Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR742363
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR742363/1
Regeling vervalt per 31-12-2025
Openstellingsbesluit subsidie doorbraakprojecten circulaire hubs Zuid-Holland 2025
Geldend van 17-07-2025 t/m 30-12-2025
Intitulé
Openstellingsbesluit subsidie doorbraakprojecten circulaire hubs Zuid-Holland 2025Gedeputeerde staten van Zuid-Holland;
Gelet op artikel 1.3, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland en artikel 1.2 van de Subsidieregeling circulair Zuid-Holland;
Overwegende dat:
- -
het noodzakelijk is de doelstellingen uit het Grondstoffenakkoord 2017 ten aanzien van een volledig circulaire economie in 2050 te halen;
- -
het hiervoor noodzakelijk is het gebruik van primaire fossiele grondstoffen, mineralen en metalen te verminderen;
- -
circulaire activiteiten ruimte nodig hebben in Zuid-Holland;
- -
het daarom wenselijk is het proces om te komen tot circulaire hubs in Zuid-Holland te ondersteunen;
Besluiten vast te stellen het volgende besluit:
Openstellingsbesluit subsidie doorbraakprojecten circulaire hubs Zuid-Holland 2025
Artikel 1 begripsbepalingen
In aanvulling op artikel 1.1 van de Subsidieregeling circulair Zuid-Holland wordt in dit openstellingsbesluit verstaan onder circulaire hubs: hubs of locaties als genoemd in artikel 6 en omschreven in bijlage 1.
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten
-
1. Subsidie kan worden verstrekt voor doorbraakprojecten circulaire hubs in Zuid-Holland.
-
2. Subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt verstrekt in de vorm van een projectsubsidie
-
3. Het project, bedoeld in het eerste lid, draagt bij aan de uiteindelijke totstandkoming van circulaire hubs in Zuid-Holland.
Artikel 3 Subsidievereisten
-
1. Om voor subsidie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, in aanmerking te komen, voldoet het project in aanvulling op artikel 2.3, eerste lid, van de Subsidieregeling circulair Zuid-Holland aan de volgende vereisten:
- a.
het project is een doorbraakproject;
- b.
het project is gericht op experimentele ontwikkeling;
- c.
het project betreft maximaal één circulaire hub;
- d.
het project is gericht op de uiteindelijke totstandkoming van een circulaire hub met fysieke infrastructuur;
- e.
de subsidie-aanvraag behaalt minimaal 20 punten op de beoordelingscriteria in artikel 7, eerste lid;
- f.
de uiteindelijk tot stand te komen circulaire hub wordt gebruikt door meer dan één partij;
- g.
het project draagt bij aan het oplossen van procesmatige, financiële, juridische of marktgerelateerde knelpunten.
- a.
-
2. In aanvulling op het eerste lid bevat de subsidie-aanvraag, als al een concrete geografische locatie voor de circulaire hub beoogd is, een verklaring waarbij blijkt dat de eigenaar van die locatie het project steunt.
Artikel 4 Aanvraagperiode
-
1. In afwijking van artikel 2.3, eerste lid, van de Asv, worden subsidie-aanvragen ingediend binnen de tenderperiode van 13 augustus tot en met 3 oktober 2025.
-
2. Een aanvraag is tijdig ingediend indien deze binnen de in het eerste lid genoemde periode is ontvangen.
Artikel 5 Deelplafond
Gedeputeerde staten stellen het deelplafond voor de periode, genoemd in artikel 4, vast op €500.000.
Artikel 6 Subsidiehoogte
In aanvulling op artikel 2.4, eerste en tweede lid, van de Subsidieregeling circulair Zuid-Holland, bedraagt de hoogte van de subsidie voor een circulaire hub ten hoogste:
- a.
€ 70.000,00 voor een industriële verwerkings- en verwaardingslocatie;
- b.
€ 70.000,00 voor een industriële grondstofhubs;
- c.
€70.000,00 voor een grootschalige distributie- en retourhub;
- d.
€60.000,00 voor een biobased verwerkings- en verwaardingslocatie;
- e.
€60.000,00 voor een Urban Mining Hub;
- f.
€60.000,00 voor een materialen- en grondstoffenhub:
- g.
€50.000,00 voor een stedelijke verwerkings- en verwaardingslocatie;
- h.
€50.000,00 voor een circulaire stadshub.
Artikel 7 Verdelingswijze
-
1. In aanvulling op artikel 2.5 van de Subsidieregeling circulair Zuid-Holland worden volledige subsidie-aanvragen gerangschikt en wordt het aantal punten berekend door de som te nemen van de punten behaald voor ieder afzonderlijk beoordelingscriterium, waarbij:
- a.
voor ieder van de beoordelingscriteria, genoemd in artikel 2.5, derde lid, van de Subsidieregeling circulair Zuid-Holland punten kunnen worden behaald van nul tot en met vijf; en
- b.
de beoordelingscriteria, bedoeld in artikel 2.5, derde lid, van de Subsidieregeling circulair Zuid-Holland, een wegingsfactor hebben van:
- I.
3 voor het criterium, genoemd onder a, mate van fundamenteel vernieuwend;
- II.
2 voor het criterium, genoemd onder c, haalbaarheid van het project;
- III.
1 voor het criterium, genoemd onder b, mate van impact.
- I.
- a.
-
2. Indien toepassing van het eerste lid ertoe leidt dat aanvragen op een gelijk puntenaantal eindigen, wordt de onderlinge rangorde van die aanvragen bepaald door het hoogste aantal punten behaald voor het criterium, genoemd in artikel 2.5, derde lid, onder a, van de Subsidieregeling circulair Zuid-Holland.
-
3. Indien toepassing van het tweede lid ertoe leidt dat aanvragen op een gelijk puntenaantal eindigen, wordt de onderlinge rangorde van die aanvragen bepaald door het hoogste aantal punten behaald voor het criterium, genoemd in artikel 2.5, derde lid, onder c, van de Subsidieregeling circulair Zuid-Holland.
-
4. Indien toepassing van het derde lid ertoe leidt dat aanvragen op een gelijk puntenaantal eindigen, wordt de onderlinge rangorde van die aanvragen bepaald door loting.
Artikel 8 Weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 1.4 van de Subsidieregeling circulair Zuid-Holland wordt subsidie geweigerd als meer dan 20% van de subsidiabele kosten wordt besteed aan kosten van apparatuur en uitrusting of kosten van gebouwen en gronden, bedoeld in artikel 1.3, eerste lid, onder b en c, van de Subsidieregeling circulair Zuid-Holland.
Artikel 9 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin dit besluit wordt geplaatst.
Artikel 10 Werkingsduur en overgangsrecht
Dit besluit vervalt op 31 december 2025, met dien verstande dat dit besluit van kracht blijft op subsidies die voor die datum zijn aangevraagd.
Artikel 11 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: Openstellingsbesluit subsidie doorbraakprojecten circulaire hubs Zuid-Holland 2025.
Ondertekening
Den Haag, 8 juli 2025
Gedeputeerde staten van Zuid-Holland
Drs. M.J.A. van Bijnen, secretaris
mr. A.W. Kolff, voorzitter
Bijlage 1 bij de artikelen 1, 2 en 6 van het Openstellingsbesluit subsidie doorbraakprojecten circulaire hubs Zuid-Holland 2025
Deze bijlage hoort bij het Openstellingsbesluit subsidie doorbraakprojecten circulaire hubs Zuid-Holland 2025. Op grond van artikel 2 van het openstellingsbesluit kan subsidie worden verstrekt voor doorbraakprojecten circulaire hubs in Zuid-Holland. Op grond van artikel 1 worden circulaire hubs gedefinieerd als hubs of locatie als genoemd in artikel 6 en omschreven in deze bijlage. In artikel 6 worden 8 hubs of locaties genoemd:
- -
Industriële verwerkings- en verwaardingslocatie;
- -
Industriële grondstofhubs;
- -
Grootschalige distributie- en retourhub;
- -
Biobased verwerkings- en verwaardingslocatie;
- -
Urban Mining Hub;
- -
Materialen- en grondstoffenhub;
- -
Stedelijke verwerkings- en verwaardingslocatie;
- -
Circulaire stadshub.
In deze bijlage worden deze hubs of locaties omschreven. De omschrijving hieronder is overgenomen uit de “Ruimtelijke strategie circulair Zuid-Holland”1 , en “De locatie- en netwerkanalyse circulaire hubs”2 .
- -
Industriële verwerkings- en verwaardingslocatie (te raadplegen in: Ruimtelijke Strategie Circulair Zuid-Holland)
Circulaire industriële verwerkings- en verwaardingslocaties zijn gebieden waar op grootschalige fabrieksterreinen halffabricaten en producten worden geproduceerd op een circulaire manier. Zo wordt op deze locaties bijvoorbeeld gewerkt aan diverse circulaire producten voor verschillende sectoren. Bijvoorbeeld de maritieme sector met scheepsbouw, de productie van windturbines of het maken van cross laminated timber (CLT), kruislaaghout uit regionaal geproduceerde biomassa of bouwmaterialen uit reststromen of secundaire grondstoffen (zoals recyclaten). Deze productieprocessen brengen hindercontouren met zich mee. Daarom liggen deze locaties op afstand van woningen. Multimodale bereikbaarheid (weg, spoor en water) van deze grootschalige werklocaties is van belang voor efficiënte aan- en afvoer van grondstoffen en producten.
- -
Industriële grondstoffenhub (te raadplegen in: locatie- en netwerkanalyse circulaire hubs)
Een industriële grondstoffenhub is een grootschalige faciliteit die zich richt op het ontvangen en verwerken van grondstoffen en materialen in bulk, zoals asfalt, beton, zand, grind, steen, staal of kunststof. De verwerking van deze materialen vereist aanzienlijke productie- en verwerkingsruimte met specifieke productiefaciliteiten, evenals logistieke ruimte. Deze hubs zijn gericht op het recyclen en produceren van essentiële grondstoffen.
- -
Grootschalige distributie- en retourhub (te raadplegen in: Ruimtelijke Strategie Circulair Zuid-Holland)
Grootschalige distributie- en retourHUBs of ‘Superhubs’ op de vervoerscorridors zijn essentieel voor de circulaire economie omdat hier op efficiënte wijze grote hoeveelheden grondstoffen, retourmaterialen of voedsel en groene grondstoffen kunnen worden verplaatst en opgeslagen. De Superhub bestaat uit een bundeling van boven- en ondergrondse, natte en droge infrastructuur, gericht op het emissieloos vervoeren van energie, gassen, vloeistoffen, goederen en materialen. Hier worden stromen digitaal gemonitord: de Superhub kan real time data leveren over de beschikbaarheid en schaarste van circulaire grondstoffen. De Superhub verbindt het internationale netwerk met het regionale systeem en biedt kansen voor de lokale circulaire economie.
- -
Biobased verwerkings- en verwaardingslocatie (te raadplegen in: Ruimtelijke Strategie Circulair Zuid-Holland)
Een circulaire biobased verwerkingslocatie is een locatie waar organische reststromen worden verzameld, bewerkt en verwerkt tot bruikbare basismaterialen voor de maakindustrie, bouw, chemie, farmaceutische toepassing of als meststoffen voor de bodem. Meervoudige verwaarding staat centraal op deze plek. De locatie ligt in of in de nabijheid van plekken waar biobased materiaal vandaan komt en is goed bereikbaar om de beschikbare lokale reststromen efficiënt in te zamelen en te verwerken. Dat betekent dat er op de locatie ook ruimte is voor de opslag van biobased materiaal die mogelijk ook hindercontouren met betrekking tot geur met zich meebrengt. Een verwerkingslocatie voor groene reststromen ligt daarom op afstand van woningen.
- -
Urban Mining hub (te raadplegen in: locatie- en netwerkanalyse circulaire hubs)
Een urban mining hub is een faciliteit voor het sorteren, opslaan, herverdelen en distribueren van materialen, componenten en producten, primair als tijdelijke opslag voor één-op-één hergebruik. Grootschalige verwerking vindt er niet plaats, waardoor vooral logistieke ruimte nodig is. Het hoofddoel is het behouden van de waarde van gebruikte materialen en het bevorderen van hergebruik. Een combinatie met een logistieke hub kan transportemissies verminderen en een meer vraaggestuurde hub bevorderen.
- -
Materialen- en grondstoffenhub (te raadplegen in: Ruimtelijke Strategie Circulair Zuid-Holland)
Een circulaire materialen- en grondstoffenhub is een op- en overslaglocatie voor (droge of natte) materialen en is multimodaal ontsloten. Op deze locatie worden grote hoeveelheden materialen en grondstoffen verzameld en gesorteerd en in een digitale database opgeslagen. De database is openbaar waardoor iedereen inzicht heeft in de beschikbaarheid of schaarste van materialen en grondstoffen die in de regio aanwezig zijn. Goede multimodale bereikbaarheid voor efficiënte aanvoer en distributie is van groot belang voor het goed functioneren van een materialen- en grondstoffenhub.
In de "Ruimtelijke strategie circulair Zuid-Holland” worden twee typen materialen- en grondstoffenhubs omschreven. Het eerste type is een materialen- en grondstoffenhub waar grote hoeveelheden bulkmaterialen en grondstoffen worden verzameld en gedistribueerd. Deze grootschalige hub worden gebruikt door grote bedrijven of ontwikkelaars die grote hoeveelheden tegelijk nodig hebben. Het tweede type, een kleinere versie van een materialen en grondstoffenhub, wordt gebruikt door particulieren, ZZP’ers of MKB-bedrijven die kleinere hoeveelheden materiaal of grondstoffen nodig hebben bij de realisatie van hun circulaire projecten.
- -
Stedelijke verwerkings- en verwaardingslocatie (te raadplegen in: Ruimtelijke Strategie Circulair Zuid-Holland)
Een circulair stedelijke verwerkings- en verwaardingslocatie is een compacte locatie midden in een buurt of wijk, of bij een milieustraat met focus op repair-industrie in stedelijk of landelijk (verzorgings)gebied. Een plek waar bewoners en ondernemers uit de buurt kunnen samenkomen om materialen uit te wisselen, te werken, kennis uit te wisselen of elkaar te ontmoeten. Er is ruimte voor een paar kleine bedrijven, workshopruimtes met bijvoorbeeld een 3D-printer, een reparatiewerkplaats voor huishoudelijke apparaten. Ook is er ruimte voor het inzamelen van grondstoffen zoals papier, karton, plastic, batterijen en oude elektrische apparaten. Een belangrijke rol is weggelegd voor huidige gemeentewerven.
- -
Circulaire stadshub (te raadplegen in: Ruimtelijke Strategie Circulair Zuid-Holland)
Dit is een stedelijke vorm van een distributie- en retourhub. Op de stadshub is ruimte om retourstromen uit de stad op te slaan, te scheiden, sorteren en wassen. Te denken valt aan bijvoorbeeld plastic en kartonnen verpakkingen. Naast het organiseren van retourstromen is op de stadshub ook ruimte voor distributie van pakketten dat ervoor zorgt dat vervoersbewegingen van en naar de stadshub zo effectief mogelijk worden benut. Een rit is zowel op de heen- als op de terugrit vol. Goede aansluiting op het spoor- en wegennet zijn van belang voor het goed functioneren van een distributie- en retourhub. Op de stadshub komen mensen en goederenstromen samen. Er liggen kansen om andere maatschappelijke functies, zoals een lokale supermarkt, te koppelen aan een distributie- en retour hub.
Noot
1“Ruimtelijke strategie circulair Zuid-Holland”, BVR adviseurs en Ecorys in opdracht van - en in samenwerking met provincie Zuid-Holland, Rotterdam/Den Haag, december 2022 (online te raadplegen via: https://circulair.zuid-holland.nl/activiteit/ruimtelijke-strategie/).
Noot
2“Locatie- en netwerkanalyse circulaire hubs”, BRINK in opdracht van – en in samenwerking met de provincie Zuid-Holland, Den Haag, april 2025 (online te raadplegen via: https://www.brink.nl/cms/wp-content/uploads/250131-Rapport-locatieonderzoek-circulaire-hubs-PZH.pdf)
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl