Subsidieregeling Sociale Basis Infrastructuur (SBI)

Geldend van 11-07-2025 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling Sociale Basis Infrastructuur (SBI)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Houten;

gelet op:

  • -

    titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    de Algemene subsidieverordening gemeente Houten 2023 (Asv);

Overwegende dat het wenselijk is om nadere regels (hierna te noemen: subsidieregeling) vast te stellen voor het verstrekken van subsidies voor activiteiten in het sociaal domein;

besluit vast te stellen de:

Subsidieregeling Sociale Basis Infrastructuur (SBI)

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Aanvrager: rechtspersoon zonder winstoogmerk (volgens de inschrijving bij de Kamer van Koophandel) met economische of maatschappelijke binding met de gemeente Houten, die voornemens is voor de inwoners van de gemeente Houten een bijdrage te leveren aan de opgaven van de Sociale Koers;

  • b.

    Aanvraagformulier: het vastgestelde digitale aanvraagformulier waarop de aanvrager zijn activiteiten kan vermelden en toelichten;

  • c.

    Activiteiten: alle georganiseerde acties, bijeenkomsten, programma's, voorzieningen en initiatieven;

  • d.

    Asv: de Algemene Subsidieverordening gemeente Houten;

  • e.

    Besluit: het besluit tot subsidieverlening, -weigering, -vaststelling of andersluidend;

  • f.

    Beschikking: het besluit tot subsidieverlening of het besluit tot vaststelling (bij directe vaststelling van de subsidie);

  • g.

    College: college van burgermeester en wethouders van de gemeente Houten;

  • h.

    Institutionele organisatie: een met naam en adres genoemde, een rechtspersoon of maatschap die activiteiten organiseert in het algemeen belang, waarbij alle inkomsten worden ingezet ten gunste van de doelstelling van de organisatie en waarbij de uitvoering van het primaire proces grotendeels door professionals wordt gedaan;

  • i.

    Lokale infrastructuur sociale basis:

    Organisaties, die aan de volgende kenmerken voldoen:

    • a.

      Personeel in dienst hebben en/of gebruik maken van professioneel opgeleide vrijwilligers;

    • b.

      Voorzieningen/service/activiteiten hebben, die noodzakelijk zijn om de doelen en het uitvoeringsprogramma van de sociale koers te behalen en/of de wettelijke taken uit te voeren;

    • c.

      Permanent/ voortdurende activiteiten/aanbod hebben;

  • Daarnaast horen de volgende organisaties ook tot de lokale infrastructuur sociale basis:

    • a.

      Organisaties, die voor de participatiewet een vangnet zijn;

    • b.

      Organisaties, die binnen andere beleidsdocumenten als basisinfrastructuur zijn gedefinieerd;

  • j.

    Maatschappelijke opgaven: de strategische opgaven uit de Sociale Koers 2026-2029, te weten:

    • a.

      Het versterken van de sociale basis;

    • b.

      het bieden van passende ondersteuning aan wie dat echt nodig heeft;

    • c.

      het bevorderen dat iedereen op eigen niveau kan meedoen;

  • k.

    Maatschappelijk resultaat: de beoogde resultaten per maatschappelijke opgave;

  • l.

    Mandataris: de functionaris, die op grond van de Mandaatregeling gemeente Houten, een besluit neemt op subsidieaanvragen;

  • m.

    Permanent/ voortdurende activiteiten: activiteiten die op een doorlopende basis worden uitgevoerd en bedoeld zijn om een blijvende impact te hebben op de gemeenschap;

  • n.

    Primaire criteria: Aan deze criteria moet een aanvraag minimaal voldoen om in aanmerking te komen voor subsidie;

  • o.

    Secundaire criteria: Dit zijn criteria die pas worden getoetst als aan de primaire criteria is voldaan;

  • p.

    Sociale basis: het netwerk van formele en informele structuren, voorzieningen en relaties binnen een gemeenschap die bijdragen aan het welzijn en de sociale cohesie van haar inwoners. De sociale basis omvat alle activiteiten, diensten en ondersteuning die mensen helpen om deel te nemen aan de samenleving, zich verbonden te voelen en elkaar te ondersteunen;

  • q.

    Sociaal domein: alle sectoren die te maken hebben met de sociale kant van het gemeentelijke beleid, zoals: zorg, welzijn, sport, onderwijs, gezondheidszorg, kunst en cultuur, opvoeding, inburgering, positieve gezondheid, sociale activering, werk en inkomen;

  • r.

    Sociale Koers: beleidsplan en uitvoeringsprogramma dat gericht is op het ontwikkelen naar een zorgzame en krachtige samenleving in Houten;

  • s.

    Subsidie: de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten;

  • t.

    Subsidieontvanger: de aanvrager die subsidie heeft ontvangen;

  • u.

    Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift;

Artikel 2 Doelstelling

Deze subsidieregeling heeft tot doel bij te dragen aan het realiseren van de maatschappelijke doelen van de Sociale Koers (zie Artikel 6) en het bijbehorende uitvoeringsprogramma.

Artikel 3 Maatschappelijke opgaven

  • 1. Een subsidie als bedoeld in artikel 2 dient aantoonbaar bij te dragen aan de strategische doelstelling van de Sociale Koers: " We willen verder ontwikkelen naar een zorgzame en krachtige samenleving, waarin iedereen naar elkaar omkijkt en waar het leven zo aangenaam mogelijk is. Dit vraagt om nauwe samenwerking tussen inwoners, vrijwilligersorganisaties, professionele organisaties en de gemeente." Daarnaast moet de subsidie bijdragen aan ten minste één van de volgende door de gemeente gewenste maatschappelijke opgaven, en de daarbij in de sociale koers benoemde beleidsdoelen:

    • a.

      het versterken van de sociale basis

    • b.

      het bieden van passende ondersteuning aan wie dat echt nodig heeft;

    • c.

      het bevorderen dat iedereen op eigen niveau kan meedoen.

  • 2. Bij de uitvoering van deze doelen dienen de subsidieontvangers de volgende uitgangspunten als leidraad mee te nemen:

    • a.

      We maken de beweging naar een krachtigere gemeenschap;

    • b.

      We vragen sterke schouders meer te dragen.

Artikel 4 Subsidieontvanger

Subsidie kan worden verstrekt aan institutionele organisaties die tot de lokale infrastructuur sociale basis van de gemeente Houten horen, zich committeren aan de doelen van de Sociale Koers en permanente/voortdurende activiteiten voor de Houtense inwoners uitvoeren.

Artikel 5 Subsidieplafond

  • 1. De gemeenteraad stelt jaarlijks het subsidieplafond vast.

  • 2. Indien het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen die in aanmerking komen voor een subsidie toe te kennen, dan kan het college subsidieverdeling toepassen waarbij de score op de criteria in artikel 8 wordt meegewogen.

Artikel 6 Subsidiabele kosten

  • 1. Voor subsidie komen de kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van de activiteit(en) en voldoen aan de voorwaarden zoals gesteld in deze regeling.

  • 2. Subsidiabele kosten omvatten:

    • a.

      Personeelskosten: Salarissen, en andere personeel gerelateerde kosten voor medewerkers die direct betrokken zijn bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten.

    • b.

      Materiaal- en apparatuurskosten: Kosten voor de aanschaf, huur of lease van materialen en apparatuur die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteiten.

    • c.

      Huisvestingskosten: Huur of andere kosten voor ruimtes die worden gebruikt voor de uitvoering van de activiteiten.

    • d.

      Promotie- en communicatiekosten: Kosten voor promotie, publiciteit en communicatie die direct verband houden met de gesubsidieerde activiteiten.

    • e.

      Opleidings- en trainingskosten: Kosten voor opleidingen, trainingen en workshops die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteiten.

    • f.

      Overige kosten: Andere kosten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteiten en die voldoen aan de voorwaarden van deze regeling.

  • 3. Niet-subsidiabel

    De volgende kosten komen niet in aanmerking voor subsidie:

    • a.

      Kosten die niet direct verband houden met de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten.

    • b.

      Kosten die niet in redelijke verhouding staan tot de gestelde doelen of redelijkerwijs te verwachten resultaten van de activiteit;

    • c.

      Kosten die worden gemaakt buiten de subsidieperiode.

    • d.

      Kosten die al door andere subsidies of financieringsbronnen worden gedekt.

    • e.

      Kosten voor boetes, juridische procedures en andere niet-operationele uitgaven.

    • f.

      De aan de subsidie-aanvrager in rekening gebrachte BTW die door hem kan worden teruggevorderd of op enigerlei wijze aan hem kan worden terugbetaald of gecompenseerd.

Artikel 7 Aanvraag

  • 1. De aanvraag dient vóór 1 september digitaal te worden ingediend voorafgaand aan het jaar waarin de subsidieperiode begint.

  • 2. Een aanvraag bestaat uit:

    • a.

      Een door de gemeente beschikbaar gesteld digitaal aanvraagformulier waarin o.a. toelichting wordt gegeven op de activiteiten en in hoeverre deze bijdragen aan de maatschappelijke doelen en opgaven van de Sociale Koers 2026-2029

    • b.

      Activiteitenplan met minimaal de volgende onderdelen: Inhoud (opzet van de activiteiten), doelstelling (beoogd resultaat), organisatie (o.a. planning en samenwerkingspartners), financiën, beoogde doelgroep en verwacht bereik (ook aantal vrijwilligers indien van toepassing), publiciteit (beoogde doelgroep en verwacht publieksbereik) en communicatie, monitoring en evaluatie;

    • c.

      Een gespecificeerde begroting met dekkingsplan, dat inzicht geeft in de geraamde inkomsten en uitgaven, voor zover deze betrekking hebben op de activiteit.

  • 3. Bij een aanvraag voor een meerjarige subsidie moeten bovengenoemde gegevens de betreffende subsidiejaren beslaan. Voor het eerste jaar verwachten wij een concrete uitwerking en voor de volgende jaren een inschatting.

  • 4. Indien de aanvraag niet volledig is, wordt de aanvrager eenmalig in de gelegenheid gesteld de aanvraag tot 15 september van het jaar waarin de aanvraag is ingediend aan te vullen. De dag waarop de aanvraag is aangevuld en volledig is, geldt als de datum van ontvangst van de aanvraag.

Artikel 8 Beoordelingscriteria

  • 1. Alle aanvragen voor subsidie op grond van deze regeling worden door de beoordelingscommissie beoordeeld op basis van de onderstaande primaire en secundaire criteria:

    Primaire criteria

    • a.

      Maatschappelijk resultaat

      De commissie beoordeelt of de activiteit bijdraagt aan de maatschappelijke opgave, strategische doelstellingen van de Sociale Koers en het bijbehorende uitvoeringsprogramma zoals beschreven in artikel 6.

    • b.

      Deskundigheid

      Bij dit criterium beoordeelt de beoordelingscommissie of de aanvrager beschikt over voldoende kennis, ervaring en capaciteit om de activiteiten uit te voeren. Voor activiteiten waarbij professionele inzet noodzakelijk is, dient de aanvrager te zorgen voor passend gekwalificeerd personeel met actuele kennis en ervaring. Daarnaast wordt beoordeeld of het effect van de activiteiten wordt gemeten.

    • c.

      Integrale Samenwerking

      Bij dit criterium beoordeelt de beoordelingscommissie de integrale dienstverlening en samenwerking van de aanvrager. Zij verwacht van de subsidieaanvrager dat hij kansen signaleert en verbinding zoekt met andere organisaties of voorzieningen binnen het Sociaal Domein van de gemeente Houten, uitgaande van de opgaves die zijn opgenomen in de Sociale Koers. Aanvragers committeren zich aan deze opgaves.

  • 2. Als wordt voldaan aan de primaire criteria komt de aanvraag in aanmerking voor subsidie. In welke mate dat het geval is kan worden bepaald aan de hand van de score op de secundaire criteria.

    Secundaire criteria

    • d.

      Participatie en draagvlak

      Bij dit criterium beoordeelt de commissie of de aanvrager vraaggericht werkt en de betrokkenen (zoals deelnemers, inwoners, samenwerkingspartners) voldoende betrekt bij het opstellen van het plan en/of het uitvoeren van de activiteiten.

    • e.

      Toegankelijkheid/ inclusiviteit

      Bij dit criterium beoordeelt de commissie of de aanvrager meedoen op eigen niveau mogelijk maakt. Bij de uitvoering van de activiteit(en) waarvoor subsidie wordt verstrekt, worden zoveel mogelijk sociale, fysieke of praktische belemmeringen weggenomen zodat iedereen voor wie de activiteit is bedoeld daadwerkelijk mee kan doen.

    • f.

      Eigen financiële bijdragen/ Cofinanciering

      Bij dit criterium beoordeelt de commissie of de aanvrager ook andere financiële middelen inzet, zoals uit eigen begroting en eigen reserve, bijdragen van deelnemers, sponsoring en fondsen. We stimuleren cofinanciering en (financiële) samenwerking.

    • g.

      Organisatorische kwaliteit/ Ondernemerschap

      Bij dit criterium beoordeelt de commissie de organisatorische kwaliteit en het ondernemerschap van de aanvrager. Hierbij kijken we naar de governance, financiën, realistische begroting en organisatorische capaciteit.

    • h.

      Preventieve Impact

      Bij dit criterium beoordeelt de commissie of de activiteit bijdraagt aan de preventie van maatschappelijke problemen zoals eenzaamheid, laaggeletterdheid, en gezondheidsproblemen. En hoe de activiteit inwoners laat ontwikkelen en bijdraagt aan het behouden van een goede fysieke en mentale gezondheid.

Artikel 9 Beoordeling aanvragen

  • 1. De toetsing van de aanvragen is belegd bij een beoordelingscommissie. De beoordelingscommissie bestaat uit minimaal drie medewerkers van de afdeling Samenleving en de portefeuillehouder Sociale Koers.

  • 2. De afweging vindt plaats aan de hand van de vereisten in artikelen 5, 6, 7, 8.

  • 3. Bij de primaire criteria, zoals genoemd in artikel 8, wordt gekeken of een aanvraag voldoet (1 punt) of niet voldoet (0 punten) aan het desbetreffende criterium. Aanvragen die niet voldoen aan alle drie van de primaire criteria komen niet voor subsidie in aanmerking en worden afgewezen.

  • 4. Aanvragen die positief scoren op de primaire beoordelingscriteria worden verder beoordeeld op de secundaire criteria. Per secundair criterium, zoals genoemd in artikel 8, wordt per criterium een score van 0 t/m 3 vergeven.

  • 5. Het beschikbare budget wordt via een gewogen verdeling over de positief beoordeelde aanvragen verdeeld.

  • 6. De beoordelingscommissie informeert het college over de voorgenomen besluiten.

  • 7. Indien het college afwijkt van de beoordeling van de beoordelingscommissie doet het dat gemotiveerd.

Artikel 10 (Aanvullende) weigeringsgronden

Naast de in artikel 9 van de Asv genoemde weigeringsgronden, kan de subsidie worden geweigerd als:

  • a.

    De activiteit niet voldoet aan de voorwaarden uit deze regeling en is niet volledig is.

  • b.

    Het initiatief een privébelang of een commercieel belang dient van de aanvrager en/of derden;

  • c.

    Met de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd is begonnen voordat de aanvraag is ontvangen

  • d.

    De activiteit niet bedoeld is voor Houtense inwoners;

  • e.

    De huisvestingskosten, activiteitenkosten of organisatiekosten niet in verhouding staan tot het aantal deelnemers aan de activiteit.

  • f.

    De activiteit al wordt uitgevoerd door een andere door de gemeente Houten gesubsidieerde partij.

  • g.

    De aanvrager beschikt over voldoende eigen vermogen om de activiteit zelf te bekostigen. Dit eigen vermogen wordt beoordeeld op basis van de meest recente financiële gegevens van de aanvrager.

Artikel 11 Beslistermijn

De mandataris beslist, conform artikel 8, tweede lid, van de Asv, nadat de aanvraag volledig is en is beoordeeld door de beoordelingscommissie, binnen 12 weken.

Artikel 12 Uitbetaling

  • 1. Organisaties ontvangen een voorschotbedrag ter hoogte van 100% van het verleende subsidiebedrag.

  • 2. Subsidie tot € 50.000 wordt in één keer in januari uitbetaald.

  • 3. Subsidie vanaf € 50.000 wordt in 4 termijnen (per kwartaal) uitbetaald.

Artikel 13 Eindverantwoording

  • 1. De subsidieontvanger dient uiterlijk voor 1 mei van het jaar dat volgt op het betrokken kalenderjaar een digitale aanvraag tot vaststelling.

  • 2. De aanvraag tot vaststelling bevat:

    • a.

      Bij subsidies tot € 5.000 dient de subsidieontvanger een kort inhoudelijk (foto) verslag in waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan.

    • b.

      Bij subsidies van € 5.000 tot € 100.000:

      • i.

        Een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan.

      • ii.

        Een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening)

    • c.

      Bij subsidies vanaf € 100.000 wordt naast bovenstaand inhoudelijk en financieel verslag, tevens een controleverklaring verwacht, opgesteld door een onafhankelijk accountant.

Artikel 14 Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of meerdere artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing, gelet op het doel of de strekking van deze regeling dan wel het belang van de aanvrager of subsidieontvanger, leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 15 Slotbepalingen

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking ervan.

  • 2. De regeling Subsidieregeling Samenlevingsactiviteiten wordt ingetrokken.

  • 3. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als “Subsidieregeling Sociale Basis Infrastructuur (SBI).

Ondertekening

Houten, 1 juli 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Houten,

de secretaris,

R. van Netten

de burgemeester,

H.C. Heerschop