Nota parkeernormen Leudal 2025

Geldend van 26-07-2025 t/m heden

Intitulé

Nota parkeernormen Leudal 2025

De gemeenteraad van de gemeente Leudal.

Gezien het voorstel van het college d.d. 25 maart 2025, nummer Z/25/174579.

Gelet op de Kadernota 2024-2027, het mobiliteits -en uitvoeringsplan.

Besluit:

  • 1.

    “Nota parkeernormen Leudal 2025” vaststellen.

1. Inleiding

Ruimtelijke ontwikkelingen brengen vrijwel altijd een behoefte aan parkeerplaatsen met zich mee. Het is belangrijk ervoor te zorgen dat deze parkeerbehoefte niet tot overlast in de omgeving leidt.

Om inzicht te krijgen in de parkeerbehoefte bij (her)ontwikkelingen en de wijze waarop hieraan invulling moet worden gegeven, heeft de gemeenteraad van Leudal in 2016 de Nota Parkeernormen vastgesteld.

De Nota uit 2016 bevat parkeernormen voor zowel auto's als fietsen, die de gemeente Leudal toepast bij nieuwe bouwplannen en (her)ontwikkelingen. De normen bepalen het aantal (fiets)parkeerplaatsen dat moet worden gerealiseerd om te voldoen aan de parkeerbehoefte van de ontwikkeling.

De Nota Parkeernormen is niet van toepassing op aanpassingen in de bestaande ruimte, zoals de reconstructie van een woonstraat, op plannen waarvoor de stadium een besluit heeft genomen, of op ruimtelijke ontwikkelingsplannen waarvoor geen vergunning vereist is.

Deze Nota uit 2016 is geactualiseerd om in te spelen op de volgende belangrijke punten:

Nieuwe landelijke kencijfers voor parkeernormen

In 2024 heeft het CROW, een onafhankelijk kenniscentrum voor infrastructuur, openbare ruimte en verkeer en vervoer, nieuwe landelijke kencijfers voor parkeernormen voor auto's en fietsen gepubliceerd (publicatie 744). Deze publicatie houdt beter rekening met de meest recente ontwikkelingen op het gebied van autobezit en -gebruik in vergelijking met de parkeernormen uit CROW-publicatie 317 (gepubliceerd in 2012), waarop de Nota uit 2016 is gebaseerd.

Versnelling van woningbouw

De Nota uit 2016 kan in sommige gevallen de bouw van nieuwe woningen belemmeren, terwijl het versnellen van de woningbouw in Leudal juist belangrijk is. In lijn met dit streven heeft het college een Versnellingsagenda Wonen opgesteld, met als doel de bouw van 750 woningen te realiseren.

2. Leeswijzer

In hoofdstuk 3 worden de uitgangspunten voor het toepassen van de geactualiseerde parkeernormen besproken. Hoofdstuk 4 gaat in op het toetsingskader. Hierin wordt uitgelegd hoe de parkeerbehoefte bij nieuwe bouwplannen en herontwikkelingen wordt vastgesteld en hoe de gemeente hiermee omgaat. De uitgangspunten voor de parkeernormen voor fietsparkeren komen in hoofdstuk 5 aan bod. Het laatste hoofdstuk besteedt aandacht aan het parkeren voor gehandicapten. In de bijlagen is de volgende informatie opgenomen: bijlage 1 bevat de normen voor auto's, bijlage 2 de normen voor fietsen, en bijlage 3 duidt de centrumgebieden in Leudal aan.

3. Uitgangspunten parkeernormen

Bij de actualisatie van de Nota Parkeernormen zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd.

Toepassing parkeernormen

De parkeernormen zijn gebaseerd op de meest recente kencijfers van het CROW (publicatie 744). Daarbij maakt het CROW onderscheid op basis van de stedelijkheidsgraad van een gemeente (zeer sterk stedelijk, sterk stedelijk, matig stedelijk, weinig stedelijk en niet stedelijk) en de locatie van de ontwikkeling (centrum, schil van het centrum, rest van de bebouwde kom en buitengebied). De parkeerbehoefte wordt bepaald door de mate van stedelijkheid en de locatie van de ontwikkeling. In het centrum van een zeer stedelijk gebied kan een lagere parkeernorm worden gehanteerd, omdat hier vaak een uitgebreid aanbod en hoge kwaliteit van alternatieve vervoersmiddelen beschikbaar zijn, zoals openbaar vervoer, fietsnetwerken en deelmobiliteit.

De stedelijkheidsgraad wordt vastgesteld op basis van de omgevingsadressendichtheid binnen de gemeente. Voor Leudal, met minder dan 500 adressen per km², geldt de classificatie "niet stedelijk”.

Voor Leudal worden de volgende zones gehanteerd: centrum, rest bebouwde kom en buitengebied. In de volgende kernen is een gebied als centrum aangeduid: Heythuysen, Haelen, Horn, Roggel, Neer, en Ittervoort. In bijlage 3 zijn de centrumgebieden van deze kernen aangegeven.

4. Toetsingskader

Voor het bepalen van de eis voor parkeerplaatsen voor auto’s bij een ontwikkeling worden aan de hand van een toetsingskader (figuur 1) de stappen uitgevoerd.

afbeelding binnen de regeling

Figuur 1. Toetsingskader parkeerbalans

1.Normatieve parkeerbehoefte

De normatieve parkeerbehoefte wordt berekend door de functies van het plan af te zetten tegen de bijbehorende parkeernorm. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de parkeernorm voor bezoekers.

Voor kleine ruimtelijke initiatieven die niet woongerelateerd zijn, is vrijstelling van de parkeereis mogelijk. Als de parkeereis voor een dergelijk initiatief maximaal twee parkeerplaatsen bedraagt, kan deze vrijstelling worden verleend.

2.Salderen parkeerbehoefte

De parkeernorm richt zich op de toekomstige parkeerbehoefte van nieuwe plannen. Als een plan bestaande functies vervangt (bij verbouwing of sloop-nieuwbouw), kan de parkeerbehoefte van vervallen functies worden gesaldeerd. Dit geldt alleen als bestaande parkeerplaatsen opnieuw bruikbaar zijn voor de nieuwe functies. Vervallen parkeerplaatsen tellen niet mee, en salderen is niet verplicht.

Het aantal te salderen parkeerplaatsen wordt bepaald op basis van de actuele parkeernorm, parkeeronderzoek. Parkeerplaatsen in de openbare ruimte kunnen in de nieuwe situatie opnieuw worden ingezet, tot het maximum volgens de norm.

Salderen is mogelijk tot vijf jaar. Als een gebouw of terrein langer dan vijf jaar ongebruikt is, wordt de parkeerbehoefte op nihil gesteld.

3.Effectieve parkeerbehoefte

Als minimaal twee verschillende voorzieningen dezelfde parkeergelegenheid kunnen delen, wordt de parkeerbehoefte berekend met behulp van aanwezigheidspercentages (Tabel 1). Deze methode bevordert het dubbelgebruik van parkeerplaatsen en voorkomt onnodige aanleg ervan. Voorwaarde is dat de parkeerplaatsen te allen tijde toegankelijk zijn voor alle betrokken voorzieningen.

Functie

werkdag- ochtend

werkdag- middag

werkdag- avond

werkdag- nacht

koop- avond

zaterdag- middag

zaterdag- avond

zondag- middag

Woningen, bewoners

60%

60%

90%

100%

80%

75%

80%

75%

Woningen, bezoekers

40%

50%

75%

0%

70%

100%

100%

90%

Kantoor / bedrijven

100%

100%

5%

0%

5%

0%

0%

0%

Commerciële dienstverlening

100%

100%

5%

0%

75%

0%

0%

0%

Detailhandel

30%

60%

10%

0%

75%

100%

0%

60%

Grootschalige detailhandel

30%

60%

70%

0%

80%

100%

0%

0%

Supermarkt

50%

60%

40%

0%

80%

100%

40%

60%

Sportfuncties binnen

50%

50%

100%

0%

100%

100%

100%

75%

Sportfuncties buiten

25%

25%

50%

0%

50%

100%

25%

100%

Bioscoop / theater / podium

5%

40%

50%

0%

50%

40%

100%

40%

Sociaal medisch: arts, maatschap, therapeut, consultatiebureau

100%

100%

10%

0%

10%

0%

0%

0%

Verpleeg- / verzorgingstehuis / aanleunwoning / verzorgingsflat

100%

100%

50%

25%

50%

100%

100%

100%

Ziekenhuis (patiënten en bezoekers)

100%

100%

40%

5%

40%

40%

40%

40%

Ziekenhuis (medewerkers)

100%

100%

40%

10%

40%

20%

20%

20%

Restaurant

30%

40%

80%

0%

80%

70%

100%

40%

Dagonderwijs

100%

100%

0%

0%

0%

0%

0%

0%

Avondonderwijs

0%

0%

100%

0%

100%

0%

0%

0%

Tabel 1. Aanwezigheidspercentages [bron: CROW-publicatie 744]

Afronding van getallen

De afronding vindt plaats na de berekening van de effectieve parkeerbehoefte. Resultaten lager dan 0,5 worden naar beneden afgerond, terwijl resultaten van 0,5 of hoger naar boven worden afgerond.

4. Parkeeroplossingen

Het uitgangspunt is dat de effectieve parkeerbehoefte in eerste instantie op eigen terrein dient te worden opgevangen.

4.A Parkeerplaatsen op eigen terrein

Bij het bepalen van het parkeeraanbod op eigen terrein worden een garage en een oprit niet automatisch als twee volwaardige parkeerplaatsen beschouwd. In de praktijk wordt een garage vaak niet gebruikt om een auto te parkeren. Het volledig meetellen hiervan kan leiden tot parkeerproblemen in de openbare ruimte. Tabel 2 laat zien hoe parkeervoorzieningen bij woningen worden meegeteld.

Woning

Theoretisch

aantal

Berekenings- aantal

Opmerkingen

Enkele oprit zonder garage

1

1

Oprit minimaal 5 meter diep

Lange oprit zonder garage / carport

2

1

 

Dubbele oprit zonder garage

2

2

Oprit minimaal 4,5 meter breed

Garage zonder oprit (bij woning)

1

0

 

Garagebox (niet bij woning)

1

0

 

Garage met enkele oprit

2

1

Oprit minimaal 5 meter diep

Garage met lange oprit

3

1

 

Garage met dubbele oprit

3

2

Oprit minimaal 4,5 meter breed

Tabel 2. Berekeningsaantallen parkeervoorzieningen bij woningen

Voor de parkeeroplossingen op eigen terrein is de ontwikkelaar gebonden aan de volgende kwaliteitseisen:

  • 1.

    Voor maatvoering van parkeerplaatsen op eigen terrein worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:

    • o

      Langsparkeerplaatsen zijn minimaal 2,0 meter breed en minimaal 6,0 meter

    • o

      Haaksparkeerplaatsen zijn minimaal 2,5 meter breed en hebben een minimale lengte van 5,0 meter.

  • 2.

    De richtlijn voor het ontwerpen van parkeervoorzieningen, vastgelegd in de NEN-2443, ‘Parkeren en stallen van personenauto’s op terreinen en in garages’ (publicatie: maart 2013). Zodra er een nieuwe versie van de NEN-2443 wordt gepubliceerd, geldt automatisch de meest recente versie. Voor Leudal geldt, als aanvulling op de NEN-2443, dat de richtlijnen voor het ontwerpen van parkeervoorzieningen ook van toepassing zijn op voorzieningen met minder dan 20 parkeerplaatsen.

4.B Private parkeerplaats

Als parkeren op eigen terrein niet mogelijk is, zelfs niet door de ontwikkeling kleinschaliger te maken, moet een private parkeerplaats in de omgeving worden gezocht. Hierbij speelt de loopafstand tussen de parkeerlocatie en de bestemming een belangrijke rol. In Tabel 3 wordt de maximaal acceptabele loopafstand voor de belangrijkste doelgroepen weergegeven. Deze afstand betreft de feitelijke looproute over het voor voetgangers toegankelijke wegennet, van de parkeerlocatie tot de toegang van het plangebied.

Hoofdfunctie

Acceptabele loopafstanden

wonen

100 meter

winkelen

200 - 600 meter

werken

200 - 800 meter

ontspanning

100 meter

gezondheidszorg

100 meter

onderwijs

100 meter

Tabel 3. Maximaal acceptabele loopafstand [bron: CROW-publicatie 744]

4.C Openbare parkeerplaatsen

Indien de parkeerbehoefte ook niet op private parkeerplaatsen kan worden opgevangen, is het mogelijk een beroep te doen op openbare parkeerplaatsen. Het benutten van de restcapaciteit in de openbare ruimte is alleen toegestaan als de parkeerdruk binnen de acceptabele loopafstand van het plan (zie Tabel 3) op maatgevende momenten, inclusief de nieuwe parkeerbehoefte, niet hoger is dan 85%. Deze grens van 85% wordt gehanteerd om het zoeken naar een parkeerplaats in de omgeving binnen de perken te houden.

5. Parkeerbalans

Als alle stappen van de parkeerbalans zijn doorlopen en de norm onevenredig toepasbaar blijkt, hebben burgemeester en wethouders de mogelijkheid om via een hardheidsclause gemotiveerd af te wijken van de Nota Parkeernormen. Dit is alleen mogelijk indien de normen uit de Nota Parkeernormen tot een zodanige hardheid lijden die niet door dringende redenen of noodzaak kunnen worden gerechtvaardigd. Uiteraard is het wenselijk om afwijking van de Nota Parkeernormen zo beperkt mogelijk te houden

5. Parkeernormen fiets

In de afgelopen jaren is het gebruik van de fiets steeds verder toegenomen. Het is belangrijk dat fietsen aan het einde van de rit een geschikte parkeerplek hebben. Zonder actief beleid kan een groeiend aantal fietsen leiden tot ongewenste situaties, zoals geparkeerde fietsen op het trottoir die de doorgang belemmeren. Door bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen direct voldoende fietsparkeerplaatsen te realiseren, kunnen dergelijke problemen worden voorkomen.

Voor het bepalen van het benodigde aantal fietsparkeerplaatsen bij ontwikkelingen hanteert Leudal specifieke fietsparkeernormen. Deze normen zijn gebaseerd op de fietsparkeerkencijfers 2025 van CROW. De normen voor het parkeren van fietsen zijn weergegeven in bijlage 2.

6. Parkeren voor gehandicapten

Dit hoofdstuk beschrijft de uitgangspunten voor de aanleg van algemene gehandicaptenparkeerplaatsen, zowel op eigen terrein als in de openbare ruimte, evenals gereserveerde gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken in de openbare ruimte.

Algemene gehandicaptenparkeerplaatsen

Bij publieke voorzieningen, zoals een bioscoop, bibliotheek of gemeentehuis, moet minimaal vijf procent van de parkeerplaatsen worden gereserveerd als algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Deze parkeerplaatsen moeten zo dicht mogelijk bij de ingang van het gebouw liggen, met een loopafstand van maximaal 100 meter.

Op grote (openbare) parkeerterreinen en in parkeergarages moet voor elke 50 parkeerplaatsen minimaal één gehandicaptenparkeerplaats worden ingericht.

Gehandicaptenparkeerplaats op kenteken

Gehandicapten met een eigen auto kunnen in aanmerking komen voor een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken in de openbare ruimte, mits aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  • 1.

    De aanvrager heeft geen mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren.

  • 2.

    De aanvrager bezit een Europese gehandicaptenparkeerkaart (bestuurderskaart).

  • 3.

    De beschikbare parkeerplaatsen in de directe omgeving van de woning of bestemming zijn vaak zodanig bezet dat parkeren in de directe omgeving regelmatig niet mogelijk is.

  • 4.

    De aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats mag de verkeersveiligheid en het doelmatig gebruik van de weg niet verstoren.

De gemeente beoordeelt de aanvraag en de situatie en beslist of er al dan niet een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken wordt aangelegd.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van de gemeente Leudal d.d. 22 april 2025.

DE RAAD VAN DE GEMEENTE LEUDAL,

De griffier,

F. Simons

De voorzitter,

D.H. Schmalschläger

Bijlage 1: parkeernormen auto

Woning1

Centrum

Rest bebouwde kom

Buitengebied

 
 

Bewoners

Bezoekers

Totaal

Bewoners

Bezoekers

Totaal

Bewoners

Bezoekers

Totaal

Per eenheid

Koop, huis, vrijstaand

1,7

0,15

1,9

2,2

0,2

2,4

2,3

0,3

2,6

woning

Koop, huis, twee-onder-een-kap

1,6

0,15

1,8

2,1

0,2

2,3

2,1

0,3

2,4

woning

Koop, huis, tussen/hoek

1,4

0,15

1,6

2,0

0,2

2,2

2,0

0,3

2,3

woning

Koop, appartement, duur (>100 m2 BVO)

1,5

0,15

1,7

2,1

0,2

2,3

2,0

0,3

2,3

woning

Koop, appartement, midden (75-100 m2)

1,3

0,15

1,5

1,6

0,2

1,8

1,6

0,3

1,9

woning

Koop, appartement, goedkoop (<75m2)

1,2

0,15

1,4

1,5

0,2

1,7

1,5

0,3

1,8

woning

Huur, huis, vrije sector

1,2

0,15

1,4

1,6

0,2

1,8

1,6

0,3

1,9

woning

Huur, huis, sociale huur

1,0

0,15

1,2

1,3

0,2

1,5

1,3

0,3

1,6

woning

Huur, appartement, vrije sector (>100 m2 BVO)

1,2

0,15

1,4

1,5

0,2

1,7

1,5

0,3

1,8

woning

Huur, appartement, vrije sector (75-100 m2 BVO)

0,9

0,15

1,1

1,2

0,2

1,4

1,2

0,3

1,5

woning

Huur, appartement, vrije sector (<75 m2 BVO)

0,8

0,15

1,0

1,1

0,2

1,3

1,1

0,3

1,4

woning

Huur, appartement, sociaal (>100 m2 BVO)

0,9

0,15

1,1

1,2

0,2

1,4

1,2

0,3

1,5

woning

Huur, appartement, sociaal (75-100 m2 BVO)

0,8

0,15

1,0

1,1

0,2

1,3

1,1

0,3

1,4

woning

Huur, appartement, sociaal (<75 m2 BVO)

0,7

0,15

0,8

1,0

0,2

1,2

1,0

0,3

1,3

woning

Huur, appartement, sociaal (<30 m2 BVO)

0,4

0,15

0,5

0,6

0,2

0,8

0,6

0,3

0,9

woning

Kamerverhuur, niet-zelfstandig (studenten)

0,3

0,15

0,4

0,3

0,2

0,5

0,5

0,3

0,8

kamer

Serviceflat

0,9

0,15

1,0

1,0

0,2

1,2

1,0

0,3

1,3

woning

Kleine eenpersoonswoning

0,3

0,15

0,4

0,5

0,2

0,7

0,5

0,3

0,8

woning

Werken

Centrum

Rest bebouwde kom

Buitengebied

Aandeel bezoekers

Per eenheid

Kantoor (zonder baliefunctie)

2,1

2,8

2,8

5%

100 m2 BVO

Commerciële dienstverlening (kantoren met baliefunctie)

2,7

3,8

3,8

20%

100 m2 BVO

Bedrijf arbeidsintensief / bezoekersextensief (industrie, laboratorium, werkplaats)

1,8

2,6

2,6

5%

100 m2 BVO

Bedrijf arbeidsextensief / bezoekersextensief (loods, opslag, transportbedrijf)

0,9

1,3

1,3

5%

100 m2 BVO

Bedrijfsverzamelgebouw

1,6

2,2

2,2

5%

100 m2 BVO

Winkelen en boodschappen

Centrum

Rest bebouwde kom

Buitengebied

Aandeel bezoekers

Per eenheid

Supermarkt, buurtsuper

3,40

5,30

n.v.t.

89%

100 m2 BVO

Supermarkt, fullservice

5,20

7,50

n.v.t.

