Beleidsregels huwelijken en geregistreerde partnerschappen gemeente Almere 2025

Geldend van 22-07-2025 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels huwelijken en geregistreerde partnerschappen gemeente Almere 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere;

gelet op:

  • -

    het bepaalde in artikel 1:63 van het Burgerlijk Wetboek;

  • -

    het bepaalde in artikel 1:16 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek;

  • -

    het bepaalde in artikel 1:44 lid 1 onder i van het Burgerlijk Wetboek;

  • -

    het bepaalde in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand;

  • -

    het bepaalde in artikel 4:81 van Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    het bepaalde in het Aanwijzingsbesluit (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand gemeente Almere d.d. 7 januari 2020.

Overwegende dat het wenselijk is beleidsregels vast te stellen voor de voltrekking van een huwelijk dan wel geregistreerd partnerschap;

Besluit

Vast te stellen de navolgende:

Beleidsregels huwelijken en geregistreerde partnerschappen gemeente Almere 2025

Artikel 1. Begripsomschrijving

  • 1. In deze beleidsregels dienen voor bruidspaar ook de te registreren partners worden gelezen.

  • 2. In deze beleidsregels dienen voor huwelijk ook het geregistreerde partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk worden gelezen.

Artikel 2. Voornemen huwelijk

  • 1. Inwoners die willen trouwen melden hun voorgenomen huwelijk bij de gemeente.

  • 2. Het aanstaande bruidspaar kan uitgenodigd worden op het stadhuis om de melding verder toe te lichten.

Artikel 3. Voorwaarden aanwijzing Babs voor één dag die reeds een geldige aanwijzing tot Babs heeft.

  • 1. Het toekomstige bruidspaar verzoekt schriftelijk tot aanwijzing van de Babs voor één dag die reeds over een geldige aanwijzing tot Babs beschikt in een andere gemeente en door de Nederlandse rechtbank is beëdigd.

  • 2. Het verzoek moet uiterlijk zes weken voor de huwelijksdatum ontvangen zijn.

  • 3. Aan een Babs voor één dag wordt van gemeentewege geen vergoeding toegekend.

  • 4. De aan te wijzen Babs voor één dag die op de datum waarop het huwelijk wordt gesloten als Babs werkzaam is in een andere gemeente, levert de volgende bijlagen aan:

    • a.

      Het ingevulde aanvraagformulier voor de eenmalige BABS moet worden ondertekend door het bruidspaar en de beoogde BABS. Alle drie moeten zij instemming geven met de aanvraag.

    • b.

      Kopie geldig legitimatiebewijs;

    • c.

      Kopie geldig aanwijzingsbesluit van de gemeente waar de Babs werkzaam is;

    • d.

      Kopie proces-verbaal van beëdiging bij de rechtbank.

  • 5. Het huwelijk mag niet voltrokken worden in een toga die zichtbaar van een andere gemeente is.

  • 6. Aan de aanwijzing zijn legeskosten verbonden.

Artikel 4. Voorwaarden eenmalig aanwijzen Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand (leken-Babs)

De aan te wijzen leken-Babs moet minimaal 18 jaar en handelingsbekwaam zijn;

  • 1.

    De aan te wijzen leken-Babs moet de Nederlandse taal beheersen in de zin dat de wettelijk voorgeschreven tekst foutloos wordt voorgelezen en begrepen.

  • 2.

    De aan te wijzen leken-Babs neemt uiterlijk twee (2) maanden van tevoren contact op met de gemeente Almere;

  • 3.

    Het toekomstige bruidspaar verzoekt tot aanwijzing van de leken-Babs voor één dag met behulp van een aanvraagformulier;

  • 4.

    Het verzoek moet uiterlijk twee (2) maanden voor de huwelijksdatum ontvangen zijn.

  • 5.

    De aan te wijzen leken-Babs levert de volgende bijlagen aan:

    • a.

