Beleidsregel gedoogverklaring nieuwe coffeeshops Apeldoorn 2025

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 23-07-2025

Intitulé

Beleidsregel gedoogverklaring nieuwe coffeeshops Apeldoorn 2025

De burgemeester van de gemeente Apeldoorn,

overwegende dat,

het gewenst is om beleidsregels vast te stellen omtrent de procedure voor de indiening en beoordeling van een aanvraag gedoogverklaring nieuwe coffeeshops

gelet op:

  • -

    de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht; artikel 13b van de Opiumwet, de Aanwijzing Opiumwet en artikel 174 van de Gemeentewet

  • -

    de beleidsregel Coffeeshopbeleid Apeldoorn 2025;

gehoord de driehoek op 12 februari 2024;

besproken met coffeeshophouders op 6 mei 2024;

toegelicht aan het college op 28 mei 2024

besproken op de PMA op 28 maart 2024

besproken op de PMA van 12 september 2024;

raadsbesluit op 19 september 2024;

inzageperiode van zes weken oktober/november 2024

besproken op de PMA van 8 mei 2025;

gehoord de driehoek op 23 juni 2025;

besluit vast te stellen de volgende beleidsregel: ‘Beleidsregel gedoogverklaring nieuwe coffeeshops Apeldoorn 2025.’

De beleidsregel gedoogverklaring nieuwe coffeeshops Apeldoorn 2025 bevat de volgende onderdelen:

  • Bekendmaking en indiening

  • Beoordeling en vervolgprocedure

  • Andere vergunningen

  • Vergunningen en rechtsbescherming

  • Citeertitel en inwerkingtreding

Bekendmaking en indiening

Artikel 1. Wijze van bekendmaking vrijkomen gedoogverklaring

  • a)

    De burgemeester maakt bekend dat er een gedoogverklaring voor het kunnen exploiteren van een coffeeshop is vrijgekomen dan wel vrij komt;

  • b)

    De bekendmaking vindt plaats in het elektronisch gemeenteblad van Apeldoorn en het lokale nieuwsblad;

  • c)

    In de bekendmaking verwijst de burgemeester naar de van toepassing zijnde beleidsregel en de beleidsregel coffeeshopbeleid Apeldoorn 2025.

Artikel 2. Indienen aanvraag gedoogverklaring

  • a)

    Aanvragen voor een gedoogverklaring dienen binnen een tijdvak van 6 weken gerekend vanaf de datum van bekendmaking te zijn ontvangen door de gemeente. Aanvragen die na deze zes weken worden ingediend, worden niet-ontvankelijk verklaard;

  • b)

    Aanvragen voor een gedoogverklaring dienen per aangetekende post of digitaal via apvbijzonderewetten@apeldoorn.nl te worden ingediend. Het postadres is: Postbus 9033, 7300 ES APELDOORN. De aanvragen dienen te worden gericht aan de burgemeester. Een aanvraag dient rechtsgeldig ondertekend te zijn. Op de envelop dient de vermelding "aanvraag gedoogverklaring coffeeshop: niet openen” te staan. In de onderwerp-balk van de digitale indiening dient te staan: "aanvraag gedoogverklaring coffeeshop, bijgevoegde bestanden niet openen”;

  • c)

    Aanvragen voor een gedoogverklaring dienen te voldoen aan de indieningscriteria uit de beleidsregel Coffeeshopbeleid gemeente Apeldoorn 2025;

  • d)

    Indien de planologische bestemming van het pand een exploitatie van een coffeeshop niet mogelijk maakt (geen functie horeca), overlegt de aanvrager tevens een ontvankelijke aanvraag om een omgevingsvergunning.

Beoordeling

Artikel 3. Beoordeling van de aanvragen

  • a)

    Na ontvangst van de aanvragen wordt beoordeeld of deze voldoen aan de indieningscriteria uit het Coffeeshopbeleid Apeldoorn 2025 zoals omschreven in artikel 4 uit de APV voor zover het de vergunning alcoholvrij bedrijf betreft. Als aan deze vereisten is voldaan worden de aanvragen getoetst aan de weigeringsgronden zoals omschreven in artikel 4 van het Coffeeshopbeleid Apeldoorn 2025. Aanvragers op wie tenminste één van de weigeringsgronden van toepassing is, ontvangen een afwijzende beschikking op hun aanvraag;

  • b)

    Bij onvolledige aanvragen (het ontbreken van bescheiden, bescheiden die niet volledig zijn ingevuld of ondertekend of anderszins niet voldoen aan formele indieningstermijnen) krijgt de aanvrager de gelegenheid zijn aanvraag aan te vullen en volledig te maken conform artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht. De beslistermijn wordt vervolgens opgeschort conform artikel 4:15 van de Algemene wet bestuursrecht. Als binnen die termijn de ontbrekende stukken niet volledig aangevuld worden, zal de aanvraag buiten behandeling worden gesteld en kan de aanvrager niet langer meedingen;

  • c)

    Aanvragen worden inhoudelijk beoordeeld op basis van de in deze beleidsregel genoemde criteria, waarbij op basis van een kwalitatieve vergelijking tussen de ingediende aanvragen wordt geoordeeld welke van de geldige aanvragen in aanmerking komt voor een gedoogverklaring;

    De burgemeester stelt een beoordelingscommissie in (hierna te noemen: de commissie) die de burgemeester adviseert bij de beoordeling. De commissie bestaat uit tenminste 5 leden met in ieder geval de volgende expertises: vergunningverlening & handhaving, verslavingspreventie, openbare orde en veiligheid, politie, verkeer en parkeren. Er kunnen door de commissie zelf (externe) deskundigen uitgenodigd worden om te adviseren zoals bijvoorbeeld de interne commissie Projectgroep Planinitiatieven over ruimtelijke criteria, financieel deskundigen en deskundigen die de coffeeshopbranche zeer goed kennen. Deze adviseurs maken geen deel uit van de commissie en hebben geen rol bij het toekennen van punten aan de aanvragen. Ze kunnen eventueel wel bij de presentatie (zie d) betrokken worden voor het stellen van verdiepende vragen;

  • d)

    Een gesprek en/of presentatie met de beoordelingscommissie maakt onderdeel uit van de beoordeling;

  • e)

    Na de inhoudelijke beoordeling vindt de Bibobtoetsing plaats van de hoogst scorende aanvraag;

  • f)

    Indien sprake blijkt van enige mate van gevaar als bedoeld in de wet Bibob dan zal aan de hand van de aard en ernst van de gebleken strafbare feiten uit het Bibob-advies beslist worden of er aanleiding is om de beschikking te weigeren of in te trekken, dan wel te volstaan met het verbinden van voorschriften;

  • g)

    In de gedoogverklaring worden minimaal de eisen uit het Coffeeshopbeleid Apeldoorn 2025 verwerkt en de belangrijkste onderdelen die de aanvrager zelf heeft omschreven in zijn ingediende plannen uit artikel 5 van deze beleidsregel.

Artikel 4. Waardering beoordelingscriteria

  • a)

    Aanvragen die ontvankelijk zijn en voldoen aan de indieningsvereisten en waarop geen weigeringsgronden van toepassing zijn worden inhoudelijk beoordeeld door de commissie. Daarbij wordt een kwalitatief-inhoudelijke vergelijking tussen de ingediende aanvragen gemaakt;

  • b)

    Al naar gelang de uitwerking wordt per onderdeel een rapportcijfer toegekend van 0,5,7 of 10;

  • c)

    Voor elk criterium moet minimaal een rapportcijfer 5 gehaald worden.

    Beoordeling

    Punten

    Onderdeel is niet/onvoldoende uitgewerkt

    0

    Onderdeel is voldoende uitgewerkt

    5

    Onderdeel toont meerwaarde voor de gemeente

    7

    Onderdeel toont duidelijke meerwaarde voor de gemeente

    10

  • d)

    Bij de beoordeling van de aanvraag wordt voor de voorgaande beoordelingscriteria de volgende waardering gehanteerd:

    Criterium

    Weging

    Onderdeel 1 Ondernemingsplan

    30%

    Onderdeel 2 Plan AHOJGI en aanvullende criteria

    30%

    Onderdeel 3 Preventieplan verslaving

    20%

    Onderdeel 4 Communicatieplan

    20%

    Totaal

    100%

  • e)

    Op basis van de uitkomsten van deze beoordeling stelt de burgemeester een voorlopige rangorde op. De top-3 aanvragers met de meeste punten worden door de commissie uitgenodigd voor een presentatie. Daarbij worden de aanvragers op alle onderdelen bevraagd. Na de presentatie wordt de definitieve rangorde, gemotiveerd aan de burgemeester, opgesteld door de commissie. De aanvrager met het hoogste cijfer komt op de eerste plaats;

  • f)

    Als er aanvragen zijn met een gelijke score, wordt er een loting bij de notaris georganiseerd.

Artikel 5. Toelichting op de beoordelingscriteria

Criterium onderdeel 1. Ondernemingsplan waarin tenminste beschreven staat:

  • Een uitgebreide motivatie om een coffeeshop te exploiteren;

  • Het bedrijfsconcept, de omvang van de totale inrichting, blijkend uit een voorlopig ontwerp. In deze omschrijving moet ook de gekozen locatie worden toegelicht (adres en kadastrale gegevens van de beoogde locatie en het bewijs dat de aanvrager kan beschikken over de voorgenomen locatie voor de coffeeshop);

  • Een beschrijving van het aanbod van producten in de coffeeshop en hoe de kwaliteit ervan te waarborgen;

  • De persoonsgegevens van en bewijsstukken over de kennis en ervaring in de coffeeshopbranche van de aanvrager en leidinggevenden;

  • De financiële haalbaarheid van de exploitatie. Duidelijk moet zijn welk bedrag met de totale investering voor de beoogde exploitatie van de coffeeshop is gemoeid. Er is bewijs dat dit met voldoende zekerheden is afgedekt met een financiering, dan wel uit eigen middelen kan worden gefinancierd.

Criterium onderdeel 2. Plan AHOJGI en aanvullende criteria waarin tenminste beschreven staat:

  • Op welke manier en met welke concrete maatregelen de aanvrager gaat voorzien in de naleving van de AHOJGI-criteria en hoe deze bijdragen aan de doelstellingen uit het coffeeshopbeleid;

  • Een bereikbaarheids- en parkeeranalyse van de te vestigen coffeeshop en hoe verkeers- en parkeeroverlast te voorkomen;

  • De vertaling van bovenstaande naar huisregels (voor zover mogelijk) en hoe deze te handhaven.

Criterium onderdeel 3. Preventieplan verslaving waarin tenminste beschreven staat:

Wat de aanvrager gaat doen om risicovol en problematisch gebruik en verslaving te voorkomen en te bestrijden. Hierbij moeten de volgende aspecten aan bod komen.

  • De legitimatieplicht en de minimale leeftijd van 18 jaar;

  • De monitoring van het gebruik door klanten;

  • De wijze waarop het personeel wordt opgeleid en getraind in het bij personen signaleren van het ontwikkelen van verslaving;

  • Het ontwikkelen van communicatievaardigheden voor de omgang met mensen met beginnende verschijnselen van verslaving;

  • De wijze waarop bezoekers (online en fysiek) voorlichtingsmateriaal over verslaving in de coffeeshop kunnen verkrijgen;

  • De communicatie met verslavingszorg ter voorkoming en bestrijding van verslaving;

  • De wijze waarop vorm wordt gegeven aan het periodiek afstemmen met verslavingszorg om de kennis en vaardigheden van personeel op het gebied van verslaving te actualiseren.

Criterium onderdeel 4. Communicatieplan waarin tenminste beschreven staat:

  • Op welke manier de aanvrager zelf in contact treedt dan wel benaderbaar is voor gemeente, omwonenden, omliggende bedrijven etc. over mogelijke zorgen en klachten over de exploitatie van de coffeeshop.

Verstrekking gedoogverklaring

Artikel 6. Vervolg beoordelingsprocedure

Alle aanvragers worden schriftelijk geïnformeerd over de uitkomst van de beoordeling. De aanvraag gedoogverklaring die op basis van de beoordeling van de commissie als hoogste eindigt, wordt getoetst aan de Wet Bibob. Dat gebeurt door de vergunning alcoholvrij bedrijf (bestaand of nieuw aangevraagd) te toetsen. Hierbij geldt de lijn zoals geformuleerd in het coffeeshopbeleid Apeldoorn 2025.

In de gedoogverklaring worden minimaal de eisen uit het Coffeeshopbeleid Apeldoorn 2025 verwerkt en de belangrijkste onderdelen die de aanvrager zelf heeft omschreven in zijn ingediende plannen uit artikel 5 van deze beleidsregel.

Indien de burgemeester besluit op grond van de Bibob-toets de gedoogverklaring niet te verlenen aan de aanvrager met de hoogste score, kan de opvolgend aanvrager worden getoetst op basis van de Wet Bibob.

Artikel 7. Relatie met andere vergunningen

Er kan pas feitelijk gebruik worden gemaakt van de gedoogverklaring voor een coffeeshop als het gebruik van het pand voor de coffeeshop planologisch is toegestaan. Dit kan tot gevolg hebben dat de gedoogverklaring voor een coffeeshop wel verleend is, maar feitelijk niet gebruikt kan worden omdat de ruimtelijke procedure of aanvraag voor een omgevingsvergunning niet leidt tot een aanpassing van het omgevingsplan1 of omgevingsvergunning.

Artikel 8. Verstrekking gedoogverklaring en rechtsbescherming

De burgemeester besluit aan welke ondernemer de gedoogverklaring wordt verleend. Indien er geen geschikte aanvraag is ingediend is het de discretionaire bevoegdheid van de burgemeester om hetzij een nieuwe ronde van aanvragen open te stellen, of dat (voorlopig) niet te doen.

De burgemeester zal de beslissing tot verlenen van de gedoogverklaring binnen een redelijke termijn nemen, waarbij hij streeft naar een termijn binnen zes maanden. Vervolgens zal hij dit besluit bekendmaken aan de aanvrager en de kennisgeving hiervan plaatsen in het elektronisch gemeenteblad van Apeldoorn en het lokale nieuwsblad. Voor wat betreft bezwaar en beroep zijn de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.

Citeertitel en inwerkingtreding

Artikel 9. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als ‘Beleidsregel gedoogverklaring nieuwe coffeeshops Apeldoorn 2025.’

Artikel 10. Inwerkingtreding

  • 1. Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking.

  • 2. Met de inwerkingtreding van deze beleidsregel vervallen de ‘Aanvullende beleidsregels toewijzingsprocedure gedoogverklaringen burgemeester op grond van artikel 13B Opiumwet’ uit 2011.

Ondertekening

De burgemeester, d.d. 08-07-2025,

A.J.M. Heerts


Noot
1

Voorheen bestemmingsplan