Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741887
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741887/1
Verordening van de raad van de gemeente Alkmaar houdende bepalingen over de raadscommissies 2025
Geldend van 11-07-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening van de raad van de gemeente Alkmaar houdende bepalingen over de raadscommissies 2025De raad van de gemeente Alkmaar;
Gelet op
Het voorstel van het presidium d.d. 12 mei 2025
Het advies van de commissie Bestuur en middelen 24 juni 2025
Het bepaalde in artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet.
Het bepaalde in het Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad (hierna te noemen: RvO);
De bijlage behorend bij de verordening op de raadscommissies gemeente Alkmaar;
Besluit
- 1.
De verordening op de raadscommissies gemeente Alkmaar, 2025 vast te stellen.
Verordening van de raad van de gemeente Alkmaar houdende bepalingen over de raadscommissies 2025 (Verordening op de raadscommissies gemeente Alkmaar, 2025)
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- •
agendacommissie: commissie zoals omschreven in het RvO
- •
college: het college van burgemeester en wethouders gemeente Alkmaar;
- •
commissiegriffier: griffier van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;
- •
commissielid: door de raad, conform het RvO, benoemde fractievertegenwoordiger niet-raadslid;
- •
commissievoorzitter: voorzitter van een raadscommissie;
- •
fractie: raadsleden die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard en de commissieleden die door deze fractie zijn voorgedragen en benoemd, worden bij de aanvang van de zitting als één fractie beschouwd.
- •
gemeentesecretaris: secretaris van het college of diens plaatsvervanger
- •
lid/leden: raadslid of een commissielid;
- •
griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;
- •
RvO: Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad
- •
technische vragen: vragen die zien op het verkrijgen van feitelijke informatie. Het gaat om feitelijke gegevens. Zodra er naar een mening wordt gevraagd, betreft het een politieke vraag;
- •
wet: Gemeentewet.
- •
woordvoerder: lid dat door zijn fractie is aangewezen om het woord te voeren bij het aan de orde zijnde agendapunt.
Artikel 2. Instelling raadscommissies
Er is een:
- a.
raadscommissie Bestuur en Middelen, waarvan de werkzaamheden o.a. de volgende onderwerpen betreffen:
- 1°
Algemeen bestuurlijke zaken;
- 2°
Openbare orde en veiligheid;
- 3°
Regionale samenwerking;
- 4°
Interbestuurlijk toezicht;
- 5°
Financiën en grondexploitaties;
- 6°
Personeel en organisatie;
- 7°
Communicatie en informatievoorziening;
- 8°
Economische zaken;
- 9°
Recreatie en toerisme.
- 1°
- b.
raadscommissie Ruimte ,waarvan de werkzaamheden o.a. de volgende onderwerpen betreffen:
- 1°
Ruimtelijke ontwikkeling;
- 2°
Stedelijke ontwikkeling;
- 3°
Volkshuisvesting;
- 4°
Grondzaken;
- 5°
Verkeer en vervoer;
- 6°
Parkeerbeleid en -beheer;
- 7°
Stads- en wijkbeheer;
- 8°
Afvalinzameling, milieu en energiezaken;
- 9°
Milieu en energiezaken.
- 1°
- c.
raadscommissie Sociaal, waarvan de werkzaamheden o.a. de volgende onderwerpen betreffen:
- 1°
Sociale zaken en werkgelegenheid;
- 2°
Onderwijs;
- 3°
Emancipatie;
- 4°
Welzijn;
- 5°
Sociale domein (jeugd, participatie, WMO);
- 6°
Cultuur;
- 7°
Sport en volksgezondheid.
- 1°
- d.
raadscommissie Gemeenschappelijke Regelingen en verbonden partijen waarvan de werkzaamheden o.a. de volgende onderwerpen betreffen:
- 1°
juridische inrichting en/of organisatie van Gemeenschappelijke Regelingen
- 2°
financiële documenten Gemeenschappelijke Regelingen;
- 3°
financiële documenten verbonden partijen.
- 1°
Artikel 3. Taken
Een raadscommissie:
- a.
bereidt besluitvorming van de raad voor en overlegt met het college of de burgemeester;
- b.
brengt advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben;
- c.
kan advies uitbrengen aan de raad over andere onderwerpen dan bedoeld onder b;
- d.
voert overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval de door hen verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de onderwerpen bedoeld onder b.
Artikel 4. Samenstelling; benoeming commissievoorzitter
-
1. Alle raadsleden en alle commissieleden zijn lid van de raadscommissies als bedoeld in artikel 2.
-
2. Zowel raadsleden als commissieleden kunnen deelnemen aan en het woord voeren in een commissievergadering.
-
3. Aan een commissievergadering van een raadscommissie kan door maximaal drie (raads- en/of commissie)leden per fractie worden deelgenomen.
-
4. Elke fractie wijst bij ieder aan de orde zijnde agendapunt maximaal één woordvoerder aan. Het lid dat geen woordvoeder is wordt toegestaan incidenteel een verduidelijkende vraag te stellen.
-
5. De raad benoemt in ieder geval 4 commissievoorzitters. De commissievoorzitters kunnen elkaar onderling vervangen.
-
6. De agendacommissie beslist in haar vergaderingen over de toewijzing van commissievoorzitters aan de commissievergaderingen.
Artikel 5. Zittingsduur en vacatures
-
1. De zittingsperiode van een raadslid, commissielid en commissievoorzitter in een raadscommissie eindigt in ieder geval met het einde van de zittingsperiode van de raad.
-
2. Het lidmaatschap van de raadscommissies eindigt als niet meer wordt voldaan aan de door de wet, RvO of Verordening op de raadscommissies gemeente Alkmaar gestelde eisen.
-
3. Het lidmaatschap eindigt eveneens bij (tijdelijke) beëindiging van het raadslidmaatschap of door ontslag van een commissielid uit eigen beweging of ontslag van een commissielid op voordracht van de fractie.
-
4. De raad kan de commissievoorzitter ontslaan.
-
5. Een commissievoorzitter kan te allen tijde ontslag nemen. Hij doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als zijn opvolger is benoemd. Bij (tijdelijke) beëindiging van het raadslidmaatschap treedt het ontslag van de commissievoorzitter in op de datum van de ingang van de (tijdelijke) beëindiging.
-
6. Als door overlijden, beëindiging van het raadslidmaatschap of ontslag een vacature commissievoorzitter ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan.
-
7. Het lidmaatschap van een raadscommissie van een commissielid, benoemd op voordracht van een fractie die niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt van rechtswege.
Artikel 6. De commissievoorzitter
-
1. De voorzitter is tijdens het voorzitten van de commissievergadering geen lid van de raadscommissie. Hij neemt in de vergadering van de raadscommissie niet deel aan de discussie en heeft geen stemrecht.
-
2. de voorzitter is belast met
- a.
het leiden van de vergadering;
- b.
het handhaven van de orde;
- c.
het formuleren van de door het college of burgemeester gedane toezeggingen;
- d.
het samenvatten van het advies van de raadscommissie;
- e.
het doen naleven van deze verordening op de raadscommissies gemeente Alkmaar;
- f.
hetgeen verordening op de raadscommissies gemeente Alkmaar hem verder opdraagt.
- a.
Artikel 7. De commissiegriffier
-
1. De griffier van de raad wijst ter ondersteuning van iedere raadscommissie een op de griffie werkzame ambtenaar of, in samenspraak met de gemeentesecretaris, een niet op de griffie werkzame ambtenaar aan als commissiegriffier.
-
2. Een commissiegriffier is aanwezig in vergaderingen.
-
3. Bij verhindering of afwezigheid wordt de commissiegriffier vervangen door een door de griffier van de raad aangewezen op de griffie werkzame ambtenaar of, in samenspraak met de gemeentesecretaris, een niet op de griffie werkzame ambtenaar.
-
4. Een commissiegriffier of de griffier kan op uitnodiging van de commissievoorzitter aan beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.
Artikel 8. College, burgemeester en gemeentesecretaris
-
1. De burgemeester heeft het recht in de commissievergaderingen aan de beraadslaging deel te nemen.
-
2. een wethouder heeft toegang tot de commissievergaderingen en kan aan de beraadslaging deelnemen.
-
3. een voorzitter nodigt aan de hand van de agendaonderwerpen en afhankelijk van de portefeuilleverdeling binnen het college de burgemeester en/of één of meer wethouders en/of de gemeentesecretaris uit in de commissievergadering aanwezig te zijn.
-
4. De gemeentesecretaris kan op uitnodiging van de commissievoorzitter aan beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.
Hoofdstuk 2. Vergaderingen
Paragraaf 1. Voorbereiding
Artikel 9. Vergaderfrequentie en aanvangstijd oproep en agenda
-
1. De raadscommissie vergadert in principe conform het door het presidium vastgestelde vergaderschema.
-
2. de vergaderingen vangen aan om 19:30 uur en eindigen uiterlijk om 23:00 uur. Indien om 23:00 uur nog niet alle agenda-onderwerpen zijn behandeld stelt de voorzitter schorsing van de vergadering voor. De commissievergadering wordt in principe voortgezet op de dag van de eerstvolgende commissievergadering en wel tussen 18:30 uur en 19:30 uur tenzij de commissie anders beslist. De commissievergadering wordt inclusief de eventuele voortzetting van de commissievergadering op een andere dag, voor de bepaling van de rechtspositionele presentiegelden van commissieleden als één vergadering aangemerkt.
-
3. de agendacommissie kan in bijzondere gevallen een andere dag en aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen.
Artikel 10. Oproep en agenda
-
1. De oproep, de voorlopige agenda en de daarbij behorende vergaderstukken (raadsvoorstellen, bijlagen, achterliggende documenten of andere stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een agenda dienen) worden 10 dagen voor een vergadering verzonden door elektronische publicatie in een voor alle leden toegankelijk raadsinformatiesysteem.
-
2. In spoedeisende gevallen kan de commissievoorzitter na het verzenden van een schriftelijke oproep een aanvullende agenda opstellen. Zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering, wordt deze met de daarbij behorende stukken verzonden.
-
3. Als na het verzenden van de oproep, de voorlopige agenda en de daarbij behorende vergaderstukken nog aanvullende stukken op elektronische wijze worden gepubliceerd of ter inzage worden aangeboden, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden.
-
4. Op de stukken, bedoeld in het eerste, tweede en derde lid, is artikel 11, tweede lid, van toepassing.
-
5. De agenda wordt bij aanvang van een vergadering door de raadscommissie vastgesteld.
Artikel 11. Openbare bekendmaking van de vergaderstukken
-
1. raadsvoorstellen, bijlagen, achterliggende documenten of andere stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep en de agenda voor geïnteresseerden op elektronische wijze via de website van de gemeente Alkmaar zichtbaar gemaakt. Desgewenst kunnen geïnteresseerden in het stadhuis inzage verkrijgen. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep en vergaderstukken nog aanvullende stukken op elektronische wijze worden aangeboden, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.
-
2. Informatie van de raadscommissie of aan de raadscommissie verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va, van de wet geheimhouding is opgelegd, blijft in afwijking van het eerste lid onder berusting van de griffier.
Artikel 12. Openbare kennisgeving
-
1. Commissievergaderingen worden ter openbare kennis gebracht door aankondiging huis- aan- huisblad ter verspreiding van lokaal nieuws.
-
2. In spoedeisende gevallen kan de openbare kennisgeving uitsluitend langs elektronische weg plaatsvinden.
Paragraaf 2. Vergadering
Artikel 13. Presentielijst
-
1. De commissiegriffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen.
-
2. Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen de aanwezige leden de presentielijst, die aan het einde van elke vergadering door de commissievoorzitter en de commissiegriffier door ondertekening wordt vastgesteld.
-
3. Indien een lid na opening van de vergadering binnenkomt wordt het tijdstip van binnenkomst op de presentielijst genoteerd.
-
4. Een lid dat vóór het sluiten van de vergadering de vergadering verlaat meldt dit bij de commissiegriffier. De commissiegriffier maakt daarvan melding in de presentielijst.
Artikel 14. Opening vergadering en quorum
-
1. Een vergadering wordt niet geopend voordat blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal in de gemeenteraad vertegenwoordigde fracties aanwezig is.
-
2. Als op grond van het eerste lid de vergadering niet binnen een kwartier na het bepaalde aanvangstijdstip kan worden geopend, belegt de commissievoorzitter opnieuw een vergadering op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de oproeping is gelegen.
-
3. Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal in de gemeenteraad vertegenwoordigde fracties aanwezig is.
Artikel 15. Advies; geen stemmingen
-
1. Als een raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de deelnemers aan de desbetreffende commissievergadering op voorstel van de commissievoorzitter over de inhoud van het advies.
-
2. In het advies worden opgenomen de standpunten van alle fracties en bij afwijking van het fractiestandpunt ook het standpunt van het aan de vergadering deelnemende raadslid of commissielid.
-
3. In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van stemmingen over geheimhouding en met betrekking tot de orde.
Artikel 16. Aantal spreektermijnen
-
1. Alle deelnemers aan de commissievergadering spreken vanaf hun zitplaats en richten zich tot de voorzitter.
-
2. Technische vragen worden voorafgaande aan de commissievergadering, via de griffie, gesteld aan de ambtelijke organisatie of aan de griffie indien voorstellen van bijvoorbeeld de griffie afkomstig zijn.
-
3. Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist.
-
4. Niemand, met uitzondering van de voorzitter, voert in één termijn meer dan eenmaal het woord;
-
5. Een interruptie, het stellen van een vraag over een in behandeling zijnde onderwerp of het spreken over een voorstel van orde wordt niet meegerekend bij het bepalen van het aantal keren dat een lid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd;
-
6. Spreektermijnen worden door de commissievoorzitter afgesloten.
-
7. Leden voeren, met in achtneming van artikel 4, lid 4, in één termijn niet meer dan éénmaal het woord over hetzelfde onderwerp of voorstel. De voorzitter bepaalt de volgorde waarin de sprekers in de eerste en tweede termijn aan het woord komen.
Artikel 17. Deelname aan de beraadslaging door anderen
Een raadscommissie kan besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Artikel 18. Spreekrecht burgers
-
1. Burgers kunnen in een commissievergadering het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn. Tevens kunnen zij in een commissievergadering het woord voeren over niet-geagendeerde onderwerpen mits het onderwerp behoort tot de werkzaamheden van de desbetreffende commissie.
-
2. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken meldt dit tenminste 6 uur vóór aanvang van de vergadering aan de commissiegriffier onder vermelding van zijn naam, (mail)adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij het woord wenst te voeren.
-
3. De commissievoorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding, tenzij afwijking van die volgorde in het belang is van de orde van de vergadering. Op voorstel van de commissievoorzitter kan de commissie besluiten om de inspreker bij aanvang van het te bespreken onderwerp het woord te geven.
-
4. De inspreker voert maximaal 5 minuten het woord, nadat de commissievoorzitter hem dit heeft verleend. De commissievoorzitter kan de leden toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en de deelnemers aan de vergadering. De inspreker is gehouden zijn betoog onverwijld te beëindigen indien de voorzitter hem daartoe verzoekt, de spreektijd is verlopen of de orde van de vergadering dit noodzakelijk maakt.
-
5. het woord kan niet gevoerd worden over:
- a.
een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep openstaat of heeft opengestaan
- b.
benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen
- c.
een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan worden ingediend.
- a.
-
6. Voor het spreekecht is per commissievergadering maximaal 30 minuten beschikbaar. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan 6 insprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd
Artikel 19. Handhaving orde en schorsing
-
1. De commissievoorzitter handhaaft de orde in de vergadering.
-
2. Hij roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.
-
3. Hij kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.
-
4. Hij is bevoegd, wanneer de orde op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.
-
5. Hij is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergaderingen te ontzeggen
-
6. Hij kan de raadscommissie voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de commissievoorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Artikel 20. Voorstellen van orde
-
1. De voorzitter en de leden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen.
-
2. De raadscommissie beslist hier terstond over. Een voorstel van orde is aangenomen bij meerderheid van stemmen van de aanwezige leden. Bij het staken van stemmen is het voorstel niet aangenomen.
-
3. Ieder aanwezig lid brengt één stem uit.
-
4. Indien het voorstel van orde een verzoek tot schorsing betreft geeft de voorzitter het lid dat om de schorsing heeft gevraagd na de schorsing de gelegenheid toe te lichten wat de schorsing heeft opgeleverd.
Artikel 21. Verslag
-
1. Een commissiegriffier draagt zorg voor schriftelijke verslagen van vergaderingen.
-
2. Uit een verslag blijkt in ieder geval:
- a.
de naam van de commissievoorzitter, de griffier, de commissiegriffier, de burgemeester, de wethouders en de leden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;
- b.
een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;
- c.
een zakelijke samenvatting van het gesprokene met vermelding van de namen van de sprekers;
- d.
een samenvatting van het advies aan de raad met vermelding van de namen van de leden die mededeling hebben gedaan van hun goed- of afkeuring en met aantekening van de namen van de leden die zich niet hebben uitgelaten, en
- e.
bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van artikel 17 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.
- a.
-
3. Een conceptverslag van de voorgaande vergadering wordt zo spoedig mogelijk elektronisch gepubliceerd in een voor alle leden toegankelijk raadsinformatiesysteem.
-
4. het conceptverslag van de commissievergadering wordt op de agenda geplaatst van de eerstvolgende vergadering van de desbetreffende commissie. Voorstellen tot wijziging kunnen worden gedaan door de leden, de commissievoorzitter, de burgemeester, de wethouders en de commissiegriffier indien en voor zover het verslag onjuistheden of onduidelijkheden bevat. Een voorstel tot wijziging dient uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering via de griffie aan de commissievoorzitter kenbaar te worden gemaakt.
-
5. Vastgestelde verslagen worden ondertekend door de commissievoorzitter en commissiegriffier.
Paragraaf 3. Besloten vergaderingen
Artikel 22. Toepassing verordeningen en notities op besloten vergaderingen
-
1. Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
-
2. Op besloten vergaderingen is tevens de geldende notitie geheimhouding en beslotenheid voor de gemeenteraad gemeente Alkmaar van toepassing.
Artikel 23. Verslag besloten vergadering
-
1. Conceptverslagen van besloten vergaderingen worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de leden ter inzage gelegd bij de griffie.
-
2. Deze verslagen worden zo spoedig mogelijk in een volgende vergadering, zonder beraadslaging, ter vaststelling aangeboden.
-
3. Voor wat betreft de geheimhouding of het openbaar maken van verslagen van besloten vergaderingen geldt de geldende notitie geheimhouding en beslotenheid voor de gemeenteraad gemeente Alkmaar
-
4. De vastgestelde verslagen worden door de commissievoorzitter en de commissiegriffier ondertekend.
Artikel 24. Opheffing geheimhouding
Indien met gesloten deuren wordt vergaderd geldt een wettelijke verplichting tot geheimhouding omtrent informatie die in die vergadering ter kennis van de aanwezigen komt. Opheffing van die geheimhouding alsmede de opheffing van geheimhouding van (schriftelijke) informatie vindt plaats conform de geldende notitie geheimhouding en beslotenheid voor de gemeenteraad gemeente Alkmaar
Paragraaf 4. Toehoorders en pers
Artikel 25. Toehoorders en pers
-
1. Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.
-
2. Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.
-
3. De commissievoorzitter is conform artikel 19 bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.
-
4. De commissievoorzitter is eveneens conform artikel 19 bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.
Artikel 26. Geluid- en beeldregistraties
-
1. Van de openbare commissievergaderingen worden beeld- en geluidsregistraties gemaakt.
-
2. Degene die van een openbare vergadering beeld- en/of geluidsregistraties wil maken, doet hiervan mededeling aan de commissievoorzitter en gedraagt zich naar zijn aanwijzingen.
Hoofdstuk 3. Slotbepalingen
Artikel 27
In gevallen waarin de wet of deze verordening niet voorziet beslist de commissievoorzitter
Artikel 28. Intrekking oude verordening
De werkwijze gemeenteraad, raadscommissies en raadsinformatiebijeenkomsten 2022 wordt ingetrokken.
Artikel 29. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie;
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de raadscommissies gemeente Alkmaar 2025.
Ondertekening
De raad van Alkmaar, 26 juni 2025
mw. drs. A.M.C.G. Schouten, burgemeester
mw. mr. V.H. Hornstra, griffier
Bijlage 1. Behorend bij de verordening op de raadscommissies gemeente Alkmaar
Model conceptagenda raadscommissie gemeente Alkmaar
- 1.
Opening en mededelingen
- 2.
Vaststellen agenda
- 3.
Vaststellen verslag vorige commissievergadering
- 4.
Mededelingen van het college
- -
Mededelingen m.b.t. gemeenschappelijke regelingen, verbonden partijen of uit de regio
- -
Overige mededelingen
- -
- 5.
Toezeggingen
- 6.
Spreekrecht publiek
- 7.
Rondvraag
- 8.
Raadsvoorstellen te bespreken
- 9.
Raadsvoorstellen onder de streep
- 10.
Sluiting
Ter toelichting geldt nog het volgende.
Ad 4 Informatie m.b.t. gemeenschappelijke regelingen, verbonden partijen of uit de regio
Dit agendapunt is bedoeld om in korte tijd enkele mededelingen vanuit het college mogelijk te maken. De portefeuillehouder kan hier desgewenst mededelingen doen over bijvoorbeeld een vergadering van het Algemeen Bestuur van een Gemeenschappelijke Regeling. Ook zijn mededelingen denkbaar over een verbonden partij of over nieuws m.b.t. de Regio Alkmaar. Leden kunnen de portefeuillehouder ook actief bevragen of er nog mededelingen zijn.
Ad 7 Rondvraag
Het gaat hier om korte vragen aan het college over politiek actuele onderwerpen die behoren tot de onderwerpen als genoemd in artikel 2 van de verordening op de raadscommissies gemeente Alkmaar van de desbetreffende commissie. Een rondvraag heeft géén betrekking op een reeds geagendeerd onderwerp. Van onderwerpen voor de rondvraag die tenminste 6 uur voor aanvang van de commissievergadering zijn gemeld bij de commissiegriffier mag de vragensteller een antwoord van het college verwachten. Indien een ter vergadering aanwezig lid van het college de vraag kan beantwoorden, wordt hij daartoe de gelegenheid gesteld. Tijdens de rondvraag vindt er geen debat plaats.
Ad 8: raadsvoorstellen ter bespreking
Dit zijn raadsvoorstellen waarvan de agendacommissie de inschatting maakt dat bespreking gewenst is. De taak van de raadscommissie is om uiteindelijk een advies aan de raad te formuleren over het raadsvoorstel (hamerstuk/bespreekstuk/inventarisatie debatpunten). De twee termijnen kunnen worden benut om onderling standpunten uit te wisselen, het college nog enkele politieke vragen te stellen en/of te verkennen of draagvlak bestaat voor het indienen van een amendement of motie in de raadsvergadering.
Ad 9: raadsvoorstellen onder de streep
Dit zijn raadsvoorstellen waarvan de agendacommissie de inschatting maakt dat geen bespreking benodigd is. Indien de raadscommissie daar anders over denkt kan bij het vaststellen van de agenda een agendavoorstel worden gedaan (om een voorstel “boven de streep” te halen
Toelichting Verordening op de raadscommissies gemeente Alkmaar 2025
Artikel 1. Begripsbepalingen
Commissielid
Een commissielid is een door de raad, conform het RvO, benoemde fractievertegenwoordiger niet-raadslid. De term commissielid is verwarrend omdat het modelreglement van Orde onder een commissielid een door de raad benoemd lid van een commissie verstaat.
Artikel 82 van de wet gaat er vanuit dat een gemeenteraad in iedere raadscommissie met name genoemde personen (en evt. vervangende leden) benoemt. Het modelreglement noemt deze personen vervolgens commissieleden (persoon X is lid van de commissie Y, persoon A is lid van de commissie B). In Alkmaar geldt echter dat alle raads- en commissieleden benoemd worden in alle raadscommissies. Verder geldt dat Alkmaar al sinds enige tijd het begrip commissielid heeft benut voor personen-niet raadsleden die een fractie vertegenwoordigen.
Omwille van het jarenlange gebezigde taalgebruik in de gemeente Alkmaar wordt- ondanks de verwarring- de term commissielid gebruikt als fractie-vertegenwoordigers niet-raadsleden worden bedoeld.
Artikel 3. Taken
De taken van de raadscommissies zijn vastgelegd in artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet (hierna: wet). De raadscommissies bereiden de besluitvorming van de raad voor en overleggen met het college of de burgemeester. Wat betreft de invulling van de taken van de raadscommissies zijn ruwweg twee modellen te onderscheiden. In het eerste model is een raadscommissie vooral gericht op voorbereiding en informatievoorziening en vindt het politieke debat plaats in de raad, in het tweede vindt het politieke debat plaats in een raadscommissie en geschiedt de besluitvorming door de raad.
De taak om de besluitvorming van de raad voor te bereiden komt tot uitdrukking in de taak advies uit te brengen over een voorstel of onderwerp. De raadscommissie kan ook uit eigener beweging advies aan de raad uitbrengen, ook dit advies kan aanleiding zijn voor besluitvorming in de raad. De taken van de raadscommissie zijn in essentie dezelfde als die van de raad, die van kaderstellend, controlerend en volksvertegenwoordigend orgaan.
De raadscommissie bepaalt evenals de raad haar eigen agenda. Dit betekent dat niet het college, maar (de voorzitter van) de raadscommissie bepaalt of een voorstel aan de raadscommissie wordt voorgelegd alvorens het in de raad wordt besproken. In het RvO is, om dit te coördineren, een agendacommissie ingericht. Deze commissie is verantwoordelijk voor de inhoudelijke afstemming van raads- en commissievergaderingen. Veelal zal het echter wel zo zijn dat een onderwerp eerst in een raadscommissie wordt besproken.
Artikel 4. Samenstelling; benoeming commissievoorzitter
De raad bepaalt de samenstelling van de raadscommissies. Wel schrijft artikel 82, derde lid, van de wet voor dat de raad moet zorgen voor een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde politieke groeperingen. De verhoudingen in de raadscommissies hoeven overigens blijkens jurisprudentie niet exact overeen te komen met de verhoudingen in de raad. In Alkmaar wordt al enige jaren gewerkt met het besluit dat zowel alle raadsleden als alle commissieleden lid zijn van alle raadscommissies. Wel geldt er een maximum van drie fractieleden per commissievergadering.
De raad benoemt de commissievoorzitters. Op grond van artikel 82, vierde lid, van de wet kan enkel een raadslid als voorzitter van een raadscommissie benoemd worden. Een voorstel van de regering om dit vereiste op te heffen is in 2014 in de Tweede Kamer gesneuveld.
Artikel 5. Zittingsduur en vacatures
De zittingsperiode van de leden en de voorzitter is even lang als de zittingsperiode van raadsleden, in principe dus vier jaar. De benoeming eindigt derhalve van rechtswege, de raad hoeft hen niet te ontslaan.
Het lidmaatschap van een raadscommissie eindigt eveneens van rechtswege, indien een lid niet meer voldoet aan eisen van de wet, het RvO of Verordening op de raadscommissies en indien een commissielid is benoemd op voordracht van een fractie die niet meer vertegenwoordigd is in de raad (zevende lid).
Artikel 9: Vergaderfrequentie en aanvangstijd oproep en agenda
Aan een commissielid wordt per bijgewoonde vergadering van de commissie ten laste van de gemeente een vergoeding toegekend. Indien een commissievergadering wordt geschorst en op een andere dag wordt voortgezet wordt dit aangemerkt als één vergadering.
Artikel 10. Oproep en agenda
Het eerste lid stelt verplicht dat een vastgesteld aantal dagen vóór een vergadering een schriftelijke oproep, waarin de vergadering wordt aangekondigd, de voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken worden verzonden. De oproep vermeldt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering.
In het eerste lid gaat het om een voorlopige agenda. In de dagelijkse praktijk van de gemeente zal het niet altijd mogelijk zijn om ruim voor de commissievergadering een agenda op te stellen, die ook zicht heeft op de actualiteiten. In een dergelijke situatie kan de commissievoorzitter na het verzenden van de schriftelijke oproep zo nodig een aanvullende agenda en stukken rondsturen.
Als omtrent stukken op grond van de wet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste, tweede en derde lid onder berusting van de griffier. De inzage in de stukken wordt geregeld in de notitie geheimhouding en beslotenheid voor de gemeenteraad gemeente Alkmaar. Van geheimhouding wordt melding gemaakt op de stukken.
Uiteindelijk bepaalt een raadscommissie zijn eigen agenda. De agenderende rol van een raadscommissie komt tot uitdrukking in het vijfde lid.
Het opstellen van de voorlopige agenda gebeurt door de agendacommissie. De instelling en taken van deze commissie zijn geregeld in het RvO.
Artikel 11. Openbare bekendmaking van de stukken
Geïnteresseerden moeten de mogelijkheid hebben om stukken in te zien. Daarom worden alle stukken gelijktijdig met het publiceren van de schriftelijke oproep op elektronische wijze of op verzoek van de geïnteresseerde ter inzage aangeboden.
De griffier vervult de secretariaatsfunctie ten dienste van de raad. Daarom worden stukken die betrekking hebben op de agenda en de voorstellen van de commissievergadering en die geheim moeten blijven bij hem ter inzage gelegd voor raadsleden en de commissieleden.
Artikel 12. Openbare kennisgeving
Met dit artikel wordt invulling gegeven aan het voorschrift van artikel 82, vijfde lid, van de wet. In artikel 10 wordt vastgelegd op welke wijze commissievergaderingen worden aangekondigd. Indien de kennisgeving uitsluitend elektronisch plaatsvindt, dan dient er een grondslag te zijn. In het tweede lid wordt deze grondslag gecreëerd om ook in spoedeisende gevallen een openbare kennisgeving uit te kunnen doen gaan.
Artikel 13. Presentielijst
De presentielijst en de ondertekening door de voorzitter en de commissiegriffier zijn bedoeld om formeel vast te stellen dat het vergaderquorum aanwezig is. Daarnaast is de presentielijst van belang om de vergoedingen van de niet-raadsleden die lid zijn van de raadscommissie te kunnen vaststellen.
Artikel 14. Opening vergadering en quorum
Artikel 20 van de wet regelt het vergaderquorum van de raad. Voor de raadscommissies ontbreekt een dergelijke bepaling in de wet. Artikel 14 voorziet hierin. Indien meer dan de helft van het aantal in de gemeenteraad vertegenwoordigde fracties aanwezig is en de presentielijst heeft getekend, kan worden vergaderd.
Het artikel voorziet verder in een regeling voor een nieuwe vergadering indien het quorum niet bereikt is, anders zou de afwezigheid van fracties de voortgang van werkzaamheden kunnen belemmeren. Uiteraard staat op het moment dat de voorzitter de datum en het tijdstip van de nieuwe vergadering bepaalt, nog niet vast op welk moment de schriftelijke oproep uitgaat. Indien er enkele dagen tussen de twee vergaderingen zitten, mag er vanuit worden gegaan dat het mogelijk is om 24 uur van tevoren een schriftelijke oproep te versturen (tweede lid). Overigens ligt het in de rede dat de voorzitter overlegt met de raadscommissie over de datum van een nieuwe vergadering.
Artikel 15. Advies; geen stemmingen
Door gebruik van het woord beslissen in het eerste lid kan de suggestie gewekt worden dat in de commissievergadering ook ‘echte’ Awb-besluiten kunnen worden genomen. Dit is echter niet het geval. Een raadscommissie neemt geen beslissingen maar bereidt de besluitvorming in de raad voor en overlegt met het college en de burgemeester. Alleen in de raadsvergadering kunnen besluiten worden genomen. Wel kan een raadscommissie gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen aan de raad. Ten behoeve van het debat in de raad en om recht te doen aan de mening van alle fracties, inclusief minderheidsstandpunten, worden de standpunten van alle fracties in het advies opgenomen. Het ligt voor de hand dat indien een lid het niet eens is met het fractiestandpunt, hier afzonderlijk melding van wordt gemaakt in het advies aan de raad.
Artikel 16. Aantal spreektermijnen
Het stellen van vragen dient ook als een spreektermijn beschouwd te worden. Een spreektermijn wordt door de voorzitter afgesloten. Dit hoeft overigens niets te veranderen aan de praktijk dat een portefeuillehouder antwoordt na de inbreng van de raadsleden in de eerste en tweede termijn. Een verzoek van een raadslid na afloop van de tweede termijn om nog een korte reactie te geven, dient de voorzitter niet te honoreren. Indien de raadscommissie van mening is dat na de tweede termijn verdere beraadslaging nodig is, kan zij daartoe uitdrukkelijk besluiten.
Artikel 17. Deelname aan beraadslaging door anderen
Deze bepaling is noodzakelijk in verband met de in artikel 22 van de wet geregelde immuniteit, dat in artikel 82, vijfde lid, van de wet van overeenkomstige toepassing wordt verklaard op leden van raadscommissies en andere personen die aan de beraadslagingen deelnemen. Het is uiteraard ook mogelijk dat een raadscommissie bepaalt dat een bepaalde functionaris in bepaalde gevallen altijd aan de beraadslaging mag deelnemen. Het gaat in deze bepaling om anderen dan de leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders. Deze hebben op grond van artikel 21, gelezen in samenhang met artikel 82, vijfde lid, van de wet de mogelijkheid om aan de beraadslagingen deel te nemen. Op grond van dit artikel kan bijvoorbeeld de gemeentesecretaris of ambtenaren uitgenodigd worden. Ook zou het denkbaar kunnen zijn om bezoekers op de publieke tribune te laten deelnemen. Uiteraard hebben deze andere sprekers niet dezelfde rechten als de leden. Een andere spreker heeft onder meer geen recht om een voorstel over de spreektijd of over de orde van de vergadering te doen.
Artikel 18. Spreekrecht burgers
Het geven van spreekrecht aan burgers is een manier om burgers meer te betrekken bij de besluitvorming van de raad. Doordat de raadsvergadering het sluitstuk is van het besluitvormingsproces dat lang daarvoor is begonnen (ambtelijke organisatie, college, commissies) is er voor gekozen het spreekrecht op te nemen in het Verordening op de raadscommissies. In die fase zijn de fracties nog bezig hun mening te vormen. Een inspreekmogelijkheid tijdens de raadsvergadering is doorgaans minder effectief (‘schijnspreekrecht’) maar niettemin ook mogelijk in Alkmaar.
Het spreekrecht geldt voor onderwerpen die tot de werkzaamheden van de specifieke commissie behoren
Artikel 19. Handhaving orde en schorsing
Artikel 26 van de wet geeft aan dat de voorzitter bij raadsvergadering bevoegd is om de orde in de vergadering te handhaven. Voor de commissievergaderingen ontbreekt een dergelijke bepaling, deze is daarom in artikel 19 opgenomen. Ingevolge het eerste lid is de commissievoorzitter belast met de handhaving van de orde in de commissievergaderingen. Op basis van het vierde lid kunnen alle sprekers in bepaalde gevallen door de voorzitter tot de orde worden geroepen en kan hen zo nodig over het aanhangige onderwerp het woord ontzegd worden. Ook kan de voorzitter de vergadering schorsen en bij herhaling van de verstoring van de orde, de vergadering sluiten (derde lid). In het uiterste geval kan hij een lid het verdere verblijf ontzeggen en hem uit de vergadering doen verwijderen. Indien een lid blijft volharden in zijn gedrag kan hem de toegang tot de vergadering voor ten hoogste drie maanden worden ontzegd.
Artikel 20. Voorstellen van orde
Ieder lid heeft te allen tijde het recht een voorstel van orde te doen. Over een voorstel van orde wordt direct, zonder beraadslaging, besloten door de raadscommissie. Een voorstel van orde betreft bijvoorbeeld het schorsen van de vergadering voor een (overleg) pauze of een voorstel over de (beperking van de) spreektijden van de leden en overige deelnemers aan de commissievergadering.
Artikel 22. Toepassing verordeningen en notities op besloten vergaderingen
Bij bepalingen die van overeenkomstige toepassing zijn kan onder meer gedacht worden aan de bepalingen omtrent het tijdig verzenden van stukken, het vergaderquorum en voorstellen van orde. De bepalingen van deze verordening zijn echter niet van toepassing, voor zover de toepassing van die bepalingen strijdig is met het besloten karakter van de vergadering. Zo zullen er bijvoorbeeld geen beeld- en geluidsregistraties voor openbaar gebruik gemaakt kunnen worden. Ten aanzien van de stukken die betrekking hebben op een besloten vergadering en het behandelde zal een raadscommissie moeten besluiten of geheimhouding als bedoeld in artikel 86 van de wet wordt opgelegd dan wel opgeheven.
Artikel 25. Toehoorders en pers
Artikel 26 lid 1 en 2 van de wet regelen dat de voorzitter van de raad toehoorders die de orde verstoren, kan doen vertrekken en bij volharding in hun gedrag de toezegging kan ontzeggen. Voor raadscommissies ontbreekt een dergelijke bepaling in de wet, het derde en vierde lid voorzien hierin.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl