Instructie voor de secretaris gemeente Nuenen c.a. 2025

Geldend van 11-07-2025 t/m heden

Intitulé

Instructie voor de secretaris gemeente Nuenen c.a. 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a.

gelezen het collegevoorstel van 11 juni 2025,

gelet op artikel 103, tweede lid, van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de Instructie voor de secretaris gemeente Nuenen c.a. 2025

Artikel 1. Algemene ondersteuning

  • 1. De secretaris draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies.

  • 2. Hij is het aanspreekpunt voor de griffier in contacten tussen de raad of zijn leden met de ambtelijke organisatie als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder c, van de Gemeentewet. Hij het aanspreekpunt voor de griffier in contacten tussen de raad of zijn leden met de ambtelijke

Artikel 2. Ondersteuning burgemeester en wethouders

  • 1. De secretaris draagt zorg voor:

    • a.

      een goede voorbereiding van de vergaderingen van burgemeester en wethouders;

    • b.

      de voor de uitoefening van hun functie benodigde informatievoorziening aan de leden van burgemeester en wethouders;

    • c.

      een gedegen en tijdige advisering aan burgemeester en wethouders, zowel gevraagd als ongevraagd;

    • d.

      de kwaliteit van de stukken en de advisering van de ambtelijke organisatie;

    • e.

      een snel en adequaat verloop van voor het proces van besluitvorming noodzakelijke procedures en het bevorderen van een voortvarende uitvoering van de besluiten van burgemeester en wethouders;

    • f.

      het vastleggen van door burgemeester en wethouders genomen besluiten in een besluitenlijst en het bijhouden van een presentielijst.

  • 2. Dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de ondersteuning van de burgemeester en de door hem of door burgemeester en wethouders ingestelde commissies.

Artikel 3. Ondersteuning burgemeester

  • 1. De secretaris staat de burgemeester terzijde.

  • 2. Hij bevordert hiertoe samen met de burgemeester een goede afstemming tussen de bestuursorganen enerzijds en het ambtelijk apparaat anderzijds.

  • 3. Voorts is hij de burgemeester behulpzaam bij de bewaking van het functioneren van burgemeester en wethouders als collegiaal bestuur.

  • 4. De secretaris bevordert, samen met de burgemeester en de griffier, een goede afstemming tussen het college, de gemeenteraad en de ambtelijke organisatie. De gemeentesecretaris voert daartoe overleg met de burgemeester en de griffier in de driehoek.

Artikel 4. Ambtelijke organisatie

  • 1. De secretaris bewaakt de eenheid in de uitoefening van de aan de ambtelijke organisatie opgedragen taken, en voert hiertoe regelmatig gezamenlijk overleg met het management van de ambtelijke organisatie.

  • 2. De secretaris ziet toe op een vlot verloop van de informatiestromen. Hij doet, in overleg met het management, voorstellen aan burgemeester en wethouders ter zake.

  • 3. De secretaris kan in overleg met het management procedures vaststellen voor de behandeling van zaken die door het gemeentebestuur aan de ambtelijke organisatie ter voorbereiding of uitvoering zijn opgedragen.

  • 4. De secretaris bevordert een goede samenwerking en samenhang binnen de ambtelijke organisatie.

  • 5. De secretaris doet, indien noodzakelijk, voorstellen aan burgemeester en wethouders tot het geven van aanwijzingen aan managementleden om die samenwerking en samenhang te verzekeren.

Artikel 5. Verhindering en vervanging

  • 1. Indien de secretaris verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan burgemeester en wethouders en de burgemeester.

  • 2. Voor een afwezigheid van langer dan zeven dagen behoeft de secretaris toestemming van burgemeester en wethouders.

  • 3. Bij verhindering of afwezigheid wordt de secretaris vervangen door een daartoe door hem aangewezen plaatsvervanger, zijnde strategisch manager I.

Artikel 6. Slotbepalingen

  • 1. In gevallen waarin deze instructie niet voorziet, voorziet de secretaris, voor zover nodig in overleg met burgemeester en wethouders of de burgemeester.

  • 2. Deze instructie treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

  • 3. Deze instructie wordt aangehaald als: Instructie voor de gemeentesecretaris gemeente Nuenen c.a. 2025.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van gemeente Nuenen op 11 juni 2025

Burgemeester en wethouders van Nuenen,

de secretaris,

mr. drs. H.P.C. Verbruggen

de burgemeester,

mr. dr. M.M. van Toorenburg

Toelichting

Algemeen

Deze instructie geeft uitvoering aan artikel 103, tweede lid, van de Gemeentewet (hierna: wet). Hierin is geregeld dat het college in een instructie nadere regels stelt over de taak en de bevoegdheden van de secretaris.

Artikelsgewijs

In deze artikelsgewijze toelichting worden enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven behandeld.

Artikel 1. Algemene ondersteuning, Artikel 2. Ondersteuning burgemeester en wethouders, en Artikel 3. Ondersteuning burgemeester

Deze artikelen zijn een uitwerking van artikel 103 van de wet. Op grond van artikel 103, eerste lid, van de wet staat de secretaris het college, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies bij de uitoefening van hun taak terzijde. Op grond van artikel 103, tweede lid, van de wet stelt het college in een instructie nadere regels over de taak en de bevoegdheden van de secretaris vast.

Artikel 5. Verhindering en vervanging

Dit artikel is een uitwerking van artikel 106, eerste lid, van de wet. Hierin is bepaald dat het college de vervanging van de secretaris regelt.