Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR742224
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR742224/1
Regeling vervalt per 31-12-2028
Subsidieregeling Structuurversterking en vitalisering Noardwest-Fryslân
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 16-07-2025 t/m 30-12-2028
Intitulé
Subsidieregeling Structuurversterking en vitalisering Noardwest-FryslânHET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN;
- -
In aanvulling op de Algemene Subsidieverordening gemeente Leeuwarden 2025 (ASV);
- -
Gelet op artikel 2 en 3 van de ASV;
- -
Gelet op artikel 156 van de Gemeentewet;
- -
Gelet op de overeengekomen Regio Deal Noardwest-Fryslân;
- -
Gelet op het convenant Regio Deal Noardwest-Fryslân van 1 november 2023;
- -
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst behorende bij de Regio Deal Noardwest-Fryslân;
- -
Gelet op het plan van aanpak vitaliseringsfonds Noardwest-Fryslân, versie 02/04/2025;
- -
Gelet op de SPUK Regio Deal Noardwest-Fryslân, kenmerk 2023-0000366709;
- -
Gelet op de Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 (De-minimisverordening;
- -
Gelet op de Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 (algemene Groepsvrijstellingsverordening);
- -
Gelet op de Verordening (EU) 2022/2472 van de Commissie van 14 december 2022 (Landbouwvrijstellingsverordening);
- -
Gelet op verordening (EU) 2022/2473 van de Commissie van 14 december 2022 (Visserijvrijstellingsverordening);
- -
Gelet op verordening (EU) nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 (landbouw de-minimisverordening);
- -
Gelet op verordening (EU) nr. 717/2014 van de Commissie van 27 juni 2014 (visserij de-minimisverordening);
BESLUIT
Vast te stellen de Subsidieregeling Structuurversterking en vitalisering Noardwest-Fryslân:
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
Aanvrager: rechtspersonen, zoals ondernemingen met winstoogmerk (waaronder BV’s, en NV’s die aantoonbaar samenwerken maar geen onderlinge concernrelatie hebben), stichtingen, verenigingen en overheden;
- b.
ASV: de Algemene Subsidieverordening gemeente Leeuwarden 2025;
- c.
Bestuurstafel: Het bestuurlijk overlegorgaan, zoals nader beschreven in de SOK behorende bij de Regio Deal en bestaande uit een bestuurlijk vertegenwoordiger van elke partij;
- d.
Cofinanciering: een bijdrage met publieke of private middelen: in geld of in-kind aan een op grond van deze regeling te subsidiëren project;
- e.
College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden;
- f.
De-minimisverklaring: de verklaring waarin de aanvrager en de overige projectpartners aangeven of zij in het lopende en de twee direct voorafgaande belastingjaren reeds de-minimissteun heeft ontvangen, en zo ja, tot welk bedrag. Dit zoals bepaald in de De-minimisverordening;
- g.
Gemeente: de gemeente Leeuwarden als coördinerende partij;
- h.
In-kind bijdrage: alle subsidiabele kosten binnen een project die niet in de vorm van financiële middelen worden ingebracht;
- i.
Regio Deal: Regio Deal Noardwest-Fryslân – een samenwerking ter versterking van de regio tussen het Rijk, de provincie Fryslân, Wetterskip Fryslân en de gemeenten Harlingen, Waadhoeke en Leeuwarden;
- j.
Samenwerkingsovereenkomst (SOK): een door alle deelnemende projectpartners ondertekend document waarin de onderlinge afspraken, taken en verantwoordelijkheden bij de uitvoering van het project waarvoor subsidie wordt gevraagd, zijn vastgelegd;
- k.
Structuurversterkend: projecten die blijvend, versterkend en omvangrijk zijn, zoals nader geduid in de toelichting bij de subsidieregeling;
- l.
Subsidiabele activiteiten: alle activiteiten binnen een project die voldoende invulling geven in de regio aan de gestelde doelen zoals vermeld in artikel 2 van deze regeling;
- m.
Tendersysteem: een verdelingswijze van een subsidieplafond waarbij de aanvragen voor een bepaalde datum moeten zijn ingediend, waarna op grond van kwalitatieve criteria een rangorde wordt bepaald;
- n.
Werkingsgebied: de gemeenten Harlingen, Waadhoeke en het buitengebied van de gemeente Leeuwarden, zoals weergegeven in bijlage 1.
Artikel 2 Toepassingsbereik/doelstelling
Het doel van de Subsidieregeling Structuurversterking en vitalisering Noardwest-Fryslân is om projecten te financieren die de leefbaarheid in de regio Noardwest-Fryslân versterken. De projecten die gerealiseerd worden met financiering vanuit deze subsidieregeling zijn structuurversterkend en dragen bij aan één of meerdere van de volgende thema’s:
- •
Wonen: Zorgen voor een betere kwaliteit van de woon- en leefomgeving, zoals passend woonaanbod, verduurzaming, ruimtelijke kwaliteitsverbetering, benutten bestaand bebouwd gebied.
- •
Welzijn/gezondheid en zorg (hierna: Zorg): Creëren van gezonde en passende woon- en leefomgevingen, en vernieuwend zorgaanbod, vooral voor ouderen en zorgbehoevenden.
- •
Onderwijs: Verbeteren van onderwijsvoorzieningen om optimale ontwikkelingskansen voor kinderen en jongeren te bieden.
Deze thema’s sluiten aan bij de doelen van de Regio Deal. Deze doelen zijn ontwikkelingsmogelijkheden en kansen voor jongeren, Een gezonde leefstijl, vitale kernen en dorpen en een goede bereikbaarheid. De projecten moeten bijdragen aan de brede welvaart in de regio. De doelen waaraan de projecten bij moeten dragen, komen overeen met de doelen van de Regio Deal.
Artikel 3 Hoogte subsidiebedrag, subsidieplafond en verdeelsystematiek
-
1. De te verlenen subsidie bedraagt maximaal 65% van de subsidiabele kosten van het project.
-
2. Het minimale aanvraagbedrag bedraagt € 162.500,-. Dit betekent dat de minimale totale kosten van het project € 250.000,- zijn.
-
3. Het maximale aanvraagbedrag bedraagt € 750.000,-
-
4. Het totale subsidieplafond bedraagt € 7.419.980,-. Er zijn 3 subsidieperiodes. De verdeling van het totale subsidieplafond over de 3 subsidieperiodes is als volgt:
-
Subsidieperiode 1 € 3.000.000,=
-
Subsidieperiode 2 € 2.350.000,=
-
Subsidieperiode 3 € 2.069.980,=
-
5. Om er voor te zorgen dat het effect van de regeling merkbaar is voor alle deelnemers van de Regio Deal is een minimumverdeling afgesproken.
- -
Het grondgebied van gemeente Waadhoeke ontvangt minimaal 1.650.000,-
- -
Het grondgebied van de gemeente Harlingen ontvangt minimaal 1.400.000,-
- -
Het grondgebied van de gemeente Leeuwarden ontvangt minimaal 1.400.000,-
-
Voor het resterende subsidiebudget zijn geen kaders opgenomen over waar dit moet landen. Dit hangt af van de kwaliteit van de projecten.
- -
-
6. Als het budget van een periode op de eerste dag van de volgende periode nog niet is verbruikt, wordt het restant van het budget gevoegd bij het budget voor de volgende periode.
-
7. De aanvragen worden behandeld volgens een Tendersysteem. De subsidieaanvragen worden gewogen door middel van het toetsingskader, dat door het college wordt vastgesteld en gepubliceerd, waarbij er wordt beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:
- a.
de mate waarin het initiatief een relatie heeft met de thema’s en doelen van de Regio Deal;
- b.
de mate waarin het initiatief bijdraagt aan de leefbaarheid van kernen in de regio Noardwest-Fryslân en/of een regionaal gemeente overstijgend karakter heeft;
- c.
de mate waarin het initiatief bijdraagt aan de lange termijn structuur in de regio Noardwest-Fryslân en er samenwerkingen worden opgezocht;
- d.
de mate waarin het initiatief innovatief en/of experimenteel is.
- a.
-
8. Ten behoeve van de rangschikking worden maximaal 25 punten toegekend met de volgende maxima per criterium:
- a.
7 punten voor het criterium bedoeld in lid 7 onder a;
- b.
7 punten voor het criterium bedoeld in lid 7 onder b;
- c.
7 punten voor het criterium bedoeld in lid 7 onder c;
- d.
4 punten voor het criterium bedoeld in lid 7 onder d.
- a.
-
9. Het beschikbare bedrag wordt verdeeld in de volgorde van de rangorde van aanvragen die het minimaal vereiste van 13 punten hebben gescoord.
-
10. Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen die even hoog zijn gerangschikt, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Artikel 4 Subsidiabele en niet subsidiabele kosten
-
1. De kosten ten behoeve van een activiteit waarvoor een onderzoek (zoals bijvoorbeeld een haalbaarheids- of archeologisch onderzoek) noodzakelijk is, kunnen naar het oordeel van het College voor subsidie in aanmerking komen. De kosten van onderzoek zijn subsidiabel tot een maximum van 20% van de totale projectkosten.
-
2. Eigen uren en uren voor de inhuur van personeel zijn subsidiabel tot een bedrag van 75% van de totale projectkosten.
-
3. Eigen uren en uren voor de inhuur van personeel zijn subsidiabel tot een bedrag van maximaal € 75,= per uur.
-
4. De kosten van de activiteiten die gemaakt worden tot en met 31 december 2028 zijn subsidiabel.
Artikel 5 Doelgroep
De subsidieregeling richt zich op projecten die een aantoonbare bijdrage leveren aan de brede welvaart in de regio. De gebieden waarop de Regio Deal betrekking heeft zijn de gemeenten Harlingen, Waadhoeke en het geografisch deel van de gemeente Leeuwarden, zoals blijkt uit bijlage 1. Dit betekent dat de projecten ook in (delen van) dit gebied effect moeten hebben. De doelgroep van de subsidieregeling zijn de aanvragers (partijen, zowel samenwerkend als alleen opererend en overheden) waarbij het effect uiteindelijk tastbaar wordt voor de inwoners van de regio.
Door de projecten moet de brede welvaart van de inwoners toenemen, nu en in de toekomst. De volgende partijen kunnen een aanvraag indienen:
- -
*BV’s;
- -
*NV’s;
- -
*VOF’s;
- -
Stichtingen;
- -
Verenigingen;
- -
Gemeenten;
* partijen die aantoonbaar samenwerken met vier andere partijen, die geen onderlinge concernrelatie hebben.
Artikel 6 Indieningsvereisten aanvraag
-
1. Aanvragen voor subsidie worden bij het College ingediend:
- a.
voor subsidieperiode 1: van 1 augustus 2025 tot en met 3 oktober 2025 23.59 uur;
- b.
voor subsidieperiode 2: van 1 december 2025 tot en met 23 januari 2026 23.59 uur;
- c.
voor subsidieperiode 3: van 1 oktober 2026 tot en met 20 november 2026 23.59 uur.
- a.
-
2. Voor het indienen van een subsidieaanvraag wordt gebruik gemaakt van het daarvoor bestemde en rechtsgeldig ondertekende digitaal aanvraagformulier, zoals die op de website van de gemeente Leeuwarden beschikbaar is gesteld;
-
3. In aanvulling op het bepaalde in artikel 10 van de ASV dienen bij een aanvraag om subsidieverlening de volgende stukken en gegevens te worden overgelegd:
- a.
Een volledig projectplan, met daarin ten minste uitgewerkt:
- •
een volledige beschrijving van het project;
- •
met de op te leveren resultaten/producten en mijlpalen;
- •
borging van de continuïteit na afloop van de subsidieverstrekking;
- •
meetbare onderbouwing van het effect in de regio;
- •
projectplanning;
- •
de opzet van de projectorganisatie;
- •
een sluitende begroting en dekkingsplan.
- •
- b.
Een uittreksel van de Kamer van Koophandel waaruit blijkt wat de concernrelaties zijn;
- c.
Een rechtsgeldig ondertekende cofinancieringsverklaring van de (co)financiers indien er sprake is van een samenwerking van rechtspersonen zoals vermeld in artikel 1 sub a van deze regeling;
- d.
een volledig ingevulde en rechtsgeldig ondertekende de-minimisverklaring voor alle partners van het samenwerkingsverband per partner of gezamenlijk. Indien geen de-minimisverklaring kan worden overgelegd, dan wel als uit de overgelegde de-minimisverklaring blijkt dat de van toepassing zijnde de-minimisdrempel reeds is overschreden of met de gevraagde subsidie zal worden overschreden, dan dient de aanvrager in plaats van een de-minimisverklaring een staatssteunanalyse te overleggen waaruit volgt dat subsidieverstrekking niet tot onrechtmatige steun volgens artikel 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie zal leiden;
- e.
een volledig ingevulde en rechtsgeldig ondertekende de-minimisverklaring of staatsteunanalyse waaruit blijkt dat in het geheel geen sprake is van staatssteun.
- a.
Artikel 7 Algemene criteria
-
1. Subsidie wordt verleend onder de opschortende voorwaarde dat alle van overheidswege vereiste vergunningen voor de activiteit zijn verkregen.
-
2. De subsidie wordt verleend voor aanvragen die structuurversterkend zijn: Dit houdt in dat de activiteit blijvend, versterkend en ook omvangrijk is zoals is opgenomen in de toelichting bij dit artikel.
-
3. Het project richt zich op minimaal één van de thema’s die centraal staan. Dit zijn wonen, zorg en onderwijs.
-
4. Projecten dragen bij aan minimaal één van de volgende doelen die centraal staan in de Regio Deal:
- •
Ontwikkelingsmogelijkheden en kansen voor jongeren;
- •
Een gezonde leefomgeving;
- •
Vitale kernen en dorpen;
- •
Het aantrekkelijk houden van de regio;
- •
Een goede bereikbaarheid.
- •
Artikel 8 Verplichtingen subsidieontvanger
-
1. Het projectresultaat dient fysiek dan wel digitaal te bezoeken te zijn. Als dat niet mogelijk is legt de aanvrager uit waarom dat niet mogelijk is.
-
2. Aanvrager deelt actief kennis van het project in de regio en daarbuiten. Zo kunnen goede ideeën opgeschaald worden naar andere delen van de regio of naar andere regio’s. In de aanvraag legt aanvrager uit hoe kennis wordt gedeeld.
-
3. De subsidieontvanger stuurt periodiek (ieder jaar) een voortgangsrapportage. Uit deze voortgangsrapportage moet duidelijk worden of de beoogde resultaten ook behaald worden.
Artikel 9 Weigeringsgronden
-
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 13 ASV kunnen de volgende subsidieaanvragen in ieder geval geweigerd worden:
- a.
aanvragen die niet voldoen aan het bepaalde in artikel 2 toepassingsbereik /doelstelling;
- b.
aanvragen die minder dan 13 punten scoren bij de adviescommissie;
- c.
aanvragen waarbij de bestuurstafel een negatief advies heeft gegeven;
- d.
aanvragen die niet voldoen aan het bepaalde in de artikelen 5, 6 en 7 van deze regeling;
- e.
aanvragen waarbij geen de-minimisverklaring is overgelegd, dan wel als uit de overlegde de-minimisverklaring blijkt dat de van toepassing zijnde de-minimisdrempel reeds is overschreden of met de gevraagde subsidie zal worden overschreden, dan wel uit de door de aanvrager aangeleverde staatssteunanalyse blijkt, dat er alleen rechtmatig steun verleend kan worden na aanmelding en goedkeuring door de Europese Commissie;
- f.
aanvragen waarbij vergunningverlening niet haalbaar is;
- g.
kosten die niet subsidiabel zijn zoals blijkt uit artikel 4 van de regeling.
- a.
Artikel 10 Adviescommissie
De adviescommissie beoordeelt de subsidieaanvragen en geeft advies aan de bestuurstafel over de rangschikking van de subsidieaanvragen. Ten behoeve van de adviescommissie is een reglement vastgesteld.
Artikel 11 Bestuurstafel
De lijst met gerangschikte projecten wordt door de adviescommissie ter advisering voorgelegd aan de bestuurstafel van de Regio Deal. De bestuurstafel adviseert het College over de definitieve rangschikking. Het College neemt de uiteindelijke formele besluiten.
De scores voor de verschillende projecten gelden als advies voor de bestuurstafel. Dit advies wordt overgenomen, behalve als er zwaarwegende redenen zijn om het advies niet over te nemen. Dat kan bijvoorbeeld bij projecten die wettelijk gezien niet uitgevoerd mogen worden.
Na iedere subsidieperiode, zoals bedoeld in artikel 6 lid 1, wordt ter informatie een overzicht gedeeld met de bestuurstafel. In dit overzicht zijn in ieder geval opgenomen een lijst met de projecten en de verdeling over de verschillende gemeenten en thema’s wonen, zorg en onderwijs.
Artikel 12 Bevoorschotting
Het College bepaalt per situatie in de verleningsbeschikking wat de bevoorschotting is.
Artikel 13 Vaststelling subsidie
Voor de vaststelling van de subsidie wordt aangesloten bij hetgeen bepaald is in de ASV.
Artikel 14 Hardheidsclausule
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het College. Het College kan van de bepalingen van deze regeling afwijken, als toepassing ervan zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.
Artikel 15 Citeertitel, inwerkingtreding en duur
Deze regeling wordt aangehaald als Subsidieregeling Structuurversterking en vitalisering Noardwest-Fryslân. Deze regeling treedt één dag na publicatie in werking en houdt van rechtswege op te bestaan op 31 december 2028.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van B&W van 8 juli 2025.
Burgemeester,
Secretaris.
Bijlage 1: Kaart van het geografische gebied waarop deze subsidieregeling betrekking heeft:
Toelichting
Artikel 3 Subsidiebedrag
Dit artikel wijst er op dat het recht op subsidie, maar ook de maximale hoogte ervan, kan worden beïnvloed door andere regelgeving. U kunt daarbij bijvoorbeeld denken de staatssteunregels.
Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat op grond van deze subsidieregeling een subsidie van 65% voor bepaalde activiteiten mogelijk is, maar dat de staatssteunregels voor die activiteiten een maximum stellen van 35%. Dat betekent in dit voorbeeld dat u maximaal 35% subsidie kunt krijgen voor die activiteiten.
Artikel 4 Subsidiabele en niet subsidiabele kosten
Het doel van deze regeling is om structuurversterking voor de regio teweeg te brengen. Daarom is de wens dat de projecten die subsidie ontvangen ook na de subsidieperiode effect hebben en, indien mogelijk, door blijven gaan. Structuurversterking wordt geborgd doordat in de aanvraag expliciet gevraagd wordt naar het blijvende effect van de aanvraag en dit onderdeel uitmaakt van de toetsing van de adviescommissie. Eigen uren en uren voor de inhuur van personeel zijn daarom gedeeltelijk subsidiabel, namelijk tot 75% van de totale projectkosten. Het maximale uurtarief wat hiervoor opgevoerd mag worden is € 75,- per uur.
Artikel 7 lid 2: Structuurversterkend
Een project is structuurversterkend wanneer het effect dat het project teweegbrengt:
- 1.
Blijvend is: Daarvoor moet het effect blijvend zijn en minimaal 5 jaar moet het effect aantoonbaar doorwerken in Noardwest-Fryslân.
- 2.
Versterkend is: Het project is trend-doorbrekend en vernieuwend. Bij problemen waar nu een oplossing ontbreekt is het project doelgericht en slagvaardig. Bij problemen waar al initiatief op wordt genomen moet het project een duidelijke ‘plus’ zijn ten opzichte van de huidige initiatieven.
- 3.
Omvangrijk is: Projecten hebben een bepaalde omvang nodig om daadwerkelijk structuurversterkend te zijn. Kleine projecten dragen niet of onvoldoende bij aan structuurversterking.
Om te borgen dat projecten structuurversterkend zijn, moeten projecten voldoen aan bepaalde criteria om in aanmerking te komen. Als aanvragen niet voldoen aan onderstaande criteria, komen ze niet in aanmerking voor financiering. Deze projecten worden niet verder in behandeling genomen en worden dus ook niet doorgezet naar de adviescommissie die punten toe gaat dienen aan de projecten.
Deze criteria moeten een prikkel geven aan aanvragers om na te denken over een structuurversterkend karakter in de aanvraag. Een aantal criteria kan objectief beoordeeld worden, bijvoorbeeld het minimumbedrag. Een aantal criteria kan niet voordat het project start objectief beoordeeld worden, bijvoorbeeld het criterium dat spreekt over een langjarig effect. Bij deze criteria moet de aanvrager beschrijven waarom het project voldoet aan het criterium. Als deze beschrijving te volgen is, voldoet de aanvraag aan het criterium. Hier zijn geen complexe berekeningen voor nodig.
Indieners van projecten moeten in de aanvraag aannemelijk maken dat onderstaande punten van toepassing zijn:
- •
Blijvend effect: het effect van een project minimaal vijf jaar voelbaar voor inwoners. Als dit bij de start van het project niet duidelijk is, moet tijdens het project gewerkt worden aan dit langjarige effect.
- •
Versterkend: het project heeft vernieuwende elementen in zich (bijvoorbeeld aanpak of samenwerking) en leidt tot een extra impuls ten opzichte van de inzet die al gepleegd wordt.
- •
Omvangrijk: Minimale aanvraagbedrag is € 162.500. Gezien het instrument maximaal 65% (zie hierna) van de projectkosten bijdraagt betekent dit dat de minimale totale kosten van het project € 250.000 zijn.
Artikel 10 Adviescommissie
De projecten die voldoen aan de indieningsvereisten, algemene criteria en verplichtingen worden beoordeeld door een commissie van experts. Deze experts geven alle projecten een score, opgebouwd aan de hand van het toetsingskader. Deze score bedraagt maximaal 25 punten en wordt opgebouwd uit vier indicatoren. Per indicator is een aantal punten te behalen:
- a.
7 punten voor de mate waarin het initiatief een relatie heeft met de thema’s en doelen van de Regiodeal;
- b.
7 punten voor de mate waarin het initiatief bijdraagt aan de leefbaarheid van kernen in de regio Noardwest-Fryslân en/of een regionaal gemeente overstijgend karakter heeft;
- c.
7 punten voor de mate waarin het initiatief bijdraagt aan de lange termijn structuur in de regio Noardwest-Fryslân en er samenwerkingen worden opgezocht;
- d.
4 punten voor de mate waarin het initiatief innovatief en/of experimenteel is.
Alle projectaanvragen die meer dan 13 punten behalen kunnen gefinancierd worden. Uitputting van de middelen gebeurt op basis van een rangschikking van de scores. Het project met de hoogste score ontvangt als eerste het benodigde bedrag, dan het project met de één-na-hoogste score, enzovoort.
Als er twee of meer projecten zijn met een gelijke score vindt loting plaats.
In de regiodeal staan de volgende minimale bedragen die moeten landen in de verschillende gemeenten.
Gemeente |
Minimale bedragen |
Waadhoeke |
1,65 mln. |
Harlingen |
1,4 mln. |
Leeuwarden |
1,4 mln. |
Na iedere subsidieperiode wordt een overzicht opgemaakt, waaruit onder andere duidelijk wordt welk deel van het budget landt in de verschillende gemeenten. Het kan zijn dat de balans scheef is. In dat geval worden projecten in gemeenten met een te laag aantal projecten extra aangejaagd.
Het is mogelijk dat bij subsidieperiode twee of drie blijkt dat het minimale bedrag in een gemeente niet gehaald wordt. In dat extreme geval worden projecten die landen in deze gemeente gefinancierd, ook als ze een lagere score krijgen van de adviescommissie. Deze projecten moeten nog steeds voldoen aan de indieningsvereisten, algemene criteria en verplichtingen en minimaal 13 punten halen bij de adviescommissie.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl