde Staten van Fryslân,

Besluiten het reglement voor de provinciale adviescommissie Musea 2026-2028 als volgt

vast te stellen:

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit Reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: de adviescommissie Musea als bedoeld in artikel 3.1 lid 1 van de Subsidieregeling Musea Fryslân 2026-2028

  • b.

    Gedeputeerde Staten: het college van Gedeputeerde Staten van Fryslân

  • c.

    subsidieregeling: Subsidieregeling Musea Fryslân 2026-2028

Hoofdstuk 2 Taak en samenstelling van de commissie

Artikel 2

  • 1. De commissie adviseert Gedeputeerde Staten over de beoordeling en rangschikking van de ingediende aanvragen aan de hand van het in de subsidieregeling en de daarbij horende toelichting opgenomen toetsingskader.

  • 2. De commissies adviseert Gedeputeerde Staten tevens over de beoordeling van wijzigingsverzoeken, en het effect van de wijziging op de rangschikking, aan de hand van het in de subsidieregeling en de daarbij horende toelichting opgenomen toetsingskader.

  • 3. De commissie hanteert bij de puntentoekenning de systematiek die is opgenomen in de subsidieregeling.

  • 4. De commissie kan de door de provincie op basis van de subsidieregeling gesubsidieerde instellingen monitoren.

  • 5. Monitoring gebeurt door:

    • a.

      het onaangekondigd bezoeken van activiteiten van instellingen door één of meer commissieleden;

    • b.

      het afleggen van aangekondigde werkbezoeken.

  • 6. De commissie adviseert al dan niet op verzoek van Gedeputeerde Staten over het museumbeleid in algemene zin.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1. De commissie bestaat uit ten minste vier en ten hoogste vijf leden.

  • 2. Ten minste drie leden van de commissie hebben aantoonbare kennis en ervaring binnen de museum- en erfgoedsector.

  • 3. Ten minste één lid van de commissie wordt benoemd als ‘burgerlid’. Dit lid is woonachtig in de provincie Fryslân en heeft geen actieve functie in de museumsector.

Artikel 4 Lidmaatschap commissie

  • 1. Gedeputeerde Staten benoemen, schorsen en ontslaan de voorzitter en de leden van de commissie.

  • 2. Tot lid van de commissie kunnen niet worden benoemd personen die:

    • a.

      een nauwe zakelijke of familierelatie of daarmee vergelijkbare relatie hebben of recentelijk hebben gehad met personen in de organisaties waarover zij moeten adviseren, waaronder begrepen - maar niet beperkt tot - huwelijk, geregistreerd partnerschap, ongehuwd samenwonen en bloed- en aanverwantschap tot in de tweede graad.

    • b.

      werknemer of bestuurder van de provincie Fryslân zijn.

    • c.

      al meer dan één volledige termijn lid geweest zijn van een adviescommissie van de provincie Fryslân met een vergelijkbare opdracht.

  • 3. De leden worden benoemd voor maximaal vier jaar.

  • 4. In bijzondere gevallen kunnen Gedeputeerde Staten besluiten de benoemingstermijn met maximaal twee jaren te verlengen.

  • 5. Het lidmaatschap van de commissie eindigt:

    • a.

      met het intrekken van de subsidieregeling;

    • b.

      op verzoek van het betrokken lid;

    • c.

      met het verstrijken van de benoemingstermijn;

    • d.

      met het overlijden van het betrokken lid;

    • e.

      door een daartoe strekkend besluit van Gedeputeerde Staten.

  • 6. Bij het tussentijds aftreden van een lid kunnen Gedeputeerde Staten een vervanger benoemen. De vervanger wordt benoemd voor de periode die het aftredende lid nog zitting zou hebben.

Artikel 5 Voorzitter

De voorzitter zorgt voor een goede voorbereiding van de vergadering. De voorzitter is belast met het leiden van de vergadering en het handhaven van de orde.

Artikel 6 Secretaris

  • 1. Ter ondersteuning van de commissie voorzien Gedeputeerde Staten in een ambtelijk secretaris van de commissie. De secretaris is niet tevens lid van de commissie.

  • 2. De secretaris is aanwezig bij de vergaderingen.

  • 3. De secretaris heeft in elk geval de volgende taken:

    • a.

      de administratieve voorbereiding van de vergadering;

    • b.

      het toezenden van de vergaderstukken;

    • c.

      het maken van het verslag van de vergadering;

    • d.

      het verwerken van de adviezen zodanig dat Gedeputeerde Staten over voldoende informatie beschikkingen om een besluit te kunnen nemen;

    • e.

      archivering van de vergaderstukken van de commissie binnen het archief van de provincie Fryslân.

Hoofdstuk 3 Vergaderingen en advisering

Artikel 7 Openbaarheid, oproep en agenda

  • 1. De commissie vergadert zo vaak als de voorzitter van de adviescommissie dat nodig oordeelt, en komt gedurende de benoemingstermijn van de adviescommissie ten minste twee maal bijeen.

  • 2. De commissie vergadert in beslotenheid en beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.

  • 3. De secretaris belegt in overleg met de voorzitter de vergaderingen en roept de leden schriftelijk of langs elektronische weg ter vergadering op, onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van vergaderen.

  • 4. De secretaris draagt in overleg met de voorzitter er zorg voor dat, spoedeisende gevallen uitgezonderd, de stukken die betrekking hebben op de te behandelen onderwerpen ten minste zeven dagen voor de vergadering aan de leden worden gezonden.

Artikel 8 Onpartijdigheid

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een aanvraag indien daarbij hun partijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 9 Werkwijze

  • 1. Om tot hun advies als bedoeld in artikel 2 lid 1 te komen kunnen één of meer leden van de commissie werkbezoeken afleggen. Hierbij dient geborgd te worden dat alle te beoordelen aanvragen op gelijke wijze worden behandeld.

  • 2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies met daarin een voordracht. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.

  • 3. Een advies van de commissie wordt alleen vastgesteld indien ten minste drie leden ter vergadering aanwezig zijn, waarbij de voorzitter ook als lid wordt beschouwd. De aanwezigheid blijkt uit de voor de aanvang van de vergadering getekende presentielijst.

  • 4. De leden van de commissie adviseren onafhankelijk en zonder last of ruggenspraak.

  • 5. Voor zover de commissie bij de uitoefening van haar taken de beschikking krijgt over gegevens waarvan zij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet kennen, is zij verplicht tot geheimhouding van die gegevens, behalve voor zover openbaarmaking hiervan verplicht is op grond van een wettelijk voorschrift of voor de uitvoering van haar taken.

  • 6. De commissie adviseert Gedeputeerde Staten binnen twaalf weken nadat zij de aanvragen heeft ontvangen.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 10 Vergoeding

De voorzitter en de leden ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden en onkosten overeenkomstig het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers en de Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers.

Artikel 11 Nadere regels

Gedeputeerde Staten kunnen, gehoord de commissie, nadere regels stellen betreffende de werkwijze van de commissie.

Artikel 12 Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing daarvan beslissen Gedeputeerde Staten op voorstel van de voorzitter van de commissie.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt inwerking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 14 Citeertitel

Dit reglement wordt aangehaald als Reglement adviescommissie Musea Fryslân.

Ondertekening

Voorzitter, drs. A.A.M. Brok

Secretaris, drs. ing. J.J. Algra