Regeling vertrouwenspersonen

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 22-07-2025

Intitulé

Regeling vertrouwenspersonen

Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Raalte,

overwegende dat:

  • het college vertrouwenspersonen integriteit en ongewenste omgangsvormen heeft benoemd in het kader van de Gedragscode omgangsvormen Raalte, de gemeentelijke klachtenprocedure ongewenste omgangsvormen, de Regeling ongewenst gedrag en de Regeling Melden vermoeden misstand;

  • het college het wenselijk vindt de rol, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de vertrouwenspersonen in een regeling vast te leggen;

gelet op het bepaalde in artikel 2.15 van het Arbeidsomstandighedenbesluit;

gelezen de schriftelijke instemming van de Ondernemingsraad van 17 juni 2025;

BESLUIT

vast te stellen de Regeling vertrouwenspersonen:

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Melder:

    • 1.

      de (ex-)werknemer, die een melding maakt van ongewenst gedrag en/of een vermoeden van een misstand.

    • 2.

      Ook uitzendkrachten, ingeleende krachten, stagiaires en andere personen die werkzaamheden verrichten of hebben verricht ten behoeve van de werkgever kunnen een melding maken van ongewenst en/of van een vermoeden van een misstand.

  • b.

    Melding ongewenst gedrag: een melding in het kader van de regeling ongewenst gedrag.

  • c.

    Melding vermoeden van een misstand: een melding in het kader van de regeling melding vermoeden misstand.

  • d.

    Ongewenst gedrag: het gedrag dat door een melder als ongewenst wordt ervaren. Dit kan onder meer discriminatie, (seksuele) intimidatie, pesterij, agressie, geweld en pesten zijn.

  • e.

    Vermoeden van een misstand: een vermoeden van:

    • 1.

      schending van wettelijke voorschriften of beleidsregels;

    • 2.

      een gevaar voor de gezondheid, de veiligheid of het milieu;

    • 3.

      een onbehoorlijke wijze van functioneren die een gevaar vormt voor het goed functioneren van de openbare dienst.

  • f.

    Vertrouwenspersoon: de persoon die als zodanig benoemd wordt door de werkgever.

  • g.

    Werkgever: de gemeente Raalte.

  • h.

    Werknemer: de werknemer van gemeente Raalte.

Artikel 2 De vertrouwenspersoon

  • 1. De werkgever benoemt, na instemming van de ondernemingsraad, één of meer personen als vertrouwenspersoon. Als het twee personen zijn, betreft dit bij voorkeur een man en een vrouw. De benoeming is voor een periode van vier jaar, met de mogelijkheid om te verlengen.

  • 2. De werkgever mag de vertrouwenspersoon niet ontslaan of benadelen om redenen die te maken hebben met het uitoefenen van de functie van vertrouwenspersoon.

  • 3. De vertrouwenspersoon kan zijn taak altijd neerleggen. Hij hoeft daarvoor geen reden te geven.

  • 4. De vertrouwenspersoon wordt na zijn benoeming lid van de Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen (LVV).

Artikel 3 Taken vertrouwenspersoon

  • 1. De vertrouwenspersoon heeft als taken:

    • a.

      de eerste opvang van de melder;

    • b.

      het bijstaan, begeleiden en adviseren van de melder. Zo nodig verwijst de vertrouwenspersoon de melder door naar een professionele hulpverlener;

    • c.

      het ondersteunen van de melder bij het indienen van een klacht bij de klachtencommissie. Als het om een strafbaar feit gaat, kan hij de melder ondersteunen bij het doen van aangifte. De vertrouwenspersoon blijft betrokken bij het traject dat volgt, als de melder dat wil.

    • d.

      het verlenen van nazorg aan de melder als de melding afgerond is.

  • 2. De vertrouwenspersoon verricht naar aanleiding van een melding geen handelingen zonder toestemming van de melder.

Artikel 4 Overige taken vertrouwenspersoon

  • 1. De vertrouwenspersoon houdt een registratie bij van alle meldingen en de afdoening hiervan.

  • 2. De vertrouwenspersoon verstrekt jaarlijks, in samenwerking met de externe vertrouwenspersoon, een geanonimiseerd overzicht van het aantal meldingen en de afdoening ervan aan de werkgever.

  • 3. De stukken die horen bij een melding worden vijf jaar na afdoening van de melding vernietigd.

  • 4. De vertrouwenspersoon adviseert de werkgever gevraagd en ongevraagd over het beleid ten aanzien van ongewenst gedrag.

  • 5. De vertrouwenspersoon signaleert de behoefte aan voorlichting over ongewenst gedrag. Ook signaleert hij eventuele knelpunten in het beleid ten aanzien van ongewenst gedrag.

Artikel 5 Werkwijze en bevoegdheden van de vertrouwenspersoon

  • 1. De vertrouwenspersoon heeft een geheimhoudingsplicht over al hetgeen hem ter kennis komt. Deze geheimhoudingplicht stopt niet na het beëindigen van de functie van vertrouwenspersoon. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen, mag de vertrouwenspersoon de geheimhouding doorbreken. Dit is bijvoorbeeld het geval als er gevaar dreigt voor de melder of zijn omgeving.

  • 2. Ook voor personen die door de vertrouwenspersoon worden benaderd naar aanleiding van de melding, geldt een geheimhoudingsplicht.

  • 3. De vertrouwenspersoon is bevoegd om een externe deskundige te raadplegen. Als daaraan kosten verbonden zijn, meldt hij dit aan de werkgever.

  • 4. De werkgever en de vertrouwenspersoon voorkomen tegenstrijdige belangen tussen de werkzaamheden die de vertrouwenspersoon als gewoon werknemer vervult en de taken die hij als vertrouwenspersoon uitoefent.

  • 5. De vertrouwenspersoon staat naast de melder. Hij neemt voor waar aan wat de melder hem vertelt. Dit betekent dat de vertrouwenspersoon:

    • a.

      niet kan bemiddelen tussen de melder en de persoon waarop de melding betrekking heeft;

    • b.

      geen hoor en wederhoor kan toepassen;

    • c.

      niet corrigerend kan optreden en

    • d.

      geen onafhankelijk advies over een melding kan geven aan de werkgever.

  • 6. De vertrouwenspersoon is geen verantwoording verschuldigd over de uitvoering, het verloop en het resultaat van de begeleiding van een melder.

Artikel 6 Faciliteiten voor de vertrouwenspersoon

  • 1. Voor de uitvoering van de taken van de vertrouwenspersoon is 6 uur per week beschikbaar per vertrouwenspersoon. Beloning voor deze uren vindt plaats op basis van schaal 10 van de Cao Gemeenten.

  • 2. De werkgever stelt een budget beschikbaar, zodat de vertrouwenspersoon cursussen of scholing kan volgen. De cursussen of scholing moeten bijdragen aan de taken behorende bij de functie van vertrouwenspersoon.

  • 3. De werkgever zorgt ervoor dat de vertrouwenspersoon zijn stukken veilig en vertrouwelijk kan bewaren en bewerken.

Artikel 7 Klacht over de handelwijze van de vertrouwenspersoon

De melder kan een klacht over de handelwijze van de vertrouwenspersoon ten aanzien van zijn eigen melding indienen bij de werkgever of bij de Commissie van Toezicht van de Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen.

Artikel 8 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de werkgever een bijzondere voorziening treffen.

Artikel 9 Inwerkingtreding

  • 1. Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2. Deze regeling wordt aangehaald als “Regeling vertrouwenspersonen”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Raalte op 24 juni 2025.

de secretaris

Monique van Esterik

de burgemeester

Rob Zuidema