Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR74250
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR74250/1
Regeling vervallen per 06-03-2008
Notitie Geluidhinder langs wegen 2000
Geldend van 20-12-2000 t/m 05-03-2008
Intitulé
Notitie Geluidhinder langs wegen 2000Inleiding
In 1995 is de eerste notitie Geluidhinderlijke situaties langs wegen in onze gemeente verschenen. In deze notitie werd inzicht gegeven in de hoogte van de geluidsbelasting op de gevels van woningen die werd veroorzaakt door het wegverkeer van een aantal –voornamelijk in de bebouwde kom van Wijchen gelegen- wegen. Die notitie is op 7 februari 1995 aan de toenmalige commissie Openbare Werken, Milieu en Sport ter kennis gesteld en heeft onder meer als doel het toetsingskader te zijn bij de beoordeling van aanvragen om geluidwerende voorzieningen. De basis voor die notitie was de (bijgestelde) VMK van 1989.
In 1996 heeft ons College besloten om, in het kader van de VOGM-regeling (Vervolgbijdrage Gemeentelijk Milieubeleid), de Verkeersmilieukaart te vernieuwen. De start van dit project vond plaats in 1997 en is eind 1999 afgerond. Mede naar aanleiding daarvan is in het Milieuprogramma 2000-2003 de bestrijding van geluidshinder een van de speerpunten van het milieubeleid.
In de nu voorliggende notitie wordt ingegaan op de tot stand koming van de vernieuwde verkeersmilieukaart. Tevens zullen de milieuhygiënische gevolgen van de diverse varianten van de VMK worden aangegeven. Daarna worden de conclusies uit de varianten getrokken. Op grond van de conclusies is een eerste aanzet gemaakt om geluidhinderknelpunten aan te pakken en worden de financiële mogelijkheden aangegeven.
Een uitleg over een aantal wetten, regelingen en begrippen is in bijlage 1 aangegeven. Daarbij worden ook de mogelijkheden ter bestrijding van het spoorweglawaai betrokken. De te saneren woningen (programma USV (uitvoeringsregeling sanering verkeerslawaai)) staan in Bijlage 2. In bijlage 3 is de geluidsbelasting op de woningen van 60dB(A) of meer aangegeven en in bijlage 4 zijn de verschillen van de 5 scenario’s met de situatie 1997 visueel vertaald.
Voor de snelle lezer is een samenvatting gemaakt op pagina 3 en 4.
Gebruikte Afkortingen/begrippen
A-lijst: lijst van woningen die op 1 maart 1986 in aanmerking komen voor gevelisolatie op grond van de Saneringsregeling Wegverkeerslawaai.
B-lijst: lijst van woningen die op 1 maart 1986 in aanmerking komen voor gevelisolatie op grond van de Saneringsregeling Wegverkeerslawaai, maar waarvan de financiering nog niet zeker is.
Raillijst: lijst van woningen die op 1 juni 1987 in aanmerking komen voor gevelisolatie op grond van de Saneringsregeling.
Schermproject: Betreft woningen langs wegen of spoorwegen die een hoge geluidsbelasting hebben maar gelet op hun aaneengesloten ligging niet in aanmerking komen voor gevelisolatie maar voor geluidafschermende voorzieningen.
SV: Saneringsregeling wegverkeerslawaai.
USV: Uitvoeringsregeling sanering verkeerslawaai.
MIG: Modernisering Instrumentarium Geluid.
ISV: Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing.
Samenvatting
De vernieuwde verkeersmilieukaart omvat het gehele grondgebied van de gemeente, d.w.z. dat alle wegen van enige importantie er in opgenomen zijn.. Het VMK-project is gestart in 1997 en is eind 1999 afgerond.
In een verkeersmilieukaart worden de milieugevolgen van het huidige en voorgenomen beleid van de gemeente zichtbaar gemaakt.
In de wijchense situatie zijn circa 4500 woningen in de verkeersmilieukaart opgenomen. De overige circa 9500 woningen zijn voor de VMK niet interessant omdat onder meer de verkeersintensiteit en/of de –snelheid er te laag is.
Bij de VMK is deze notitie Geluidshinder langs wegen 2000 gevoegd. Hierin wordt uitleg gegeven over de VMK en de scenario's. Tevens worden aanbevelingen gedaan voor de aanpak en bestrijding van geluidshinder.
De in de VMK opgenomen scenario's zijn:
- 1.
De bestaande situatie;
- 2.
De situatie 2010 (vastgesteld beleid)
- 3.
De situatie 2010, maar met doortrekking van de Gagelvenseweg i.p.v. de Schoenaker;
- 4.
De situatie 2010, maar zonder de doorgetrokken Meerdreef;
- 5.
De situatie 2010, maar met alle maatregelen van Duurzaam Veilig Verkeer;
- 6.
De situatie 2010, maar met alle voorgestelde maatregelen.
Onderstaande tabel geeft de aantallen woningen en hun geluidsbelasting aan:
Klasse\scenario |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
< 50 dB(A) |
2245 |
2045 |
2029 |
2046 |
2158 |
2146 |
50-55 dB(A) |
1141 |
1228 |
1245 |
1221 |
1310 |
1298 |
56-60 dB(A) |
743 |
854 |
792 |
808 |
676 |
702 |
61-65 dB(A) |
326 |
258 |
256 |
266 |
189 |
164 |
66-70 dB(A) |
44 |
106 |
105 |
106 |
114 |
117 |
71-75 dB(A) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
totaal |
4499 |
4491 |
4427 |
4447 |
4447 |
4427 |
Uit de berekeningen van de scenario's wordt het volgende geconcludeerd:
Als gevolg van het voorgenomen ruimtelijk beleid en de daarbij aangegeven politieke randvoorwaarden leiden alle verkeerstechnische maatregelen die in de Verkeersmilieukaart onderzocht zijn, tot een -in absolute zin- geringe verlaging van het aantal geluidbelaste woningen. Het betreft een verschuiving van de geluidsbelasting in de middencategorie (56-60 en 61-65);
Over het algemeen leiden de scenario's niet tot een zodanige verlaging van de geluidsbelasting dat het leefklimaat bij de bestaande woningen aanzienlijk verbetert. In de hoogst belaste categorie (65-70) neemt het aantal woningen zelfs toe, c.q. verslechtert de situatie;
De toename van woningen in de hoogste categorie wordt veroorzaakt door de nieuwe woningbouwlokaties, de autonome groei van het autoverkeer en maatregelen in het kader van duurzaam veilig;
Wel wordt er van uit gegaan dat bij alle nieuw aan te leggen wegen -c.q. reconstructies van wegen- de geluidsbelasting op de gevel van aanliggende woningen voldoet aan de voorkeursgrenswaarde van de Wet Geluidhinder.
Luchtverontreiniging door het wegverkeer komt op ons wegennet niet voor.
Aanbevolen wordt een sporenbeleid op te zetten dat gericht is op:
- 1.
de gevelsaneringsprojecten (A-lijsten en Raillijsten) (start 2001) en de schermprojecten voor de spoorlijn Den Bosch-Nijmegen en de Graafseweg (start 2001/2002);
-
de woningen op de B-lijsten (wegverkeerslawaai met onduidelijke financiering, 2002).
- 2.
de mogelijkheden om geluidhinderknelpunten met behulp van andere partners, overheden, c.q. medefinanciers, op te lossen, concreet wordt hierbij gedacht aan de A326 en mogelijk ook de A50 (start 2000/2001);
- 3.
het opstellen van een programma en meerjarenraming voor het oplossen van geluidhinderknelpunten die als gevolg van autonome groei van het wegverkeer op onze wegen zich voor (gaan) doen, vooruitlopend op het nader onderzoek voor wat betreft de aantallen woningen. De in het MIP gereserveerde bedragen daarvoor aanwenden;
- 4.
het starten van een onderzoek naar de meest wenselijke verkeersstructuur, omdat op grond van de resultaten uit de verkeersmilieukaart blijkt dat geen enkele van de toekomstige visies/plannen etc. zal leiden tot een flinke vermindering van het aantal geluidbelaste woningen (2001). Bij een dergelijk onderzoek kunnen ook de gevolgen van de inbreidingslokaties in relatie tot Huurlingsedam worden betrokken.
Aanleiding vernieuwen Verkeersmilieukaart.
Zoals in de inleiding vermeld heeft het College van Burgemeester en Wethouders in november 1996 besloten om in het kader van de VOGM-taken de Verkeersmilieukaart van de gemeente Wijchen te actualiseren én uit te breiden tot het grondgebied van de gehele gemeente. Behalve Geluidshinder is in de nieuwe VMK ook luchtverontreiniging (CO2 en Nox), die veroorzaakt wordt door het wegverkeer, onderzocht. De aanleiding om een nieuwe VMK te ontwikkelen werd veroorzaakt doordat:
- •
de eerste VMK sterk verouderd was;
- •
van het bedrijventerrein Bijsterhuizen een verkeersaantrekkende werking uit ging;
- •
de te ontwikkelen verkeersstructuur voor dit bedrijventerrein in discussie was;
- •
de ontwikkelingen rond Kerkeveld/Huurlingsedam speelden;
- •
de diverse verzoeken om -en klachten over- geluidwerende voorzieningen, voor de gemeenteraad aanleiding waren de noodzaak en urgentie van eventueel aan te brengen geluidwerende voorzieningen af te laten hangen van de resultaten van de VMK én de daaruit voortvloeiende inventarisatie geluidhinderlijke situaties als gevolg van het wegverkeer.
Methode ontwikkeling Verkeersmilieukaart
Een VMK bestaat uit twee onderdelen, een verkeersmodel en een milieumodel.
In het verkeersmodel worden onder meer de sociaal-economische gegevens, wegen en verkeersintensiteiten ingevoerd. Het verkeerscomputermodel rekent vervolgens uit hoe de verkeersstromen op die wegen er uit komen te zien. Deze verkeersstromen wordt o.a. getoetst aan verkeerstellingen en op deze wijze wordt het model met de werkelijkheid in overeenstemming gebracht (kalibreren). Als het model in overeenstemming is met de werkelijkheid kunnen toekomstige modellen en alternatieve plannen berekend worden.
Het wijchense verkeersmodel is "opgehangen" in het grote NRM (nieuw regionaal model) van Arnhem-Nijmegen. Dit heeft als grote voordeel dat de uitkomsten die door het verkeersmodel gegenereerd worden betrouwbaarder zijn dan wanneer een zelfstandige VMK zou zijn gemaakt.
Het inhangen in het regionaal model had wel als consequentie dat de looptijd van het project ruim 2 jaar is geworden. De prognoses voor de toekomst zijn gebaseerd op de ontwikkelingen zoals die voorzien zijn in meerjarenramingen en toekomstvoorspellingen van het rijk.
De gegevens uit het verkeersmodel (de verkeersintensiteiten) worden gebruikt voor de invoer in het milieumodel. Het zijn vaak meerdere modellen, zoals b.v. de bestaande situatie, de prognose voor een bepaald toekomstjaar en mogelijke alternatieven (b.v. verkeersontsluitingen). Aan de verkeersgegevens worden in het milieumodel omgevingsfactoren (wegverharding, trottoir, bebouwing), wegencategorie etc. toegevoegd. Op basis hiervan worden berekeningen gemaakt voor geluid- en luchtverontreiniging. Zie overigens ook Bijlage I van de VMK voor verdere uitleg over de VMK.
Bij eventuele beslissingen over bepaalde verkeersstructuren of ruimtelijke plannen kunnen nu dus ook de milieuconsequenties bij de afweging worden betrokken.
De Wijchense Verkeersmilieukaart
Onder de werking van deze herziene verkeersmilieukaart vallen circa 4500 woningen. De overige woningen (circa 9500) zijn niet in de VMK opgenomen omdat:
- •
a: het rekenmodel niet geschikt is om bij lage verkeersintensiteiten (minder dan 1000 motorvoertuigen per etmaal) 100% betrouwbare berekeningen te maken en
- •
b: de geluidsbelasting bij deze lage aantallen motorvoertuigen over het algemeen gering is en
- •
c: voor de niet in de VMK opgenomen woningen de geluidsbelasting over het algemeen lager ligt dan 50dB(A)
Uiteraard zijn er uitzonderingssituaties, b.v. de Grootestraat Batenburg: weinig motorvoertuigen, klinkerverharding van gevel tot gevel en de gevels staan dicht op de weg, waardoor de geluidsbelasting er relatief gezien hoog is.
Varianten
In de VMK zijn een aantal varianten opgenomen. Het betreft de volgende scenario’s:
- 1.
De situatie 1997: hierin is het bestaande wegennet opgenomen (VMK97)[1];
- 2.
De situatie 2010: in deze variant zijn alle door de Raad vastgestelde plannen –althans waar “groen licht” voor is- doorgerekend (VMK10);
- 3.
De situatie 2010: idem als 2, waarbij de Gagelvenseweg is doorgetrokken en de Schoenaker tussen de Randweg Noord en de Woeziksestraat is verwijderd (Belsub1);
- 4.
De situatie 2010: idem als 2, maar waarbij de Meerdreef niet is doorgetrokken (Belsub2);
- 5.
De situatie 2010: idem als 2, maar waarbij de maatregelen in het kader van duurzaam Veilig zijn opgenomen (Belsub3);
- 6.
De situatie 2010, idem als 2, maar met toevoeging van alle eerder opgesomde maatregelen (3, 4 en 5), doorgetrokken Gagelvenseweg, geen verlengde Meerdreef, alle maatregelen uit duurzaam veilig verkeer) (Beltot).
Omdat inmiddels de maatregelen in het kader van duurzaam Veilig Verkeer door de Raad zijn vastgesteld en worden uitgevoerd, is situatie 5 feitelijk de basisvariant voor 2010.
De varianten 3 en 4 hebben slechts een beperkte invloed op de totale verkeersafwikkeling. Wel zijn de milieugevolgen plaatselijk groter.
Scenario 1, Situatie 1997, de basisvariant
In de basisvariant is het bestaande wegenpatroon van de gemeente opgenomen, met de daarbij behorende verkeersintensiteiten. Op grond hiervan zijn berekeningen uitgevoerd voor geluid en luchtverontreiniging.
Noot: Alle genoemde geluidsbelastingen zijn inclusief de aftrek van art. 103 wet Geluidhinder. D.w.z. dat de werkelijke geluidsbelasting daarom 3 of 5dB(A) hoger liggen, afhankelijk van de wettelijk toegestane snelheid ter plaatse.
Het blijkt dat van de 4500 opgenomen woningen, er:
2254 woningen zijn met een juridische geluidsbelasting hoger dan 50dB(A). De onderverdeling daarbij is:
- •
1141 woningen hebben een geluidsbelasting tussen de 50 en 55 dB(A):
- •
743 woningen hebben een geluidsbelasting tussen de 55 en 60 dB(A):
- •
326 woningen hebben een geluidsbelasting tussen de 60 en de 65 dB(A):
- •
44 woningen hebben een geluidsbelasting tussen de 65 en de 70dB(A)
- •
Luchtverontreiniging door het wegverkeer niet voor komt.
Scenario 2, Situatie 2010, het toekomstig model ongewijzigd beleid
In deze variant is het vastgestelde beleid, zoals dat in onze ruimtelijke ordenings-, verkeers- en wegonderhoudsplannen (dus ook rekening houdend met toepassing van geluidarmer asfalt (SMA) op een aantal wegen) is vastgelegd tot het jaar 2010, verwerkt. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het bestaande wegennet (1997)en de plannen zijn:
- •
het doorknippen van de Zesweg;
- •
het afsluiten van de Baron d'Osystraat (reeds gerealiseerd);
- •
de afsluiting van de Gagelvenseweg tussen Woeziksestraat en Randweg Noord (reeds gerealiseerd);
- •
eenrichtingsverkeer op een gedeelte van de Woeziksestraat;
- •
afsluiten Wilhelminalaan en Palkerdijk t.b.v. Bijsterhuizen;
- •
doortrekken 30e straat Bijsterhuizen;
- •
doortrekken Meerdreef;
- •
Niet meegenomen is de oostelijke ontsluitingsweg.
Naast deze aanpassingen aan het wegennet zijn onder meer ook de sociaal-economische veranderingen/wijzigingen en de mobiliteitsgroei in deze -en de andere varianten- verwerkt. Te denken valt b.v. aan toename aantal woningen, arbeidsplaatsen etc. Het betreft onder meer:
- •
Hofsedam;
- •
Huurlingsedam;
- •
Groot Bijsterhuizen;
- •
Kerkeveld;
- •
inbreidingsgebieden;
- •
dorpskernen.
Het blijkt dat het aantal woningen met een geluidsbelasting van meer dan 50dB(A) toeneemt tot 2393 (iets meer dan 6%). In de klasse boven de 65dB(A) neemt het aantal woningen zelfs toe van 44 naar 106 (140%).
De toename wordt voornamelijk waargenomen bij woningen langs de A326, de Graafseweg en Heumenseweg en wordt deels toegeschreven aan de woningbouwlokaties Kerkeveld en Huurlingsedam.
Scenario 3, Situatie 2010 met Gagelvenseweg in plaats van Schoenaker
Deze variant heeft slechts een beperkte invloed op de verkeersstromen en de geluidshinder. De Schoenaker ter plaatse van de Veenhof is in deze variant verwijderd en in plaats daarvan is de Gagelvenseweg opgenomen. Daarbij wordt er overigens wel van uit gegaan dat de woningen aan de Gagelvenseweg aan de voorkeurswaarde van de Wet Geluidhinder blijven voldoen ofwel geamoveerd worden.
Scenario 4, Situatie 2010, waarbij de Meerdreef niet is doorgetrokken
Bij het niet-doortrekken van de Meerdreef is het effect (geluidstoename) direct merkbaar op het gedeelte Oosterweg tussen Zuiderdreef en Ringlaan en in mindere mate van de Ringlaan tot de Mr. Van Coothlaan. Ook hier is het verkeerseffect van de maatregel slechts op een klein gedeelte van het wegennet merkbaar.
Scenario 5, Situatie 2010, waarbij alle maatregelen van Duurzaam Veilig Verkeer zijn opgenomen
Dit betreft het ongewijzigd beleid maar met alle maatregelen in het kader van duurzaam veilig. Bij duurzaam veilig zijn de effecten over de gehele gemeente verspreid. De hoofdontsluitingen krijgen -door de verkeersremmende werking van de maatregelen in de kernen- wat meer verkeer te verwerken.
Scenario 6, Situatie 2010, waarbij de eerdere varianten 3, 4, en 5 zijn verwerkt
In deze variant zijn de wijzigingen in het beleid doorgevoerd zoals deze in de eerdere varianten afzonderlijk zijn opgenomen. Het betreft:
- •
de uitgangspunten van "Duurzaam Veilig" verkeer (snelheidsaanpassingen);
- •
het niet doortrekken van de Meerdreef;
- •
het doortrekken van de Gagelvenseweg (bocht er uit);
- •
het knippen van de Schoenaker (woeziksestraat-randweg noord) (logisch gevolg van voorgenoemde punt)
Voor de A326 wordt er hierbij van uit gegaan dat deze in 2010 van ZOAB is voorzien (wegbeheerder Provincie).
Bij deze variant vermindert het aantal woningen met een geluidsbelasting van meer dan 50dB(A) tot 2281, echter ook hierbij neemt het aantal woningen in de klasse 65-70dB(A) toe van 44 tot 117.(circa 165%)
In onderstaande grafiek zijn de zes scenario's op een rijtje gezet.
Grafiek geluidhinder langs wegen
In onderstaande tabel zijn de aantallen woningen bij de diverse scenario's nog eens samengevat.
Klasse\scenario |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
< 50 dB(A) |
2245 |
2045 |
2029 |
2046 |
2158 |
2146 |
50-55 dB(A) |
1141 |
1228 |
1245 |
1221 |
1310 |
1298 |
56-60 dB(A) |
743 |
854 |
792 |
808 |
676 |
702 |
61-65 dB(A) |
326 |
258 |
256 |
266 |
189 |
164 |
66-70 dB(A) |
44 |
106 |
105 |
106 |
114 |
117 |
71-75 dB(A) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
totaal |
4499 |
4491 |
4427 |
4447 |
4447 |
4427 |
Conclusies:
- 1.
Er wordt van uit gegaan dat bij alle nieuw aan te leggen wegen -c.q. reconstructies van wegen- de geluidsbelasting op de gevel van aanliggende woningen voldoet aan de voorkeursgrenswaarde van de Wet Geluidhinder. Daarmee wordt voorkomen dat nieuwe geluidhinderknelpunten ontstaan;
- 2.
Als gevolg van het voorgenomen ruimtelijk beleid en de daarbij aangegeven politieke randvoorwaarden leiden alle verkeerstechnische maatregelen die in deze Verkeersmilieukaart onderzocht zijn, tot een -in absolute zin- geringe verlaging van het aantal geluidbelaste woningen. Het betreft voornamelijk een verschuiving van de geluidsbelasting in de middencategorie (56-60 en 61-65);
- 3.
Over het algemeen leiden de scenario's niet tot een zodanige verlaging van de geluidsbelasting dat het leefklimaat bij de bestaande woningen aanzienlijk verbetert. In de hoogst belaste categorie (65-70) neemt het aantal woningen zelfs toe, c.q. verslechtert de situatie;
- 4.
De toename van woningen in de hoogste categorie wordt veroorzaakt door de nieuwe woningbouwlokaties, de autonome groei van het autoverkeer en maatregelen in het kader van duurzaam veilig;
- 5.
Luchtverontreiniging door het wegverkeer komt op ons wegennet niet voor.
Aanbevelingen
Aanbevolen wordt een sporenbeleid op te zetten dat gericht is op de volgende zaken:
- 1.
de beschikbare budgetten van het Ministerie in de USV-regeling voor gevelsaneringen aanvragen en de hierin opgenomen projecten uit laten voeren (A-lijsten en Raillijsten); in dit verband ook schermprojecten onderzoeken voor de spoorlijn Den Bosch-Nijmegen en de Graafseweg (financiering en tijdstip van uitvoering onzeker); voor woningen op de B-lijsten (wegverkeerslawaai) eveneens trachten subsidie te verkrijgen.
- 2.
de mogelijkheden onderzoeken om geluidhinderknelpunten met behulp van andere partners, overheden, c.q. medefinanciers, op te lossen;
- 3.
Een programma en meerjarenraming opstellen voor het oplossen van geluidhinderknelpunten die als gevolg van autonome groei van het wegverkeer op onze wegen zich voor (gaan) doen;
- 4.
Omdat op grond van de resultaten uit de verkeersmilieukaart blijkt dat geen enkele van de toekomstige visies/plannen etc. zal leiden tot een flinke vermindering van het aantal geluidbelaste woningen, een onderzoek starten naar de meest wenselijke verkeersstructuur.
Voor een nadere uitwerking van de punten 1, 2 en 3 is het noodzakelijk prioriteiten te stellen. Immers niet alle projecten kunnen tegelijkertijd worden aangepakt en ook de aard van de projecten is divers.
Om prioriteiten te kunnen stellen is inzicht nodig in de geluidhinderknelpunten op onze wegen én de (mogelijke) financiering door derden voor de uitvoering van eventuele maatregelen. Daarbij is de keuze gemaakt om woningen met een geluidsbelasting van 60dB(A) of hoger, prioriteit te geven. Het aantal woningen dat daarbij betrokken is bedraagt circa 300.
Nagegaan is bij welke wegen in 1997 en bij de overige scenario's de nabij gelegen woningen een geluidsbelasting hadden van 60dB(A) of meer. Zie bijlage 3. Vervolgens zijn de varianten onderling vergeleken. Bij deze vergelijking wordt inzichtelijk gemaakt op welke wegen er een toe- of afname is te verwachten van het aantal decibellen bij de onderzochte scenario's. Bijgevoegd treft u daarvoor een vijftal tekeningen aan (Bijlage 4).
Het blijkt dat de geluidhinderknelpunten -die op grond van de onderzochte scenario's blijven bestaan- zich met name voordoen op de volgende wegen:
De Graafseweg; de A326, de A50 en een aantal doorgaande routes naar/van de kerkdorpen.
Op grond van deze gegevens is een nader uitwerking gemaakt van de eerder genoemde knelpunten.
Ad.1. (USV-regeling)
Gevelsanering
In het kader van de USV (uitvoeringsregeling sanering verkeerslawaai) komen in totaal 24 woningen (5 wegverkeer en 19 railverkeer) in aanmerking voor geluidwerende maatregelen aan de gevel. Dit zijn over het algemeen verspreide woningen buiten de kernen. Voor de specificatie zie de bijlage 2.
De budgetten zijn door het ministerie VROM gereserveerd. De regio is budgethouder en de gemeente Nijmegen voert in principe de werkzaamheden uit (dit staat momenteel der discussie vanwege andere financieringsstromen). Fasering in de regio moet deels nog plaatsvinden. Totaal geraamd budget circa ¦ 350.000,=. In de eerste ISV-periode is voor de gemeente ¦35.000,= gereserveerd.
Schermprojecten
Een mogelijk vervolg is het opstarten van de schermprojecten langs de Graafseweg en de spoorlijn. Een groot aantal woningen langs de Graafseweg (bebouwde kom Alverna) en langs het spoor door de bebouwde kom van Wijchen (zowel de zuidzijde als de noordzijde, in totaal circa 300 woningen, zie bijlage 2), komt hiervoor in aanmerking. Deze woningen zijn niet opgenomen op de A-, B-, of Raillijsten. Als er schermen worden geplaatst hebben vele woningen (ook de achtergelegen bebouwing) daar profijt van.
De procedure voor schermprojecten is als volgt:
- •
Gemeente onderzoekt globaal de geluidsbelasting van de woningen, b.v. per project; deze gegevens moeten op een speciaal projectformulier vermeld worden;
- •
Gemeente dient een verzoek in bij het Ministerie om de voorbereiding van het project te starten; als het project wordt goedgekeurd krijgt de gemeente de voorbereidingskosten gefinancierd;
- •
Gemeente gaat het project voorbereiden; wat voor soort scherm, de hoogte, de lengte, de technische mogelijkheid en voert overleg met bewoners.
- •
Is er overeenstemming over het ontwerp van het scherm, dan kan de financiering voor de technische voorbereiding, het bestek en de aanleg aangevraagd worden. Het project komt dan op de landelijke lijst en afhankelijk van het beschikbare budget en urgentie, kan het project uitgevoerd worden.
N.B. Als het project alsnog niet in aanmerking komt voor schermvoorzieningen, kunnen woningen wel weer afzonderlijk voor gevelisolatie in aanmerking komen. Daarvoor moet een apart financieringstraject te worden doorlopen.
Woningen op de B-lijst
Een derde (niet geheel zekere) mogelijkheid is subsidie van het Rijk voor woningen op de B-lijst (zie bijlage 2). Deze woningen met een minder hoge geluidsbelasting vanwege het verkeerslawaai, komen in principe in aanmerking voor gevelisolatie, echter het Rijk heeft daar nog geen budgetten aan toegekend. De woningen op de B-lijst zijn woningen met een geluidsbelasting tussen de 55 en de 65 dB(A) (vanaf 1986). De financiering van de woningen op de B-lijst is onzeker. De B-lijst voor de gemeente Wijchen omvat vooralsnog 59 woningen.
Ad. 2. Onderzoek participatie derden
Het is de moeite waard te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om samen met derden, b.v. andere wegbeheerders, grondbanken etc. b.v. de aanleg van geluidswallen of andere voorzieningen mogelijk te maken,. Daardoor kunnen wellicht met beperkte middelen knelpunten worden opgelost. Concreet wordt hier aan de aanleg van geluidswallen langs de A326 en de A50 mee bedoeld.
Ad. 3. Opstellen programma en meerjarenraming
De overige woningen met een geluidsbelasting hoger dan 50 dB(A) betreft situaties die ontstaan zijn na 1 maart 1986 als gevolg van autonome groei en/of de uitvoering van verkeers- of bestemmingsplannen. In principe is hier geen wettelijke regeling voor. Als tot een eventuele aanpak van de hier ontstane geluidhinderlijke situaties wordt overgegaan komen de kosten geheel voor rekening van de gemeentelijke portemonnee. In principe komen woningen met een geluidsbelasting > 50 dB(A) (totaal circa 1000) daarvoor in aanmerking. Gelet op de prioriteiten die gesteld moeten worden wordt hier voorshands uitgegaan van woningen met een juridische geluidsbelasting boven 60 dB(A). In totaal betreft het circa 500 woningen. Indicatief is de volgende berekening gemaakt.
Stel de gemiddelde isolatie van een woning kost circa ¦ 8.000,=. Dan zijn de totale benodigde middelen te begroten op ¦ 8.000 x 500 = ¦ 4.000.000,=.
Op dit moment is nog niet in detail onderzocht hoeveel woningen precies hiervoor in aanmerking te komen. Ook is nog niet bekend of er gevelisolerende maatregelen of afschermende voorzieningen in de vorm van geluidsschermen of -wallen moeten worden aangelegd, waardoor de kosten lager kunnen uitvallen.
Voorgesteld wordt om een nadere uitwerking te laten plaatsvinden van wegen en woningen, b.v. welke wegen, aantallen woningen, te treffen maatregelen, hoogte geluidsbelasting, prioriteitsstelling etc. Tevens zal een voorstel worden gedaan op welke wijze de financiële middelen worden toegekend. De in het MIP gereserveerde bedragen zullen daarvoor aangewend worden.
Ad. 4. Onderzoek verkeersstructuur
Een onderzoek naar de wenselijke verkeersstructuur kan er mogelijk toe leiden dat minder woningen geluidbelast worden. Mogelijk dat de resultaten ook nog van invloed zijn op de knelpunten zoals genoemd onder 3. Teven kunnen de ontwikkelingen in het kader van de nieuwe inbreidingslokaties in relatie tot de bebouwing van Huurlingsedam, worden meegenomen.
Resumé
Op grond van de conclusies (blz. 9) wordt voorgesteld wordt om de aanbevelingen, genoemd onder de punten 1 t/m 4 over te nemen. Daarbij stellen wij voor om, gelet op de diversiteit van de projecten, de aangegeven prioriteiten en beschikbare middelen/mogelijkheden op dit moment voorkeur te geven aan:
- •
Het onderzoek om derden te laten participeren in de eventuele aanleg van geluidwerende voorzieningen langs de A326 en mogelijk de A50 (aanvang 2000/2001);
- •
USV-projecten, teweten gevelsaneringsprojecten A- en raillijsten (afstemmen met de regio); (aanvang 2001)
- •
Schermprojecten langs de Graafseweg en spoorlijn (aanvang 2001/2002).
Voor de financiering van maatregelen bij woningen waarvan de geluidsbelasting de afgelopen jaren is gestegen als gevolg van autonome groei van de gemeente zullen vanaf 2002 structurele middelen beschikbaar moeten komen. Nader onderzoek naar de juiste aantallen en uiteindelijk te treffen maatregelen en kosten zal nog plaatsvinden in het kader van het milieuprogramma. De in het MIP gereserveerde bedragen hiervoor aanwenden.
Bij het onderzoek naar de wenselijke verkeersstructuur tevens de ontwikkelingen m.b.t. de nieuwe inbreidingslokaties in relatie tot Huurlingsedam meenemen.
BIJLAGE 1
De Wet Geluidhinder
Op 16 februari 1979 is de Wet Geluidhinder van kracht geworden en is bij Algemene Maatregel van Bestuur gefaseerd in werking getreden. In de Wgh zijn spelregels aangegeven ten aanzien van geluid bij diverse maatschappelijke activiteiten, o.a. wegverkeer, railverkeer, industrie, recreatie.
De Wgh heeft tot doel om middels het stellen van regels en voorschriften de geluidshinder te beperken door:
- •
te voorkomen dat geluidshinder ontstaat en
- •
het bestrijden van de reeds bestaande geluidsoverlast.
In hoofdstuk VI van deze wet die begin 1982 in werking is getreden, zijn regels opgenomen ter beperking van geluidshinder afkomstig van het weg- en railverkeer.
Zo zijn volgens art. 77 Burgemeester en Wethouders verplicht bij het vaststellen of herzien van een bestemmingsplan een akoestisch onderzoek in te stellen naar:
- •
de geluidsbelasting nabij woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen (binnen de geluidzone van een weg ingeval van wegverkeer);
- •
de doeltreffendheid van de in aanmerking komende maatregelen ter beperking van de geluidsbelasting.
Maatregelen zijn vereist in nieuwe situaties, bij nieuw te bouwen woningen of andere geluidgevoelige objecten langs een bestaande weg.
Bij het bestrijden van geluidshinder kunnen drie geluidbeperkende maatregelen worden onderscheiden:
- •
Bronbestrijding: rustiger motorvoertuigen, asfalteren van wegen, omleiding verkeer e.d.;
- •
Beperking van de geluidsoverdracht: geluidswallen of -schermen, afstand houden van de weg;
- •
Beschermen van de ontvanger: b.v. gevelisolatie.
Primair staat de bestrijding van geluidshinder bij de bron. Dit is vaak ook de meest effectieve methode. (inkapselen van motoren, betere uitlaatsystemen).
Geluidswallen of -schermen kunnen alleen effectief zijn als deze voldoende lang en hoog zijn. Een minimale hoogte van 2m is dan noodzakelijk waarbij de wal of het scherm zo dicht mogelijk bij de weg geplaatst dient te worden. De verkeersveiligheid, welstandsoverwegingen en de financiële consequenties spelen hierbij een belangrijke rol. Een wal of scherm is pas financieel haalbaar als een grotere groep woningen of andere geluidgevoelige objecten hiermee gebaat zijn.
De laatste methode van geluidhinderbestrijding, de gevelisolatie, is noodzakelijk om -in die situaties waar de geluidsbelasting op de gevel niet voldoende kan worden teruggebracht- een aanvaardbaar leefklimaat binnen de woningen en andere gebouwen te garanderen.
Het aantal te isoleren gevels kan worden teruggebracht door afscherming via bv. het oriënteren van "dove" gevels en van minder geluidgevoelige gebouwen aan de meest geluidbelaste zijde. Daarnaast is het gunstig de niet geluidgevoelige vertrekken van een woning aan de meest geluidbelaste zijde te situeren.
Akoestische begrippen
De sterkte van het geluidsniveau wordt uitgedrukt in decibel (dB). Om de gevoeligheid van het menselijk oor na te bootsen is een zogenaamde dB(A) waarde geïntroduceerd.
Hierbij dient te worden opgemerkt dat de gehoordrempel ca. 0 dB(A) bedraagt en een niveau van 120 dB(A) de pijngrens van het gehoororgaan bereikt.
Onderstaande tabel geeft een aantal voorbeelden van activiteiten en de daarbij behorende geluidniveau's.
dB(A) |
Soort geluid |
± 120 |
straaljager op korte afstand |
± 100 |
Popgroep |
± 80 |
doorgaande weg |
± 60 |
Kantoor |
± 40 |
Woonkamer |
± 20 |
zacht gefluister |
± 0 |
Gehoordrempel |
Omdat de decibel een logaritmische waarde is kunnen twee geluidniveau's niet zomaar opgeteld worden. 50 dB(A) + 50 dB(A) is geen 100 maar 53 dB(A).
Een verschil van 3 dB(A) is duidelijk waarneembaar.
Om een fluctuerend geluidsniveau in een waarde uit te kunnen drukken is het equivalent geluidsniveau (Leq) ingevoerd.
Dit is het energetisch gemiddelde over een bepaalde periode, of zoals de Wgh het zegt "het gemiddelde van de afwisselde niveaus van het ter plaatse in de loop van een bepaalde periode optredende geluid".
Om in de nacht de geluidshinder te beperken zijn de toelaatbare geluidniveau's in die periode 10dB(A) lager vastgesteld dan voor de dagperiode; voor de avondperiode zijn de toelaatbare geluidniveau's 5 dB(A) lager dan voor de dagperiode.
Met de etmaalwaarde wordt het geluidsniveau van de dag-, avond- en nachtperiode in één getal weergegeven.
Deze waarde is de hoogste van de volgende drie situaties:
- •
Het equivalente geluidsniveau overdag, tussen 07.00 uur en 19.00 uur;
- •
Het equivalente geluidsniveau 's avonds tussen 19.00 uur en 23.00 uur, vermeerdert met 5 dB(A);
- •
Het equivalente geluidsniveau 's nachts tussen 23.00 uur en 07.00 uur, vermeerdert met 10 dB(A).
n.b voor de bepaling van de etmaalwaarde wordt bij wegverkeerslawaai uitsluitend met de dag- en nachtperiode rekening gehouden.
Normstelling wegverkeerslawaai
In de Wgh worden grenswaarden aangegeven. Als uitgangspunt geldt dat bij een geluidsniveau op de gevel van de woningen van 50 dB(A) overdag en 40 dB(A) 's nachts nog van een vrij goede woonsituatie kan worden gesproken (de streefwaarde). De grenswaarde voor het binnenniveau ligt op 35 dB(A) bij nieuwe situaties.
Vanwege de verwachting dat het wegverkeer op middellange termijn stiller wordt kan op grond van artikel 103 Wgh een aftrek worden toegepast. Een aftrek van maximaal 5 dB(A) voor wegen waar de maximum snelheid 50km/h is en een aftrek van 3 dB(A) als de maximum toegestane snelheid boven de 50km/h ligt, mag worden toegepast op de meet- of berekeningsresultaten voordat aan de normen van de Wgh wordt getoetst.
Voor wegverkeerslawaai worden een drietal situaties onderscheiden: nieuwe en bestaande situaties en reconstructies.
Nieuwe situaties
Onder nieuwe situaties worden twee mogelijkheden onderscheiden:
- •
De aanleg van een nieuwe weg
- •
De aanleg van nieuwe woningen in de nabijheid van een bestaande weg.
1. De aanleg van een nieuwe weg
Bij aanleg van een nieuwe weg is de wegaanlegger verplicht onderzoek te doen naar de geluidsbelasting op de gevels van nabij gelegen woningen, die door het verkeer op die weg wordt veroorzaakt. Het aandachtsgebied aan weerszijden van de weg is afhankelijk van de soort van de weg. De onderstaande verdeling is daarbij van toepassing:
Drie- of meerbaans wegen 600m
Tweebaanswegen 400m
Eenbaanswegen 200m
Buiten de genoemde afstanden behoeft geen akoestisch onderzoek te worden gedaan.
Eerst moet worden nagegaan waar zich de 50dB(A)-contour bevindt. De 50dB(A)-contour is de geluidsbelasting van het wegverkeer op een berekende afstand. Als zich bestaande woningen in dit gebied bevinden, moeten geluidwerende voorzieningen getroffen worden. In eerste instantie moet worden nagegaan of b.v. de weg niet of elders kan worden aangelegd, of snelheidsverlaging mogelijk is etc.. Bij de tweede optie komen dan geluidafschermende voorzieningen (voorkeursgrenswaarde 50dB(A)) aan de orde en in derde instantie komt gevelsanering in aanmerking.
2. De aanleg van nieuwe woningen in de nabijheid van een bestaande weg
Als planologisch nieuwe woningen binnen het aandachtsgebied van (auto-)wegen gepland worden dient akoestisch onderzoek uitgevoerd te worden naar de geluidsbelasting van deze woningen. Daarbij geldt in principe een voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A). Als de woningen een hogere geluidsbelasting krijgen, dient afscherming plaats te vinden. Afhankelijk van de hoogte van de geluidsbelasting kan in bepaalde gevallen ook worden volstaan met gevelmaatregelen, b.v. bij incidentele woningen.
Als een woonwijk als dertig kilometergebied of als woonerf wordt aangewezen en ingericht, is de Wet Geluidhinder niet van toepassing.
Bestaande situaties.
Van een bestaande situatie is sprake als zowel de weg als ook de woning reeds bestonden op 1 maart 1986. In dit geval gelden specifieke regels voor normstellingen etc. De voorkeursgrenswaarde bij bestaande situaties is 55 dB(A).
Reconstructies in het kader van de Wet Geluidhinder
In de Wet Geluidhinder is aangegeven dat als bij bestaande wegen reconstructies worden uitgevoerd, waardoor de geluidsbelasting van de aanliggende woningen toeneemt met 2dB(A) of meer, de wegbeheerder de kosten van geluidwerende maatregelen op zich moet nemen. Onder een reconstructie worden niet alleen fysieke maatregelen verstaan, maar ook omleidingen, verkeersregelingen, -maatregelen. Tevens dient te worden onderzocht wat de akoestische gevolgen zijn van de reconstructie op andere wegen.
Railverkeerslawaai
Spoorweglawaai ontstaat door het contact tussen de wielen en de rails. Hierbij spelen de volgende aspecten een rol:
- •
Het type trein;
- •
De snelheid;
- •
Constructie van de baan.
Het geluid kan nog toenemen door het afremmen van treinen, het piepen van wielen in bochten en het geven van geluidsignalen.
Voor nieuwe situaties is het Besluit Geluidhinder Spoorwegen van toepassing.
Voor bestaande situaties met een te hoge geluidsbelasting geldt het Bijdragenbesluit Openbare lichamen Wet milieubeheer en de Regeling sanering verkeerslawaai.
Ook spoorwegen hebben een zone. Deze varieert van 100 tot 800m. In onze gemeente is de zone 300m breed aan weerszijden van de spoorlijn. Ook dit is een aandachtsgebied.
De voorkeurswaarde voor het spoorweglawaai is vanaf 1 januari 2000 57 dB(A). De maximale ontheffing die Gedeputeerde Staten kunnen verlenen is 70 dB(A).
De inventarisatie van woningen met een te hoge geluidsbelasting vanwege het spoorweglawaai heeft eveneens in 1995 plaatsgevonden. Op grond van deze inventarisatie komen een 19-tal woningen in aanmerking voor gevelisolatie. Voor een groot aantal woningen (ruim 200) in de bebouwde kom van Wijchen geldt echter dat eerst nagegaan moet worden of een schermproject kan worden uitgevoerd.
Opgemerkt moet worden dat de voor de spoorlijn Den-Bosch-Nijmegen gehanteerde prognoses uit het midden van de jaren ’90 stammen, waarbij er aangenomen werd dat er geen goederenverkeer meer door Wijchen zou denderen. Derhalve zijn voor de genoemde 19 woningen in de tabel de geluidsbelastingen voor het jaar 2005 lager vastgesteld dan in 1987. De inmiddels beschikbaar gekomen nieuwe prognoses (medio 2000) zijn nog steeds niet eenduidig daarover.
Nieuwe ontwikkelingen
De Wet Geluidhinder wordt thans herzien. Dit vindt plaats in het kader van het MIG (modernisering instrumentarium geluid). Een aantal onderdelen zullen uit deze wet gaan verdwijnen en de gemeenten kunnen op termijn beleidsmatig hun geluidhinderbeleid invullen. Deze notitie past binnen de context van deze nieuwe ontwikkeling.
Financieringsbronnen
Saneringsregeling Wegverkeerslawaai
Ontstaansgeschiedenis
Woningen en geluidgevoelige bestemmingen die vóór 1 maart 1986 een geluidsbelasting hadden van meer dan 55dB(A) kwamen in het kader van de Regeling Sanering Wegverkeerslawaai in aanmerking voor subsidie. Uit een onderzoek in dat kader, eind jaren ’80, zijn in onze gemeente een aantal woningen aangemeld. Via samenwerkingsverbanden, waarvan de grote gemeenten de budgethouders) waren (voor onze regio was dat de gemeente Nijmegen), konden de gemeenten financiële middelen krijgen om gevels van woningen te isoleren tegen geluidsoverlast. De urgentie van de projecten in de gemeenten binnen de regio werd in onderling overleg vastgesteld. Daarbij is er voor gekozen de woningen met de hoogste geluidsbelasting het eerst aan te pakken. In onze gemeente zijn in die periode de gevels van woningen langs de A326 en de A50 geïsoleerd.
Naast deze regeling was er een mogelijkheid om schermprojecten aan te melden bij het Ministerie VROM. Ook van deze mogelijkheid is destijds gebruik gemaakt (geluidsschermen Hernen en Niftrik langs de A50). Als de Regeling Sanering Wegverkeerslawaai op dezelfde wijze zou worden voortgezet, zou de gehele saneringsoperatie nog tot ver in deze eeuw zou duren.
Daarom is door het Ministerie VROM in de jaren ’90 bepaald dat de gehele saneringsoperatie in 2008 afgerond zou moeten zijn. Tevens werd onderkend dat door de lange doorlooptijd, de opgaven die door gemeenten in de jaren ’80 gedaan waren, opgeschoond moesten worden.
Een hernieuwde inventarisatie (Saneringsregeling Verkeerslawaai)[2] in 1994/1995, heeft er toe geleid dat een dezelfde woningen (behoudens de gesaneerde woningen) in onze gemeente op de zogenaamde A-, B- en Raillijsten terecht zijn gekomen. De A- en B-lijsten hebben betrekking op het wegverkeerslawaai, de raillijst op het spoorweglawaai. Wel zijn de normen, op grond waarvan subsidie wordt verstrekt, bijgesteld. Op de A-lijst staan alleen nog woningen die ten gevolge van het wegverkeerslawaai een geluidsbelasting ondervinden van meer dan 65dB(A). Op de B-lijst staan woningen die een geluidsbelasting hebben van 55 tot 65 dB(A).
Voor de Raillijst is de ondergrens eveneens 65dB(A).
Door de beperkte budgettering bij het ministerie VROM komen vooralsnog alleen de woningen op de A-lijst en Raillijst in aanmerking.
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing.
Tot nu toe loopt de financiering van de gevelprojecten via de budgethouders van de samenwerkingsverbanden (in ons geval de Milieusamenwerking Regio Nijmegen). Deze regeling loopt door tot 2002, daarna start de eerste periode van het ISV. In regionaal verband is afgesproken dat ook voor de eerste ISV-periode (2002-2004) de budgethouder de tot dan toe geplande saneringsprojecten uitvoert.[3]
De toegekende budgetten van de Megabeschikking worden in het kader van het ISV aan de gemeente beschikbaar gesteld. Gemeenten hebben daarmee in principe de mogelijkheid af te wijken van de uitvoering van de saneringslijsten en de beschikbare middelen voor andere doeleinden aan te wenden. Echter, bewoners wiens huizen op de A- of Raillijst voorkomen, kunnen met de Megabeschikking in de hand, wellicht eisen dat hun woning alsnog gesaneerd wordt. Omdat onze gemeente projectgemeente is en het aantal woningen waarop e.e.a. betrekking heeft gering is, ligt het niet voor de hand af te wijken van de saneringslijsten.
In de eerste ISV-periode heeft de gemeente recht op ƒ35.000,=
Megabeschikking
Om de gevelprojecten (financieel) snel af te kunnen ronden worden door het ministerie VROM zogenaamde Megabeschikkingen afgegeven. In een Megabeschikking worden de hogere geluidswaarden van de woningen op de A-lijst en de Raillijst door het Ministerie vastgesteld. Inmiddels zijn voor onze gemeente de benodigde formulieren toegezonden. De Megabeschikkingen voor de A-lijst en de Raillijst zijn inmiddels in procedure gebracht.
- [1]
De tussen haakjes vermelde codering betreft de naamgeving van de scenario's in de VMK.
- [2]
Het van belang er kennis van te hebben dat bij deze inventarisatie een belangrijke regel is opgelegd die aangeeft dat woningen of andere geluidgevoelige bestemmingen die als lintbebouwing langs een weg of spoorweg staan, in principe voor een geluidsscherm in aanmerking komen en niet ieder individueel voor gevelisolatie. Met name woningen langs het spoor en langs de Graafseweg vallen hier onder. Deze woningen zijn dus niet opgenomen op de A-, B-, of Raillijsten, maar daarvoor moet een afzonderlijk traject opgestart worden. Hierop wordt verderop nog teruggekomen.
- [3]
Het rijk heeft op grond van de huidige regelgeving de plicht gemeenten in staat te stellen de (gevel-)sanering uit te voeren. Op grond van het huidige budget duurt het –landelijk- tot 2008 voordat de A-lijst en de Raillijst afgewerkt zijn. Daarna zal het rijk zich richten op de B-lijst.
Bijlage 2
Op de A-lijst (wegen) zijn opgenomen:
straatnaam |
huisnummer |
Postcode |
DBA_1986 |
DBA_2010 |
DBA_2010K |
GRAAFSEWG |
844 |
6603 CR |
65 |
69 |
72 |
GRAAFSEWG |
946 |
6603 CR |
65 |
69 |
72 |
NIEUWEWG |
220 |
6603 BV |
66 |
70 |
73 |
NIEUWEWG |
289 |
6603 BM |
66 |
69 |
72 |
NIEUWEWG |
291 |
6603 BM |
66 |
69 |
73 |
De geraamde bijdrage van het Rijk voor gevelsanering bedraagt: ƒ99.575,=
Op de Raillijst zijn opgenomen:
straatnaam |
huisnummer |
Postcode |
DBA_1987 |
DBA_2005 |
BUYS BALLOTSTR |
16 |
6603 BW |
69 |
66 |
HERENSTR |
50 |
6602 BB |
69 |
64 |
ISAAC BEEKMANSTR |
12 |
6603 BG |
69 |
66 |
KELVINSTRAAT |
5 |
6601 HH |
69 |
66 |
KORTE SMALLESTG |
8 |
6603 CG |
67 |
64 |
LAGESTR |
52 |
6606 KC |
68 |
66 |
MAASBANDK |
68 |
6606 KE |
67 |
64 |
MEERKOETSTR |
13 |
6601 DE |
67 |
59 |
MEERKOETSTR |
15 |
6601 DE |
67 |
59 |
MEERKOETSTR |
17 |
6601 DE |
67 |
59 |
MEERKOETSTR |
19 |
6601 DE |
67 |
59 |
OUDE SMALLE STEEG |
9 |
6604 CP |
66 |
63 |
SLEEDOORNWG |
8 |
6601 GW |
67 |
63 |
TEERSDK |
43 |
6603 KJ |
70 |
67 |
TUNNELWG |
2 |
6601 CW |
67 |
60 |
WEEGBREE |
16 |
6601 HC |
66 |
62 |
WEEGBREE |
18 |
6601 HC |
66 |
62 |
WOEZIKSESTR |
661 |
6604 CK |
68 |
65 |
WOEZIKSESTRAAT |
669 |
6603CH |
69 |
66 |
De totale kosten die met de gevelsanering van bovengenoemde woningen van het railverkeerslawaai geraamd zijn bedragen: ƒ248.488,=.
B-lijst gemeente |
|
Wijchen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
c |
|
|
|
geluidbelasting |
andere bronnen |
maatregel |
o |
maatgevende |
||
Adres |
Postcode |
1987 |
2010 |
2010k |
|
|
m |
straat |
Dassenloop 2 |
6616 AK |
62 |
68 |
71 |
|
G |
|
A 50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Graafseweg 35A |
6603 CA |
63 |
69 |
72 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 37 |
6603 CA |
63 |
69 |
72 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 45 |
6603 CA |
61 |
66 |
70 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 52 |
6603 CJ |
61 |
66 |
70 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 99 |
6603 CA |
61 |
66 |
69 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 100 |
6603 CJ |
63 |
69 |
72 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 415 |
6603 CA |
60 |
66 |
69 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 479 |
6603 CB |
62 |
66 |
69 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 489 |
6604 CB |
63 |
67 |
70 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 525 |
6605 CB |
64 |
68 |
71 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 586 |
6603 CL |
63 |
68 |
73 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 734 |
6603 CP |
60 |
64 |
67 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 742 |
6604 CP |
60 |
64 |
68 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 752 |
6605 CP |
62 |
66 |
71 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 773 |
6603 CG |
62 |
66 |
70 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 775 |
6603 CG |
61 |
65 |
68 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 780 |
6603 CR |
63 |
67 |
71 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 794 |
6604 CR |
64 |
68 |
71 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 818 |
6605 CR |
64 |
68 |
71 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 864 |
6606 CR |
64 |
68 |
71 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 916 |
6607 CR |
62 |
66 |
69 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 950 |
6608 CR |
63 |
67 |
72 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 981 |
6603 CH |
61 |
64 |
69 |
|
G |
|
Graafseweg |
Graafseweg 985 |
6604 CH |
60 |
64 |
67 |
|
G |
|
Graafseweg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Groenestraat 35 |
6601 PB |
61 |
64 |
67 |
|
G |
|
A 326 |
Groenestraat 37 |
6601 PB |
61 |
64 |
67 |
|
G |
|
A 326 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kasteellaan 18 |
6602 DE |
60 |
61 |
66 |
|
G |
|
Kasteellaan |
Kasteellaan 28 |
6602 DE |
60 |
62 |
67 |
|
G |
|
Kasteellaan |
Kasteellaan 81 |
6602 DD |
60 |
51 |
57 |
|
G |
|
Kasteellaan |
Kasteellaan 95 |
6603 DD |
60 |
51 |
56 |
|
G |
|
Kasteellaan |
Kasteellaan 106 |
6602 DK |
60 |
51 |
57 |
|
G |
|
Kasteellaan |
Kasteellaan 108 |
6602 DK |
60 |
51 |
57 |
|
G |
|
Kasteellaan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kleine Kamp 5 |
6604 AN |
60 |
63 |
66 |
|
G |
|
A 326 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Korte Smallesteeg 2 |
6603 CG |
60 |
64 |
67 |
|
G |
|
Graafseweg |
Korte Smallesteeg 10 |
6603 CG |
60 |
64 |
67 |
|
G |
|
Graafseweg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leurseweg 13 |
6615 AJ |
61 |
66 |
69 |
|
G |
|
A 326 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuweweg 30 |
6603 BP |
60 |
50 |
55 |
|
G |
|
Nieuweweg |
Nieuweweg 38 |
6603 BR |
60 |
50 |
55 |
|
G |
|
Nieuweweg |
Nieuweweg 56 |
6604 BR |
61 |
66 |
71 |
|
G |
|
Nieuweweg |
Nieuweweg 60 |
6605 BR |
60 |
66 |
70 |
|
G |
|
Nieuweweg |
Nieuweweg 127 |
6603 BL |
60 |
65 |
70 |
|
G |
|
Nieuweweg |
Nieuweweg 141 |
6604 BL |
60 |
65 |
68 |
|
G |
|
Nieuweweg |
Nieuweweg 227 |
6603 BM |
64 |
68 |
71 |
|
G |
|
Nieuweweg |
Nieuweweg 229 |
6604 BM |
64 |
68 |
71 |
|
G |
|
Nieuweweg |
Nieuweweg 241 |
6605 BM |
63 |
66 |
69 |
|
G |
|
Nieuweweg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Panhuisweg 1 |
6603 KE |
60 |
64 |
67 |
|
G |
|
Graafseweg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ringlaan 119 |
6602 DV |
60 |
61 |
66 |
|
G |
|
Ringlaan |
Ringlaan 121 |
6602 DV |
60 |
61 |
66 |
|
G |
|
Ringlaan |
Ringlaan 123 |
6602 DV |
60 |
61 |
66 |
|
G |
|
Ringlaan |
Ringlaan 125 |
6602 DV |
60 |
61 |
66 |
|
G |
|
Ringlaan |
Ringlaan 127 |
6602 DV |
60 |
61 |
66 |
|
G |
|
Ringlaan |
Ringlaan 129 |
6602 DV |
60 |
61 |
66 |
|
G |
|
Ringlaan |
Ringlaan 131 |
6602 DV |
60 |
61 |
66 |
|
G |
|
Ringlaan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Valendrieseweg 301 |
6603 AC |
62 |
66 |
69 |
|
G |
|
Graafseweg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wezelsebergweg 4 |
|
61 |
66 |
69 |
|
G |
|
A 326 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Woeziksestraat 338 |
6604 CC |
61 |
63 |
70 |
|
G |
|
Schoenaker |
Woeziksestraat 340 |
6604 CC |
62 |
64 |
69 |
|
G |
|
Schoenaker |
Woeziksestraat 344 |
6604 CC |
61 |
63 |
70 |
|
G |
|
Schoenaker |
Raillijst gemeente |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geluidbelasting |
andere bronnen |
maatregel |
dichtstbijz. |
|
Adres |
Postcode |
1987 |
2005 |
|
|
baanvak |
|
|
|
|
|
|
|
Aalsburg 1101 |
6602 TC |
67 |
0 |
WL |
G |
450055525 |
Aalsburg 1102 |
6602 TC |
67 |
0 |
WL |
G |
450055525 |
|
|
|
|
|
|
|
Aalsburg 1212 |
6602 TG |
67 |
0 |
WL |
G |
450055450 |
Aalsburg 1214 |
6602 TG |
67 |
0 |
WL |
G |
450055450 |
Aalsburg 1236 |
6602 TG |
68 |
0 |
WL |
G |
450055375 |
Aalsburg 1238 |
6602 TH |
68 |
0 |
WL |
G |
450055375 |
Aalsburg 1260 |
6602 TH |
68 |
0 |
WL |
G |
450055300 |
Aalsburg 1262 |
6602 TH |
66 |
0 |
WL |
G |
450055300 |
Aalsburg 1274 |
6602 TH |
67 |
0 |
WL |
G |
450055275 |
Aalsburg 1276 |
6602 TH |
67 |
0 |
WL |
G |
450055275 |
|
|
|
|
|
|
|
Aalsburg 1502 |
6602 TS |
67 |
0 |
WL |
|
450055250 |
Aalsburg 1504 |
6602 TS |
67 |
0 |
WL |
|
450055250 |
Aalsburg 1506 |
6602 TS |
67 |
0 |
WL |
|
450055250 |
Aalsburg 1508 |
6602 TS |
67 |
0 |
WL |
|
450055250 |
Aalsburg 1510 |
6602 TS |
67 |
0 |
WL |
|
450055250 |
Aalsburg 1512 |
6602 TS |
67 |
0 |
WL |
|
450055250 |
|
|
|
|
|
|
|
Aalsburg 2948 |
6602 WN |
69 |
0 |
WL |
G |
450055550 |
Aalsburg 2950 |
6602 WN |
67 |
0 |
WL |
G |
450055550 |
|
|
|
|
|
|
|
Aalsburg 3014 |
6602 WP |
68 |
0 |
WL |
G |
450055675 |
Aalsburg 3016 |
6602 WP |
68 |
0 |
WL |
G |
450055675 |
Aalsburg 3018 |
6602 WP |
68 |
0 |
WL |
G |
450055600 |
Aalsburg 3020 |
6602 WP |
68 |
0 |
WL |
G |
450055600 |
Aalsburg 3022 |
6602 WP |
68 |
0 |
WL |
G |
450055600 |
Aalsburg 3024 |
6602 WP |
68 |
0 |
WL |
G |
450055600 |
Aalsburg 3026 |
6602 WP |
68 |
0 |
WL |
G |
450055600 |
|
|
|
|
|
|
|
Akkerwindestraat 2 |
6602 CH |
67 |
0 |
WL |
G |
450056575 |
Akkerwindestraat4 |
6602 CH |
67 |
0 |
WL |
G |
450056575 |
Akkerwindestraat 6 |
6602 CH |
67 |
0 |
WL |
G |
450056575 |
Akkerwindestraat 18 |
6602 CH |
68 |
0 |
WL |
G |
450056725 |
Akkerwindestraat 20 |
6602 CH |
68 |
0 |
WL |
G |
450056725 |
Akkerwindestraat 22 |
6602 CH |
68 |
0 |
WL |
G |
450056725 |
Akkerwindestraat 24 |
6602 CH |
68 |
0 |
WL |
G |
450056825 |
Akkerwindestraat 26 |
6602 CH |
68 |
0 |
WL |
G |
450056825 |
Akkerwindestraat 28 |
6602 CH |
68 |
0 |
WL |
G |
450056825 |
Akkerwindestraat 30 |
6602 CH |
68 |
0 |
WL |
G |
450056825 |
Akkerwindestraat 32 |
6602 CH |
68 |
0 |
WL |
G |
450056825 |
Akkerwindestraat 34 |
6602 CH |
68 |
0 |
WL |
G |
450056825 |
Akkerwindestraat 36 |
6602 CH |
68 |
0 |
WL |
G |
450056825 |
Akkerwindestraat 38 |
6602 CH |
68 |
0 |
WL |
G |
450056825 |
|
|
|
|
|
|
|
Blauwe Hof 4332 |
6602 ZV |
67 |
0 |
WL |
G |
450054950 |
Blauwe Hof 4334 |
6602 ZV |
69 |
0 |
WL |
G |
450054950 |
Blauwe Hof 4336 |
6602 ZV |
69 |
0 |
WL |
G |
450054950 |
Blauwe Hof 4338 |
6602 ZV |
69 |
0 |
WL |
G |
450054950 |
Blauwe Hof 4340 |
6602 ZV |
69 |
0 |
WL |
G |
450054950 |
Blauwe Hof 4342 |
6602 ZV |
69 |
0 |
WL |
G |
450054950 |
Blauwe Hof 4344 |
6602 ZV |
69 |
0 |
WL |
G |
450054950 |
Blauwe Hof 4346 |
6602 ZV |
69 |
0 |
WL |
G |
450054950 |
Blauwe Hof 4348 |
6602 ZV |
69 |
0 |
WL |
G |
450054950 |
Blauwe Hof 4350 |
6602 ZV |
69 |
0 |
WL |
G |
450054950 |
Blauwe Hof 4352 |
6602 ZV |
69 |
0 |
WL |
G |
450054950 |
|
|
|
|
|
|
|
Blauwe Hof 6129 |
6602 ZL |
67 |
0 |
WL |
G |
450054850 |
Blauwe Hof 6131 |
6602 ZL |
69 |
0 |
WL |
G |
450054875 |
Blauwe Hof 6133 |
6602 ZL |
70 |
0 |
WL |
G |
450054875 |
Blauwe Hof 6135 |
6602 ZL |
70 |
0 |
WL |
G |
450054875 |
Blauwe Hof 6137 |
6602 ZL |
70 |
0 |
WL |
G |
450054875 |
Blauwe Hof 6139 |
6602 ZL |
70 |
0 |
WL |
G |
450054875 |
Blauwe Hof 6141 |
6602 ZL |
70 |
0 |
WL |
G |
450054875 |
Blauwe Hof 6143 |
6602 ZL |
70 |
0 |
WL |
G |
450054875 |
|
|
|
|
|
|
|
Blauwe Hof 6306 |
6602 ZH |
69 |
0 |
WL |
G |
450054700 |
Blauwe Hof 6307 |
6602 ZH |
68 |
0 |
WL |
G |
450054700 |
|
|
|
|
|
|
|
Blauwe Hof 6405 |
6602 ZG |
70 |
0 |
WL |
G |
450054775 |
Blauwe Hof 6406 |
6602 ZG |
70 |
0 |
WL |
G |
450054776 |
|
|
|
|
|
|
|
Elstweg 10A |
6601 AC |
68 |
0 |
|
G |
450056000 |
Elstweg 12 |
6601 AC |
72 |
0 |
|
G |
450056000 |
Elstweg 28 |
6601 AC |
68 |
0 |
|
G |
450055950 |
Elstweg 30 |
6601 AD |
73 |
0 |
|
G |
450055950 |
Elstweg 36 |
6601 AD |
68 |
0 |
|
G |
450055900 |
Elstweg 38 |
6601 AD |
72 |
0 |
|
G |
450055900 |
Elstweg 50 |
6601 AD |
67 |
0 |
|
G |
450055875 |
Elstweg 52 |
6601 AD |
71 |
0 |
|
G |
450055875 |
|
|
|
|
|
|
|
Helmkruidstraat 12 |
6602 BB |
67 |
0 |
WL |
G |
450056975 |
Helmkruidstraat 14 |
6602 BB |
67 |
0 |
WL |
G |
450056975 |
Helmkruidstraat 16 |
6602 BB |
67 |
0 |
WL |
G |
450056975 |
Helmkruidstraat 18 |
6602 BB |
67 |
0 |
WL |
G |
450056975 |
Helmkruidstraat 20 |
6602 BB |
67 |
0 |
WL |
G |
450056975 |
Helmkruidstraat 22 |
6602 BB |
67 |
0 |
WL |
G |
450056975 |
Helmkruidstraat 24 |
6602 BB |
67 |
0 |
WL |
G |
450056975 |
Helmkruidstraat 26 |
6602 BB |
67 |
0 |
WL |
G |
450056975 |
Helmkruidstraat 28 |
6602 BB |
67 |
0 |
WL |
G |
450056975 |
Helmkruidstraat 30 |
6602 BB |
67 |
0 |
WL |
G |
450056900 |
Helmkruidstraat 32 |
6602 BB |
67 |
0 |
WL |
G |
450056900 |
Helmkruidstraat 34 |
6602 BB |
67 |
0 |
WL |
G |
450056900 |
Helmkruidstraat 36 |
6602 BB |
67 |
0 |
WL |
G |
450056900 |
Helmkruidstraat 35 |
6602 BA |
66 |
0 |
WL |
G |
450057000 |
Helmkruidstraat 37 |
6602 BA |
66 |
0 |
WL |
G |
450057000 |
|
|
|
|
|
|
|
Homberg 1126 |
6601 ZW |
67 |
0 |
|
G |
450055700 |
Homberg 1128 |
6601 ZW |
67 |
0 |
|
G |
450055700 |
Homberg 1130 |
6601 ZW |
67 |
0 |
|
G |
450055700 |
Homberg 1132 |
6601 ZW |
67 |
0 |
|
G |
450055700 |
Homberg 1134 |
6601 ZW |
67 |
0 |
|
G |
450055700 |
Homberg 1136 |
6601 ZW |
67 |
0 |
|
G |
450055700 |
|
|
|
|
|
|
|
Homberg 1401 |
6601 ZS |
68 |
0 |
|
|
450055725 |
Homberg 1403 |
6601 ZS |
68 |
0 |
|
|
450055725 |
Homberg 1405 |
6601 ZS |
68 |
0 |
|
|
450055725 |
|
|
|
|
|
|
|
Homberg 1555 |
6601 ZW |
66 |
0 |
|
|
450055500 |
|
|
|
|
|
|
|
Homberg 1710 |
6601 ZK |
66 |
0 |
|
|
450055600 |
Homberg 1712 |
6601 ZK |
66 |
0 |
|
|
450055600 |
Homberg 1714 |
6601 ZK |
66 |
0 |
|
|
450055600 |
Homberg 1716 |
6601 ZK |
66 |
0 |
|
|
450055600 |
Homberg 1718 |
6601 ZK |
66 |
0 |
|
|
450055600 |
Homberg 1720 |
6601 ZK |
66 |
0 |
|
|
450055600 |
Homberg 1719 |
6601 ZK |
66 |
0 |
|
|
450055600 |
|
|
|
|
|
|
|
Homberg 1910 |
6601 ZH |
66 |
0 |
|
|
450055525 |
Homberg 1912 |
6601 ZH |
66 |
0 |
|
|
450055525 |
Homberg 1914 |
6601 ZH |
66 |
0 |
|
|
450055525 |
Homberg 1916 |
6601 ZH |
66 |
0 |
|
|
450055525 |
Homberg 1918 |
6601 ZH |
66 |
0 |
|
|
450055525 |
Homberg 1920 |
6601 ZH |
66 |
0 |
|
|
450055525 |
Homberg 1919 |
6601 ZH |
66 |
0 |
|
|
450055525 |
|
|
|
|
|
|
|
Homberg 2120 |
6601 ZD |
68 |
0 |
|
|
450055400 |
Homberg 2122 |
6601 ZD |
68 |
0 |
|
|
450055400 |
Homberg 2124 |
6601 ZD |
68 |
0 |
|
|
450055400 |
Homberg 2126 |
6601 ZD |
68 |
0 |
|
|
450055400 |
Homberg 2134 |
6601 ZD |
66 |
0 |
|
|
450055400 |
Homberg 2136 |
6601 ZD |
70 |
0 |
|
|
450055400 |
Homberg 2138 |
6601 ZD |
69 |
0 |
|
|
450055400 |
Homberg 2140 |
6601 ZD |
69 |
0 |
|
|
450055400 |
Homberg 2142 |
6601 ZD |
69 |
0 |
|
|
450055400 |
Homberg 2144 |
6601 ZD |
69 |
0 |
|
|
450055400 |
|
|
|
|
|
|
|
Homberg 2320 |
6601 ZA |
68 |
0 |
|
|
450055325 |
Homberg 2322 |
6601 ZA |
68 |
0 |
|
|
450055325 |
Homberg 2324 |
6601 ZA |
68 |
0 |
|
|
450055325 |
Homberg 2326 |
6601 ZA |
68 |
0 |
|
|
450055325 |
|
|
|
|
|
|
|
Homberg 2420 |
6601 XL |
68 |
0 |
|
|
450055275 |
Homberg 2422 |
6601 XL |
68 |
0 |
|
|
450055275 |
Homberg 2424 |
6601 XL |
68 |
0 |
|
|
450055275 |
Homberg 2426 |
6601 XL |
68 |
0 |
|
|
450055275 |
Homberg 2136 |
6601 XL |
66 |
0 |
|
|
450055275 |
|
|
|
|
|
|
|
Klapstraat 1 |
6601 AA |
72 |
0 |
WL |
G |
450055825 |
Klapstraat 3 |
6601 AA |
66 |
0 |
WL |
G |
450055825 |
|
|
|
|
|
|
|
Kraayenberg 7002 |
6601 SP |
68 |
0 |
|
|
450055200 |
|
|
|
|
|
|
|
Kraayenberg 9111 |
6601 PL |
69 |
0 |
|
|
450054675 |
Kraayenberg 9113 |
6601 PL |
69 |
0 |
|
|
450054675 |
Kraayenberg 9135 |
6601 PL |
69 |
0 |
|
|
450054675 |
Kraayenberg 9137 |
6601 PL |
69 |
0 |
|
|
450054675 |
Kraayenberg 9159 |
6601 PM |
69 |
0 |
|
|
450054650 |
|
|
|
|
|
|
|
Kraayenberg 9212 |
6601 PK |
70 |
0 |
|
|
450054850 |
Kraayenberg 9217 |
6601 PH |
69 |
0 |
|
|
450054850 |
Kraayenberg 9219 |
6601 PH |
69 |
0 |
|
|
450054850 |
Kraayenberg 9221 |
6601 PH |
69 |
0 |
|
|
450054850 |
Kraayenberg 9223 |
6601 PH |
69 |
0 |
|
|
450054850 |
Kraayenberg 9225 |
6601 PH |
69 |
0 |
|
|
450054850 |
Kraayenberg 9227 |
6601 PH |
69 |
0 |
|
|
450054850 |
Kraayenberg 9229 |
6601 PH |
69 |
0 |
|
|
450054975 |
Kraayenberg 9231 |
6601 PH |
69 |
0 |
|
|
450054975 |
Kraayenberg 9233 |
6601 PH |
69 |
0 |
|
|
450054975 |
Kraayenberg 9235 |
6601 PH |
69 |
0 |
|
|
450054975 |
Kraayenberg 9237 |
6601 PH |
69 |
0 |
|
|
450054975 |
Kraayenberg 9239 |
6601 PH |
69 |
0 |
|
|
450054975 |
Kraayenberg 9241 |
6601 PH |
69 |
0 |
|
|
450055025 |
Kraayenberg 9243 |
6601 PH |
69 |
0 |
|
|
450055025 |
Kraayenberg 9245 |
6601 PH |
69 |
0 |
|
|
450055025 |
Kraayenberg 9247 |
6601 PH |
69 |
0 |
|
|
450055025 |
Kraayenberg 9249 |
6601 PH |
69 |
0 |
|
|
450055025 |
Kraayenberg 9251 |
6601 PH |
69 |
0 |
|
|
450055025 |
Kraayenberg 9253 |
6601 PH |
70 |
0 |
|
|
450055075 |
Kraayenberg 9255 |
6601 PH |
70 |
0 |
|
|
450055075 |
Kraayenberg 9257 |
6601 PH |
70 |
0 |
|
|
450055075 |
Kraayenberg 9259 |
6601 PH |
70 |
0 |
|
|
450055075 |
Kraayenberg 9261 |
6601 PH |
70 |
0 |
|
|
450055075 |
Kraayenberg 9263 |
6601 PH |
70 |
0 |
|
|
450055075 |
Kraayenberg 9265 |
6601 PH |
70 |
0 |
|
|
450055150 |
Kraayenberg 9267 |
6601 PH |
70 |
0 |
|
|
450055150 |
Kraayenberg 9269 |
6601 PH |
70 |
0 |
|
|
450055150 |
Kraayenberg 9271 |
6601 PH |
70 |
0 |
|
|
450055150 |
Kraayenberg 9273 |
6601 PH |
70 |
0 |
|
|
450055150 |
Kraayenberg 9275 |
6601 PH |
70 |
0 |
|
|
450055150 |
|
|
|
|
|
|
|
Passeweg 10 |
6601 AH |
72 |
0 |
|
|
450056125 |
Passeweg 29 |
6601 AE |
68 |
0 |
|
|
450056150 |
|
|
|
|
|
|
|
Pius XII straat 16 |
6602 BD |
67 |
0 |
WL |
G |
450055950 |
Pius XII straat 18 |
6602 BD |
67 |
0 |
WL |
G |
450055950 |
Pius XII straat 20 |
6602 BD |
68 |
0 |
WL |
G |
450055950 |
Pius XII straat 43 |
6602 BD |
68 |
0 |
WL |
G |
450055950 |
Pius XII straat 45 |
6602 BD |
68 |
0 |
WL |
G |
450055950 |
Pius XII straat 47 |
6602 BD |
68 |
0 |
WL |
G |
450055950 |
Pius XII straat 49 |
6602 BD |
68 |
0 |
WL |
G |
450055950 |
Pius XII straat 51 |
6602 BD |
68 |
0 |
WL |
G |
450055950 |
Pius XII straat 53 |
6602 BD |
68 |
0 |
WL |
G |
450055950 |
Pius XII straat 55 |
6602 BD |
68 |
0 |
WL |
G |
450055950 |
Pius XII straat 57 |
6602 BD |
68 |
0 |
WL |
G |
450055950 |
Pius XII straat 59 |
6602 BD |
68 |
0 |
WL |
G |
450055950 |
Pius XII straat 61 |
6602 BD |
68 |
0 |
WL |
G |
450055950 |
Pius XII straat 63 |
6602 BD |
68 |
0 |
WL |
G |
450055950 |
Pius XII straat 65 |
6602 BD |
68 |
0 |
WL |
G |
450055950 |
Pius XII straat 67 |
6602 BD |
68 |
0 |
WL |
G |
450055950 |
Pius XII straat 69 |
6602 BD |
68 |
0 |
WL |
G |
450055950 |
Pius XII straat 71 |
6602 BD |
68 |
0 |
WL |
G |
450055950 |
Pius XII straat 73 |
6602 BD |
68 |
0 |
WL |
G |
450055950 |
Pius XII straat 75 |
6602 BD |
68 |
0 |
WL |
G |
450055950 |
|
|
|
|
|
|
|
Spoorstraat 71 |
6602 AX |
66 |
0 |
WL |
|
450056225 |
Spoorstraat 73 |
6602 AX |
66 |
0 |
WL |
|
450056225 |
Spoorstraat 75 |
6602 AX |
66 |
0 |
WL |
|
450056225 |
Spoorstraat 77 |
6602 AX |
66 |
0 |
WL |
|
450056225 |
Spoorstraat 79 |
6602 AX |
66 |
0 |
WL |
|
450056225 |
Spoorstraat 81 |
6602 AX |
66 |
0 |
WL |
|
450056225 |
Spoorstraat 83 |
6602 AX |
66 |
0 |
WL |
|
450056225 |
Spoorstraat 85 |
6602 AX |
66 |
0 |
WL |
|
450056225 |
|
|
|
|
|
|
|
Stationsplein 1 |
6602 BP |
67 |
0 |
|
|
450056525 |
|
|
|
|
|
|
|
Varenstraat 21 |
6602 BV |
66 |
0 |
|
|
450056650 |
Varenstraat 23 |
6602 BV |
66 |
0 |
|
|
450056650 |
Varenstraat 25 |
6602 BV |
67 |
0 |
|
|
450056650 |
Varenstraat 27 |
6602 BV |
67 |
0 |
|
|
450056650 |
Varenstraat 29 |
6602 BV |
68 |
0 |
|
|
450056650 |
|
|
|
|
|
|
|
Violenstraat 32 |
6602 CL |
66 |
0 |
WL |
|
450056750 |
Violenstraat 34 |
6602 CL |
68 |
0 |
WL |
|
450056750 |
|
|
|
|
|
|
|
Zwaluwstraat 24 |
6601 AK |
69 |
0 |
|
|
450056200 |
Zwaluwstraat 26 |
6601 AK |
69 |
0 |
|
|
450056200 |
Zwaluwstraat 28 |
6601 AK |
69 |
0 |
|
|
450056200 |
Zwaluwstraat 30 |
6601 AK |
69 |
0 |
|
|
450056200 |
Zwaluwstraat 32 |
6601 AK |
69 |
0 |
|
|
450056200 |
Zwaluwstraat 34 |
6601 AK |
69 |
0 |
|
|
450056200 |
Bijlage 3
Maatgevende geluidniveau's per scenario boven 60 dB(A)
Bijlage 4
Verschilplots van de 5 scenario's met de situatie van 1997.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl