Subsidieregeling Preventie plus Jeugd Eindhoven

Geldend van 18-07-2025 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling Preventie plus Jeugd Eindhoven

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat het in de vergadering van 1 juli 2025 heeft besloten

Gelet op artikel 2, derde lid, 3, 5, 6, vierde lid, 7, 8, 9 van de ASV Eindhoven;

Gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

vast te stellen de Subsidieregeling Preventie plus Jeugd Eindhoven:

Artikel 1 Definities

Alle begrippen die in deze subsidieregeling worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Jeugdwet en ASV Eindhoven:

  • -

    ASV Eindhoven: Algemene Subsidieverordening gemeente Eindhoven;

  • -

    Beoordelingscommissie: volledige aanvragen zoals bedoeld in de ASV Eindhoven worden beoordeeld door een (interne) commissie bestaande uit ten minste experts op het gebied van de Jeugdwet, beleidsmedewerker(s) op het gebied van Jeugd en medewerkers van de afdeling SMOS.IGUS;

  • -

    Het versterken van het gewone leven:iedere jeugdige doorloopt tijdens zijn groei naar volwassenheid in de context van het gezin, school en leefomgeving verschillende levensfases waarbij voorspoed en tegenslag onderdeel uitmaken van het dagelijks leven en de jeugdige leert hiermee om te gaan, al of niet met ondersteuning vanuit de eigen omgeving of vanuit vrij toegankelijke ondersteuning;

  • -

    Hulp en ondersteuning: (collectieve) hulp en ondersteuning voor inwoners van de gemeente Eindhoven op grond van de Jeugdwet, Wet Maatschappelijke ondersteuning en de subsidieregeling Versterken Sociale Basis (VSB);

  • -

    Jeugdhulp: jeugdhulp zoals bedoeld in de Jeugdwet;

  • -

    Jeugdige: jeugdige zoals bedoeld in de Jeugdwet;

  • -

    Koers sociaal (2)040: door de gemeenteraad in juni 2024 vastgestelde visie gericht op het versterken van de sociale basis samen met inwoners, zodat de Eindhovenaren zo goed als mogelijk, zo dichtbij als mogelijk en bij voorkeur in hun eigen leefomgeving ondersteuning kunnen vinden. Wat inwoners zelf kunnen, faciliteren we daar waar nodig. Als aanvulling daarop werken organisaties in het sociaal domein vanuit een gezamenlijke opdracht om de sociale basis te versterken.

  • -

    Maatschappelijke partners: een rechtspersoon zonder winstoogmerk die al of niet met subsidie van het college activiteiten uitvoert op het terrein van het Sociaal Domein en/of waarmee de gemeente Eindhoven een inkooprelatie heeft voor de uitvoering van de Jeugdwet en/of Wmo, waarbij de activiteiten beleidsmatig zijn gerelateerd aan de beleidsdomeinen van het Sociaal Domein, en van belang zijn voor de opgave kansrijk opgroeien binnen de Sociale Koers (2)040.

  • -

    Samenwerking: een samenwerking met een of meer maatschappelijke partners en/of voorzieningen in relatie met de subsidieaanvraag;

  • -

    Sociale basis: de sociale basis bestaat en wordt gevormd door inwoners en de gemeenschappen waar inwoners onderdeel van uitmaken. Iedereen maakt er per definitie onderdeel vanuit en kan eraan bijdragen. In de sociale basis vinden inwoners steun bij elkaar. Daarnaast bestaat er een breed, laagdrempelig en vindbaar aanbod van activiteiten én ondersteuning, in eigen buurt, wijk of daarbuiten (bijv. stedelijk of online). Dit aanbod bestaat uit een combinatie van inwonerinitiatieven, vrijwilligersorganisaties en professionele organisaties.

  • -

    Sociale infrastructuur: het totaal aan al of niet vrij toegankelijke voorzieningen in Eindhoven.

  • -

    Voorliggende voorziening: zijnde een voorziening via een overheidsregeling of uitkering vanuit de overheid of enige landelijke-, provinciale of gemeentelijke subsidieregeling aangevraagd kan worden om in de activiteiten geheel of gedeeltelijk te kunnen voorzien;

  • -

    Vrij toegankelijke ondersteuning: ondersteuning niet zijnde jeugdhulp op grond van de Jeugdwet en/of maatschappelijke ondersteuning op grond van de Wet Maatschappelijk Ondersteuning, binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Eindhoven.

Artikel 2 Doel

Het doel van de subsidieregeling is het vergroten van het bereik en optimaliseren van effectieve activiteiten passend binnen de Koers sociaal (2)040 op de volgende thema’s:

  • a.

    Hulp en ondersteuning van jongvolwassenen (na jeugdhulp met verblijf) in de leeftijd van 17 en 23 jaar richting zelfstandigheid op de leefgebieden wonen, dagbesteding, inkomen, hulp en ondersteuning.

  • b.

    Verbetering van leefstijl en het versterken van het gewone leven tijdens het wachten op specialistische jeugdhulp.

  • c.

    Het voorkomen of verminderen van grondoorzaken van opgroei- en opvoedproblemen bij jeugdigen met ouders met psychische problemen, verslavingsproblemen of een verstandelijke beperking.

  • d.

    Het begeleiden van een kind of jongere wiens ouders in een echtscheidingsperiode zitten middels getrainde professionals die ervoor zorgen dat de belangen van het kind worden behartigd.

  • e.

    Het voorkomen van escalatie en doorverwijzing naar de specialistische jeugd-GGZ bij psychische, psychosociale en psychosomatische klachten van jeugdigen door het bieden van korte en tijdelijke ondersteuning vanuit de huisartsenpraktijken. Uitgevoerd door professionals met de juiste competenties, opleiding en (eventuele) wettelijke registraties

  • f.

    Het voorkomen of verminderen van problemen in gezinnen door ze te koppelen aan een stabiel steungezin in de buurt.

Artikel 3 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verleend aan maatschappelijke partners zoals bedoeld in artikel 1.

Artikel 4 De te subsidiëren activiteiten

Een eenmalige, jaarlijkse of meerjarige subsidie wordt verleend voor activiteiten betrekking hebbende op gezinnen met jeugdige(n) en jeugdige(n) uit de gemeente Eindhoven die bijdragen aan een van de thema's uit artikel 2.

Artikel 5 Subsidievereisten activiteiten

Om in aanmerking te komen voor subsidie als bedoeld in artikel 4, wordt in aanvulling op het bepaalde in ASV Eindhoven voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    de activiteiten worden in samenwerking uitgevoerd; en

  • b.

    de activiteiten voorzien aantoonbaar in een behoefte van jeugdigen en gezinnen van de gemeente Eindhoven; en

  • c.

    de activiteiten zijn gericht op het versterken van het gewone leven; en

  • d.

    de activiteiten vinden plaats in Eindhoven; en

  • e.

    er is voor de activiteiten aantoonbaar draagvlak bij de lokale toegang en/of infrastructuur, waaronder tenminste WIJeindhoven en hiermee zijn afspraken gemaakt over de samenwerking; en

  • f.

    bij een aanvraag om meerjarige subsidie wordt de noodzaak en de behoefte aan een meerjarige subsidie per activiteit aangetoond; en

  • g.

    dat middels een businesscase aangetoond wordt dat de activiteiten aangevraagd op basis van artikel 2 effectief zijn gebleken en maatschappelijke rendement opleveren binnen de sociale infrastructuur van de gemeente Eindhoven.

Artikel 6 Vereisten subsidieaanvraag

  • 1. De subsidie wordt middels een door het college vastgesteld aanvraagformulier aangevraagd

  • 2. Onverminderd het bepaalde in artikel 4:2 Awb en de ASV Eindhoven, dient de aanvrager een gedegen en onderbouwd plan van aanpak te overleggen waarin ten minste staat beschreven:

  • a.

    hoe de activiteiten aansluiten bij één van de doelen zoals vermeld in artikel 2; en

  • b.

    wat een lacune of ontbrekend of ontoereikend aanbod is in aanwezige hulp en ondersteuning waar de activiteit een antwoord op is; en

  • c.

    hoe de activiteiten betrekking hebben op de jeugdigen en gezinnen van de gemeente Eindhoven; en

  • d.

    hoe invulling wordt gegeven aan de vereisten voor subsidieverlening zoals aangegeven in artikel 5; en

  • e.

    wat de te behalen doelen met de activiteiten zijn; en

  • f.

    met wie en hoe wordt samengewerkt; en

  • g.

    een sluitende begroting waarop voldoende gelden op de begroting zijn gereserveerd; en

  • h.

    de planning en ontwikkeling van de activiteiten met wanneer, hoe, waar, welke inzet plaatsvindt.

Artikel 7 Subsidiabele kosten

Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie zoals bepaald in artikel 4, komen alleen kosten die onlosmakelijk verbonden zijn aan het uitvoeren van de activiteit in aanmerking voor subsidie, zijnde:

  • a.

    Huisvestingskosten: bestaande uit huur, gas, water, elektra, internet, lokale heffingen en vanuit Rijkswege vastgestelde verplichte verzekeringen van in Eindhoven gehuurde panden of voor zover van toepassing zijnde de eigenaarslasten voor een eigen pand. De huisvesting dient in Eindhoven of een aangrenzende gemeente gesitueerd te zijn;

  • b.

    Organisatiekosten: bestaande uit administratiekosten, verzekeringen, kantoorartikelen, internet; drukwerk, communicatie, abonnementen, verplichte contributiebijdragen, bankkosten, kosten voor beheer, licentiekosten. Uitgesloten zijn automatiseringskosten, aanschafkosten computerprogramma’s en computerhardware;

  • c.

    Initiële aanloopkosten: kosten die in verband staan met het opbouwen van de activiteit(en) zoals verbouwkosten om de locatie gereed te maken, leegstandskosten in de beginperiode of eenmalige investeringen om een product of activiteit op te zetten;

  • d.

    Activiteitenkosten: kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de activiteit.

  • e.

    Personele kosten: bestaande uit kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de activiteit en op generlei wijze geheel dan wel gedeeltelijk gedekt kunnen worden op basis van beschikkingen Jeugdwet, Wmo en andere landelijke wetgeving op het gebied van sociale zekerheid. Uitgesloten zijn kosten verbonden aan financiële (inzamelings)acties en-, jubilea;

  • f.

    Deskundigheidsbevordering: bestaande uit kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de uitvoering van de activiteit en/of noodzakelijk zijn voor het verkrijgen van specifieke vaardigheden die nodig zijn voor het uitvoeren van de activiteit die op generlei wijze geheel dan wel gedeeltelijk gedekt kunnen worden uit het opleidingsbudget van de organisatie van subsidieaanvrager.

Artikel 8 Weigeringsgronden

Subsidie wordt in aanvulling op het bepaalde in ASV Eindhoven geweigerd indien:

  • a.

    sprake is van een voorliggende voorziening; of

  • b.

    activiteiten niet bijdragen aan een van de doelen zoals genoemd in artikel 2; of

  • c.

    niet voldaan is aan de subsidievereisten zoals bedoeld in artikel 5; of

  • d.

    wanneer voor het behalen van de resultaten de aanvraag afhankelijk is van voorwaarden terwijl onvoldoende verzekerd is dat aan die voorwaarden op datum aanvraag is voldaan; of

  • e.

    de aanvraag afkomstig is van een commerciële partij met winstoogmerk; of

  • f.

    sprake is van een onevenredige verhouding tussen de totale kosten en het beoogde resultaat van de activiteit.

Artikel 9 Beoordeling subsidieaanvraag

De aanvragen die tijdig en volledig zijn ontvangen worden op basis van deze subsidieregeling beoordeeld door een beoordelingscommissie.

Artikel 10 Subsidieplafond en verdeelcriteria

  • 1. Het subsidieplafond bedraagt € 2.200.000 voor de duur van de subsidieregeling en wordt vastgesteld door het college. Subsidie wordt verstrekt totdat het subsidieplafond is bereikt. Indien nodig kan het college het subsidieplafond herzien.

  • 2. Subsidie wordt verleend op volgorde van ontvangst van volledige subsidieaanvragen totdat het betreffende subsidieplafond bereikt is.

  • 3. Indien een subsidieaanvraag bij eerste indiening niet volledig is, ontvangt de indiener een verzoek tot aanvulling. De aanvraag wordt pas als volledig beschouwd en meegenomen in de rangschikking zodra de ontbrekende gegevens binnen de hersteltermijn zijn aangevuld.

Artikel 11 Aanvraagtermijn

  • 1. In afwijking van het bepaalde in de ASV kunnen aanvragen gedurende het gehele kalenderjaar tot en met 31 januari 2027 worden ingediend, tenzij het subsidieplafond eerder wordt bereikt.

  • 2. Een subsidieaanvraag wordt tenminste 13 weken vóór aanvang van de activiteiten ingediend.

Artikel 12 Beslistermijn

  • 1. Het college beslist binnen 13 weken na ontvangst van een volledige aanvraag.

  • 2. Indien een aanvraag bij eerste indiening niet volledig is en een hersteltermijn wordt geboden conform artikel 4:5 Awb, wordt de beslistermijn verlengd met het aantal weken dat voor herstel is gegeven. Indien de aanvraag niet binnen de hersteltermijn volledig wordt gemaakt, besluit het college de aanvraag buiten behandeling te laten.

Artikel 13 Uitvoering activiteiten

De activiteiten waarvoor een subsidie wordt verstrekt op grond van deze subsidieregeling, dienen binnen de looptijd van deze subsidieregeling te worden uitgevoerd.

Artikel 14 Hardheidsclausule

In alle gevallen waarin deze subsidieregeling niet of niet voldoende voorziet, beslist het college.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op haar bekendmaking en geldt voor activiteiten vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2027.

.

Artikel 16 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Subsidieregeling Preventie plus Jeugd.

Ondertekening

Eindhoven, .

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

, burgemeester

, secretaris

Mij bekend,

De gemeentesecretaris van Eindhoven