93%

100 m2 BVO

Supermarkt, groot (XL)

7,80

9,80

n.v.t.

84%

100 m2 BVO

Groothandel, specialist

n.v.t

7,90

n.v.t.

80%

100 m2 BVO

Groothandel, algemeen

n.v.t.

8,40

n.v.t.

80%

100 m2 BVO

Buurt- en dorpscentrum

4,40

5,10

n.v.t.

72%

100 m2 BVO

Wijkcentrum (klein)

n.v.t.

6,00

n.v.t.

76%

100 m2 BVO

Wijkcentrum (gemiddeld)

n.v.t.

6,60

n.v.t.

79%

100 m2 BVO

Wijkcentrum (groot)

n.v.t.

7,20

n.v.t.

81%

100 m2 BVO

Weekmarkt (bij klein wijk-, buur- en dorpscentrum) (1)

0,30

0,30

n.v.t.

85%

100 m2 BVO

Kringloopwinkel

n.v.t.

2,20

2,50

89%

100 m2 BVO

Bruin- en witgoedzaken

4,80

8,90

10,00

92%

100 m2 BVO

Woonwarenhuis / woonwinkel

1,50

2,20

2,20

91%

100 m2 BVO

Woonwarenhuis (zeer groot)

n.v.t.

5,90

5,90

95%

100 m2 BVO

Meubelboulevard / woonboulevard

n.v.t.

2,70

n.v.t.

93%

100 m2 BVO

Winkelboulevard

n.v.t.

4,70

n.v.t.

94%

100 m2 BVO

Outletcentrum

n.v.t.

11,40

11,40

94%

100 m2 BVO

Bouwmarkt

n.v.t.

2,60

2,70

87%

100 m2 BVO

Tuin- / groencentrum (2)

n.v.t.

2,90

3,10

89%

100 m2 BVO

Horeca en (verblijfs)recreatie

Centrum

Rest bebouwde kom

Buitengebied

Aandeel bezoekers

Per eenheid

Camping (kampeerterrein)

n.v.t.

n.v.t.

1,3

90%

standplaats

Bungalowpark (huisjescomplex)

n.v.t.

1,7

2,2

91%

bungalow

Hotel, 1*

0,5

2,3

4,6

77%

per 10 kamers

Hotel, 2*

1,7

4,5

6,5

80%

per 10 kamers

Hotel, 3*

2,7

5,7

7,3

77%

per 10 kamers

Hotel, 4*

4

8

9,5

73%

per 10 kamers

Hotel, 5*

6,3

11,8

13,4

65%

per 10 kamers

Discotheek

8,9

22,8

22,8

99%

100 m2 BVO

Café / bar / cáfetaria

7,0

8,0

n.v.t.

90%

100 m2 BVO

Restaurant

8,0

8,0

10,0

80%

100 m2 BVO

Evenementenhal / beursgebouw / congresgebouw

7,0

11,0

n.v.t.

99%

100 m2 BVO

Sport, cultuur en ontspanning

Centrum

Rest bebouwde kom

Buitengebied

Aandeel bezoekers

Per eenheid

Bibliotheek

0,70

1,40

1,60

97%

100 m2 BVO

Museum

0,70

1,20

n.v.t.

95%

100 m2 BVO

Bioscoop

4,20

12,20

14,70

94%

100 m2 BVO

Filmtheater / filmhuis

3,60

8,90

10,90

97%

100 m2 BVO

Theater / schouwburg

8,90

11,30

13,50

87%

100 m2 BVO

Musicaltheater

3,40

4,50

5,60

86%

100 m2 BVO

Casino

6,20

7,00

8,50

86%

100 m2 BVO

Bowlingcentrum

2,10

3,30

3,30

89%

bowlingbaan

Biljart-/snookercentrum

1,10

1,60

2,00

87%

tafel

Dansstudio

2,10

6,00

7,90

93%

100 m2 BVO

Fitnessstudio / sportschool

1,90

5,30

7,00

87%

100 m2 BVO

Fitnesscentrum

2,20

6,80

7,90

90%

100 m2 BVO

Wellnesscentrum

n.v.t.

9,80

10,80

99%

100 m2 BVO

Sauna / hammam

3,00

7,20

7,80

99%

100 m2 BVO

Sporthal

1,80

3,10

3,70

96%

100 m2 BVO

Sportzaal

1,40

3,10

3,80

94%

100 m2 BVO

Tennishal

0,40

0,60

0,60

87%

100 m2 BVO

Padelhal

0,50

0,80

0,80

87%

100 m2 BVO

Squashhal

1,70

2,80

3,30

84%

100 m2 BVO

Zwembad (overdekt)

n.v.t.

12,50

14,30

97%

100 m2 bassin

Zwembad (openlucht)

n.v.t.

13,90

16,80

99%

100 m2 bassin

Zwemparadijs

n.v.t.

5,00

5,00

99%

100 m2 BVO

Sportveld

27,00

27,00

27,00

95%

hectare terrein (netto)

Stadion

0,20

0,20

n.v.t.

99%

zitplaats

Kunstijsbaan (< 400 meter)

1,50

2,10

2,30

98%

100 m2 BVO

Kunstijsbaan (400 meter)

n.v.t.

2,80

3,00

98%

100 m2 BVO

Ski- en snowboardhal

n.v.t.

2,80

n.v.t.

98%

100 m2 sneeuw

Golfoefencentrum (pitch & putt)

n.v.t.

53,10

58,20

93%

centrum

Golfbaan (18 holes)

n.v.t.

106,00

128,30

98%

centrum

Indoorspeeltuin / kinderspeelhal (gemiddeld / klein)

5,60

7,20

7,60

97%

100 m2 BVO

Indoorspeeltuin / kinderspeelhal (groot)

6,20

8,10

8,60

98%

100 m2 BVO

Indoorspeeltuin / Kinderspeelhal (zeer groot)

5,50

7,40

7,90

98%

100 m2 BVO

Kinderboerderij (stadsboederij)

5,60

7,20

7,60

97%

boerderij (gemiddeld)

Manage (paardenhouderij)

n.v.t.

n.v.t.

0,50

90%

box

Dierenpark

12,00

12,00

12,00

99%

ha. terrein (netto)

Attractie- en pretpark

n.v.t.

12,00

12,00

99%

ha. terrein (netto)

Volkstuin

n.v.t.

1,50

1,60

100%

tuin

Plantentuin (botanische tuin)

n.v.t.

13,00

16,00

99%

gemiddelde tuin

Onderwijs

Centrum

Rest bebouwde kom

Rest bebouwde kom

Aandeel bezoekers

Per eenheid

Kinderdagverblijf (crèche)*

1,1

1,5

1,6

0%

100 m2 BVO

Basisonderwijs*

1,0

1,0

1,0

48%

leslokaal

Middelbaar onderwijs (VMBO/HAVO/VWO)

4,7

5,9

5,9

11%

100 leerlingen

Middelbaar beroepsonderwijs (ROC)

5,8

6,9

6,9

7%

100 leerlingen

Hogeschool

11,4

12,9

12,9

72%

100 studenten

Universiteit

15,4

18,8

18,8

48%

100 studenten

Avondonderwijs

5,6

7,9

11,5

95%

10 studenten

* Exclusief Kiss & Ride. Voor het halen en brengen zijn maatwerkoplossingen en specifieke afspraken met de organisatie vereist.

Gezondheidszorg, (sociale) voorzieningen en overig

Centrum

Rest bebouwde kom

Rest bebouwde kom

Aandeel bezoekers

Per eenheid

Huisartsenpraktijk (-centrum)

2,5

3,5

3,5

57%

behandelkamer

Apotheek

2,7

3,6

n.v.t.

45%

apotheek

Fysiotherapiepraktijk (-centrum)

1,6

2,2

2,2

57%

behandelkamer

Consultatiebureau

1,7

2,4

2,4

50%

behandelkamer

Consultatiebureau voor ouderen

1,4

2,1

2,3

38%

behandelkamer

Tandartsenpraktijk

2,0

2,8

2,9

47%

behandelkamer

Gezondheidscentrum

2,0

2,7

2,7

55%

behandelkamer

Ziekenhuis

1,6

2,0

2,1

29%

100m2 BVO

Crematorium

n.v.t.

35,1

35,1

99%

per plechtigheid

Begraafplaats

n.v.t.

36,6

36,6

97%

per plechtigheid

Penitentiaire inrichting

1,9

3,5

3,9

37%

10 cellen

Religiegebouw

0,2

0,2

0,2

n.v.t.

zitplaats

Verpleeg- en verzorgingshuis

0,7

0,7

n.v.t.

60%

kamer

Bijlage 2: parkeernormen fiets

Woning

Centrum

Rest bebouwde kom

Buitengebied

Per eenheid

Koop, huis, vrijstaand

6,00

6,00

6,00

woning

Koop, huis, twee-onder-een-kap

6,00

6,00

6,00

woning

Koop, huis, tussen/hoek

6,00

6,00

6,00

woning

Koop, appartement, duur (>100 m2 BVO)

6,00

6,00

6,00

woning

Koop, appartement, midden (75-100 m2)

5,00

5,00

5,00

woning

Koop, appartement, goedkoop (<75m2)

4,00

4,00

4,00

woning

Huur, huis, vrije sector

6,00

6,00

6,00

woning

Huur, huis, sociale huur

6,00

6,00

6,00

woning

Huur, appartement, vrije sector (>100 m2 BVO)

6,00

6,00

6,00

woning

Huur, appartement, vrije sector (75-100 m2 BVO)

5,00

5,00

5,00

woning

Huur, appartement, vrije sector (<75 m2 BVO)

4,00

4,00

4,00

woning

Huur, appartement, sociaal (>100 m2 BVO)

6,00

6,00

6,00

woning

Huur, appartement, sociaal (75-100 m2 BVO)

5,00

5,00

5,00

woning

Huur, appartement, sociaal (<75 m2 BVO)

4,00

4,00

4,00

woning

Huur, appartement, sociaal (<30 m2 BVO)

3,00

3,00

3,00

woning

Kamerverhuur, zelfstandig (niet-studenten)

1,50

1,50

1,50

kamer

Kamerverhuur, niet-zelfstandig (studenten)

1,50

1,50

1,50

kamer

Serviceflat

0,80

0,80

1,00

woning

Kleine eenpersoonswoning

3,00

3,00

3,00

woning

Werken

Centrum

Rest bebouwde kom

Buiten gebied

Per eenheid

Kantoor (zonder baliefunctie)

1,2

0,9

0,7

100 m2 BVO

Commerciële dienstverlening (kantoor met baliefunctie)

1,6

1,1

0,9

100 m2 BVO

Bedrijf arbeidsintensief / bezoekersextensief (industrie, laboratorium, werkplaats)

1,2

0,8

0,7

100 m2 BVO

Bedrijf arbeidsextensief / bezoekersextensief (loods, opslag, transportbedrijf)

0,6

0,4

0,4

100 m2 BVO

Bedrijfsverzamelgebouw

1,0

0,7

0,6

100 m2 BVO

Winkelen en boodschappen

Centrum

Rest bebouwde kom

Buitengebied

Per eenheid

Supermarkt, buurtsuper

2,50

1,40

n.v.t.

100 m2 BVO

Supermarkt, fullservice

3,50

2,30

n.v.t.

100 m2 BVO

Supermarkt, groot (XL)

3,50

2,30

n.v.t.

100 m2 BVO

Groothandel, specialist

n.v.t.

1,60

n.v.t.

100 m2 BVO

Groothandel, algemeen

n.v.t.

1,60

n.v.t.

100 m2 BVO

Buurt- en dorpscentrum

2,20

1,90

n.v.t.

100 m2 BVO

Wijkcentrum (klein)

n.v.t.

2,20

n.v.t.

100 m2 BVO

Wijkcentrum (gemiddeld)

n.v.t.

2,60

n.v.t.

100 m2 BVO

Wijkcentrum (groot)

n.v.t.

2,80

n.v.t.

100 m2 BVO

Weekmarkt (bij klein wijk-, buur- en dorpscentrum) (1)

2,20

1,90

n.v.t.

100 m2 BVO

Kringloopwinkel

n.v.t.

0,90

0,70

100 m2 BVO

Bruin- en witgoedzaken

0,40

0,40

0,40

100 m2 BVO

Woonwarenhuis / woonwinkel

0,40

0,40

0,40

100 m2 BVO

Woonwarenhuis (zeer groot)

n.v.t.

n.v.t.

0,40

100 m2 BVO

Meubelboulevard / woonboulevard

n.v.t.

0,40

n.v.t.

100 m2 BVO

Winkelboulevard

n.v.t.

0,40

n.v.t.

100 m2 BVO

Outletcentrum

n.v.t.

0,40

0,20

100 m2 BVO

Bouwmarkt

n.v.t.

0,40

0,40

100 m2 BVO

Tuin- / groencentrum (2)

n.v.t.

0,40

0,40

100 m2 BVO

Horeca en (verblijfs)recreatie

Centrum

Rest bebouwde kom

Buitengebied

Per eenheid

Camping (kampeerterrein)

n.v.t.

n.v.t.

0,2

standplaats

Bungalowpark (huisjescomplex)

n.v.t.

0,2

0,2

bungalow

Hotel, 1*

3,0

3,0

3,0

per 10 kamers

Hotel, 2*

3,0

3,0

3,0

per 10 kamers

Hotel, 3*

3,0

3,0

3,0

per 10 kamers

Hotel, 4*

3,0

3,0

3,0

per 10 kamers

Hotel, 5*

3,0

3,0

3,0

per 10 kamers

Discotheek

20,0

15,0

10,0

100 m2 BVO

Café / bar / cáfetaria

20,0

20,0

n.v.t

100 m2 BVO

Restaurant

20,0

10,0

n.v.t

100 m2 BVO

Evenementenhal / beursgebouw / congresgebouw

1,5

1,5

n.v.t

100 m2 BVO

Onderwijs

Centrum

Rest bebouwde kom

Buiten gebied

Per eenheid

Kinderdagverblijf (crèche)

1,5

1,0

1,0

100 m2 BVO

Basisonderwijs

18,0

18,0

18,0

leslokaal

Middelbaar onderwijs (VMBO/HAVO/VWO)

100,0

100,0

100,0

100 leerlingen

Middelbaar beroepsonderwijs (ROC)

60,0

60,0

60,0

100 leerlingen

Hogeschool

80,0

80,0

80,0

100 studenten

Universiteit

80,0

80,0

80,0

100 studenten

Avondonderwijs

5,0

5,0

5,0

100 studenten

Sport, cultuur en ontspanning

Centrum

Rest bebouwde kom

Buitengebied

Per eenheid

Bibliotheek

5,00

4,20

3,20

100 m2 BVO

Museum

1,50

0,80

n.v.t.

100 m2 BVO

Bioscoop

6,00

2,50

1,50

100 m2 BVO

Filmtheater / filmhuis

6,00

2,50

1,50

100 m2 BVO

Theater / schouwburg

26,00

14,00

10,00

100 m2 BVO

Musicaltheater

26,00

14,00

10,00

100 m2 BVO

Casino

1,50

1,00

1,00

100 m2 BVO

Bowlingcentrum

5,40

3,10

2,90

bowlingbaan

Biljart- / snookercentrum

2,90

1,80

1,30

tafel

Dansstudio

8,00

4,10

3,00

100 m2 BVO

Fitnessstudio / sportschool

8,00

4,10

3,00

100 m2 BVO

Fitnesscentrum

8,00

4,10

3,00

100 m2 BVO

Wellnesscentrum

n.v.t.

6,00

6,00

100 m2 BVO

Sauna / hammam

6,00

6,00

6,00

100 m2 BVO

Sporthal

5,80

3,20

2,60

100 m2 BVO

Sportzaal

7,10

2,90

2,20

100 m2 BVO

Tennishal

1,00

0,60

0,60

100 m2 BVO

Padelhal

1,90

1,20

1,20

100 m2 BVO

Squashhal

5,30

3,10

2,60

100 m2 BVO

Zwembad (overdekt)

n.v.t.

11,00

11,00

100 m2 bassin

Zwembad (openlucht)

n.v.t.

22,00

22,00

100 m2 bassin

Zwemparadijs

n.v.t.

11,00

11,00

100 m2 BVO

Sportveld

85,00

85,00

85,00

hectare terrein (netto)

Stadion

0,30

0,30

n.v.t.

zitplaats

Kunstijsbaan (< 400 meter)

3,30

2,20

1,90

100 m2 BVO

Kunstijsbaan (400 meter)

n.v.t.

3,60

3,20

100 m2 BVO

Ski- en snowboardhal

n.v.t.

n.v.t.

3,50

100 m2 sneeuw

Golfoefencentrum (pitch & putt)

n.v.t.

25,00

25,00

per centrum

Golfbaan (18 holes)

n.v.t.

25,00

25,00

per centrum

Indoorspeeltuin / kinderspeelhal (gemiddeld / klein)

2,00

1,00

0,80

100 m2 BVO

Indoorspeeltuin / kinderspeelhal (groot)

2,00

1,00

0,80

100 m2 BVO

Indoorspeeltuin / Kinderspeelhal (zeer groot)

2,00

1,00

0,80

100 m2 BVO

Kinderboerderij (staatsboerderij)

20,00

20,00

20,00

boerderij (gemiddeld)

Manage (paardenhouderij)

 
 

0,70

box

Dierenpark

16,10

16,10

16,10

ha. terrein (netto)

Attractie- en pretpark

n.v.t.

16,10

16,10

ha. terrein (netto)

Volkstuin

n.v.t.

2,00

1,80

tuin

Plantentuin (botanische tuin)

n.v.t.

17,40

13,60

gemiddelde tuin

Gezondheidszorg, (sociale) voorzieningen en overig

Centrum

Rest bebouwde kom

Buitengebied

Per eenheid

Huisartsenpraktijk (-centrum)

1,2

1,0

0,4

behandelkamer

Apotheek

10,0

10,0

n.v.t.

apotheek

Fysiotherapiepraktijk (-centrum)

1,2

1,0

0,4

behandelkamer

Consultatiebureau

1,2

1,0

0,4

behandelkamer

Consultiebureau voor ouderen

1,2

1,0

0,4

behandelkamer

Tandartsenpraktijk

3,2

3,0

2,4

behandelkamer

Gezondheidscentrum

1,2

1,0

0,4

behandelkamer

Ziekenhuis

1,5

1,2

1,0

100m2 BVO

Crematorium

n.v.t.

10,0

10,0

per plechtigheid

Begraafplaats

n.v.t.

10,0

10,0

per plechtigheid

Penitentiaire inrichting

0,6

0,6

0,6

10 cellen

Religiegebouw

0,6

0,6

n.v.t.

zitplaats

Verpleeg- en verzorgingshuis

0,8

1,0

1,0

kamer

Bijlage 3: centrumgebieden

In deze bijlage zijn de centrumgebieden in Leudal weergegeven. Voor deze centrumgebieden geldt de parkeernorm ‘centrum’. Voor de overige adressen binnen de bebouwde kom geldt ‘rest bebouwde kom’. Bij adressen buiten de bebouwde kom worden de normen die gelden voor de categorie ‘buitengebied’ gehanteerd.

afbeelding binnen de regeling

Figuur 2. Bestemming ‘Centrum’ in de kern Heythuysen

afbeelding binnen de regeling

Figuur 3. Bestemming ‘Centrum’ in de kern Haelen

afbeelding binnen de regeling

Figuur 4. Bestemming ‘Centrum’ in de kern Horn

afbeelding binnen de regeling

Figuur 5. Bestemming ‘Centrum’ in de kern Roggel

afbeelding binnen de regeling

Figuur 6. Bestemming ‘Centrum’ in de kern Neer

afbeelding binnen de regeling

Figuur 7. Bestemming ‘Centrum’ in de kern Ittervoort


Noot
1

De parkeernormen voor bewoners en het totaal (inclusief bezoekersaandeel) zijn afgerond op één decimaal.