Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR742347
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR742347/1
Subsidieregeling Sport en Sociale Basis Dinkelland 2026
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 17-07-2025
Intitulé
Subsidieregeling Sport en Sociale Basis Dinkelland 2026Het college van burgemeester en wethouders van Dinkelland;
overwegende dat het gemeentebestuur de sociale basis en sportdeelname wil versterken door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen;
gelet op Afdeling 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op de Algemene Subsidieverordening Dinkelland;
besluit vast te stellen de Subsidieregeling Sport en Sociale Basis Dinkelland 2026:
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Deze regeling neemt de begripsomschrijvingen van de Algemene subsidieverordening gemeente Dinkelland over en verstaat verder onder:
Lid: een persoon die op 1 januari van het kalenderjaar waarin de subsidieaanvraag wordt ingediend, deel uitmaakt van de vereniging waarbij hij of zij staat ingeschreven en voor wie contributie is voldaan.
Asv: Algemene Subsidieverordening Dinkelland 2018.
Artikel 2. Subsidiebeleid
-
1. Periodieke subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan de categorieën of bij naam genoemde instellingen die voorkomen in deze regeling.
-
2. Het college kan eenmalige subsidie verlenen voor activiteiten op de in het eerste lid genoemde categorieën, voor zover de gemeentelijke begroting daarin voorziet dan wel onder de voorwaarde dat voldoende middelen op de begroting beschikbaar worden gesteld.
Artikel 3. Subsidiabele activiteiten
Subsidie op het beleidsterrein van het versterken van de sociale basis en sport wordt uitsluitend verstrekt aan de categorieën van instellingen of bij naam genoemde instellingen zoals opgenomen in Bijlage 1 van deze regeling.
Artikel 4. Subsidie inzet buurtsportcoaches
-
1. Het college kan subsidie verstrekken voor de inzet van buurtsportcoaches, met als doel het bevorderen van sport- en beweegdeelname, het versterken van de sociale cohesie en het leggen van verbindingen tussen sport, onderwijs, zorg en welzijn. De activiteiten dragen bij aan collectieve preventie en zijn vrij toegankelijk.
-
2. De subsidie wordt verstrekt aan instellingen of organisaties die aantoonbaar bijdragen aan bovengenoemde doelstellingen en waarmee hierover prestatieafspraken zijn gemaakt.
-
3. De hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van een vooraf ingediende begroting en activiteitenplan dat aansluit bij de gemeentelijke nota Sport & Bewegen, en is mede afhankelijk van de beschikbaarheid van cofinanciering vanuit het Rijk of andere partijen.
-
4. In de beschikking tot subsidieverlening kunnen aanvullende voorwaarden of verplichtingen worden opgenomen, waaronder rapportageverplichtingen, monitoring van resultaten en inzet op specifieke doelgroepen.
-
5. Voor de subsidie voor de inzet van buurtsportcoaches geldt een subsidieplafond van € 30.000 per jaar. Per aanvrager kan maximaal € 20.000 per fte per jaar worden aangevraagd.
Artikel 5. Uitsluitingen
Van subsidiëring zijn in ieder geval uitgesloten:
- a.
Motorsport en gemotoriseerde recreatie:
- •
activiteiten op het gebied van motor- en/of autocross of -races;
- •
modelvliegclubs met gemotoriseerde toestellen.
- •
- b.
Spel- en denksporten zonder primair bewegings- of gezondheidsdoel:
- •
kaartverenigingen, bridgeclubs en andere denksportverenigingen (zoals schaken en dammen);
- •
biljartverenigingen;
- •
dartclubs;
- •
kegelclubs en bowlingorganisaties.
- •
- c.
Hobby- en cultuurverenigingen zonder sportief of maatschappelijk oogmerk:
- •
heemkunde-, geschiedenis- en oudheidkundige verenigingen.
- •
- d.
Activiteiten waarbij dieren betrokken zijn, zonder maatschappelijk of educatief doel of waarbij dierenwelzijn onvoldoende is gewaarborgd:
- •
het hobbymatig of tentoonstellend houden van dieren;
- •
activiteiten waarbij het dierenwelzijn op ernstige wijze wordt geschaad, die in strijd zijn met dierenwelzijnswetgeving of die overlast of gevaar voor mens of dier veroorzaken.
Uitzonderingen gelden voor activiteiten met een aantoonbaar educatief, maatschappelijk of sportief karakter waarbij het dierenwelzijn wordt gerespecteerd (zoals kinderboerderijen, paardensport of de Sinterklaasintocht).
- •
- e.
Festiviteiten en evenementen zonder structureel maatschappelijk karakter:
- •
carnavalsverenigingen en aanverwante activiteiten zonder aantoonbare sociale of educatieve meerwaarde.
- •
Artikel 6. Weigeringsgronden
Naast de in artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht genoemde gevallen, kan het college een aanvraag voor subsidie weigeren indien een gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:
- a.
de activiteiten van de aanvrager niet gericht zijn op de gemeente of haar ingezetenen, of niet ten goede komen aan de gemeente of haar ingezetenen. Een uitzondering hierop vormen activiteiten gericht op mensen met een beperking;
- b.
de activiteiten in strijd zijn met gemeentelijk beleid op het gebied van gezondheid, sport of inclusie. Hieronder wordt in ieder geval, maar niet uitsluitend, verstaan:
- •
activiteiten waarbij het gebruik of de promotie van alcohol centraal staat, of waarbij overmatig alcoholgebruik wordt gestimuleerd of gedoogd;
- •
het organiseren van activiteiten op locaties die niet toegankelijk zijn, zonder dat daarin een redelijke inspanning wordt geleverd tot fysieke of digitale toegankelijkheid;
- •
activiteiten waarbij sprake is van uitsluiting van personen of groepen op grond van bijvoorbeeld beperking, gender, afkomst, seksuele gerichtheid, geloof of andere beschermde kenmerken;
- •
activiteiten waarbij geen sprake is van een rookvrije omgeving, voor zover deze (mede) gericht zijn op jeugd of sport;
- •
- c.
de aanvrager ook zonder subsidieverstrekking over voldoende middelen beschikt om de kosten van de activiteiten te dekken, hetzij uit eigen middelen, hetzij uit middelen van derden;
- d.
op een andere, naar het oordeel van het college toereikende wijze, in de activiteiten wordt voorzien;
- e.
de activiteit een buurtfeest of barbecue betreft. Ook braderieën, markten, fairs, kermissen, kansspelen (zoals bingoavonden) en sportwedstrijden komen niet voor subsidie in aanmerking;
- f.
de activiteit primair een winstoogmerk heeft;
- g.
de doelstellingen of activiteiten van de aanvrager in strijd zijn met de wet, het algemeen belang of de openbare orde;
- h.
de activiteiten een politieke, godsdienstige of levensbeschouwelijke boodschap hebben.
Artikel 7. Aanvraag
-
1. Een aanvraag voor subsidie op grond van deze regeling wordt ingediend vóór 1 oktober voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft, via het daarvoor beschikbaar gestelde digitale aanvraagformulier op www.dinkelland.nl.
-
2. Bij de aanvraag worden in elk geval de volgende gegevens verstrekt:
- a.
een omschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd;
- b.
een sluitende begroting van inkomsten en uitgaven van de activiteiten of het subsidietijdvak;
- c.
indien van toepassing: het aantal leden, deelnemers of bezoekers, en het bereik van de activiteit.
- a.
-
3. Voor jeugd- en jongerenverenigingen die subsidie aanvragen op basis van ledenaantallen, geldt aanvullend dat:
- a.
een actuele ledenlijst wordt aangeleverd, conform het format zoals opgenomen in Bijlage 2, met daarin het aantal contributie betalende leden tot en met 23 jaar die woonachtig zijn in de gemeente Dinkelland;
- b.
Daarnaast wordt een bestuursverklaring toegevoegd conform Bijlage 3, zodat de ledenlijst zodanig is geanonimiseerd of beveiligd dat deze voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG);
- c.
Het college behoudt zich het recht voor om steekproefsgewijs de volledige ledenadministratie in te zien voor controle, zonder persoonsgegevens te kopiëren.
- a.
Artikel 8. Verplichtingen
-
1. De subsidieontvanger doet direct melding aan het college zodra aannemelijk is dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verstrekt:
- a.
niet of niet geheel worden verricht;
- b.
of dat niet of niet geheel aan de aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden verplichtingen wordt voldaan.
- a.
-
2. Subsidieontvangers kunnen verzocht worden mee te werken aan promotionele activiteiten.
Artikel 9. Verantwoording en vaststelling van subsidies
-
1. Subsidies tot en met € 10.000 worden direct vastgesteld bij de verlening. Voor deze subsidies hoeft geen aparte aanvraag tot vaststelling of verantwoording te worden ingediend.
-
2. Voor subsidies van meer dan € 10.000 dient de subsidieontvanger een aanvraag tot vaststelling in bij het college:
- a.
bij een eenmalige subsidie: uiterlijk 13 weken nadat de activiteiten zijn verricht;
- b.
bij een periodieke subsidie: uiterlijk vóór 1 september in het jaar na afloop van het subsidietijdvak waarvoor de subsidie is verstrekt.
- a.
-
3. De aanvraag tot vaststelling bevat:
- a.
een activiteitenverslag;
- b.
een financieel verslag (jaarrekening of overzicht van uitgaven en inkomsten);
- c.
indien de subsidieverstrekking meer bedraagt dan € 50.000: een samenstellingsverklaring van een accountant.
- a.
-
4. Het college kan bepalen dat ook andere of minder dan de in dit artikel bedoelde gegevens en bescheiden die voor de vaststelling van belang zijn, worden overgelegd.
Artikel 10. Hardheidsclausule
Burgemeester en wethouders kunnen van een of meer bepaalde artikelen of artikelleden van deze regeling afwijken als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.
Artikel 11. Slotbepalingen
-
1. Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.
-
2. Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Sport en Sociale Basis Dinkelland 2026.
Ondertekening
Bijlage 1 – Overzicht bij naam genoemde instellingen en subsidiestelsels
Categorie of Instelling |
Subsidiebedrag / Systematiek |
Toelichting |
Jeugd- en jongerenverenigingen (zoals Scouting, Jong Nederland) |
|
Op basis van jaarlijkse opgave leden en kosten |
EHBO-verenigingen (per kern) |
Vast bedrag van € 263,- per EHBO-vereniging per jaar |
Eén subsidie per kern; meerdere verenigingen niet mogelijk |
Dinkellandse Gehandicapten Organisatie |
€ 788,- |
Individuele toekenning |
MEE Reizen |
€ 54,50 per deelnemer uit de gemeente Dinkelland |
Individuele toekenning |
De Springplank |
€ 206,25 |
Sport voor mensen met een beperking |
Stichting Zonnebloem Dinkelland |
€ 1.825,00 |
Koepel voor lokale zonnebloemorganisaties |
Stichting Welzijn Tubbergen Dinkelland |
€ 1.714,- |
Stimuleringsbedrag dorpshuiskamers |
Slachtofferhulp Nederland |
€ 0,387 per inwoner |
Nationale instelling met lokale werking |
RTV Noord Oost Twente |
€ 1,68 per huishouden |
Streekomroep |
Stichting Steuntje |
€ 2.500,- |
Overige maatschappelijke ondersteuning |
St. Ontwikkelingssamenwerking Dinkelland |
€ 11.433,- |
Ontwikkelingssamenwerking |
Schoolvoetbal Dinkelland |
€ 750,- |
Sportevenement met brede deelname |
Sport en Gemeenschapscentrum ’t Trefpunt Weerselo |
€ 102.563,- |
Exploitatiebijdrage accommodatie |
Bijlage 2 – Model ledenlijst
Lidnummer |
Geboortejaar |
Woonplaats |
Contributie betaald in jaar [202X] (ja/nee) |
001 |
2010 |
Ootmarsum |
ja |
002 |
2006 |
Denekamp |
ja |
003 |
2000 |
Weerselo |
nee |
… |
… |
… |
… |
Let op:
- -
Geen namen of contactgegevens vermelden
- -
Enkel leden tot en met 23 jaar die wonen in de gemeente Dinkelland
- -
Alleen leden met betaalde contributie worden meegeteld
- -
Woonplaats op basis van gemeentelijke grenzen
Bijlage 3 – Model bestuursverklaring
[NAAM VERENIGING]
[ADRES]
[POSTCODE EN PLAATS]
Betreft: Verklaring ledenaantallen subsidieaanvraag Sport en Sociale Basis Dinkelland 2026
Wij, ondergetekenden, bestuursleden van [naam vereniging], verklaren hierbij dat:
- •
de bijgevoegde ledenlijst betrekking heeft op contributiebetalende leden tot en met 23 jaar;
- •
de opgegeven leden woonachtig zijn in de gemeente Dinkelland;
- •
de gegevens zijn geverifieerd aan de hand van de ledenadministratie;
- •
de lijst is opgesteld conform de richtlijnen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG);
- •
Dat de gemeente, indien gewenst, op afspraak inzage mag krijgen in de volledige ledenadministratie ten behoeve van controle, zonder persoonsgegevens te kopiëren of over te nemen;
- •
de gegevens actueel en naar waarheid zijn verstrekt.
Plaats:
Datum:
Handtekening voorzitter: ______________________
Naam voorzitter: [naam]
Handtekening penningmeester/secretaris: ______________________
Naam: [naam]
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl