Verordening op de Rekeningencommissie van Amsterdam

Geldend van 23-07-2025 t/m heden

Intitulé

Verordening op de Rekeningencommissie van Amsterdam

De raad van de gemeente Amsterdam,

gelezen het voorstel van het presidium van 16 juni 2025,

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

besluit de volgende verordening vast te stellen:

Verordening op de Rekeningencommissie van Amsterdam

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    accountant: de door de raad aangewezen accountant als bedoeld in artikel 213 tweede lid van de Gemeentewet;

  • -

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam;

  • -

    programma van eisen: het programma van eisen van de accountantscontrole op de jaarrekening;

  • -

    rekeningencommissie: de rekeningencommissie van de gemeente Amsterdam; gebaseerd op artikel 84 van de Gemeentewet;

  • -

    raad: de gemeenteraad van de gemeente Amsterdam;

  • -

    Rekenkamer: de Rekenkamer Amsterdam-Zaanstad;

  • -

    voorzitter: de voorzitter van de Rekeningencommissie Amsterdam.

Artikel 2 Rekeningencommissie

  • 1. Er is een adviescommissie zoals bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet ingesteld door de raad, genaamd de rekeningencommissie.

  • 2. De Rekeningencommissie bestaat uit een voorzitter en leden. Het minimum aantal leden is de helft van het aantal fracties in de gemeenteraad.

  • 3. De Rekeningencommissie is daarnaast zodanig samengesteld dat ten minste twee derde van de leden van de Raad via een medelid van die partijen is vertegenwoordigd.

Artikel 3 Benoeming leden en voorzitter

  • 1. De raad benoemt de voorzitter en de leden van de Rekeningencommissie.

  • 2. De raad benoemt de leden van de Rekeningencommissie voor een periode gelijk aan die van de leden van de zittende raad. De benoeming van leden die halverwege een raadsperiode worden benoemd, geldt eveneens tot het einde van de betreffende raadsperiode.

  • 3. De voorzitter is raadslid.

  • 4. Bij afwezigheid van de voorzitter wordt deze vervangen door een door de commissie uit haar midden aan te wijzen plaatsvervanger.

  • 5. De van de Rekeningencommissie uitgaande stukken worden door of namens de voorzitter ondertekend.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1. De leden van de Rekeningencommissie zijn leden van de raad of fractievertegenwoordiger, als bedoeld in artikel 1 van het Reglement van orde gemeenteraad en raadscommissies Amsterdam.

  • 2. Iedere partij in de raad kan een raadslid of een combinatie van een raadslid en een fractievertegenwoordiger voordragen voor benoeming.

  • 3. In afwijking van het tweede lid kunnen partijen met vier of minder leden in de raad alleen een raadslid of een fractievertegenwoordiger voordragen voor benoeming.

Artikel 5 Secretariaat

Het secretariaat van de Rekeningencommissie berust bij de griffie. Zij wordt hierin ondersteund door de accountant of bij zijn afwezigheid diens plaatsvervanger.

Artikel 6 Taken

De Rekeningencommissie heeft tot taak:

  • a.

    het jaarlijkse onderzoek naar de getrouwheid en de rechtmatigheid van het gevoerde financiële beheer en de weergave daarvan in de door het college opgestelde jaarrekening en jaarverslag, inclusief de inrichting van de financiële organisatie in de gemeente;

  • b.

    het onderzoek naar de getrouwheid van daarvoor in aanmerking komende andere dan in het eerste lid bedoelde verantwoordingsstukken die onder verantwoordelijkheid van het college worden opgesteld;

  • c.

    het naar eigen inzicht verrichten van bijzondere onderzoeken naar de rechtmatigheid van het door het college gevoerde beleid;

  • d.

    het verrichten van andere relevante onderzoeken uit hoofde van de controlerende functie van de raad;

  • e.

    jaarlijks, na het beëindigen van haar onderzoek en rekening houdend met de in de Gemeentewet gestelde termijn voor de vaststelling van de Rekening, in het verslag van de Rekeningencommissie over de bevindingen van de in het eerste lid genoemde taak te rapporteren aan de raad;

  • f.

    naast het onder e genoemde verslag zo nodig het college en de raad te informeren over die aangelegenheden die zij in het licht van haar taakstelling van belang acht;

  • g.

    de gemeenteraad te adviseren over voorstellen met betrekking tot de Planning- & Control-cyclus;

  • h.

    de gemeenteraad te adviseren over voorstellen op het gebied van opzet en werking van control en risicomanagement, kwaliteit van financieel beheer, financieel beleid en financiële organisatie.

Artikel 7 Verslag van de Rekeningencommissie over de Jaarrekening

  • 1. De vaststelling van het verslag van de Rekeningencommissie, genoemd in artikel 6, eerste lid onder e, geschiedt nadat de meerderheid van de leden, hetzij ter vergadering, hetzij schriftelijk, haar mening over het desbetreffende ontwerpverslag kenbaar heeft gemaakt.

  • 2. In het verslag als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onder e, is een advies opgenomen over de vaststelling van de jaarrekening en het jaarverslag dan wel een voorstel voor een door de raad te nemen indemniteitsbesluit.

  • 3. Er kunnen minderheidsstandpunten in het verslag van de Rekeningencommissie worden opgenomen.

  • 4. Het in artikel 6, eerst lid onder e, genoemde verslag van de Rekeningencommissie wordt, na vaststelling door de Rekeningencommissie, verzonden naar de griffier ter agendering voor de raadsvergadering en publicatie in het Gemeenteblad. Gelijktijdig wordt genoemd verslag ter kennisneming naar het college gestuurd.

  • 5. De Rekeningencommissie bepaalt of en op welke wijze het verslag van de Rekeningencommissie in de raadsvergadering wordt toegelicht.

Artikel 8 Accountant en Rekenkamer

  • 1. Ten aanzien van de accountant heeft de Rekeningencommissie in ieder geval de volgende taken

    • a.

      het voeren van afstemmingsoverleg met de accountant als bedoeld in artikel 1 van de Controleverordening gemeente Amsterdam;

    • b.

      het opstellen van het programma van eisen voor de accountantscontrole voor de duur van ten minste één verantwoordingsjaar, maar niet langer dan de duur van de (resterende) zittingsperiode van de raad;

    • c.

      de realisatie van het programma van eisen voor de accountantscontrole te evalueren.

  • 2. De Rekeningencommissie voert minimaal eenmaal per jaarafstemmingsoverleg met de rekenkamer.

  • 3. De Rekeningencommissie bevordert dat onderzoeken door het college, de accountant en rekenkamer waar nodig op elkaar worden afgestemd.

Artikel 9 Vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de Rekeningencommissie zijn openbaar, tenzij sprake is van voorbereidende bijeenkomsten, intern beraad of zwaarwegende belangen met betrekking tot de te behandelen onderwerpen zich daartegen verzetten.

  • 2. Als de Rekeningencommissie voor het verkrijgen van mondelinge inlichtingen een politiek bestuurder voor de vergadering uitnodigt is dat onderdeel van de vergadering in ieder geval openbaar, tenzij de Rekeningencommissie in het belang van het onderzoek anders beslist

  • 3. De Rekeningencommissie vergadert zo vaak als de voorzitter dit nodig vindt of ten minste drie leden, afkomstig van drie partijen, met opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.

  • 4. De voorzitter belegt de vergaderingen. Hij zorgt dat de uitnodigingen ten minste tien dagen voor de geplande vergadering aan de leden worden verzonden. De uitnodigingen vermelden datum, tijd, plaats en te behandelen onderwerpen. De voor de behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden tegelijkertijd aan de leden toegezonden.

  • 5. In spoedeisende gevallen kan de voorzitter afwijken van het vierde lid.

  • 6. Een vergadering kan doorgaan als minimaal de helft van het aantal leden van de Rekeningencommissie aanwezig is.

Artikel 10 Besluitvorming

  • 1. De Rekeningencommissie besluit met meerderheid van stemmen.

  • 2. Wanneer op grond van het bepaalde in artikel 3, zesde lid, een partij meerdere leden in de Rekeningencommissie heeft, beschikken deze leden gezamenlijk slechts over één stem.

  • 3. Bij staking van stemmen beslist de voorzitter.

  • 4. Als het vereiste aantal leden, zoals bepaald in artikel 9 lid 6, niet aanwezig is, kan de voorzitter met een tussentijd van ten minste 48 uur een nieuwe vergadering beleggen.

Artikel 11 Verslaglegging

  • 1. Van iedere vergadering wordt een gespreksverslag gemaakt.

  • 2. Het gespreksverslag wordt door de Rekeningencommissie zo snel mogelijk vastgesteld.

  • 3. In geval het een gespreksverslag van een besloten vergadering betreft, is het gespreksverslag geheim.

Artikel 12 Verkrijgen van informatie

  • 1. De Rekeningencommissie heeft het recht tot het opvragen en het inzien van documenten, administraties, besluiten en notulen van vergaderingen, alsmede alle andere documenten welke zij voor haar onderzoek nodig acht.

  • 2. De Rekeningencommissie heeft het recht schriftelijk dan wel mondeling inlichtingen te vragen aan de politieke bestuurders en ambtenaren van de gemeente Amsterdam. Voor het verkrijgen van mondelinge inlichtingen kan de Rekeningencommissie een politieke bestuurder of een ambtenaar ter vergadering uitnodigen.

  • 3. Politieke bestuurders en ambtenaren zijn verplicht de Rekeningencommissie alle informatie te verstrekken die zij voor haar onderzoek noodzakelijk acht.

  • 4. De Rekeningencommissie kan werkbezoeken afleggen aan organisatieonderdelen van de gemeente.

  • 5. De Rekeningencommissie kan een externe deskundige uitnodigen voor het verkrijgen van extra informatie als de meerderheid van de aanwezige leden daarmee instemt.

Artikel 13 Intrekking oude verordening

  • 1. De Verordening op de rekeningencommissie 2017 wordt ingetrokken.

  • 2. De rekeningencommissie die is ingesteld op basis van de Verordening op de Rekeningencommissie 2017 wordt aangemerkt als de Rekeningencommissie als bedoeld in artikel 2, eerste lid.

Artikel 14 inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 15 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de Rekeningencommissie van Amsterdam.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 9 juli 2025.

De voorzitter

Femke Halsema

De plaatsvervangend raadsgriffier

Dafne Struijk

Toelichting

Algemeen deel

De Rekeningencommissie is een apolitiek adviesorgaan van gemeenteraad. Bij voorkeur is iedere in de raad aanwezige fractie met een lid in de Rekeningencommissie vertegenwoordigd waarbij een minimumvereiste geldt van vertegenwoordiging van de helft van het aantal fracties.

Alle fracties kunnen worden vertegenwoordigd in de Rekeningencommissie, maar per fractie kan maximaal één raadslid lid zijn van de adviescommissie.

De leden hoeven niet noodzakelijk de financiële specialisten van de fractie te zijn. Controle is immers een verantwoordelijkheid van de hele raad.

De (voorbereiding van) behandeling van de jaarstukken is de belangrijkste, maar zeker niet enige, taak van de commissie. Bij de voorbereiding van de behandeling van de jaarstukken hoort de opdrachtverlening aan de accountant. Maar ook andere controle-instrumenten kunnen hiertoe worden ingezet. De commissie kan ook een adviserende rol bij de voorjaarnota, de programmabegroting en allerlei financiële beleidsnota’s hebben.

Ten opzichte van de vorige verordening uit 2017, is een aantal inhoudelijke wijzigingen aangebracht:

  • 1.

    Grondslag

    De verordening uit 2017 was gebaseerd op artikel 82 van de Gemeentewet. De commissies die op deze grondslag zijn ingesteld hebben de primaire taak om de besluitvorming voor de raad voor te bereiden. Commissies die gebaseerd zijn op artikel 84 van de gemeente – zoals de huidige Verordening op de Rekeningencommissie – hebben een andere taak, in dit geval het adviseren over het financieel beheer en gerelateerde onderwerpen. Door de Rekeningencommissie te baseren op artikel 84 wordt het adviserende karakter benadrukt en wordt het onderscheid tussen de andere raadscommissies duidelijker.

  • 2.

    Minimumaantal leden

    De verordening bepaalt dat het minimumaantal leden van de Rekeningencommissie de helft van het aantal fracties vertegenwoordigd in de raad, dient te zijn. Voorheen was het minimumaantal leden zes. Reden voor deze wijziging is dat deze meer samenhangt met het aantal fracties in de raad.

  • 3.

    Plaatsvervangend voorzitter

    In de nieuwe verordening is bepaald dat de commissie bij afwezigheid van de voorzitter een plaatsvervangend voorzitter uit haar midden kiest. Eerder was bepaald dat bij afwezigheid van de voorzitter het langstzittende of oudste lid als plaatsvervangend voorzitter zou optreden.

  • 4.

    Openbaarheid

    In de nieuwe verordening is bepaald dat vergaderingen van de Rekeningencommissie openbaar zijn, tenzij sprake is van voorbereidende bijeenkomsten, intern beraad of zwaarwegende belangen met betrekking tot de te behandelen onderwerpen zich daartegen verzetten. In de verordening van 2017 was bepaald dat vergaderingen besloten waren. Dat past echter niet bij het beleid van de gemeente Amsterdam dat streeft naar transparantie (‘openbaar, tenzij’).

  • 5.

    Quorum vergaderingen

    In de nieuwe verordening is opgenomen dat minstens de helft van het aantal leden van de Rekeningencommissie aanwezig dient te zijn om met de vergadering te beginnen. In de verordening uit 2017 was dit quorum er niet

  • 6.

    Externe deskundige

    In de nieuwe verordening is expliciet opgenomen dat de Rekeningencommissie externe deskundigen kan uitnodigen. De verordening uit 2017 bood deze mogelijkheid niet.