Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR742017
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR742017/1
Monumentenzorg – Tuindorp ’t Lansink 2026
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 18-07-2025
Intitulé
Monumentenzorg – Tuindorp ’t Lansink 2026Grondslag voor subsidie
Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
Subsidievorm
Eénmalige subsidie
Doel van de subsidie
Bijdragen beschikbaar stellen in het belang van monumentenzorg (onderhoud en restauratie)
Te subsidiëren activiteiten
Een bijdrage wordt verleend voor het opheffen van bouwtechnische gebreken dienend ten behoud, ter herstel, reconstructie of verbetering alsmede het schilderwerk van karakteristieke panden en erf afscheidingen.
Beoordelingscriteria
Het pand moet na het treffen van de voorzieningen uit een oogpunt van monumentenzorg aan redelijke eisen voldoen, een redelijke bijdrage leveren aan het aanzien van het stads- of dorpsgezicht, dan wel de karakteristiek van het pand, bouwwerk geen gebouw zijnde, of werk mag niet zijn aangetast.
Subsidieaanvraag voorwaarden
Het subsidieplafond voor deze regeling wordt door het college voorgesteld. Bij de vaststelling van de Beleidsbegroting in november dit jaar zal de raad de subsidieplafonds vaststellen. Aanpassing van het subsidieplafond behoort daarom tot de mogelijkheden. Dit kan gevolgen hebben voor de aanvragen die worden ingediend op grond van deze regeling.
De uitvoerende partijen dienen in bezit te zijn van een van de algemeen erkende garantiekeurmerken zoals: Erkend restauratiebedrijf, ERM certificering, BRL 1000 certificering voor restauratie, erkend leerbedrijf Woningborg, Bouwgarant, VCA, Afbouwgarantie, Dicht bij Duurzaam, Certificering ISO 9001, Keurmerk bouw ZZP’ers of anders voldoende aantoonbare ervaring te hebben met het uit te voeren type werk. Zonder deze garantstelling wordt geen subsidie verstrekt.
Subsidieaanvraag verplichtingen
Aanvullend/afwijkend op hoofdstuk 2 uit de ASV:
Bij vergunningsplichtige activiteiten dient u over een omgevingsvergunning te beschikken.
Bij onderhoud dient u foto’s mee te sturen van de bestaande toestand.
De gemeente of Erfgoedcommissie kan om een bouwhistorisch onderzoek vragen.
In afwijking van artikel 6 uit de ASV geldt dat een aanvraag uiterlijk 6 weken gedaan wordt voordat met de activiteit een begin wordt gemaakt.
Subsidieverlening/ verantwoording
Aanvullend/afwijkend op hoofdstuk 5 en 6 uit de ASV:
Dient bij de verantwoording de kopie facturen en betalingsbewijzen te worden aangeleverd.
Subsidieplafond
Het subsidieplafond is voorgesteld op €10.000,-. Dit onder voorbehoud van de vaststelling van de Beleidsbegroting 2026 door de gemeenteraad.
Subsidieverdeling
Karakteristieke woning: 25% met een maximum van € 1100,- per woning voor werkzaamheden aan de voor- zijgevel(s) zichtbaar vanaf de openbare weg.
Voor bouwblokken: 25% met een maximum van € 1500,- per woning als alle bewoners in het blokje meedoen met herstel van ramen/deuren in authentieke staat.
Karakteristieke/ authentieke erfafscheidingen:
25% met een maximum van € 900,- per adres voor werkzaamheden aan de erfafscheiding zichtbaar vanaf de openbare weg.
Behandeling op volgorde van binnenkomst.
Overige informatie
Tuindorp ’t Lansink heeft sinds 17 oktober 2003 de status van beschermd dorpsgezicht.
De herziening van het bestemmingsplan Tuindorp is aanleiding geweest om een inventarisatie binnen het beschermde gebied uit te voeren, waarmee een groot aantal woningen en overige objecten worden aangeduid als ‘karakteristiek’.
Voor de karakteristieke panden en objecten wordt een subsidieregeling ingesteld voor onderhoud aan de woning zichtbaar vanaf de openbare weg (voor- en zijgevels). Het gaat om schilderwerk of restauratiewerk van metselwerk, dak, schoorstenen en of kozijnen. Daarnaast is het mogelijk om voor subsidie in aanmerking te komen indien met een gevelverbetering of aanpassing van de erfafscheiding de woning na de aanpassing de status ‘karakteristiek’ kan behalen.
Is uw woning of erfafscheiding niet karakteristiek maar zou deze dat wel kunnen worden met uw bouwplannen? Neem contact op met de gemeente!
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl