Beleidskader dorpsraden gemeente Bladel 2025

Geldend van 17-07-2025 t/m heden

Intitulé

Beleidskader dorpsraden gemeente Bladel 2025

De raad van de gemeente Bladel;

gelezen het voorstel R23.031 van burgemeester en wethouders van 27 mei 2025;

overwegende dat dorpsraden worden gezien als een vorm van gestructureerd overleg met de gemeente en inwoners.

besluit:

  • 1.

    Het ‘Beleidskader dorpsraden gemeente Bladel 2025’ vast te stellen.

Beleidskader dorpsraden gemeente Bladel 2025

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • 1.

    dorpsraad: een niet-gemeentelijke, onafhankelijke rechtspersoon die is samengesteld uit inwoners van een dorp, met als doel het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van het dorp en het gevraagd en ongevraagd adviseren van het gemeentebestuur over aan-gelegenheden die het betreffende dorp aangaan;

  • 2.

    college van burgemeester en wethouders: college van burgemeester en wethouders van gemeente Bladel;

  • 3.

    burgemeester: burgemeester van gemeente Bladel;

  • 4.

    gemeenteraad: gemeenteraad van gemeente Bladel;

  • 5.

    contactambtenaar: een ambtenaar die als vast aanspreekpunt fungeert voor de dorpsraad en verantwoordelijk is voor de afstemming van informatie, vragen en signalen tussen de dorpsraad en gemeente.

Artikel 2 Instelling en taakstelling

  • 1. In de dorpen Casteren, Hapert, Hoogeloon en Netersel kan één dorpsraad worden ingesteld.

  • 2. In het dorp Bladel kunnen maximaal twee dorpsraden worden ingesteld

  • 3. De dorpsraad heeft als taak het behartigen van de belangen van de dorpsgemeenschap.

  • 4. De dorpsraad heeft een signalerende, adviserende en verbindende rol richting de gemeente-raad en het college van burgemeester en wethouders.

  • 5. De dorpsraad kan langs de hiervoor omschreven rol en taken ook uitvoerende taken op zich nemen, maar kan ten aanzien van die taken dan niet (langer) de adviesfunctie richting ge-meentebestuur vervullen.

  • 6. De dorpsraad kan op verzoek activiteiten coördineren tussen verenigingen, instellingen en/of groepen van ingezetenen in het dorp.

Artikel 3 Statuten dorpsraden

  • 1. Dorpsraden beschikken over statuten waarin zij hun werkwijze, taken, samenstelling en interne functies regelen.

  • 2. De vastgestelde statuten worden ter kennisgeving toegezonden aan het college van burge-meester en wethouders. Hieronder vallen ook eventuele wijzigingen in deze statuten.

Artikel 4 Samenstelling van de dorpsraad

  • 1. Leden van de dorpsraad kunnen alleen zijn ingezetenen van het eigen dorp, die de leeftijd van 18 jaren hebben bereikt en niet van verkiesbaarheid zijn ontzet.

  • 2. Dorpsraden dienen te streven naar een samenstelling die een zo goed mogelijke afspiege-ling vormt van de bevolking van het betreffende dorp.

  • 3. De verantwoordelijkheid voor deze samenstelling ligt bij de dorpsraad zelf.

  • 4. De dorpsraad bestaat uit ten minste vijf en ten hoogste dertien leden.

Artikel 5 Onverenigbare betrekkingen

Het lidmaatschap van de dorpsraad is onverenigbaar met:

  • a.

    het lidmaatschap van de gemeenteraad, van het college van burgemeester en wethouders of van een door de gemeenteraad ingestelde commissie als bedoeld in Hoofdstuk V van de Gemeentewet;

  • b.

    ambtenaar door of vanwege de gemeente aangesteld of daaraan ondergeschikt, met uitzon-dering van de ambtenaren genoemd in artikel 13 lid 3 van de Gemeentewet.

Artikel 6 Bestuur dorpsraad

  • 1. De dorpsraad wijst uit zijn midden een bestuur aan. De samenstelling en werkwijze van het bestuur zijn vastgelegd in de statuten van de dorpsraad.

  • 2. De voorzitter en secretaris tekenen alle stukken die van de dorpsraad uitgaan.

Artikel 7 (openbare) Vergaderingen

  • 1. De dorpsraad vergadert zo vaak als hij daartoe heeft besloten doch minimaal twee maal per jaar openbaar.

  • 2. De voorzitter van de dorpsraad is belast met handhaving van de vergaderorde.

  • 3. Leden van de gemeenteraad, de burgemeester en/of wethouders kunnen op verzoek van de dorpsraad een vergadering van de dorpsraad bijwonen.

Artikel 8 Adviezen

  • 1. De dorpsraad geeft zowel gevraagd als ongevraagd advies aan de gemeenteraad (kaderstel-ling en controle), het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester (beleids-voorbereiding en -uitvoering) over aangelegenheden die betrekking hebben op het algemeen belang van het dorp.

  • 2. De dorpsraad kan ter voorbereiding van een advies overleg voeren met ingezetenen, vereni-gingen en/of instellingen uit het dorp.

Artikel 9 Contactambtenaar

  • 1. De gemeentesecretaris wijst een vaste contactambtenaar aan binnen de gemeentelijke organisatie.

  • 2. De contactambtenaar is aanspreekpunt voor zowel de dorpsraden als de gemeentelijke organisatie.

  • 3. De contactambtenaar bewaakt de voortgang van de behandeling van vragen, verzoeken en (formele) adviezen van de dorpsraden.

Artikel 10 Financiering dorpsraden

De jaarlijkse subsidie per dorpsraad wordt bepaald in het subsidiejaarprogramma.

Artikel 11 Samenwerkingsovereenkomst

Het college is bevoegd om namens de gemeente samenwerkingsovereenkomsten met de dorpsraden aan te gaan, waarin afspraken worden vastgelegd over taken, overlegstructuren, verantwoordelijkheden en communicatie.

Artikel 12 Inwerkingtreding en intrekking

  • 1. Dit besluit treedt in werking op dag na bekendmaking.

  • 2. Gelijktijdig met de inwerkingtreding van dit besluit worden ingetrokken de ‘Verordening, rege-lende de instelling, samenstelling, bevoegdheden en werkwijze van de dorpsraad voor de kernen Hoogeloon en Netersel’ en het ‘Toetsingskader private dorps- en wijkraden gemeente Bladel’.

Artikel 13 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als ‘Beleidskader dorpsraden gemeente Bladel 2025’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 8 juli 2025.

De raad voornoemd,

de griffier,

de voorzitter,