      Kopie geldig legitimatiebewijs;

    • b.

      Schriftelijke instemming van de te benoemen leken-Babs.

    • c.

      Een BRP-uittreksel van de gemeente waar de beoogde leken-BABS woonachtig is, indien deze persoon niet in Almere woont.

  • 7.

    Aan de aanwijzing en beëdiging zijn leges verbonden;

  • 8.

    De voltrekking van het huwelijk vindt plaats in de Nederlandse of de Engelse taal ;

  • 9.

    Tijdens de huwelijksvoltrekking is een Babs van de gemeente Almere aanwezig.

  • 10.

    Het huwelijk mag niet voltrokken worden in een toga die zichtbaar van een andere gemeente is.

  • 11.

    Eisen van de verplichte training voor leken-Babs voor één dag

    Een persoon die door het bruidspaar is voorgedragen voor aanwijzing als leken-Babs voor één dag, is verplicht een door de gemeente erkende training of instructie te volgen voorafgaand aan de huwelijksvoltrekking.

    De training behandelt onder meer:

    • a.

      de wettelijke en juridische aspecten van het huwelijk en de rol van de Babs;

    • b.

      de procedure van aanwijzing en beëdiging;

    • c.

      de opbouw en uitvoering van de huwelijksceremonie;

    • d.

      het voeren van een voorgesprek en het voorbereiden van een persoonlijke toespraak;

    • e.

      gedrags- en representatieaspecten verbonden aan het ambt.

    • f.

      De training wordt digitaal of fysiek aangeboden. De aanwijzing tot Babs voor één dag wordt pas geformaliseerd nadat aantoonbaar aan deze verplichting is voldaan.

    • g.

      De gemeente kan specifieke aanbieders van de training aanwijzen of erkenning verlenen aan externe opleidingen die aantoonbaar voldoen aan de inhoudelijke eisen.

    • h.

      Van deze verplichting kan in uitzonderlijke omstandigheden worden afgeweken, indien daartoe zwaarwegende redenen bestaan, ter beoordeling van de afdelingsmanager Burgerzaken. Daarnaast behoudt het college zich het recht voor om aanvullende voorwaarden te stellen aan de training, zoals de eis dat een training niet ouder mag zijn dan een bepaalde periode.

Artikel 5. Voltrekking kosteloos huwelijk

  • 1. Het kosteloze huwelijk wordt voltrokken door een abs of door een Babs.

  • 2. De voltrekking van een kosteloos huwelijk vindt plaats op twee verschillende tijdstippen in de week.

  • 3. Bij de kosteloze huwelijksvoltrekking mogen niet meer aanwezigen zijn dan de betrokken personen zoals deze staan vermeld op de huwelijksakte.

  • 4. De kosteloze huwelijksvoltrekking heeft een minimalistisch karakter en er is geen ruimte voor een toespraak.

Artikel 5a. Voltrekking eenvoudige ceremonie

  • 1. De eenvoudige ceremonie wordt voltrokken door een (b)abs in de Trouwkamer bij Burgerzaken op het stadhuis.

  • 2. De eenvoudige ceremonie vindt uitsluitend plaats op werkdagen tussen 09:00 en 16:00 uur, op vooraf door de gemeente vastgestelde momenten.

  • 3. De ceremonie duurt maximaal dertig minuten en heeft een sobere opzet:

    • a.

      Er is geen muziek;

    • b.

      De ambtenaar houdt geen toespraak; alleen het wettelijk verplichte gedeelte wordt uitgevoerd.

  • 4. Het aantal aanwezigen is beperkt tot maximaal acht personen, inclusief het bruidspaar, de getuigen en eventueel kinderen en een fotograaf.

Artikel 5b. Voltrekking baliehuwelijk

  • 1. Een baliehuwelijk wordt voltrokken aan de balie op de begane grond van het Stadhuis door een ambtenaar van de burgerlijke stand (abs). De voltrekking duurt maximaal vijftien minuten.

  • 2. De voltrekking van een baliehuwelijk vindt uitsluitend plaats op vooraf door de gemeente vastgestelde werkdagen en tijdstippen. Het baliehuwelijk wordt maximaal zes keer per week aangeboden.

  • 3. Bij het baliehuwelijk zijn uitsluitend het bruidspaar en de getuigen aanwezig. Het maximum aantal aanwezigen bedraagt zes personen, zijnde het bruidspaar en maximaal vier getuigen.

  • 4. Het baliehuwelijk heeft een sober karakter en wordt voltrokken zonder toespraak, muziek of andere ceremoniële elementen.

Artikel 6. Leges

Voor het voltrekken van een huwelijk zijn leges verschuldigd, met uitzondering van het kosteloze huwelijk.

Artikel 7. Kosten bij wijziging/annulering (kosteloze) huwelijksvoltrekking

  • 1. Administratiekosten

    Bij verzetting/wijziging/annulering van het huwelijk binnen 4 weken voorafgaand aan de huwelijksvoltrekking vindt in de volgende gevallen een vergoeding van de administratiekosten plaats:

    • a.

      Verzetten van de datum en/of het tijdstip van het huwelijk;

    • b.

      Wijzigen van de locatie van het huwelijk;

    • c.

      Annulering van de huwelijksvoltrekking.

  • 2. Restitutie leges

    In geval van verzetting/wijziging/annulering binnen 4 weken voorafgaand aan de huwelijksvoltrekking vindt er geen teruggave van de reeds betaalde leges plaats, tenzij er een beroep wordt gedaan op de volgende omstandigheden:

    • a.

      Het overlijden van één persoon van het bruidspaar;

    • b.

      Het overlijden in de eerste of tweede graad van verwantschap van het bruidspaar;

    • c.

      Ziekte van één persoon van het bruidspaar, waarbij een medische verklaring aantoont dat betrokkene niet in staat is bij de huwelijksvoltrekking aanwezig te zijn.

  • 3. Baliehuwelijk en kosteloos huwelijk – betaling, wijziging en annulering

    • a.

      Bij een baliehuwelijk kan de betaling aan de balie plaatsvinden voorafgaand aan de ceremonie. Indien het huwelijk binnen 4 weken voorafgaand aan de geplande voltrekking wordt gewijzigd of geannuleerd, of indien het bruidspaar zonder bericht niet verschijnt, wordt een factuur gestuurd ter hoogte van het tarief voor het baliehuwelijk. Uitzonderingen hierop gelden uitsluitend in de gevallen genoemd onder punt 2.

    • b.

      Voor kosteloze huwelijken geldt eveneens dat, indien het bruidspaar binnen 4 weken voorafgaand aan de geplande voltrekking zonder annulering niet verschijnt, of pas op het laatste moment annuleert of wijzigt, een factuur ter hoogte van het baliehuwelijkstarief in rekening wordt gebracht. Deze maatregel is bedoeld ter compensatie van de gemaakte voorbereidingskosten en gereserveerde capaciteit.

Artikel 8. Ambtelijk beschikbaar stellen van getuigen

  • 1. Uitsluitend in uitzonderlijke gevallen kan een ambtenaar optreden als getuige bij de huwelijksvoltrekking.

  • 2. Indien een ambtenaar als getuige optreedt, worden hiervoor legeskosten in rekening gebracht.

Artikel 9. Kosten bij bezoek huwelijkslocatie

Bij een bezoek van een ambtenaar aan de huwelijkslocatie, anders dan de trouwlocaties in het stadhuis, kunnen er legeskosten in rekening gebracht worden.

Artikel 10. Kosten bij omzetting partnerschapsregistratie in een huwelijk

Als een partnerschapsregistratie in een huwelijk wordt omgezet, moeten er legeskosten betaald worden.

Artikel 11. Huwelijksvoltrekking in een niet-Nederlandse taal

  • 1. De (B)abs voltrekt het huwelijk in de Nederlandse taal.

  • 2. Op verzoek voltrekt de (B)abs een huwelijk in de Engelse taal.

  • 3. De betrokken personen op de huwelijksakte zijn de gesproken taal (Nederlands of Engels) voldoende machtig. Wanneer deze betrokkenen de gevoerde taal onvoldoende machtig zijn, wordt de huwelijksvoltrekking vertaald in een andere taal door een beëdigd tolk. De beoordeling hiervan ligt bij de medewerker van Burgerzaken van de gemeente Almere

  • 4. Gebruik maken van de diensten van een beëdigd tolk zijn voor rekening van het bruidspaar.

  • 5. Uiterlijk een maand voor de huwelijksdatum wordt een kopie van de tolkenpas van de beëdigd tolk als bedoeld in artikel 9 lid 3 van deze Beleidsregel, verstrekt aan de abs.

Artikel 12. Het Huis der Gemeente

Als locatie waar huwelijken kunnen worden voltrokken geldt, naast het in gebruik zijnde gemeentehuis, iedere andere locatie binnen de gemeentegrens die geschikt is of geschikt te maken is zolang de daadwerkelijke verbintenis daar plaatsvindt, onder voorwaarden dat:

  • a.

    de locatie binnen de gemeentegrenzen ligt. Een vaartuig kan dienen als locatie als deze vrij toegankelijk en aangemeerd is;

  • b.

    de locatie openbaar en voor eenieder vrij toegankelijk is. Daarnaast moet de locatie over een uitwijkmogelijkheid beschikken in geval van slechte weersomstandigheden;

  • c.

    de locatie de toets van openbare orde en veiligheid en goede zeden moet kunnen doorstaan;

  • d.

    in geval van een thuislocatie de eigenaren en het toekomstige bruidspaar verantwoordelijk zijn voor de veiligheid en ervoor zorgen dat de thuislocatie voor iedereen toegankelijk is. Onder omstandigheden moet het toekomstige bruidspaar, afhankelijk van het aantal te verwachten personen op de locatie, vooraf een evenementenvergunning aanvragen dan wel een melding doen bij de gemeente, afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH). Het bruidspaar is verplicht hierover navraag te doen bij voornoemde afdeling en tijdig zorg te dragen voor de eventuele evenementenvergunning of -melding.

  • e.

    De rechthebbende van de locatie moet vooraf schriftelijk toestemming geven.

Artikel 13. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

  • 1. Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze beleidsregels zou leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard, kan door de (b)abs worden afgeweken van het bepaalde in deze beleidsregel.

  • 2. Als er situaties zijn waarin deze regeling niet voorziet, beslist de (b)abs.

Artikel 14. Mandaat afdelingsmanager Burgerzaken

De afdelingsmanager Burgerzaken heeft ambtelijk mandaat om kleine beleidsmatige aanpassingen binnen deze beleidsregels door te voeren, mits deze aanpassingen binnen de gestelde wet- en regelgeving vallen en geen collegebesluit vereisen. Deze bevoegdheid biedt de flexibiliteit om op effectieve wijze in te spelen op operationele en maatschappelijke ontwikkelingen.

Artikel 15. Intrekking oude regeling

De ‘Beleidsregels huwelijk en geregistreerd partnerschap gemeente Almere 2025’, zoals vastgesteld bij besluit van 17 december 2024, worden ingetrokken.

Artikel 16. Inwerkingtreding en citeerartikel

  • 1. Deze beleidsregels treden op na publicatie in werking.

  • 2. Deze beleidsregels worden aangehaald als: ‘Beleidsregels huwelijken en geregistreerde partnerschappen gemeente Almere 2025’.

Ondertekening

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders op d.d. 8 juli 2025

de secretaris,

A. van Mazijk

de burgemeester,

W.H.J.M. van der Loo