Regeling bevoegdheden basisregistratie personen Beesel 2025

Geldend van 24-07-2025 t/m heden

Intitulé

Regeling bevoegdheden basisregistratie personen Beesel 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beesel;

  • -

    gezien het voorstel van 8 juli 2025;

  • -

    gelet op het bepaalde in de Wet basisregistratie personen (Wet BRP), de Regeling basisregistratie personen, het Besluit basisregistratie personen en de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).;

b e s l u i t

  • 1.

    vast te stellen Regeling bevoegdheden basisregistratie personen Beesel 2025;

  • 2.

    in te trekken Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen 2014, vastgesteld op 7 juli 2014,

Artikel 1. Begrippen

  • 1. de Wet BRP: de Wet basisregistratie personen;

  • 2. gemeentelijke voorziening: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de ingeschrevenen van de gemeente Beesel waarvoor het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 1.9 van de Wet verantwoordelijk is;

  • 3. gegevensmagazijn/Data Distributie Systeem: magazijn met persoonsgegevens over personen die zijn ingeschreven in de gemeentelijke voorziening aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Beesel;

  • 4. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet BRP, in de basisregistratie is opgenomen;

  • 5. autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 3.2, eerste lid, van de Wet BRP betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de centrale voorzieningen;

  • 6. informatiebeheerder: de functionaris die namens het college burgemeester en wethouders is belast met de dagelijkse zorg voor de gemeentelijke voorziening, de informatievoorziening en het beheer van het autorisatiebesluit;

  • 7. informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de basisregistratie personen, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacyprocedures, evenals de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;

  • 8. informatiebeveiligingsplan: (beveiligings)kaders voor de uitvoering van processen en procedures in het kader van de BRP;

  • 9. beveiligingsbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inrichting, organisatie en uitvoering van de beveiliging van de persoonsinformatievoorziening;

  • 10. beveiliging control: het geheel van activiteiten gericht op het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het informatiebeveiligingsplan;

  • 11. gegevensbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;

  • 12. applicatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;

  • 13. privacy beheer: het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de informatievoorziening daaruit;

  • 14. gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand;

  • 15. systeembeheer: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van technische aspecten van het toepassingssysteem van de gemeente Beesel;

  • 16. toezichtbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de bewerkstelliging dat de burger zijn verplichten op grond van de Wet BRP nakomt.

Artikel 2. aanwijzing door gemeentesecretaris

  • 1. De gemeentesecretaris wijst functionarissen aan die belast worden met:

    • a.

      het informatiebeheer BRP

    • b.

      het gegevensbeheer BRP

    • c.

      het systeembeheer BRP

    • d.

      het applicatiebeheer BRP

    • e.

      het privacybeheer BRP

Artikel 3. aanwijzing door informatiebeheerder

De informatiebeheerder BRP wijst functionarissen aan die belast worden met:

  • a.

    de gegevensverwerking BRP;

  • b.

    het toezichtbeheer BRP;

  • c.

    het beveiligingsbeheer BRP.

Artikel 4. informatiebeveiliging

De adviseur Informatiebeveiliging (CISO) is belast met de controle op de informatiebeveiliging van de BRP.

Artikel 5. systeem en applicatiebeheer

De teammanager Dienstverlening is belast met het systeem- en applicatiebeheer en aangewezen als systeem- en applicatiebeheerder BRP. Hij wijst functionarissen aan die feitelijk zijn belast met het applicatie- en systeembeheer.

Artikel 6. uitvoering regeling

  • a.

    de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden die horen bij de beheer- toezicht en verwerkingsrollen BRP opgenomen in artikel 2, 3 en 4 van deze regeling zijn opgenomen in bijlage 1;

  • b.

    de gemeentesecretaris is bevoegd tot het wijzigen van taken en bevoegdheden zoals opgenomen in bijlage 1 behorende bij deze regeling;

  • c.

    de beheerders zijn bevoegd om taken en bevoegdheden feitelijk anders te beleggen respectievelijk te mandateren met uitzondering van de bevoegdheden opgenomen in artikel 2, 3 en 4 van deze regeling.

Artikel 7. Inwerkingtreding, citeertitel en intrekking

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na die van bekendmaking;

  • 2. Deze regeling wordt aangehaald als ‎”Regeling bevoegdheden basisregistratie personen Beesel 2025”.

  • 3. De “Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen 2014” vastgesteld op 7 juli 2014 wordt ingetrokken op de dag genoemd in lid 1.

Ondertekening

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beesel in zijn vergadering van 8 juli 2025.

F.J.M. Nillesen,

secretaris

M.F.W. Derks

burgemeester