Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR742295
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR742295/1
Regeling vervalt per 01-07-2029
Subsidieregeling Fryslân ûnderweis
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 17-07-2025 t/m 30-06-2029
Intitulé
Subsidieregeling Fryslân ûnderweisGedeputeerde Staten van Fryslân,
gelet op artikel 1.3, derde lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2022
Besluiten vast te stellen de volgende regeling:
Subsidieregeling Fryslân ûnderweis
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
Asv: Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2022;
- b.
Buurtbus: motorrijtuig dat wordt ingezet voor het verrichten van openbaar vervoer dat wordt uitgevoerd door vrijwilligers die zich hebben georganiseerd in een vereniging of stichting of worden ingezet door een gemeente;
- c.
College: het college van Gedeputeerde Staten;
- d.
Concessie: recht om met uitsluiting van anderen openbaar vervoer te verrichten in een bepaald gebied gedurende een bepaald tijdvak, zoals bedoeld in de Wet personenvervoer 2000;
- e.
Concessiehouder: vervoerder aan wie Gedeputeerde Staten een concessiebeschikking hebben afgegeven;
- f.
De-minimisverordening: verordening (EU) Nr. 2023/2831 van de Commissie van 13 december 2023 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van Europese Unie op de-minimissteun;
- g.
Duurzame wijze: met een lange levensduur en milieuvriendelijk of grondstof besparend;
- h.
Openbaar vervoer: voor een ieder openstaand personenvervoer volgens een dienstregeling met een auto, bus of trein;
- i.
Voer- of vaartuig op fossiele brandstof: vervoermiddel over of door land, water, lucht en ruimte dat wordt aangedreven door brandstoffen zoals benzine, LPG, diesel, aardgas of kerosine.
- j.
UAsv: Uitvoeringsregeling Asv Fryslân 2022;
- k.
Wijkauto: personenauto met vrijwillige chauffeur die beschikbaar wordt gesteld door de concessiehouder en die inwoners van een wijk of dorp kunnen reserveren.
Artikel 2. Doel van de regeling
De subsidie heeft tot doel het stimuleren van lokale mobiliteitsinitiatieven.
Artikel 3. Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor lokale initiatieven die op een duurzame wijze een bijdrage leveren aan het vergroten van de mobiliteit van inwoners van de provincie Fryslân.
Artikel 4. Doelgroep
De subsidie kan uitsluitend worden verstrekt aan stichtingen, verenigingen, coöperaties zonder winstoogmerk en kerkgenootschappen.
Artikel 5. Subsidiabele kosten
Subsidie kan worden verstrekt voor:
- a.
kosten die rechtstreeks aan lokale duurzame mobiliteitsinitiatieven zijn toe te rekenen en voor de realisatie daarvan nodig zijn;
- b.
kosten voor het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek ten behoeve van een mobiliteitsinitiatief;
- c.
exploitatiekosten voor het eerste jaar dat het mobiliteitsinitiatief operationeel is;
- d.
vrijwilligersuren, mits daarvoor ook daadwerkelijk kosten worden gemaakt en uitbetaald, voor een bedrag van maximaal € 22,- per uur.
Artikel 6. Niet-subsidiabele kosten
In afwijking van artikel 5 en onverminderd artikel 2.4 UAsv komende de volgende kosten niet in aanmerking voor subsidie:
- a.
kosten die zijn gemaakt voorafgaand aan de datum van ontvangst van de subsidieaanvraag, met uitzondering van de kosten als bedoeld in artikel 5, onder b;
- b.
kosten voor de aanschaf van een voer- of vaartuig op fossiele brandstof;
- c.
kosten voor afschrijving;
- d.
loonkosten voor het besturen van een voer- of vaartuig;
- e.
exploitatiekosten na het eerste jaar dat het initiatief operationeel is.
Artikel 7. Aanvraagtijdvak
Subsidieaanvragen worden ingediend vanaf 3 november 2025 tot en met 30 juni 2026.
Artikel 8. Subsidieplafond
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond vast op € 1.000.000,- voor het aanvraagtijdvak genoemd in artikel 7.
Artikel 9. Verdeelsystematiek
-
1. Subsidie wordt verdeeld op volgorde van datum van ontvangst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum van ontvangst die datum is waarop de aanvraag volledig is.
-
2. Voor zover door verstrekking van subsidie voor volledige aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de rangschikking van die aanvragen bepaald door loting.
Artikel 10. Aanvraag
-
1. Een aanvraag voor subsidie wordt ontvangen binnen het in artikel 7 genoemde aanvraagtijdvak.
-
2. De aanvraag wordt ingediend met het door het college vastgestelde aanvraagformulier en voorzien van alle daarin verplichte bijlagen.
-
3. Onverminderd het tweede lid bevat de aanvraag om subsidie in elk geval:
- a.
een projectplan volgens het voorgeschreven format met daarin:
- i.
een beschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd;
- ii.
een toelichting op de mate waarin de activiteiten voldoen aan de in artikel 12 genoemde toetsingscriteria;
- iii.
een motivering van de wijze waarop de activiteiten na afloop van de projectperiode in stand worden gelaten;
- iv.
een begroting met een overzicht van de kosten en opbrengsten van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd;
- i.
- b.
een ingevulde de-minimisverklaring.
- a.
Artikel 11. Weigeringsgronden
De subsidie wordt, onverminderd het bepaalde in artikel 2.4 van de Asv, in ieder geval geweigerd indien:
- a.
de aanvrager niet valt binnen de doelgroep van de regeling;
- b.
de aanvrager reeds eerder subsidie heeft ontvangen op grond van deze regeling;
- c.
een aanvraag wordt ontvangen buiten het aanvraagtijdvak zoals vermeld in artikel 7;
- d.
de activiteit het onderzoeken van de haalbaarheid van, de aanschaf of exploitatie van een buurtbus of wijkauto betreft.
Artikel 12. Toetsingscriteria
Om voor subsidie in aanmerking te komen, voldoet de aanvraag aan alle hierna genoemde criteria:
- a.
de activiteit levert een bijdrage aan het vergroten van de mobiliteit van inwoners van de provincie Fryslân.
- b.
de activiteit is niet strijdig met een bestaande openbaar vervoer concessie.
- c.
de activiteit is voldoende toekomstbestendig. Dat betekent dat:
- 1°.
de activiteiten (financieel) uitvoerbaar zijn;
- 2°.
er een communicatieaanpak beschreven is waaruit blijkt hoe bekendheid aan het initiatief wordt gegeven;
- 3°.
er een realistisch plan bestaat voor de instandhouding van het initiatief na realisatie.
- 1°.
- d.
voor de activiteit bestaat voldoende draagvlak. Dat betekent dat er breed draagvlak is en dat er wordt samengewerkt met verschillende mensen en organisaties uit het dorp of de regio. De activiteit richt zich op of komt ten goede aan een brede groep gebruikers.
- e.
de activiteit wordt op een duurzame wijze gerealiseerd en in standgehouden.
- f.
bij de realisatie van de activiteit wordt de Friese taal of een streektaal gebruikt, tenzij aangetoond wordt dat het gebruik van de Friese taal of een streektaal niet mogelijk of doelmatig is.
Artikel 13. Hoogte subsidie
De hoogte van de subsidie voor lokale duurzame mobiliteitsinitiatieven bedraagt maximaal 90% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 70.000,- per aanvraag.
Artikel 14. Verplichtingen van de subsidieontvanger
-
1. Onverminderd de verplichtingen uit paragraaf 2.4 ASV en artikel 2.10 UAsv is de subsidieontvanger verplicht:
- a.
binnen 6 maanden na subsidieverlening te zijn gestart met de activiteit;
- b.
de activiteit te hebben gerealiseerd voor 31 december 2027;
- c.
het logo van de provincie Fryslân op een zichtbare plek te tonen;
- d.
binnen 6 maanden na de start van het initiatief een projectverslag op de “project in beeld” site van de provincie Fryslân te zetten;
- e.
indien met de subsidie de aanschaf van een vervoermiddel wordt gefinancierd, dit vervoermiddel minimaal 5 jaar na aanschaf beschikbaar te houden ten behoeve van het aangevraagde initiatief;
- a.
-
2. De termijn genoemd in het eerste lid, onder a, kan op gemotiveerd verzoek van de aanvrager eenmaal met 6 maanden verlengd worden;
Artikel 15. Verantwoording van subsidies
-
1. Subsidies tot € 25.000,- worden door het college ambtshalve vastgesteld, nadat de subsidieontvanger op een door het college aangegeven wijze heeft aangetoond dat de activiteiten zijn verricht en dat aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan.
-
2. Bij een subsidie vanaf € 25.000,- dient de subsidieontvanger een aanvraag tot vaststelling in. De aanvraag wordt:
- a.
ingediend binnen 13 weken na de datum waarop de activiteiten op grond van de subsidieverleningsbeschikking moeten zijn uitgevoerd, of indien dat eerder is, binnen 13 weken na de uitvoering van de activiteiten.
- b.
voorzien van een activiteiten verslag, waaruit blijkt dat de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt overeenkomstig het besluit tot subsidieverlening zijn verricht en aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan.
- c.
voorzien van een financieel verslag, met een opgave van het bedrag van de werkelijk gemaakte kosten en de werkelijk gerealiseerde opbrengsten en een toelichting op afwijkingen ten opzichte van de subsidieaanvraag.
- a.
Artikel 16. Staatssteun
Subsidies in het kader van deze regeling worden verleend met toepassing van de de-minimisverordening.
Artikel 17. Inwerkingtreding
-
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.
-
2. Deze subsidieregeling vervalt op 1 juli 2029, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op reeds verstrekte subsidies.
Artikel 18. Citeertitel
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Fryslân ûnderweis.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Fryslân van 8 juli 2025,
Voorzitter drs. A.A. M. Brok
Secretaris drs. ing. J.J. Algra
Toelichting Subsidieregeling Fryslân ûnderweis
Met deze subsidieregeling wil de provincie een bijdrage leveren aan het verbeteren van de bereikbaarheid van inwoners van de provincie Fryslân en het voorkomen van potentiële vervoersarmoede. Deze regeling is aanvullend op de Subsidieregeling Openbaar Vervoer Fryslân 2022. Subsidies voor het verzorgen van openbaar vervoer door buurtbusorganisaties en gemeenten zijn om die reden niet mogelijk vanuit de Subsidieregeling Fryslân ûnderweis.
Artikel 3. Subsidiabele activiteiten
De subsidieregeling richt zich op het stimuleren van lokale initiatieven die op een duurzame wijze een bijdrage leveren aan het vergroten van de mobiliteit van inwoners van de Provincie Fryslân. Daarmee wordt gedoeld op initiatieven die vanuit plaatselijke maatschappelijke organisaties worden genomen gericht op een brede doelgroep en met lokaal draagvlak.
Artikel 5. Subsidiabele kosten
Binnen de subsidieregeling komen kosten in aanmerking voor subsidie als zij rechtstreeks zijn toe te rekenen aan het initiatief en voor de realisatie daarvan nodig zijn. Daaronder vallen ook de kosten voor het laten uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek. Dit is een onderzoek naar de mogelijkheden en uitvoerbaarheid van een mobiliteitsinitiatief.
Omdat de regeling nieuwe initiatieven of de doorstart van bestaande initiatieven beoogt te stimuleren komen exploitatiekosten alleen in aanmerking voor subsidie voor het eerste jaar dat het initiatief operationeel is, dat wil zeggen het eerste jaar na de start van de activiteiten. Onder exploitatiekosten wordt verstaan de uitgaven die nodig zijn om een initiatief in stand te houden.
Artikel 6. Niet-subsidiabele kosten
Omdat de subsidieregeling zich richt op het stimuleren van duurzame initiatieven, komen de kosten voor het aanschaffen van voer- of vaartuigen op fossiele brandstof niet voor een subsidie in aanmerking. Daaronder vallen alle vervoermiddelen die geheel of gedeeltelijk op benzine, diesel, lpg, kerosine of gas rijden.
Loonkosten voor het besturen van een voer- of vaartuig komen ook niet in aanmerking voor een subsidie. Onder loonkosten wordt ook verstaan kosten voor het inhuren van een bestuurder.
Artikel 12. Toetsingscriteria
Om voor subsidie in aanmerking te komen, voldoet de aanvraag aan alle hierna genoemde criteria in dit artikel.
Om te toetsen of het mobiliteitsinitiatief voldoende toekomstbestendig is, wordt gevraagd een realistisch plan te schrijven, waaruit blijkt dat het initiatief na afloop van de subsidieperiode in stand kan blijven. Het plan beschrijft ook hoe de uitvoering van de activiteiten eruit ziet: zowel praktisch als financieel. Tot slot wordt een communicatieaanpak beschreven passend bij de aard en omvang van de activiteiten. Om bekendheid aan het initiatief te geven, is het nodig voorafgaand aan het initiatief te verwoorden hoe doelgroepen worden bereikt en met welke middelen dat wordt gedaan. Te weinig bekendheid kan een bedreiging voor de toekomstbestendigheid van het initiatief betekenen.
Om te toetsen of er voor de activiteit een breed draagvlak bestaat en of er voldoende samenwerking bestaat moet uit het projectplan blijken dat wordt samengewerkt met verschillende mensen en organisaties uit het dorp of de regio. Het plan beschrijft de brede groep gebruikers die met het initiatief worden bereikt. Ook moet uit het plan blijken dat er breed draagvlak bestaat. Dit kan worden aangetoond met verklaringen van groepen gebruikers.
Om te toetsen of de activiteit op een duurzame wijze wordt gerealiseerd en in stand wordt gehouden wordt beoordeeld of er sprake is van een milieuvriendelijke of grondstof besparende activiteit. Van een grondstof besparende activiteit kan sprake zijn als bestaande voer- of vaartuigen opnieuw worden ingezet ter bevordering van de mobiliteit van groepen inwoners. De aanschaf van voer- of vaartuigen die volledig elektrisch, dan wel door middel van waterstof worden aangedreven voldoen aan het criterium milieuvriendelijk.
Bij de realisatie van de activiteit wordt de Friese taal of een streektaal op een naar eigen inzicht te kiezen wijze gebruikt, tenzij wordt aangetoond dat het gebruik van de Friese taal of streektaal onmogelijk is.
Artikel 13. Weigeringsgronden
In dit artikel wordt opgesomd op basis waarvan een subsidieaanvraag wordt afgewezen.
Eén van de gronden waarop een aanvraag wordt afgewezen is wanneer de activiteit strijdig is met een bestaande concessie openbaar vervoer. Dat betekent onder andere dat een voertuig dat wordt ingezet niet mag stoppen bij een bestaande bushalte, dat er niet betaald kan worden met de OV-chipkaart en dat er geen link is met de concessiehouder. In 2025 is dit Qbuzz voor het busvervoer en Arriva voor het regionale treinvervoer.
Ook buurtbussen en wijkauto’s zijn uitgesloten van subsidie op grond van deze regeling. De reden daarvoor ligt in het bestaan van de concessies openbaar vervoer en de Subsidieregeling openbaar vervoer Fryslân 2022.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl