Verordening regelende onderzoek door de raad van de gemeente Altena 2025

Geldend van 11-07-2025 t/m heden

Intitulé

Verordening regelende onderzoek door de raad van de gemeente Altena 2025

gelezen het Initiatiefvoorstel van C. Alderliesten, J. Bakker, P. Bouman, A. Duizer, R. Roovers, H. Timmermans, A. Versluis d.d. 10 juni 2025;

gelet op de artikel 84 van de Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen de navolgende Verordening regelende onderzoek door de raad van de gemeente Altena 2025.

Artikel 1. Instellen onderzoek

De gemeenteraad kan op voorstel van een of meer van zijn leden een onderzoek naar het door het college of de burgemeester gevoerde bestuur instellen.

Artikel 2. Commissie

  • 1. De uitvoering van dit besluit wordt opgedragen aan een daartoe voor dit onderzoek in te stellen tijdelijke onderzoekscommissie.

  • 2. De door de raad voor het onderzoek ingestelde commissie bestaat uit tenminste vijf raadsleden, met maximaal 1 raadslid van elke in de raad vertegenwoordigde fractie.

  • 3. De gemeenteraad benoemt bij de instelling van de commissie de leden.

  • 4. De commissie wijst uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 5. De bevoegdheden en de werkzaamheden van de commissie worden niet geschorst door het aftreden van de gemeenteraad. De nieuw geïnstalleerde gemeenteraad vervult zo spoedig mogelijk de door het aftreden van leden ontstane vacatures in de commissie.

  • 6. De leden van de commissie ontvangen voor de duur van de activiteiten van die commissie ten laste van de gemeente een toelage als bedoeld in artikel 2, lid 3 van de Verordening Rechtspositie raads-, commissie- en burgerleden Altena 2024.

Artikel 3. Beëindiging van het lidmaatschap van de commissie

Het lidmaatschap van de commissie eindigt indien:

  • a.

    de raad besluit tot opheffing van de commissie;

  • b.

    een lid ophoudt lid te zijn van de raad;

  • c.

    een lid ontslag neemt;

  • d.

    de raad daartoe besluit.

Artikel 4. De voorzitter

  • 1. De voorzitter van de commissie draagt in ieder geval zorg voor:

    • -

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie;

    • -

      het leiden van de vergaderingen;

    • -

      het bewaken van de uitvoering van het onderzoek;

    • -

      het verzorgen van de externe communicatie (woordvoerderschap);

    • -

      het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming

    • -

      het doen naleven van bij of krachtens deze verordening gestelde regels

  • 2. Hij voert hiertoe regelmatig overleg met de secretaris en de overige leden.

Artikel 5. Ondersteuning

  • 1. De griffier draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning van de commissie en wijst daartoe een secretaris aan.

  • 2. De secretaris van de commissie ondersteunt en adviseert de commissie bij al haar werkzaamheden.

Artikel 6. Werkzaamheden commissie

  • 1. Alle activiteiten van de leden en de aan de commissie toegevoegde medewerkers vallen onder de verantwoordelijkheid van de commissie.

  • 2. De commissie kan slechts beraadslagen en besluiten wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3. Zo spoedig mogelijk na instelling van de commissie stelt de commissie een plan van aanpak op waarin zij in ieder geval de volgende punten opneemt:

    • -

      de uitvoering van de onderzoeksopdracht;

    • -

      de eerste planning van de uit te voeren taken;

    • -

      een voorlopige raming van de kosten;

    • -

      de taakverdeling;

    • -

      informatiebeheer.

  • 4. Indien de commissie besluit de uitvoering van bepaalde delen van het onderzoek neer te leggen bij derden, vindt deze uitvoering plaats onder haar verantwoordelijkheid.

  • 5. Deze derden kunnen alle informatie verzamelen die de commissie in het belang van het onderzoek nodig acht. Zij zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de commissie.

  • 6. De commissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 7. De commissie is bevoegd van alle gemeentelijke bestuursorganen de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen voor zover zij dat ter vervulling van haar taak nodig acht.

  • 8. De commissie vergadert in beslotenheid. Van de vergaderingen wordt een beknopt verslag gemaakt.

  • 9. De commissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken en ten hoogste vier weken bedraagt, hun zienswijze op het feitenonderzoek aan de commissie kenbaar te maken.

  • 10. De commissie stelt de betrokken bestuursorganen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken en ten hoogste vier weken bedraagt, hun zienswijze op het rapport van bevindingen aan de commissie kenbaar te maken.

  • 11. Na vaststelling door de commissie wordt het rapport van bevindingen zo spoedig mogelijk aan de raad aangeboden. De commissievoorzitter presenteert de belangrijkste conclusies en aanbevelingen.

  • 12. De raad vergadert in openbaarheid over de conclusies en aanbevelingen, tenzij de raad anders besluit.

  • 13. De commissie legt aan de raad verantwoording af over haar uitgaven.

Artikel 7. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening wordt aangehaald als ‘Onderzoeksverordening gemeenteraad Altena 2025’.

  • 2. De verordening treedt in werking op het moment van publicatie.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 1 juli 2025,

De voorzitter,

drs E.B.A. Lichtenberg MCM

De griffier,

drs S.J. Peet