Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR74277
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR74277/1
Verruiming trouwlocaties en tijden
Geldend van 01-01-2003 t/m heden
Intitulé
Verruiming trouwlocaties en tijdenVoorstel
Aan
de Gemeenteraad
Samenvatting:
Het voorstel is vanaf 1-1-2003 zowel de trouwlocaties als de trouwtijden te verruimen. In Wijchen doen burgers steeds vaker een verzoek in deze richting. De tendens is dat steeds meer gemeenten tot verruiming overgaan.
Wat betreft de trouwlocaties zullen klanten een schriftelijk verzoek moeten indienen. Bij de beoordeling van het verzoek komen in principe alle locaties binnen de gemeentegrenzen in aanmerking, mits voldaan is aan randvoorwaarden in de sfeer van de openbare orde, de goede smaak en werkbaarheid voor de betrokken ambtenaar. Gevraagd wordt de bevoegdheid een trouwlocatie aan te wijzen te delegeren aan het college van B & W.
De trouwtijden zullen uitsluitend op andere locaties dan het kasteel worden verruimd. De mogelijke tijden worden: maandag tot en met zaterdag tussen 9.00 en 21.00 uur, behalve op nationaal erkende feestdagen.
Voor een huwelijk op een andere locatie zal 500 euro leges worden geheven. Met dit bedrag zullen naar verwachting zowel de incidentele investeringen van 800 euro, als de extra vergoeding voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand worden gedekt.
Probleemstelling:
De afgelopen tijd zijn er verschillende verzoeken ontvangen voor verruiming van zowel trouwlocaties als -tijden. Het gaat om drie schriftelijke verzoeken (met verzoek te mogen trouwen in zaal de Arend; verzoek Umberto in aanmerking te komen als trouwlocatie, verzoek onder water in zwembad de Meerval te mogen trouwen).
Op basis van in 2001 geformuleerd en vastgesteld beleid zouden deze verzoeken moeten worden afgewezen. Het voorstel is destijds opgesteld door een werkgroep bestaande uit het hoofd burgerzaken en twee ambtenaren burgerlijke stand. Het vertrekpunt is geweest een lijst criteria zoals die door de VNG is opgesteld in 1998 (ter inzage):
- -
het moet een ruimte betreffen in “het huis der gemeente” (dus geen locatie in de openlucht);
- -
de gemeente wijst “het huis der gemeente” aan;
- -
de gemeente stelt de ruimte ter beschikking, waaraan de VNG de eis stelt van enig “cachet”;
- -
het pand moet voor iedereen toegankelijk zijn;
- -
de openbaarheid moet zijn gewaarborgd;
- -
er moeten regelmatig huwelijken worden voltrokken; dit dient tot doel te voorkomen dat een locatie slechts voor één huwelijk wordt aangewezen;
- -
de locatie moet algemeen bekend zijn als een plaats waar huwelijken worden voltrokken.
Op basis daarvan is onderzocht of de volgende panden als nieuwe vaste locaties zouden kunnen worden gekozen: de kerkjes in Leur en Batenburg, het Kasteel Hernen en het Huis te Leur. Het Kasteel Hernen bleek niet of nauwelijks bereikbaar voor bezoekers die slecht ter been zijn, en viel om die reden af. Voor de overige drie locaties verleenden de besturen/eigenaren geen medewerking. Andere mogelijke vaste locaties zijn beoordeeld als van onvoldoende “cachet en ambiance”. Wat betreft incidentele locaties (zoals een privé-tuin) is besloten dat deze niet voldoen aan de VNG-criteria, en dat deze daarom niet in aanmerking kunnen komen als trouwlocatie.
Het college heeft daarom in 2001 besloten de trouwlocaties niet uit te breiden.
Doelstelling en beoogd effect:
Wij streven momenteel naar een verruiming van de trouwlocaties en –tijden. Dit vanwege het feit dat maatschappelijke ontwikkelingen op dit punt voortgaan en er steeds meer verzoeken van burgers op dit punt komen. De tendens is dat steeds meer gemeenten tot verruiming overgaan. Ook in de regio is dit waarneembaar. De gemeenten Nijmegen en Beuningen lopen daarbij voorop. In eerste instantie zijn er daar een aantal extra vaste locaties benoemd. Beide gemeenten kennen inmiddels al een ruimer beleid waarbij in principe elke door de burger gewenste locatie mogelijk is (mits aan een aantal randvoorwaarden is voldaan, zie onder). Ook zijn in beide gemeenten de tijden sterk verruimd, omdat de ervaringen zo positief zijn. Het is voor klanten een verbetering, financieel gunstig voor de gemeente, en medewerkers hebben in de praktijk geen bezwaren. De overige regiogemeenten hebben hun beleid (nog?) niet verruimd.
Concreet stellen wij u wat betreft de trouwlocaties het volgende voor. In navolging van de gemeenten Nijmegen en Beuningen (en andere gemeenten in den lande) wordt niet meer gekozen voor het aanwijzen van extra vaste locaties. Klanten kunnen (schriftelijk) een verzoek indienen op een andere locatie dan het kasteel te mogen trouwen. Bij de beoordeling van het verzoek geldt dat in principe alle locaties binnen de gemeentegrenzen in aanmerking komen als trouwlocatie, mits aan een aantal randvoorwaarden is voldaan. Het verzoek zal worden getoetst aan de openbare orde, de goede smaak en werkbaarheid voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand. In de praktijk komt dit neer op (hoofdzakelijk) de volgende punten:
- -
de locatie heeft gedurende de ceremonie de status van gemeentehuis en is voor een ieder vrij toegankelijk
- -
de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand moet zijn/haar werk naar behoren kunnen uitoefenen, dat wil bijvoorbeeld zeggen: eindverantwoordelijkheid voor verloop van de plech-tigheid ligt bij de ambtenaar burgerlijke stand, er moet een ruimte/plaats zijn om de ceremonie te laten plaatsvinden (toespraak, jawoord zeggen en ondertekening akte), er moet een overdekte ceremonie mogelijk zijn, geen eten en drinken tijdens de ceremonie, de ambtenaar burgerlijke stand moet de ruimte na afloop kunnen verlaten, en er moet een ruimte zijn voor voorbereiding en omkleden. Ook zal een huwelijk net als in het kasteel gewoon 30 minuten blijven duren; heeft het bruidspaar een plechtigheid op het oog die langer gaat duren dan moet men (net als in het kasteel) dubbele tijd afspreken en betalen.
- -
Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. Indien de eigenaren/bewoners een vergoeding vragen voor het gebruik van de locatie is deze geheel voor rekening van het bruidspaar. De gemeente Wijchen is niet verantwoordelijk voor het aanbrengen van aanpassingen aan de locatie en het terugbrengen in de oorspronkelijke staat hiervan. Ook is de gemeente Wijchen gevrijwaard van aanspraken op vergoeding van schade die is ontstaan als gevolg van gebruik van de locatie.
Deze criteria leiden er op voorhand toe dat locaties als een luchtballon, vliegtuig, onder water in het zwembad, coffeeshop, of piercingshop niet in aanmerking komen. De ervaringen in Nijmegen in Beuningen zijn ook dat verzoeken voor dit soort locaties niet of nauwelijks voorkomen. In de gemeente Wijchen ligt er toevalligerwijs wel een verzoek in deze sfeer (trouwen onder water in zwembad de Meerval). Binnen ons voorstel zal dit verzoek afgewezen moeten worden, ook als de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van buiten de gemeente Wijchen komt. Naast argumenten in sfeer van openbaarheid en goede smaak, spelen bij dit laatste een rol de praktische problemen in de afstemming met burgerzaken waar de aktes worden voorbereid.
Locaties zoals de Arend en Umberto zullen in principe wel in aanmerking komen, mits tussen bruidspaar en eigenaar van de locatie de juiste afspraken worden gemaakt in verband met bovengenoemde criteria. De afspraken zullen in een standaardcontract worden vastgelegd tussen gemeente, bruidspaar en eigenaar/beheerder van de locatie.
Wij vragen u conform ons voorstel te besluiten. Tevens vragen wij u uw bevoegdheid een trouwlocatie aan te wijzen te delegeren aan ons college, zodat de verzoeken op dit terrein niet allemaal afzonderlijk aan u behoeven te worden voorgelegd.
Wat betreft de tijden adviseert de gemeente Nijmegen om stapsgewijs uit te breiden omdat organisatorische gevolgen op voorhand niet geheel duidelijk zijn. Helder is dat een grotere gemeente meer kan bieden omdat ze door een grotere groep ambtenaren burgerlijke stand flexibeler kunnen zijn in de inzet van personeel. In de gemeente Nijmegen kan op iedere dag en op ieder moment van de dag een huwelijk worden voltrokken. In de gemeente Beuningen is het mogelijk op elke dag van de week tussen 9.00 uur en 21.00 uur, behalve op nationaal erkende feestdagen en de personeelsdag. De gemeente Wijchen kent op het moment de volgende mogelijkheden: maandag tot en met zaterdag van 10.30 tot 16.15. Op maandag nog twee extra tijdstippen voor kosteloze huwelijken: 9.00 uur en 9.30 uur.
Het voorstel is om vooralsnog de mogelijke tijden op het kasteel te handhaven, en in overleg met de evenementencoördinator deze eventueel te gaan verruimen. Op het moment zijn de gevolgen van ruimere tijden op het kasteel onvoldoende te overzien in relatie tot andere activiteiten en vergaderingen op het kasteel. Voor huwelijken op andere locaties bestaat er de mogelijkheid te trouwen op maandag tot en met zaterdag tussen 9.00 uur en 21.00 uur, behalve op nationaal erkende feestdagen. Gaandeweg zal worden bezien of verdere verruiming haalbaar is.
Overlegparagraaf:
De buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand zijn betrokken bij de totstandkoming van voorliggend voorstel en kunnen zich er geheel in vinden.
Budgettaire gevolgen:
De ervaring in andere gemeenten is dat de extra inkomsten ruimschoots opwegen tegen de extra kosten.
Als extra kosten is in ieder geval de vergoeding voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand aan de orde. Wij stellen u voor om uit te gaan van gemiddeld een belasting van een dubbel huwelijk voor huwelijk op een andere locatie. Dit levert de ambtenaar netto een bedrag van 31 euro extra op, in vergelijking met een huwelijk zoals dat op het moment plaatsvindt. Voor dit bedrag wordt het geheel aan extra tijd, voorbereiding en/of nabespreking, reistijd en reiskosten afgedekt. Dit ligt iets hoger dan in Nijmegen en Beuningen, omdat wij ervoor kiezen de ambtenaar een belangrijke rol in de voorbereidingen te laten vervullen. De bruto loonkosten voor de gemeente zijn 150 euro extra voor een huwelijk op locatie. De rechtspositieregeling van buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand zal hierop worden aangepast.
Daarnaast zal een lessenaar moeten worden aangeschaft (100 euro) en een extra toga (700 euro)
De extra inkomsten hangen samen met hogere leges voor een huwelijk op een andere locatie en/of tijdstip. Deze moeten in ieder geval opwegen tegen de extra kosten, maar kunnen ook worden gebruikt om gebruik van het kasteel te stimuleren en het aantal verzoeken op voor medewerkers wat belastender tijdstippen te beperken. Het is gebruikelijk dat gemeenten voor andere locaties en/of tijden extra leges heffen. De mate waarin dit gebeurt varieert echter sterk. Nijmegen vraagt € 95 extra voor een andere locatie; € 670 extra voor een huwelijk tussen 16.00 en 22.00, en € 910 extra voor een huwelijk na 22.00 uur of op een zon- of feestdag. Beuningen vraagt niets extra voor een andere locatie, maar heft op zaterdag en zondag dubbele leges (€ 500).
Wij stellen u voor om 500 euro leges te heffen voor een huwelijk op een andere locatie, ongeacht het tijdstip waarop dit plaatsvindt (zijnde het zaterdagtarief van 420 euro met een opslag vanwege de andere locatie). Met dit bedrag zijn de incidentele investeringen in 2003 gedekt bij drie huwelijken op een andere locatie. De verwachting is dat dit haalbaar moet zijn, en dus dat extra kosten zullen worden gedekt uit extra legesopbrengsten.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl