Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR742223
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR742223/1
Financieel Besluit Jeugdhulp 2025 gemeente Tytsjerksteradiel
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-10-2025
Intitulé
Financieel Besluit Jeugdhulp 2025 gemeente TytsjerksteradielHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tytsjerksteradiel;
gelet op de Jeugdwet;
gelet op de Verordening Jeugdhulp gemeente Tytsjerksteradiel 2025;
b e s l u i t
vast te stellen
het:
Financieel Besluit Jeugdhulp 2025 gemeente Tytsjerksteradiel
Algemeen
Artikel 1. Begripsbepalingen
-
1. De begrippen die in dit Financieel Besluit gehanteerd worden hebben, tenzij anders aangegeven, de betekenis zoals omschreven in de wet en de verordening van de gemeente Tytsjerksteradiel.
Persoonsgebonden budget (PGB)
Artikel 2. Trekkingsrecht
-
1. Het college betaalt het PGB aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De SVB betaalt, na het toekenningsbericht van het college, de zorgaanbieder met wie de jeugdige en/of ouder(s) een zorgovereenkomst is aangegaan.
Artikel 3. Verantwoording besteding PGB door jeugdige en/of ouder(s)
-
1. Een gedeelte van de verantwoording van het PGB vindt vooraf plaats via de zorgovereenkomst die de jeugdige en/of ouder(s) met de zorgaanbieder afsluit. Deze wordt goedgekeurd door de SVB (arbeidsrechtelijk) en de gemeente (zorginhoudelijk).
-
2. Iedere PGB budgethouder dient alle documenten die betrekking hebben op het PGB en de inhuur van een zorgaanbieder te bewaren.
-
3. De PGB budgethouder dient de in lid 2 betreffende documenten gedurende zeven jaar te bewaren en als daarom wordt gevraagd (een kopie van) de stukken aan de gemeente te verstrekken.
-
4. De gemeente kan de stukken opvragen bij een steekproefsgewijze controle op de kwaliteit en/of rechtmatigheid van het PGB of een controle naar aanleiding van signalen over onjuiste besteding van het PGB door de budgethouder en/of de zorgaanbieder.
PGB Specialistische Jeugdhulp
Artikel 4. Tarieven PGB Specialistische Jeugdhulp
-
1. Bij de vaststelling van de PGB tarieven wordt, conform de Verordening Jeugdhulp van de gemeente Tytsjerksteradiel, onderscheid gemaakt tussen formele ondersteuning en informele ondersteuning.
-
2. De tarieven voor PGB zijn voor elke voorziening en product afzonderlijk berekend. De toegekende budgetten kunnen volledig ingezet worden.
-
3. Het in de beschikking vastgestelde persoonsgebonden budget en tarief geldt gedurende de looptijd van de beschikking.
-
4. Indien het tarief van de door de jeugdige en/of ouder(s) gekozen zorgaanbieder hoger is dan het maximum vastgestelde tarief in het Financieel Besluit Jeugdhulp van de gemeente Tytsjerksteradiel, zijn de meerkosten voor rekening van de jeugdige en/of ouder(s) zelf.
-
5. Het aantal te beschikken uren en etmalen wordt vastgesteld aan de hand van de noodzakelijke ondersteuning op basis van een gestelde indicatie.
-
6. Een etmaal heeft een omvang van 24 uur en bestaat uit vier delen: ochtend, middag, avond en nacht. Indien nodig wordt het tarief van een etmaal gedeeld door vier om te komen tot het tarief voor een dagdeel. Een dagdeel heeft een omvang van minimaal 4 uren en maximaal 6 uren, ongeacht het tijdstip van start of einde.
-
7. De hoogte van het definitieve budget voor formele ondersteuning wordt vastgesteld op basis van:
- a.
de benodigde ondersteuning (activiteiten, omvang en frequentie) én het daarbij passende (marktconforme) tarief én;
- b.
het door de bewoner opgestelde budgetplan én;
- c.
het werkelijke uurtarief van de aanbieder, met een maximum van het in dit Financieel Besluit vastgestelde tarief.
- a.
-
8. De hoogte van het maximale PGB tarief voor Specialistische Jeugdhulp, Verblijf en Vervoer is als volgt vastgesteld:
Formele ondersteuning
Tarief (80% van ZIN)
A. Enkelvoudige Specialistische Jeugdhulp
€ 70,81 per uur
B. Meervoudige Specialistische Jeugdhulp
€ 77,34 per uur
C. Complexe Problematiek
€ 77,34 per uur
D. (Zeer) Complexe en intensieve problematiek
€ 107,63 per uur
E. Begeleiding en Ondersteuning
€ 74,72 per uur
F. Dagopvang per dagdeel
€ 59,29 per dagdeel
I. Logeren herstel
€ 154,08 per etmaal
I. Logeren duurzaam
€ 154,08 per etmaal
Informele ondersteuning
Tarief
Individuele begeleiding basis *
€ 18,99 per uur
Individuele begeleiding plus **
€ 26,73 per uur
Logeren
€ 70,50 per maand ***
€ 141,00 per maand ****
- *
Conform FWG 20 van de CAO VVT (eenvoudige ondersteuning)
- **
Conform FWG 30 van de CAO VVT (complexe taken)
- ***
Maximale vergoeding tot 3 etmalen per kalendermaand
- ****
Maximale vergoeding vanaf 4 etmalen per kalendermaand
- *
-
9. Bruto bedragen
- a.
De in dit Financieel Besluit genoemde bedragen zijn, voor zover van toepassing, inclusief btw.
- b.
De in dit Financieel Besluit opgenomen tarieven zijn bruto. Dat betekent dat hierin alle kosten besloten zijn, waaronder eventuele werkgeverslasten op het moment dat belanghebbende een overeenkomst in loondienst aangaat met de hulpverlener(s) in het kader van werkgever voor ondersteuning aan huis.
- a.
Slotbepalingen
Artikel 5. Overgangsbepalingen
-
1. Een besluit op een aanvraag wordt genomen op basis van de op de datum van het besluit geldend Financieel Besluit Jeugdhulp.
-
2. Een jeugdige en/of ouder(s) houdt het recht op een verstrekte voorziening in PGB, ook na inwerkingtreding van een nieuw Financieel Besluit Jeugdhulp, tot de einddatum van de beschikking of tot het college een nieuw besluit genomen heeft.
-
3. Bij bezwaarschriften wordt beslist met inachtneming van het Financieel Besluit dat geldig was ten tijde van het bestreden besluit op de aanvraag.
Artikel 6. Intrekking
Het Financieel Besluit Jeugdhulp 2024 gemeente Tytsjerksteradield.d. 12 juli 2024 wordt ingetrokken.
Artikel 7. Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2025.
Artikel 8. Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als Financieel Besluit Jeugdhulp 2025 gemeente Tytsjerksteradiel.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Tytsjerksteradiel d.d. 20 mei 2025
dhr. drs. J. Krul,
gemeentesecretaris
mevr. C. Schokker-Strampel,
burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl