Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR742741
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR742741/1
Regeling vervalt per 01-01-2029
Beleidsregels tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek gemeente Lingewaard 2025, 2026 & 2027
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-08-2025 t/m 31-12-2028
Intitulé
Beleidsregels tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek gemeente Lingewaard 2025, 2026 & 2027Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lingewaard heeft op 8 juli 2025 de Beleidsregels tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek gemeente Lingewaard 2025, 2026 en 2027 vastgesteld. Deze beleidsregels treden in werking vanaf 1 augustus 2025, na publicatie op www.officielebekendmakingen.nl.
Gelet op artikel 78gg Participatiewet, artikel 35 Participatiewet en titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende, dat het college van burgemeester en wethouders (hierna het college):
- •
het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden een huishouden een vaste tegemoetkoming kan worden verstrekt of geweigerd als gevolg van de zogenoemde ‘alleenverdienersproblematiek’ en
- •
daartoe beleidsregels wenst vast te stellen;
besluit vast te stellen:
Beleidsregels tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek gemeente Lingewaard 2025, 2026 & 2027
Artikel 1 Begripsbepalingen
-
1.1 Alleenverdieners(-problematiek): gehuwden/samenwonenden die door een samenloop van meerdere inkomstenbronnen geen of een te lage huur- en/of zorgtoeslag ontvingen, dan wel een terugvordering hebben gekregen van deze toeslagen. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat de alleenverdienersproblematiek ook misgelopen kinderopvangtoeslag of kindgebonden budget betreft.
-
1.2 Huishouden: twee personen die fiscaal partner en toeslagpartner van elkaar zijn voor het jaar waarop de tegemoetkoming betrekking heeft.
-
1.3 Voor het overige wordt aangesloten bij de begrippen als genoemd in de Algemene wet bestuursrecht en de Participatiewet.
Artikel 2 Ambtshalve toekenning
-
2.1 Het college kent aan ieder huishouden waarvan voor het betreffende kalenderjaar het burgerservicenummer van de meestverdienende partner is verstrekt aan het college op grond van artikel 78gg, vijfde lid, Participatiewet, ambtshalve de vaste tegemoetkoming voor dat kalenderjaar toe.
-
2.2 Het college kent de vaste tegemoetkoming over 2025 ook ambtshalve toe aan het huishouden, indien:
- a.
het huishouden voor 2025 nog geen vaste tegemoetkoming toegekend heeft gekregen;
- b.
voor 2025 het Burgerservicenummer van de meestverdienende partner in het huishouden niet is verstrekt aan het college op grond van artikel 78gg, vijfde lid, Participatiewet;
- c.
op basis van de bij het college bekende gegevens het college vermoedt dat het huishouden aanspraak kan maken op de vaste tegemoetkoming en/of er een tegemoetkoming over 2023 en/of 2024 is uitbetaald;
- d.
er zich tussentijds geen relevante wijzigingen hebben voorgedaan in de situatie van het huishouden of de achterliggende wetten; en
- e.
de meestverdienende partner ingeschreven staat in de gemeente.
- a.
-
2.3 Het college kent de vaste tegemoetkoming over de jaren 2026 en/of 2027 ambtshalve toe aan het huishouden, indien:
- a.
het huishouden voor 2026 en/of 2027 nog geen vaste tegemoetkoming toegekend heeft gekregen;
- b.
voor 2026 en 2027 het Burgerservicenummer van de meestverdienende partner in het huishouden niet is verstrekt aan het college op grond van artikel 78gg, vijfde lid, Participatiewet;
- c.
op basis van de bij het college bekende gegevens het college vermoedt dat het huishouden aanspraak kan maken op de vaste tegemoetkoming en/of er een tegemoetkoming over 2025 is uitbetaald;
- d.
er zich tussentijds geen relevante wijzigingen hebben voorgedaan in de situatie van het huishouden of de achterliggende wetten en
- e.
de meestverdienende partner ingeschreven staat in de gemeente.
- a.
Artikel 4 Aanvraag zelfmelder
-
4.1 Het huishouden kan een aanvraag om een vaste tegemoetkoming indienen bij het college.
-
4.2 De aanvraag om een vaste tegemoetkoming kan vormvrij worden ingediend bij het college.
-
4.3 Het college beoordeelt of de aanvrager een alleenverdiener is zoals bedoeld in artikel 1.1.
-
4.4 Het college beoordeelt of de meestverdienende partner in het huishouden op de datum van aanvraag inwoner van de gemeente is en het huishouden voor het betreffende jaar nog geen vaste tegemoetkoming heeft ontvangen.
-
4.5 Bij de vaststelling van het inkomen om te bepalen of het huishouden tot de doelgroep van alleenverdieners behoort, telt alleen het inkomen van beide fiscale- en toeslagpartners mee.
-
4.6 Als er sprake is van een vast maandinkomen, toetst het college het inkomen van de meest recente maand van het jaar voorafgaand aan de datum van aanvraag. Het college rekent dit maandinkomen om naar een verwacht jaarinkomen.
-
4.7 De vaste tegemoetkoming over de kalenderjaren 2025, 2026 en 2027 wordt uiterlijk 31 december 2028 aangevraagd.
Artikel 5 Toekenning
Het college kent de tegemoetkoming eenmaal per kalenderjaar toe voor het gehele bedrag.
Artikel 6 Verstrekking
-
6.1 Het college betaalt de vaste tegemoetkoming in één keer.
-
6.2 Is er sprake van een scheiding gedurende het jaar, dan wordt de betaling evenredig aan beide (ex-)partners uitbetaald.
-
6.3 Na toekenning wordt de uitbetaling voor het betreffende kalenderjaar niet teruggevorderd als de situatie in het lopende jaar verandert (bijvoorbeeld wat betreft inkomen of woonplaats).
-
6.4 Terugvordering kan plaatsvinden bij schending van de inlichtingenplicht als bedoeld in artikel 17 Participatiewet.
Artikel 7 Ingangsdatum en vervaldatum
-
7.1 Deze beleidsregels treden in werking vanaf 1 augustus 2025, na publicatie op www.officielebekendmakingen.nl.
-
7.2 Deze beleidsregels komen te vervallen met ingang van 1 januari 2029.
Artikel 8 Citeertitel
Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek gemeente Lingewaard 2025, 2026 & 2027.
Ondertekening
Vastgesteld door het College van B&W op 8 juli 2025,
Burgemeester en wethouders van de gemeente Lingewaard,
de secretaris,
drs. I.P. van der Valk
de burgemeester,
dr. P.T.A.M. Kalfs
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl