Regeling vervalt per 31-12-2028

Subsidieregeling deelvervoer Den Haag 2025

Geldend van 18-07-2025 t/m 30-12-2028

Intitulé

Subsidieregeling deelvervoer Den Haag 2025

Toelichting

Voor het stimuleren van het delen van auto’s, bakfietsen en scooters binnen een buurtcoöperatie, buurtcollectief, bewonersgroep of door bewoners onderling, was eerder de Subsidieregeling deelvervoer groepen en coöperaties Den Haag 2025 vastgesteld. Uit een evaluatie bleek dat deze regeling in de praktijk echter niet goed werkbaar was. Er zijn dan ook geen aanvragen ingediend. Dit is aanleiding om de regeling in te trekken en een nieuwe subsidieregeling vast te stellen. Deze nieuwe subsidieregeling, de Subsidieregeling deelvervoer Den Haag 2025, sluit beter aan bij de behoeften van buurtcoöperaties, buurtcollectieven, bewonersgroepen en bewoners binnen de gemeente Den Haag zoals die uit de evaluatie gebleken zijn en biedt meer ruimte om subsidie voor deelvervoer te krijgen.

Op grond van de Subsidieregeling deelvervoer Den Haag 2025 kan subsidie worden aangevraagd voor het oprichten of uitbreiden van een buurtcoöperatie of buurtcollectief, het oprichten van een bewonersgroep of het delen van eigen vervoer door bewoners onderling. De regeling maakt het ook mogelijk om met subsidie een probeerperiode te starten, waarin bewoners laagdrempelig kunnen kennismaken met deelvervoer binnen een buurtcoöperatie. De regeling bestaat uit verschillende hoofdstukken, waarin de verschillende vormen van deelvervoer, bedragen, vereisten en verplichtingen zijn beschreven.

Besluitvorming

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag;

gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020;

besluit vast te stellen de Subsidieregeling deelvervoer Den Haag 2025:

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1:1Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

- ASV:

Algemene subsidieverordening Den Haag 2020;

- auto:

motorvoertuig als bedoeld in artikel 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

- Awb:

Algemene wet bestuursrecht;

- bakfiets:

fiets voorzien van een laadbak die bedoeld is voor het vervoeren van bijvoorbeeld goederen of kinderen, al dan niet voorzien van trapondersteuning door middel van een elektrische hulpmotor waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;

- bewonersgroep:

drie of meer huishoudens die binnen een straal van één kilometer van de aanvrager wonen en die één of meer particuliere auto’s, particuliere bakfietsen of particuliere scooters delen;

- buurtcoöperatie:

vijf of meer huishoudens die binnen een straal van één kilometer van de aanvrager wonen, die één of meer leaseauto’s, leasebakfietsen of leasescooters onderling delen en die voornemens zijn de verantwoordelijkheden daarvoor, zoals het aangaan van de leaseovereenkomsten, het werven van nieuwe leden, het bepalen van tarieven en het organiseren van de schoonmaak, door middel van een coöperatie die is ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, te delen;

- buurtcollectief:

vijf of meer huishoudens die binnen een straal van één kilometer van de aanvrager wonen en die één of meer leaseauto’s, leasebakfietsen of leasescooters onderling delen, niet zijnde een buurtcoöperatie;

- college:

college van burgemeester en wethouders;

- deelplatform:

online platform dat door middel van algoritmen partijen op het platform bij elkaar brengt en hierdoor faciliteert bij de totstandkoming van de overeenkomst tussen de aanbieder en potentiële klant;

- deelsysteem:

digitaal systeem voor het organiseren van deelvervoer en om toegang, reservering, gebruik en betaling te beheren;

- deelvervoer:

auto, bakfiets of scooter die al dan niet in bezit is van gebruiker en die op aanvraag en tegen betaling beschikbaar is voor het delen met andere gebruikers;

- duurzaam gemeenschappelijk huishouden:

vaste groep van personen tussen wie een band bestaat die het enkel gezamenlijk bewonen van bepaalde woonruimte te boven gaat en die de bedoeling heeft om bestendig voor onbepaalde tijd een huishouden te vormen;

- huishouden:

alleenstaande óf twee of meer personen die duurzaam een gemeenschappelijke huishouding voeren in de gemeente Den Haag;

- leaseauto:

auto die emissieloos is en die middels een leaseovereenkomst een commerciële (deelauto)aanbieder ter beschikking wordt gesteld aan een buurtcoöperatie of buurtcollectief;

- leasebakfiets:

bakfiets die middels een leaseovereenkomst, door een leasemaatschappij die is ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, ter beschikking wordt gesteld aan een buurtcoöperatie of buurtcollectief;

- leasescooter:

scooter die emissieloos is en die middels een leaseovereenkomst ter beschikking wordt gesteld aan een buurtcoöperatie of buurtcollectief;

- particuliere auto:

auto die in bezit is van een natuurlijk persoon en die emissieloos is of valt in de emissieklasse 5 of hoger;

- particuliere bakfiets:

bakfiets die in bezit is van een natuurlijk persoon;

- particuliere scooter:

scooter die in bezit is van een natuurlijk persoon en die emissieloos is of valt in de emissieklasse 5 of hoger;

- scooter:

bromfiets als bedoeld in artikel 1, onder e, van de Wegenverkeerswet 1994;

- sleutelloos maken:

proces waarbij het traditionele fysieke slot- en sleutelmechanisme wordt verwijderd of uitgeschakeld, zodat deelvervoer zonder gebruik van een fysieke sleutel kan worden geopend en gestart, meestal met behulp van een elektronisch of digitaal toegangssysteem;

- van de straat halen:

verkopen, laten slopen, bij de gemeente of elders stallen van een auto, zodat deze geen openbare parkeerplek binnen de gemeente Den Haag meer inneemt.

Artikel 1:2Toepassingsbereik

Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in de artikelen 3:2, 4:2, 5:2 en 6:2 bedoelde activiteiten.

Artikel 1:3 Doel van de subsidie

  • 1.

    Het doel van de subsidieregeling is het verminderen van het aantal geparkeerde auto’s in de openbare ruimte en het stimuleren van gedeeld gebruik van auto’s, bakfietsen en scooters.

  • 2.

    Het achterliggende maatschappelijke doel is het verbeteren van de luchtkwaliteit en het bevorderen van sociale cohesie tussen bewoners.

Artikel 1:4 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college direct zijn verbonden met en noodzakelijk voor de uitvoering van een activiteit als bedoeld in de artikelen 3:2, 4:2, 5:2 en 6:2.

  • 2.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen:

    a. de kosten voor activiteiten die eerder door het college op basis van deze subsidieregeling of anderszins zijn gesubsidieerd;

    b. boetes, dwangsommen en schadevergoedingen gerelateerd aan het gebruik van een auto, bakfiets of scooter;

    c. kosten van schade aan een auto, bakfiets of scooter;

    d. kosten voor het gebruik van een auto, bakfiets of scooter;

    e. kosten van verzekeringen en belastingen voor een auto, bakfiets of scooter;

    f. de verrekenbare BTW over de gesubsidieerde kosten.

Artikel 1:5Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt een subsidieplafond van:

    a. € 100.000,- voor het kalenderjaar 2025;

    b. € 150.000,- per kalenderjaar voor de kalenderjaren 2026 en 2027.

  • 2.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV.

Artikel 1:6Wijze van verdeling

  • 1.

    Het college verleent de subsidie in volgorde van ontvangst van de aanvraag bij het college, totdat het vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Awb de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag volledig is aangevuld.

Hoofdstuk 2Termijnen en weigeringsgronden

Artikel 2:1 Aanvraagtermijn

In afwijking van artikel 9, tweede lid, van de ASV, wordt een aanvraag om subsidie ingediend zes weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

Artikel 2:2Beslistermijn

Het college beslist, in afwijking van artikel 10, tweede lid, van de ASV, binnen 20 weken nadat de volledige aanvraag om subsidie is ingediend. 

Artikel 2:3 Weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Awb en artikel 11, eerste, tweede en derde lid, van de ASV weigert het college een subsidie als de aanvrager of een van de personen binnen de huishoudens al voor dezelfde activiteiten subsidie op grond van deze regeling ontvangt.

Hoofdstuk 3 Oprichten buurtcoöperatie of buurtcollectief

Artikel 3:1 Doelgroep

Subsidie op grond van dit hoofdstuk wordt uitsluitend verleend aan natuurlijke personen.

Artikel 3:2 Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:

  • a. een probeerperiode van zes maanden, al dan niet onder professionele begeleiding, waarbij huishoudens, met het oog op de oprichting van een buurtcoöperatie, ervaring op kunnen doen met het delen van leaseauto’s, leasebakfietsen en leasescooters binnen een buurtcoöperatie; of

    b. het oprichten van een buurtcollectief, al dan niet onder professionele begeleiding.

Artikel 3:3 Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Een subsidie bedraagt per aanvrager maximaal €18.000,- met een bedrag per onderdeel van:

    a. € 7.500,- voor het oprichten en de professionele begeleiding van een buurtcoöperatie of buurtcollectief;

    b. € 750,- voor het leasecontract van een leaseauto;

    c. € 500,- voor het plaatsen en rijklaar maken van een leaseauto;

    d. € 1.000,- voor het leasen van een leasebakfiets of leasescooter;

    e. € 250,- voor het plaatsen en rijklaar maken van leasebakfiets of leasescooter;

    f. € 250,- voor het bestickeren of markeren van een leaseauto, leasebakfiets of leasescooter;

    g. € 2.000,- voor het digitaal inrichten en gebruiken van een deelsysteem; of

    h. € 2.000,- voor het verzamelen en verwerken van ritdata.

  • 2.

    Per aanvraag kan voor het eerste lid, onder b, maximaal vier keer, en voor het eerste lid, onder g en h, eenmalig subsidie worden aangevraagd.

Artikel 3:4Aanvraag subsidie

  • 1.

    Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid van de ASV, legt de aanvrager de volgende gegevens over:

    a. de namen van de personen binnen de huishoudens die gebruik maken van het deelvervoer, inclusief het adres van ieder huishouden;

    b. de kentekens van de auto’s die in bezit zijn van de personen binnen de huishoudens die vanwege de leaseauto van straat worden gehaald; en

    c. een bewijs van opzegging van de parkeervergunning voor de auto’s die van straat worden gehaald of een kopie van het verkoopbewijs, het sloopbewijs of het stallingsbewijs.

  • 2.

    Het eerste lid, onder b en c, is niet van toepassing indien de aanvrager en de personen binnen de huishoudens geen auto in bezit hebben.

  • 3.

    De aanvrager maakt voor de aanvraag gebruik van het door het college voor deze regeling vastgestelde digitale aanvraagformulier.

Artikel 3:5Verplichtingen

  • 1.

    Het college kan de subsidieontvanger bij de subsidieverlening voor de activiteiten als bedoeld in verplichten:

    a. om samen met de huishoudens zorg te dragen voor de organisatie van taken en kosten, het verzamelen en verwerken ritdata en het opstellen van leerpunten op basis van hun ervaringen;

    b. om samen met de huishoudens een leaseauto, leasebakfiets of leasescooter door middel van bestickering of markering herkenbaar te maken als deelvervoer; en

    c. om samen met de huishoudens per leaseauto minimaal twee auto’s die in bezit zijn van de personen binnen die huishoudens van straat te halen.

  • 2.

    Het eerste lid, onder c, is niet van toepassing indien de subsidieontvanger en huishoudens geen auto in bezit hebben.

Artikel 3:6 Bevoorschotting

Bevoorschotting van de subsidie op grond van dit hoofdstuk vindt plaats door betaling van 90% van de verleende subsidie in één keer.

Artikel 3:7 Indieningstermijn aanvraag tot vaststelling

In afwijking van artikel 17, eerste lid, van de ASV dient de ontvanger van subsidie op grond van dit hoofdstuk de aanvraag tot vaststelling in uiterlijk 12 weken nadat de activiteiten zijn verricht met het door het college voor de regeling vastgestelde digitale verantwoordingsformulier.

Artikel 3:8 Wijze van verantwoorden

  • 1.

    De aanvraag tot vaststelling bevat:

    a. een voor openbaarmaking geschikt inhoudelijk verslag conform artikel 17, vierde lid, van de ASV;

    b. een voor openbaarmaking geschikt financieel verslag conform artikel 17, vijfde lid, van de ASV; en

    c. een verklaring dat de verantwoording juist en volledig is.

  • 2.

    Het inhoudelijk verslag bevat:

    a. een overzicht van de gemaakte ritten en de afgelegde kilometers per leaseauto, leasebakfiets en leasescooter; en

    b. een verslag van de ervaringen van de subsidieontvanger en de personen binnen de huishoudens.

Hoofdstuk 4 Opstarten bewonersgroep

Artikel 4:1 Doelgroep

Subsidie op grond van dit hoofdstuk wordt uitsluitend verstrekt aan natuurlijke personen.

Artikel 4:2 Activiteiten

Subsidie op grond van dit hoofdstuk wordt uitsluitend verstrekt voor het oprichten van een bewonersgroep.

Artikel 4:3 Hoogte van de subsidie

Een subsidie op grond van dit hoofdstuk bedraagt per aanvrager maximaal € 18.000,- met een bedrag per onderdeel van:

  • a. € 500,- voor het sleutelloos maken van een particuliere auto;

    b. € 250,- voor het sleutelloos maken van een particuliere bakfiets of particuliere scooter.

Artikel 4:4Aanvraag subsidie

  • 1.

    Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid van de ASV, legt de aanvrager de volgende gegevens over:

    a. de namen van de personen binnen de huishoudens die gebruik maken van het deelvervoer, inclusief het adres van ieder huishouden;

    b. de kentekens van de auto’s die in bezit zijn van de personen binnen de huishoudens die vanwege het delen van de particuliere auto van straat worden gehaald;

    c. een bewijs van opzegging van de parkeervergunning voor de auto’s die van straat worden gehaald of een kopie van het verkoopbewijs, het sloopbewijs of het stallingsbewijs;

    d. een bewijs van lidmaatschap van de personen binnen de huishoudens van een deelplatform voor het delen van de particuliere auto, particuliere bakfiets of particuliere scooter; en

    e. een bewijs van de emissieklasse 5 of hoger van de particuliere auto of particuliere scooter.

  • 2.

    Het eerste lid, onder b en c, is niet van toepassing indien de aanvrager en de personen binnen de huishoudens geen auto in bezit hebben.

  • 3.

    De aanvrager maakt voor de aanvraag gebruik van het door het college voor deze regeling vastgestelde digitale aanvraagformulier.

Artikel 4:5Verplichtingen

  • 1.

    Het college kan de subsidieontvanger bij de subsidieverlening verplichten om samen met de huishouders per particuliere auto minimaal één auto die in bezit is van de personen binnen die huishoudens van straat te halen.

  • 2.

    Het eerste lid is niet van toepassing indien de subsidieontvanger en de personen binnen de huishoudens niet over een particuliere auto beschikken.

Artikel 4:6 Subsidievaststelling zonder verlening vooraf

Het college stelt de subsidie op grond van dit hoofdstuk direct vast.

Hoofdstuk 5 Uitbreiden buurtcoöperatie of buurtcollectief

Artikel 5:1 Doelgroep

Subsidie op grond van dit hoofdstuk wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen en natuurlijke personen.

Artikel 5:2 Activiteiten

Subsidie op grond van dit hoofdstuk wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die bestaan uit het uitbreiden van een buurtcoöperatie of buurtcollectief, waarbij:

  • a. een deelauto aan de buurtcoöperatie of het buurtcollectief wordt toegevoegd;

    b. een deelbakfiets of deelscooter aan de buurtcoöperatie of het buurtcollectief wordt toegevoegd; of

    c. het organiseren van een evenement ter promotie van een buurtcoöperatie of buurtcollectief.

Artikel 5:3 Hoogte van de subsidie

Een subsidie op grond van dit hoofdstuk bedraagt per aanvrager maximaal € 18.000,- met een bedrag per onderdeel van:

  • a. € 750,- voor het leasecontract van één leaseauto;

    b. € 500,- voor het plaatsen en rijklaar maken van één leaseauto;

    c. € 1.000,- voor het leasen van een leasebakfiets of leasescooter;

    d. € 250,- voor het plaatsen en rijklaar maken van leasebakfiets of leasescooter;

    e. € 250,- voor het bestickeren of markeren van een leaseauto, leasebakfiets of leasescooter;

    f. € 250,- voor het digitaal inrichten en gebruiken van een deelsysteem;

    g. € 250,- voor het verzamelen en verwerken van ritdata; of

    h. € 500,- voor het organiseren van een promotie-evenement.

Artikel 5:4Aanvraag subsidie

  • 1.

    Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid van de ASV, legt de aanvrager de volgende gegevens over:

    a. de namen en adressen van de personen binnen de huishoudens die gebruik maken van het deelvervoer, inclusief het adres van ieder huishouden;

    b. de kentekens van de auto’s die in bezit zijn van de personen binnen de huishoudens die vanwege de leaseauto van straat worden gehaald;

    c. een bewijs van opzegging van de parkeervergunning voor de auto’s die van straat worden gehaald of een kopie van het verkoopbewijs, het sloopbewijs of het stallingsbewijs; en

    d. een bewijs van lidmaatschap van de personen binnen de huishoudens van een deelplatform voor de leaseauto’s, de leasebakfietsen of de leasescooters;

    e. bewijs van instemming door alle leden van de buurtcoöperatie of het buurtcollectief met het toevoegen van een deelbakfiets of deelscooter.

  • 2.

    Het eerste lid, onder b en c, is niet van toepassing indien de aanvrager en de personen binnen de huishoudens geen auto in bezit hebben.

  • 3.

    Het eerste lid is niet van toepassing indien subsidie wordt aangevraagd voor de activiteiten als bedoeld in artikel 5:2, onder c.

  • 4.

    De aanvrager maakt voor de aanvraag gebruik van het door het college voor deze regeling vastgestelde digitale aanvraagformulier.

Artikel 5:5 Aanvullende weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 2:3 wordt een subsidie op grond van dit hoofdstuk geweigerd als de aanvrager van een subsidie voor de activiteiten als bedoeld in artikel 5:2, onder a en b niet wordt gesteund door alle leden van de buurtcoöperatie of het buurtcollectief.

Artikel 5:6Verplichtingen

  • 1.

    Het college kan de subsidieontvanger bij de subsidieverlening verplichten:

    a. om samen met de huishoudens een deelauto, deelbakfiets of deelscooter door middel van bestickering of markering herkenbaar te maken als deelvervoer; en

    b. om samen met de huishoudens per leaseauto minimaal twee auto’s die in bezit zijn van de personen binnen die huishoudens van straat te halen.

  • 2.

    Het eerste lid, onder b, is niet van toepassing indien de subsidieontvanger en de personen binnen de huishoudens geen auto in bezit hebben.

  • 3.

    Onverminderd de artikelen 4:37, 4:38 en 4:39 van de Awb en de artikelen 12 en 13, van de ASV gelden voor de subsidieontvanger voor de activiteiten als bedoeld in artikel 5:2, onder c de verplichting om binnen een straal van 100 meter huis-aan-huis uitnodigingen voor het evenement te verspreiden, samen te werken met Duurzaam Den Haag en de gemeente Den Haag en te zorgen dat genodigden tijdens het evenement een leaseauto, leasebakfiets of leasescooter kunnen uitproberen onder begeleiding.

Artikel 5:7 Subsidievaststelling zonder verlening vooraf

Het college stelt de subsidie op grond van dit hoofdstuk direct vast.

Hoofdstuk 6Beschikbaar stellen van een particuliere auto, particuliere bakfiets of particuliere scooter voor 1-op-1 delen

Artikel 6:1 Doelgroep

Subsidie op grond van dit hoofdstuk wordt uitsluitend verstrekt aan natuurlijke personen die geen onderdeel zijn van een buurtcoöperatie, buurtcollectief of bewonersgroep.

Artikel 6:2 Activiteiten

Subsidie op grond van dit hoofdstuk wordt uitsluitend verstrekt voor het delen van een particuliere auto, particuliere bakfiets of particuliere scooter voor 1-op-1 delen.

Artikel 6:3 Hoogte van de subsidie

Een subsidie op grond van dit hoofdstuk bedraagt per aanvrager maximaal €18.000,- met een bedrag per onderdeel van:

  • a. € 500,- voor het sleutelloos maken van een particuliere auto;

    b. € 250,- voor het sleutelloos maken van een particuliere bakfiets of particuliere deelscooter.

Artikel 6:4Aanvraag subsidie

  • 1.

    Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid van de ASV, legt de aanvrager de volgende gegevens over:

    a. een bewijs van lidmaatschap van de aanvrager van een deelplatform voor het delen van de particuliere auto, particuliere bakfiets of particuliere scooter; en

    een bewijs van de emissieklasse 5 of hoger van de particuliere auto of particuliere scooter.

  • 2.

    De aanvrager maakt voor de aanvraag gebruik van het door het college voor deze regeling vastgestelde digitale aanvraagformulier.

Artikel 6:5Verplichtingen

Onverminderd de artikelen 4:37, 4:38 en 4:39 van de Awb en de artikelen 12 en 13, van de ASV is de subsidieontvanger voor de activiteiten als bedoeld in artikel 6:2 verplicht gedurende minimaal 12 maanden een particuliere auto, particuliere bakfiets of particuliere scooter via een deelplatform beschikbaar te stellen.

Artikel 6:6 Subsidievaststelling zonder verlening vooraf

Het college stelt de subsidie op grond van dit hoofdstuk direct vast.

Hoofdstuk 7Overige bepalingen

Artikel 7:1 Evaluatie 

Het college evalueert deze subsidieregeling vanaf 1 januari 2026 jaarlijks, uiterlijk twee maanden voor ingang van het volgende subsidiejaar.

 

Artikel 7:2 Inwerkingtreding 

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van publicatie van deze subsidieregeling in het Gemeenteblad en vervalt op 31 december 2028. 

Artikel 7:3 Intrekking 

De Subsidieregeling deelvervoer groepen en coöperaties Den Haag 2025 (RIS321112) wordt ingetrokken.

Artikel 7:4 Citeertitel 

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling deelvervoer Den Haag 2025.

Den Haag, 15 juli 2025

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

Ilma Merx

de burgemeester,

Jan van Zanen