Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR742681
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR742681/1
Regeling vervalt per 25-08-2025
Mandaatbesluit voor besluitvorming in het college onder zeer uitzonderlijke omstandigheden gedurende het zomerreces 2025
Geldend van 24-07-2025 t/m 24-08-2025
Intitulé
Mandaatbesluit voor besluitvorming in het college onder zeer uitzonderlijke omstandigheden gedurende het zomerreces 2025Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas,
Gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 56 van de Gemeentewet,
Overwegende dat het noodzakelijk is om in aanvulling op de wettelijke regeling met betrekking tot besluitvorming in het college, een regeling te treffen die erin voorziet dat er toch besluitvorming in het college kan plaatsvinden, wanneer dit onverwijld vanwege zeer uitzonderlijke omstandigheden nodig is en de procedure van artikel 56 van de Gemeentewet niet kan worden afgewacht.
BESLUIT:
Mandaat te verlenen
aan de heer J.F. Weber tezamen met de heer D.A de Haas van 1 augustus 2025 tot en met 8 augustus 2025;
aan de heer J.W. Schuurman van 9 augustus 2025 tot en met 10 augustus 2025;
aan de heer F. Klovert van 11 augustus 2025 tot en met 18 augustus 2025;
aan de heer W Zijlstra tezamen met de heer F. Klovert van 19 augustus 2025 tot en met 25 augustus 2025.
om namens het college besluiten te nemen, in geval:
- •
het niet mogelijk is om deze besluiten ambtelijk te laten nemen op basis van de “Mandaatregeling gemeente Zuidplas 2024 en het daarbij behorende Mandaatregister gemeente Zuidplas 2025”;
- •
het niet mogelijk is om door het ontbreken van een quorum vanwege afwezigheid in verband met vakantie van de meerderheid van de collegeleden het college de in artikel 56 van de Gemeentewet vastgestelde procedure laten te volgen van besluitvorming in twee vergaderingen, omdat een besluit onverwijld moeten worden genomen;
- •
onder voorwaarde dat getracht is om besluitvorming in het college op een andere wijze tot stand te brengen dan door fysieke aanwezigheid van de collegeleden, bijvoorbeeld door een conference call en/of goedkeuring verlenen aan besluiten via de e-mail en/of met andere digitale middelen;
- •
en onder voorwaarde dat een register aangelegd wordt van de besluiten die op grond van dit mandaatbesluit zijn genomen.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 15 juli 2025.
De burgemeester,
J.F. Weber
De secretaris,
M. Burgmans
Toelichting op het mandaatbesluit voor besluitvorming in het college onder zeer uitzonderlijke omstandigheden gedurende het zomerreces 2025.
Aanleiding
Het college heeft verzocht om dit mandaatbesluit. Het zomerreces duurt circa 3 weken waarbij geen quorum aanwezig is. In de huidige tijd kan het voorkomen dat onmiddellijk besluiten genomen moeten worden.
Wettelijk kader
Artikel 34 van de Gemeentewet bepaalt dat de burgemeester en de wethouders tezamen het college van burgemeester en wethouders vormen. Artikel 56 van de Gemeentewet regelt hoe besluitvorming plaatsvindt in het college van burgemeester en wethouders (hierna: college). Het eerste lid van artikel 56 bepaalt dat in de vergadering van het college slechts kan worden beraadslaagd of besloten, indien ten minste de helft van het aantal zitting hebbende leden tegenwoordig is. Voor rechtsgeldige besluitvorming in het college zijn er dus minimaal drie aanwezige collegeleden nodig.
Wanneer door afwezigheid van een aantal collegeleden dit quorum niet wordt gehaald, kent artikel 56, lid 2 en lid 3 van de Gemeentewet een aanvullende regeling. Artikel 56 lid 2 Gemeentewet bepaalt als volgt: “indien het vereiste aantal leden niet tegenwoordig is, belegt de burgemeester, onder verwijzing naar dit artikel, opnieuw een vergadering”. Conform het bepaalde in artikel 56 lid 3 Gemeentewet is op die vergadering het vereiste quorum uit het eerste lid niet van toepassing. Dit betekent dat besluitvorming in die tweede collegevergadering kan plaatsvinden, als er minder dan drie collegeleden aanwezig zijn. Het college kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de eerdere vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, indien ten minste de helft van het aantal zitting hebbende leden tegenwoordig is. Voor elk besluit genomen door minder dan drie collegeleden zijn dus minimaal twee collegevergaderingen nodig.
Mandaatverlening
Dit mandaatbesluit voorziet in de mogelijkheid om de burgemeester, één wethouder of twee wethouders tezamen collegebesluiten te laten nemen in zeer uitzonderlijke situaties, waarbij het niet mogelijk is om de reguliere besluitvormingsprocedure van artikel 56 van de Gemeentewet af te wachten. Omdat het een vergaande bevoegdheid is die aan één persoon, de burgemeester of een wethouder of aan twee wethouders tezamen, wordt toegekend, mag deze bevoegdheid pas worden uitgeoefend als aan in het mandaatbesluit gestelde randvoorwaarden is voldaan.
Zo kan de mandaatbevoegdheid niet worden gebruikt in situaties waarin op grond van de algemene mandaatregeling het besluit ambtelijk kan worden genomen. Ook mag de mandaatbevoegdheid niet worden gebruikt in situaties waarin de besluitvorming kan wachten totdat er een tweede collegevergadering is uitgeschreven. Of in situaties waarin er door het college kan worden vergaderd met behulp van een conference call of de instemming van andere collegeleden die weliswaar afwezig zijn maar bereikbaar, via digitale weg kan worden verkregen.
Register
Mocht gebruik gemaakt moeten worden van dit mandaatbesluit dan dienen de besluiten opgenomen te worden in een register, zodat de niet bij het besluit betrokken collegeleden nadien op een eenvoudige wijze kennis kunnen nemen van de namens het college tijdens het zomerreces genomen besluiten.
Dit besluit heeft werking tot en met 25 augustus 2025, omdat per 26 augustus 2025 het vereiste quorum aanwezig is.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl