Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR742780
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR742780/1
Subsidieregeling U-pas gemeente De Bilt 2025
Geldend van 26-07-2025 t/m heden
Intitulé
Subsidieregeling U-pas gemeente De Bilt 2025Het college van burgemeester en wethouder van de gemeente De Bilt,
gelet op het bepaalde in artikel 2, eerste lid van de Algemene Subsidieverordening De Bilt 2019, en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat het van wezenlijk belang is dat de inwoners van gemeente De Bilt zich door maatschappelijke participatie kunnen ontplooien en ontwikkelen en daarin niet belemmerend worden door hun financiële positie;
besluit vast te stellen de volgende:
Subsidieregeling U-pas gemeente De Bilt 2025.
Artikel 1. Definities
In deze subsidieregeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
- -
aanbieder: een (maatschappelijke) organisatie of ondernemer die zich heeft aangesloten bij het U-pas Bureau als aanbieder van activiteiten of gebruiksgoederen;
- -
aanvrager: de inwoner van 18 jaar of ouder die een U-pas aanvraagt voor zichzelf of eigen kind;
- -
ASV: Algemene Subsidieverordening De Bilt 2019.
- -
bijstandsnorm: de norm, bedoeld in paragraaf 3.2 van de Participatiewet inclusief vakantiegeldreservering, exclusief eventuele heffingskortingen;
- -
college: burgemeester en wethouders van de gemeente De Bilt;
- -
gemeentelijke uitkering: de bijstand, de inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers of de inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;
- -
huishouden: twee of meer personen die hun hoofdverblijf in dezelfde woning hebben en voor elkaar zorgen door een bijdrage in de kosten van het huishouden, of op een andere manier;
- -
inkomen: de inkomsten van de aanvrager en zijn eventuele partner uit arbeid of socialezekerheidsuitkeringen, met uitzondering van de inkomsten uit arbeid van het ten laste komende kind of de ten laste komende kinderen;
- -
inwoner: de persoon die op het moment van aanvraag van de U-pas ingeschreven staat in de basisregistratie personen van de gemeente De Bilt;
- -
kind: het in De Bilt woonachtige eigen kind, stiefkind, of pleegkind waarvoor de pleegouder een vergoeding ontvangt dat jonger is dan 18 jaar;
- -
tegoed: het bedrag waarop de U-pashouder in een U-pasjaar aanspraak heeft;
- -
U-pas: een door of namens college verstrekte pas die strekt ter bevordering van de deelname aan bepaalde maatschappelijke, sportieve en culturele activiteiten;
- -
U-pas Bureau: de organisatie BS&F die namens het college de U-pas uitvoert;
- -
U-pashouder: de inwoner die op rechtmatige wijze in het bezit is van een U-pas;
- -
U-pasjaar: het jaar waarin een U-pas geldig is, lopend van 1 juli tot en met 30 juni van het jaar daarop.
Artikel 2. Doel
Het doel van deze regeling is het mogelijk maken dat burgers met een laag inkomen kunnen participeren in de samenleving. Met het tegoed op de U-pas kan de inwoner gratis of voor een lager bedrag gebruik maken van diensten van (maatschappelijke) organisaties of producten aanschaffen. Met de U-pas kan de inwoner ook korting krijgen bij (maatschappelijke) organisaties.
Artikel 3. Toepassingsbereik
De ASV is op deze regeling van toepassing voor zover in deze subsidieregeling geen afwijkende voorschriften zijn opgenomen. Het bepaalde in deze regeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 4 bedoelde activiteiten.
Artikel 4. Activiteiten
Subsidie, in de vorm van een pas-tegoed, wordt uitsluitend verstrekt voor het bevorderen van deelname aan maatschappelijke, sportieve en culturele activiteiten door het gebruikmaken van diensten van (maatschappelijke) organisaties of het aanschaffen van bepaalde producten.
Artikel 5. Subsidieplafond
Er is geen subsidieplafond vastgesteld voor deze regeling.
Artikel 6. Doelgroep
De volgende personen hebben recht op een U-pas:
- a.
inwoners van 18 jaar of ouder met een inkomen van maximaal 125% van de bijstandsnorm. Bij het toetsen van het inkomen wordt in voorkomend geval uitgegaan van het inkomen van het gezamenlijke huishouden;
- b.
inwoners van 18 jaar of ouder met een gemeentelijke uitkering;
- c.
inwoners die een AOW-uitkering ontvangen en daardoor een inkomen hebben dat maximaal 125% van de bijstandsnorm is. Bij het toetsen van het inkomen wordt in voorkomend geval uitgegaan van het inkomen van het gezamenlijke huishouden;
- d.
inwoners van 18 jaar of ouder die toegelaten zijn tot de Wet schuldsanering natuurlijke personen of een minnelijke schuldregeling en daardoor een besteedbaar inkomen hebben dat maximaal 125% van de bijstandsnorm is. Bij het toetsen van het inkomen wordt in voorkomend geval uitgegaan van het inkomen van het gezamenlijke huishouden;
- e.
Inwoners van 18 jaar of ouder die door aantoonbare structurele kosten toch een besteedbaar inkomen hebben dat maximaal 125% van de bijstandsnorm is. De aanvragen van deze inwoners worden via maatwerk verstrekt. Bij het toetsen van het inkomen wordt in voorkomend geval uitgegaan van het inkomen van het gezamenlijke huishouden;
- f.
kinderen van inwoners als bedoeld in de onderdelen a tot en met e, die jonger zijn dan 18 jaar.
Artikel 7. Uitsluitingsgronden
Van het recht op een U-pas is uitgesloten, de inwoner die:
- a.
geen geldig verblijfsrecht heeft volgens artikel 8, onderdelen a tot en met e en l, van de Vreemdelingenwet 2000, met uitzondering van de vreemdeling die met instemming van de Nederlandse overheid verblijft in een instelling bedoeld voor de opvang van asielzoekers;
- b.
onbetaald verlof geniet als bedoeld in artikel 1, onderdeel g, van de Werkloosheidswet, of die gehuwd is met iemand die onbetaald verlof geniet, voor zover het gebrek aan inkomen daarvan het gevolg is;
- c.
rechtens van zijn vrijheid is beroofd, anders dan op grond van bepalingen in de Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten;
- d.
voltijd onderwijs volgt dat door de Rijksoverheid is gefinancierd en aanspraak kan maken op studiefinanciering op grond van de Wet Studiefinanciering 2000, tenzij de inwoner een of meer kinderen heeft waar hij of zij voor zorgt en beschikt over een gezinsinkomen dat, inclusief de toelage op grond van de Wet Studiefinanciering, niet meer bedraagt dan 125% van de bijstandsnorm; of
- e.
een internationale student is die in verband met studie hier tijdelijk verblijft, behalve als de student een of meer kinderen heeft waar hij of zij voor zorgt en het gezinsinkomen niet meer bedraagt dan 125% van de bijstandsnorm.
Artikel 8. Uitvoering U-pas
De U-pas wordt verstrekt door een externe organisatie in opdracht van de gemeente De Bilt. Deze organisatie zorgt onder de naam ‘U-pas Bureau’ onder andere voor het verstrekken van de U-pas, voor het contact met inwoners en aanbieders en voor het aanbod van de U-pas. Uitvoering gebeurt met inachtneming van alle bepalingen in deze subsidieregeling.
Artikel 9. Aanvraag
-
1. De U-pas kan alleen worden aangevraagd en toegekend aan natuurlijke personen.
-
2. Inwoners kunnen via het online aanvraagformulier op www.u-pas.nl of via een schriftelijk aanvraagformulier voor zichzelf of voor hun kinderen een U-pas aanvragen. De aanvraag bevat de volgende gegevens:
- a.
naam van de inwoner;
- b.
adres van de inwoner;
- c.
geboortedatum van de inwoner;
- d.
geslacht van de inwoner;
- e.
Burgerservicenummer van de inwoner;
- f.
gezinssamenstelling van de inwoner;
- g.
inkomensgegevens van de inwoner.
- a.
-
3. De aanvraag kan het hele jaar door worden ingediend.
-
4. Inwoners die bekend zijn bij de gemeente De Bilt omdat zij een gemeentelijke uitkering ontvangen en hun kinderen, krijgen jaarlijks automatisch een U-pas. Inwoners kunnen op ieder moment aangeven dat zij de U-pas niet automatisch verstrekt willen krijgen, door middel van een schriftelijke mededeling aan het U-pas Bureau.
-
5. AOW-gerechtigden als bedoeld in artikel 6, onderdeel c, ontvangen de U-pas automatisch na het eerste jaar dat zij de U-pas hebben aangevraagd en hier bewijsstukken voor hebben geleverd. Zij kunnen de toestemming voor het automatisch verstrekken van een U-pas op ieder moment intrekken, door middel van een schriftelijke mededeling aan het U-pas Bureau.
-
6. Het college verzamelt gegevens over de situatie van de inwoner die nodig zijn voor het automatisch verstrekken van een U-pas. Het gaat hierbij om de volgende gegevens: naam, adres, geboortedatum, geslacht, Burgerservicenummer, gezinssamenstelling en of de inwoner een gemeentelijke uitkering ontvangt.
Artikel 10. Behandeling en beslistermijn
-
1. Het U-pas Bureau toetst het inkomen over het gehele kalenderjaar voor de aanvraagdatum en toetst het inkomen van het totale huishouden. Als het inkomen van de inwoner in een periode van drie maanden direct voor de aanvraagdatum gedaald is, wordt van dat inkomen uitgegaan.
-
2. Het U-pas Bureau neemt namens het college een besluit waarin is opgenomen of een U-pas wordt verstrekt. Dit besluit wordt per e-mail of brief naar de aanvrager gestuurd.
-
3. Het U-pas Bureau beslist zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen 8 weken nadat de aanvraag voor de U-pas is ontvangen.
-
4. Er kan maximaal één U-pas per inwoner per U-pasjaar toegekend worden.
Artikel 11. Aanbod U-pas
-
1. De U-pas is bedoeld voor sportieve, culturele, educatieve, recreatieve en andere maatschappelijke activiteiten en goederen. Het kan gaan om:
- a.
een eenmalige of regelmatige activiteit;
- b.
het lidmaatschap van een organisatie;
- c.
zwemlessen;
- d.
gebruiksgoederen die volgens het college de maatschappelijke participatie bevorderen;
- e.
mobiliteitsbewegingen.
- a.
-
2. Inwoners kunnen bij verschillende bedrijven en organisaties de U-pas inzetten om mee te doen aan activiteiten of producten aan te schaffen, weergegeven onder het aanbod op de website van de u-pas.
-
3. Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels stellen over samenwerkingen tussen het U-pas Bureau en andere organisaties.
Artikel 12. Tegoeden U-pas en subsidieperiode
-
1. Het tegoed op de U-pas voor kinderen jonger dan 18 jaar is vastgesteld op de volgende bedragen:
- a.
0 tot en met 3 jaar: € 225.
- b.
4 tot en met 11 jaar: € 275.
- c.
12 tot en met 17 jaar: € 325.
- a.
-
2. Het tegoed op de U-pas voor inwoners van 18 jaar en ouder is vastgesteld op € 100.
-
3. Ouders kunnen het tegoed van de kinderen die tot hun huishouden behoren combineren bij het besteden.
-
4. Het college kan de tegoeden, genoemd in lid 1 en 2, jaarlijks per 1 juli wijzigen en tussentijds ophogen.
-
5. De U-pas wordt steeds voor één jaar verstrekt. Het subsidiejaar is gelijk aan het U-pasjaar en loopt van 1 juli tot en met 30 juni.
Artikel 13. Verplichtingen gebruik U-pas
-
1. Iedere inwoner aan wie de U-pas wordt verstrekt, ontvangt daarop een persoonsgebonden pas. Deze pas blijft eigendom van het U-pas Bureau. De inwoner gaat op een zorgvuldige manier met de pas om en houdt zich aan de instructies die het U-pas Bureau daarvoor geeft.
-
2. De houder van een U-pas gebruikt de pas alleen onder eigen naam en voor persoonlijke bestedingen, of voor bestedingen ten behoeve van zijn gezinsleden.
-
3. Bij gebruik in strijd met deze voorwaarden kunnen burgemeester en wethouders besluiten de U-pas gedurende de resterende duur van het U-pasjaar in te trekken. Bij ernstige onrechtmatigheden kunnen burgemeester en wethouders besluiten de inwoner langer uit te sluiten van het recht op de U-pas.
Artikel 14. Overgangsrecht en inwerkingtreding
-
1. Alle bepalingen van deze subsidieregeling zijn vanaf het moment van inwerkingtreding ook van toepassing op de dan reeds lopende U-pasverstrekkingen.
-
2. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na publicatie van deze regeling in het Gemeenteblad.
Artikel 15. Inwerkingtreding en citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling U-pas gemeente De Bilt 2025.
Ondertekening
Besloten op 15 juli 2025
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Bilt,
Gemeentesecretaris
I. Schuurman
Burgemeester
M. Haverkamp
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl