Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR742175
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR742175/1
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Houten houdende de aanwijzing van gevallen buitenplanse omgevingsplanactiviteit (bopa) waarop de gemeenteraad Houten bindend adviesrecht heeft
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 23-07-2025
Intitulé
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Houten houdende de aanwijzing van gevallen buitenplanse omgevingsplanactiviteit (bopa) waarop de gemeenteraad Houten bindend adviesrecht heeftGeldend van ##### 2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024
Aanwijzing gevallen buitenplanse omgevingsplanactiviteit (bopa) waarop de gemeenteraad van Houten bindend adviesrecht heeft
De raad van de gemeente Houten, gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 7 november 2023,
gelet op artikel 16.15a onder b Omgevingswet,
overwegende dat:
- -
de raad aangeeft in welke gevallen de raad gebruik wil maken van het bindend adviesrecht (art.16.15a lid b onder 1 Omgevingswet);
- -
het prijspeil voor het vaststellen van de bouwkosten onder de oude/huidige regeling verouderd is en geïndexeerd dient te worden,
besluit:
- 1.
Het bindend adviesrecht als bedoeld in artikel 16.15a, onderdeel b, van de Omgevingswet in te stellen voor de gemeenteraad bij inwerkingtreding van de Omgevingswet.
- 2.
De criteria voor het bindend advies voor buitenplanse omgevingsactiviteiten als bedoeld in artikel 16.15a, onderdeel b, van de Omgevingswet als volgt vast te stellen:
- a.
Bouwkosten hoger dan of gelijk aan €750.000,- of;
- b.
een omgevingsactiviteit waarvan minimaal één vijfde van de leden van de raad een bindend advies wenst uit te brengen en dat schriftelijk aan de voorzitter van de raad laat weten, uiterlijk twee weken na melding van de binnengekomen voorgenomen buitenplanse activiteiten door het college aan de raad of;
- c.
door college verwachte maatschappelijke impact of gevoeligheid, waardoor de raad toch om advies wordt gevraagd.
- a.
- 3.
In te stemmen met het toepassen van de in bijlage 1 beschreven geactualiseerde Procedure Snel bij buitenplanse omgevingsactiviteiten waarvoor een bindend advies van de raad vereist is.
- 4.
De werkwijze voor de toepassing van het bindend advies te evalueren zodra de bindend adviesrecht-procedure vijfmaal is doorlopen in verband met verschillende soorten activiteiten (zie art. 1.2 lid 1b Omgevingswet) dan wel uiterlijk in het eerste kwartaal van 2025.
- 5.
Dat het college de raad informeert over buitenplanse initiatieven, waarop participatieroute 3 van de Leidraad Omgevingsinitiatieven & Participatie van toepassing is, zodra deel 1 van die route goed is doorlopen en het initiatief doorgaat van deel 1 naar deel 2 van participatieroute 3.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 12 december 2023
De raad van de gemeente Houten,
de griffier,
C.M.S. Visser
de voorzitter,
G.P. Isabella
Bijlage 1
Geactualiseerde Procedure Snel
Kern: binnen 9 werkdagen na aanlevering Raadsvoorstel met Procedure Snel kan de raad een bindend advies afgeven
- •
Het College van B&W levert uiterlijk op de twee na laatste woensdag voor de raadsvergadering een raadsvoorstel aan bij de griffie
- •
Het College van B&W duidt dit voorstel aan als een Raadsvoorstel met Procedure Snel. In het voorstel staat een beslispunt waarbij de raad wordt gevraagd een positief bindend advies af te geven voor een omschreven plan
- •
De griffie plaatst het raadsvoorstel met Procedure Snel op de raadsagenda bij de lijst hamerstukken van de besluitvormende raad.
- •
De griffie publiceert het raadsvoorstel met Procedure Snel en attendeert de raadsleden (de één na laatste donder- of vrijdag voor de raadsvergadering)
- •
Raadsleden hebben bij technische vragen de mogelijkheid direct contact op te nemen met de behandelend ambtenaar dan wel diens vervanger via omgevingsloket@houten.nl.
- •
Elk raadslid kan bij voorkeur voor maandag 12 uur doch uiterlijk op de eerste dinsdag voor 12 uur na publicatie van het Raadsvoorstel met Procedure Snel via de griffier aan de voorzitter van de raad schriftelijk kenbaar maken dat het voorstel geagendeerd moet worden voor reguliere besluitvorming in de raad.
- •
Als geen van de raadsleden het Raadsvoorstel met Procedure Snel voordraagt voor reguliere besluitvorming wordt bij de afhamering van voorstellen in de raadsvergadering het voorstel geacht te zijn aangenomen door de raad.
- •
Als een raadslid een Raadsvoorstel met Procedure Snel agendeert voor reguliere besluitvorming wordt het voorstel van de agenda van de komende raadsvergadering afgehaald en geagendeerd voor de eerstvolgende RTG.
Belangrijke voorwaarden voor de Procedure Snel (amendement 107-2015):
- •
Het plan en de ruimtelijke onderbouwing zijn beschikbaar
- •
In de paragraaf Participatie van het Raadsvoorstel is beschreven met welke betrokkenen wanneer is overlegd en wat het resultaat was van het overleg (gesprek, bijeenkomst)
- •
In de paragraaf Communicatie is beschreven aan wie, wanneer en op welke wijze het plan is kenbaar gemaakt.
Toelichting
Bij raadsbesluit dd. 15 december 2015 heeft de raad ingestemd met de zogenaamde Procedure Snel bij raadsvoorstellen voor de afgifte van een verklaring van geen bedenking voor bouwplannen met hogere bouwkosten van € 500.000,-.
Door inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2024 dient deze Procedure Snel geactualiseerd te worden. De verklaring van geen bedenkingen vervalt en daarvoor in de plaats komt het Bindend Adviesrecht. De criteria zijn onveranderd gebleven, behalve de hoogte van de bouwkosten. Deze zijn geïndexeerd van € 500.000,- (prijspeil 2010) naar € 750.000,- (prijspeil 2024). Het raadsvoorstel Bindend Adviesrecht wordt geagendeerd in de raadsvergadering van 12 december 2023 en besproken in de RTG 28 november 2023.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl