Subsidieregeling Versterken sociale basis in Gouda 2026

Geldend van 10-07-2025 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling Versterken sociale basis in Gouda 2026

Burgemeester en wethouders van Gouda

Gelezen het advies van 1 juli 2025

Gelet op artikel 7 Algemene Subsidieverordening Gouda 2003;

besluiten de subsidieregeling: “Versterken sociale basis in Gouda” vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    Algemene voorziening: De algemene voorziening is beschikbaar zonder dat er vooraf onderzoek is gedaan naar de wensen, persoonskenmerken en mogelijkheden van de gebruikers.

  • 2.

    ASV: Algemene subsidieverordening Gouda 2003, inclusief het bijbehorende Uitvoeringsbesluit.

  • 3.

    Buurtinitiatieven: Initiatieven van bewoners zelf om hun leefomgeving of onderlinge relaties te verbeteren. Voorbeelden zijn buurtmoestuinen, ruilkasten, bewonersgroepen of activiteiten in het buurthuis. Buurtinitiatieven versterken de betrokkenheid en samenhang in een wijk.

  • 4.

    Eigen kracht: de eigen mogelijkheden en het probleemoplossend vermogen van de inwoner om zelf zijn zelfredzaamheid, participatie te verbeteren of problemen te verminderen. Hierbij kan ook het sociale netwerk van de inwoner helpen;

  • 5.

    Formele zorg en ondersteuning: Professionele hulp en zorg die wordt verleend door betaalde krachten, zoals maatschappelijk werk. Binnen de subsidieregeling wordt de formele zorg en ondersteuning binnen de sociale basis bedoeld en niet in de geïndiceerde hulp

  • 6.

    Informele zorg en ondersteuning: Hulp die mensen krijgen van hun omgeving: familie, vrienden, buren of vrijwilligers. Voorbeelden zijn mantelzorg, hulp bij boodschappen of gezelschap bieden. Informele zorg is onbetaald en gebaseerd op onderlinge betrokkenheid.

  • 7.

    Inzet op wijkniveau: Specifieke acties, voorzieningen of ondersteuning gericht op één wijk of buurt in de gemeente Gouda. Vaak gaat het om aanpakken die zijn afgestemd op de lokale behoeften, bijvoorbeeld in een wijk met veel ouderen, armoede of eenzaamheid. Het sluit aan bij de leefwereld van bewoners.

  • 8.

    Jaaropgaven: Concrete doelen die in een kalenderjaar worden opgepakt, aansluitend aan de vaste beleidsdoelen. Jaaropgaven geven focus aan wat er op korte termijn gerealiseerd moet worden om de sociale basis van inwoners te versterken waar nodig.

  • 9.

    Maatwerkvoorzieningen: Individuele ondersteuning die op maat wordt aangeboden aan mensen met een specifieke hulpvraag. Denk aan huishoudelijke hulp, begeleiding of een aangepaste woning. Maatwerkvoorzieningen vallen meestal onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en vereisen een indicatie.

  • 10.

    Positieve Gezondheid: Een brede benadering van gezondheid die verder gaat dan de afwezigheid van ziekte. Er wordt gekeken naar zes dimensies: lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen en dagelijks functioneren. De nadruk ligt op veerkracht en eigen regie.

  • 11.

    Stadsbrede inzet: inzet voor (alle inwoners van) de gemeente Gouda

  • 12.

    Sociale basis: De sociale basis omvat alles wat mensen helpt om mee te doen in de samenleving: familie, vrienden, buren, vrijwilligers, buurtverenigingen, scholen, sportclubs en laagdrempelige voorzieningen. Het is de fundering van een sterke gemeenschap waarin mensen elkaar ondersteunen.

  • 13.

    Sociale basisvoorzieningen: Laagdrempelige, algemene voorzieningen in de wijk of stad waar inwoners terechtkunnen voor ontmoeting, ondersteuning en activiteiten. Denk aan buurthuizen, cultuur, sport en (jeugd) gezondheid. Ze zijn toegankelijk zonder indicatie.

  • 14.

    Sociale leefbaarheid: De mate waarin mensen in een buurt prettig kunnen samenleven. Het gaat om aspecten als veiligheid, sociale samenhang, betrokkenheid, voorzieningen en de mogelijkheid om mee te doen. Sociale leefbaarheid wordt versterkt door sterke netwerken en wederzijds vertrouwen in de buurt.

  • 15.

    Subsidieplafond: Een subsidieplafond is het maximale bedrag dat de gemeente Gouda beschikbaar stelt voor het verstrekken van subsidies binnen deze subsidieregeling. Een deelsubsidieplafond is een afgebakend deel daarvan, bijvoorbeeld specifiek voor de jaaropgaven. Het instellen van subsidieplafonds helpt om het beschikbare budget eerlijk te verdelen en geeft duidelijkheid over de financiële kaders waarbinnen aanvragen worden beoordeeld.

  • 16.

    Vaste beleidsdoelen: Doelen die de gemeente Gouda structureel nastreeft, ongeacht het jaar of het politieke klimaat.

  • 17.

    Versterken sociale basis: Het versterken van de sociale basis is de inzet voor inwoners die extra zorg en/of ondersteuning nodig hebben in hun sociale basis.

  • 18.

    1Gezin1Plan1Regisseur (1G1P1R): Een aanpak waarbij één plan en één vaste hulpverlener of regisseur wordt ingezet voor een gezin met meerdere hulpvragen. Het doel is om de ondersteuning beter af te stemmen, versnippering te voorkomen en het gezin centraal te stellen in plaats van de organisaties.

Artikel 2 Doel van de subsidie

  • 1. De subsidie die partijen aanvragen, moet bijdragen aan de vaste beleidsdoelen en/of de jaaropgaven.

  • 2. De subsidie draagt bij aan onderstaande vaste beleidsdoelen:

    • a.

      Opvoeders, kinderen en jongeren hebben, als ze het nodig hebben, toegang tot zorg en ondersteuning zonder dat ze een indicatie nodig hebben. Dit helpt de kinderen gezond en veilig op te groeien en zich te ontwikkelen naar zelfstandigheid en deelname aan de samenleving. Deze zorg en/of ondersteuning kan zowel formeel als informeel zijn.

    • b.

      Inwoners (volwassenen en ouderen) van Gouda hebben, als ze het nodig hebben, toegang tot zorg en ondersteuning zonder dat ze een indicatie nodig hebben. Dit helpt hen om deel te nemen aan sociale relaties op een manier die hun welzijn en capaciteiten verbetert. Deze zorg en/of ondersteuning kan zowel formeel als informeel zijn.

    • c.

      Inwoners zorgen voor elkaar en helpen elkaar. Iedereen draagt bij aan de samenleving op zijn of haar eigen manier. Samen creëren we een sterke gemeenschap waar iedereen in een veilige omgeving kan meedoen.

    • d.

      We zetten in op een verschuiving in de ondersteuning van inwoners: minder gebruik van maatwerkvoorzieningen en meer gebruik van algemene voorzieningen, en van algemene voorzieningen naar het sociale netwerk en de eigen kracht van de inwoners. Met de subsidieregeling Versterken sociale basis wil de gemeente Gouda het gebruik van formele zorg en ondersteuning verminderen.

  • 3. Het college mandateert de portefeuillehouder jeugd en welzijn om jaarlijks voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de subsidie betrekking heeft de jaaropgaven vast te stellen, mits vooraf afstemming heeft plaatsgevonden met de andere (voor de jaaropgaven relevante) portefeuillehouders.

Artikel 3 Uitgangspunten subsidieregeling

De volgende uitgangspunten gelden voor deze subsidieregeling:

  • 1.

    In Gouda willen we inwoners gelijke kansen geven. Daarom kunnen we in sommige wijken meer investeren dan in andere.

  • 2.

    De gemeente Gouda en de subsidiepartners werken samen om in te spelen op veranderingen en trends in de stad. Dit betekent dat:

    • a.

      Subsidiepartners laten zien hoe hun activiteiten hebben bijgedragen aan de beleidsdoelen. Dit wordt zowel in cijfers als in ervaringen weergegeven.

    • b.

      Elk jaar wordt gekeken naar de verantwoording van de subsidiepartners en beschikbare gegevens om te beoordelen hoe het gaat.

    • c.

      De gemeente Gouda elk jaar samen met partners in de sociale basis de jaaropgaven bijwerkt en in beeld brengt welk aanbod er is, hoe partners samenwerken en hoe het aanbod elkaar aanvult. De gemeente Gouda faciliteert hiervoor twee keer per jaar op wijkniveau bijeenkomsten die worden bijgewoond door de subsidiepartners.

  • 3.

    In Gouda werken we zoveel mogelijk samen om inwoners te ondersteunen, zodat de kwaliteit van de ondersteuning beter wordt en er sneller kan worden aangepast hoeveel ondersteuning een inwoner krijgt. Organisaties zetten hierbij de vraag van inwoners centraal. Dit doen we bijvoorbeeld met de methoden 1Gezin1Plan1Regisseur en Positieve Gezondheid.

Artikel 4 Reikwijdte

  • 1. Deze subsidieregeling richt zich op het versterken van de sociale basis. Het versterken van de sociale basis is gericht op het verhogen van de sociale leefbaarheid: waar inwoners elkaar steunen en laagdrempelige ondersteuning geboden wordt aan inwoners die dat kunnen gebruiken.

  • 2. Deze subsidieregeling richt zich niet op het aanbod van sociale basisvoorzieningen en buurtinitiatieven. Sociale basisvoorzieningen zijn bijvoorbeeld culturele voorzieningen en gezondheidszorg. Voor de buurthuiskamers, buurthuizen en buurtcentra is de subsidieregeling Ontmoeten en meedoen.

  • 3. De subsidieregeling maakt onderscheid tussen de formele en de informele zorg en ondersteuning bij het versterken van de sociale basis.

Artikel 5 Subsidieplafond

  • 1. Het totale subsidieplafond bedraagt voor deze subsidieregeling € 7.493.754 per kalenderjaar, exclusief jaarlijkse indexatie (peildatum 2025).

  • 2. 92,5% van het subsidieplafond is bedoeld voor subsidies die bijdragen aan de vaste beleidsdoelen. Dit maakt het deelsubsidieplafond € 6.931.722,- per kalenderjaar, exclusief jaarlijkse indexatie (peildatum 2025).

  • 3. 7,5% van het subsidieplafond is bedoeld voor subsidies die bijdragen aan de jaaropgaven. Dit maakt het deelsubsidieplafond € 562.032,- per kalenderjaar, exclusief jaarlijkse indexatie (peildatum 2025).

  • 4. Het college mandateert de portefeuillehouder jeugd en welzijn om jaarlijks voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de subsidie betrekking heeft het subsidieplafond vast te stellen, mits dit valt binnen de door de raad ter beschikking gestelde financiële kaders.

Artikel 6 Te subsidiëren kosten

  • 1. Voor partijen die formele zorg en ondersteuning bieden, komen de volgende kosten in aanmerking voor subsidie:

    • a.

      Kosten en inzet van uitvoerend personeel;

    • b.

      Overhead (bijvoorbeeld algemene kosten, organisatiekosten en overige personele kosten) tot een maximum van 25%.

    • c.

      Huisvestingskosten benodigd voor de uitvoering van de activiteit.

    • d.

      Activiteitenkosten.

  • 2. Voor partijen die informele zorg en ondersteuning bieden, komen de volgende kosten in aanmerking voor subsidie:

    • a.

      Kosten in verband met de inzet en aansturing van vrijwilligers.

    • b.

      Overhead (bijvoorbeeld algemene kosten, organisatiekosten en overige personele kosten) tot een maximum van 25%.

    • c.

      Een bijdrage aan deskundigheidsbevordering voor vrijwilligers van de eigen organisatie.

    • d.

      Activiteitenkosten.

Artikel 7 Verdelingswijze

Als alle aanvragen voldoen aan de procedurele voorwaarden voor toewijzing en het totaalbedrag van de aanvragen overschrijdt het bedrag van het (deel-)subsidieplafond, vindt een onderlinge vergelijking van de aanvragen plaats. Daarbij wordt beoordeeld welke te subsidiëren activiteiten het meest bijdragen aan de beleidsdoelen (zie artikel 2) en uitgangspunten (zie artikel 3) zoals geformuleerd in deze regeling.

Hoofdstuk – Aanvraagproces

Artikel 8 Indieningsdatum

  • 1. Een aanvraag voor subsidie met betrekking tot de vaste beleidsdoelen (artikel 2, lid 1) wordt voor 1 september van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van Gouda.

  • 2. Een aanvraag voor subsidie met betrekking tot de jaaropgaven (artikel 2, lid 2) wordt voor 1 februari van het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft, ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van Gouda.

Artikel 9 Meerjarensubsidie

  • 1. Conform artikel 4 van het uitvoeringsbesluit van de ASV is het mogelijk om een meerjarensubsidie aan te vragen. Dit is alleen mogelijk voor een subsidie die bijdraagt aan de vaste beleidsdoelen (artikel 2, lid 1). De aanvrager dient bij zijn aanvraag aan te geven of de subsidie aangevraagd wordt voor 1 jaar, 2 of voor 3 jaar.

  • 2. Voor een verleende meerjarensubsidie kan jaarlijks een indexering voor de stijging van lonen en prijzen worden toegepast, mits de gemeenteraad hiervoor voldoende middelen beschikbaar stelt.

Artikel 10 Eisen aan de aanvrager

Uitsluitend rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid en zonder winstoogmerk kunnen subsidie aanvragen.

Artikel 11 Eisen aan de aanvraag

  • 1. De subsidieaanvraag wordt ingediend met gebruikmaking van het bij deze regeling behorende aanvraagformulier. Dit formulier is te vinden op het subsidieloket van de gemeente Gouda.

  • 2. De aanvraag omvat in ieder geval de volgende informatie:

    • a.

      Of het een subsidieaanvraag betreft voor de formele of informele zorg en ondersteuning.

    • b.

      Of het een subsidieaanvraag betreft die aansluit op de vaste beleidsdoelen en/of op de jaaropgaven.

    • c.

      Of de subsidieaanvraag voor 1, 2 of 3 jaar is, mits de subsidieaanvraag aansluit op de vaste beleidsdoelen (artikel 2, lid 1).

    • d.

      Een omschrijving van doel en doelgroep, het soort activiteiten die aangeboden worden, hoe deze bijdragen aan de beleidsdoelen (zie artikel 2). Hierin moet onderscheid gemaakt worden in stadsbrede en wijkgerichte activiteiten.

    • e.

      De resultaten die de organisatie verwacht te behalen, zowel inhoudelijk als cijfermatig.

    • f.

      Een overzicht van de samenwerkingspartners en een beschrijving hoe die samenwerking in de praktijk werkt.

    • g.

      Een gespecificeerde begroting gebaseerd op reëel te verwachten kosten en inkomsten, waarin opgenomen zijn de uitgesplitste huisvestingskosten, de personeelslasten en maximaal 25% overheadkosten en/of vrijwilligersvergoedingen, de te verwachten eigen inkomsten en een uitsplitsing van de gevraagde subsidie voor de vaste beleidsdoelen en de jaaropgaven.

    • h.

      De statuten van de organisatie, voor zover deze nog niet eerder bij een aanvraag voor subsidie bij de gemeente Gouda zijn ingediend.

    • i.

      Bij een subsidieaanvraag voor informele zorg en ondersteuning: Hoeveel vrijwilligers zijn ingeschreven en actief zijn, een omschrijving hoe vrijwilligers worden ingezet, begeleid en ondersteund.

Artikel 12 Wijze van verstrekking

  • 1. Uiterlijk 31 december van het jaar waarin de aanvraag voor de vaste beleidsdoelen is ingediend wordt een beschikking afgegeven.

  • 2. Uiterlijk 30 april van het jaar waarvoor de aanvraag voor de jaaropgaven wordt ingediend wordt een beschikking afgegeven.

  • 3. Als subsidie wordt verleend, wordt in de subsidiebeschikking het maximale subsidiebedrag aangegeven en als er sprake is van een meerjarensubsidie het maximale subsidiebedrag voor 2 of 3 jaar, het aanbod dat hiervoor gerealiseerd dient te worden en de verplichtingen waaraan de organisatie in het kader van deze subsidieverlening dient te voldoen.

Artikel 13 Overige bepalingen

Van toepassing is de Algemene subsidieverordening Gouda 2003, voor zover daarvan in deze subsidieregeling niet wordt afgeweken.

Artikel 14 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

  • 1. Het college kan deze verordening geheel of gedeeltelijk buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing hiervan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

  • 2. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 15 Inwerkingtreding

De Subsidieregeling Versterken sociale basis Gouda 2026 treedt op de dag na bekendmaking in werking.

Artikel 16 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Versterken sociale basis Gouda 2026

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van 1 juli 2025.

Burgemeester en wethouders van Gouda,

de secretaris,

drs. R.C. Bakker

de burgemeester,

mr. drs. P. Verhoeve