Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741860
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741860/1
Intern (onder)mandaatbesluit ODBN 2025
Geldend van 09-07-2025 t/m heden
Intitulé
Intern (onder)mandaatbesluit ODBN 2025Het Dagelijks Bestuur van de Omgevingsdienst Brabant Noord;
overwegende dat het gelet op de efficiënte inrichting van de organisatie en een doelmatige wijze van werken wenselijk is de uitoefening van een aantal bevoegdheden van het Dagelijks en het Algemeen Bestuur van de Omgevingsdienst Brabant Noord krachtens mandaat op te dragen aan functionarissen in de ambtelijke organisatie;
gelet op het bepaalde in de artikelen 10:3 en 10:9 van Algemene wet bestuursrecht;
gelet op het bepaalde in artikel 57a van de Wet gemeenschappelijke regelingen en artikel 156 van de Gemeentewet en artikel 152 van de Provinciewet;
gelet op het algemeen delegatiebesluit van het Algemeen Bestuur van de omgevingsdienst Brabant Noord van 25 april 2013, in samenhang met artikel 11.3 onder g van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Brabant Noord 2024 (omhangbepaling), waarin het Algemeen Bestuur, met uitzondering van de in (thans) artikel 3.6 lid 2 van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Brabant Noord 2024 vermelde bevoegdheden, haar bevoegdheden aan het Dagelijks Bestuur heeft overgedragen;
gelet op artikel4 van het algemeen delegatiebesluit Omgevingsdienst Brabant Noord 2013, waarin het Dagelijks Bestuur de aan haar gedelegeerde bevoegdheden in mandaat kan opdragen aan de directeur van de Omgevingsdienst Brabant Noord;
overwegende dat de directeur van de Omgevingsdienst Brabant Noord vervolgens deze bevoegdheden in ondermandaat kan opdragen aan het overige personeel;
overwegende dat op 2 februari 2022 het intern (onder)mandaatbesluit Omgevingsdienst Brabant Noord 2022 is vastgesteld;
overwegende dat dit intern (onder)mandaatbesluit van 2 februari 2022 moet worden geactualiseerd;
besluit:
het intern (onder)mandaatbesluit Omgevingsdienst Brabant Noord 2022, vastgesteld op 2 februari 2022 in te trekken;
het intern (onder)mandaatbesluit ODBN 2025 vast te stellen, waarvan de inhoud als volgt luidt:
Artikel 1 Inleidende bepaling
De bepalingen zoals opgenomen in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht met betrekking tot mandaat zijn op dit besluit van toepassing.
Artikel 2 Omvang van het mandaat
Aan de directeur wordt mandaat verleend tot het uitoefenen van de bevoegdheden, zoals vermeld in bijgevoegde mandaatlijst Omgevingsdienst Brabant Noord, met inachtneming van het bepaalde in dit besluit en waarbij de directeur deze bevoegdheden in ondermandaat kan opdragen aan personen die onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam zijn. Op het onder-mandaat zijn de voor mandaat geldende artikelen van overeenkomstige toepassing.
Artikel 3 Beperkingen aan het mandaat
De verleende mandaten gelden voor zover gehandeld wordt binnen bestuurlijk vastgestelde kaders en regelingen.
Indien het mandaat bevoegdheden betreft die door het Algemeen Bestuur aan het Dagelijks Bestuur zijn overgedragen, is het mandaat beperkt tot die bevoegdheden met inachtneming van de regels die door het Algemeen Bestuur in het algemeen delegatiebesluit van de Omgevings-dienst Brabant Noord zijn gegeven.
De uitoefening van een bevoegdheid blijft voorbehouden aan het Dagelijks Bestuur, indien het betreft:
een besluit waarbij financiële verplichtingen worden aangegaan die niet in de begroting zijn voorzien;
het voeren van verweer in of het starten van een rechtszaak, met uitzondering van rechtszaken die samenhangen met de arbeidsrelatie met een werknemer van ODBN;
een besluit op een bezwaarschrift.
De verleende mandaten hebben zonder uitzondering alleen betrekking op het nemen van primaire besluiten.
Bij de uitoefening van verkregen bevoegdheden op basis van dit besluit moet de Budgethoudersregeling ODBN in acht worden genomen.
Artikel 4 Schakelbepalingen
Waar in dit besluit gesproken wordt over het beslissen op aanvragen, verzoeken en dergelijke, omvatten de bevoegdheden niet alleen het nemen van een positieve beslissing maar ook alle daarmee samenhangende of andere beslissingen zoals het weigeren, beëindigen, opschorten, niet ten uitvoer leggen, verminderen, bevoorschotten, (ambtshalve) vaststellen, verlengen, verdagen et cetera.
Artikel 5 Ondertekeningsmandaat
Het Dagelijks Bestuur verleent een algemeen ondertekeningsmandaat voor besluiten die zij heeft genomen aan de gemandateerde personen.
Artikel 6 Ondertekening
De ondertekening van een krachtens (onder)mandaat genomen besluit luidt als volgt:
Namens het Dagelijks Bestuur van de omgevingsdienst Brabant Noord,
<functienaam>,
<handtekening>
<naam ondertekenaar>
Een ondertekeningsmandaat wordt kenbaar gemaakt door boven de ondertekening van een besluit te vermelden overeenkomstig het door het Dagelijks Bestuur genomen besluit, gevolgd door de ondertekening met naam en functie van de houder van het ondertekeningsmandaat.
Artikel 7 Verbod vaststellen beleidsregels
De gemandateerde is, behoudens het geven van aanwijzingen voor het verlenen van ondermandaat, niet bevoegd beleidsregels te formuleren voor de gemandateerde bevoegdheden.
Artikel 8 Vervanging
De directeur wordt bij afwezigheid vervangen door de directeur bedrijfsvoering en bij diens afwezigheid door een afdelingsmanager.
Bij afwezigheid van overige (onder)gemandateerden wordt in de horizontale lijn in zijn / haar vervanging voorzien.
Voor de toepassing van dit besluit wordt onder manager verstaan: afdelingsmanager en teammanager.
Artikel 9 Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald alsintern (onder)mandaatbesluit Omgevingsdienst Brabant Noord 2025.
Artikel 10 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op de dag na die waarop zij op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt.
Ondertekening
Aldus besloten door het Dagelijks Bestuur van de Omgevingsdienst Brabant Noord in haar vergadering van 11 juni 2025 te ‘s-Hertogenbosch.
de secretaris, de voorzitter,
Jan Lenssen Marc Oudenhoven
BIJLAGE: INTERN (ONDER)GEMANDATEERDE BEVOEGDHEDEN
Binnen de Omgevingsdienst Brabant Noord wordt gebruik gemaakt van mandatering van bevoegdheden. Mandaat houdt in dat een bestuursorgaan een ander (de ambtenaar) machtigt tot het in zijn naam en onder zijn juridische verantwoordelijkheid uitoefenen van een aan haar toekomende bevoegdheid. De mandaatgever blijft bevoegd de gemandateerde bevoegdheid in voorkomende gevallen zelf uit te oefenen.
Mandaten worden door het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst Brabant Noord verleend aan de directeur, met de mogelijkheid dat deze ondermandaat verleend aan onder hem ressorterende functionarissen. In een mandaatlijst die deel uitmaakt van het door het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst Brabant Noord genomen mandaatbesluit, worden de aan de directeur van de Omgevingsdienst Brabant Noord gemandateerde bevoegdheden vermeld. De per geval gegeven instructies en / of bijzonderheden zijn eveneens opgenomen. Tevens zijn in deze bijlage opgenomen de door de directeur van de Omgevingsdienst Brabant Noord verleende ondermandaten.
Het (onder)mandaatbesluit en de bijbehorende mandaatlijst moeten tevens worden gelezen in samenhang met het algemeen delegatiebesluit Omgevingsdienst Brabant Noord 2013. Via de omhangbepaling van artikel 11.3 onder g van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Brabant Noord 2024 heeft dit delegatiebesluit zijn geldigheid behouden.
Het algemeen delegatiebesluit bevat de algemene instemming van het algemeen bestuur om de krachtens delegatie overgedragen bevoegdheden aan het dagelijks bestuur, behoudens een aantal uitgezonderde bevoegdheden, te mandateren aan de directeur van de Omgevingsdienst Brabant Noord. Ook wordt in het algemeen delegatiebesluit aan de directeur de bevoegdheid toegekend deze bevoegdheden op te dragen aan onder hem ressorterende functionarissen.
Het (onder)mandaatbesluit bevat tevens regels over het uitoefenen van het mandaat (bepalingen over de omvang van het mandaat, beperkingen aan het mandaat, de ondertekening in geval van mandaat en de vervanging). Daarnaast zijn de bepalingen uit hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht over delegatie en mandaat van toepassing.
De in het (onder)mandaatbesluit opgenomen mandaten betreffen zonder uitzondering afdoenings- en ondertekeningsmandaten.
Een afdoeningsmandaat is de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Handelt de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid, dan geldt het besluit als een besluit van de mandaatgever en heeft het dezelfde juridische consequenties. De mandaatgever blijft wel bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen.
Bij een ondertekeningsmandaat neemt het bestuursorgaan het besluit en alleen de ondertekening daarvan is gemandateerd.
Tot slot wordt vermeld dat van het onderhavige (onder)mandaatbesluit tevens deel kunnen uitmaken besluiten tot het verlenen van een volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen of van een machtiging tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
BIJLAGE TABEL
Algemene bedrijfsvoering |
Bevoegdheden |
Mandaat |
Voorwaarden |
Ondermandaat verleend aan |
1. |
Het voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van algemeen bestuur en dagelijks bestuur, voor zover daaraan geen bestuurlijke, politieke of andere zwaarwegende aspecten aan zijn verbonden. |
Directeur |
Directeur bedrijfsvoering, managers. |
|
2. |
Het doen uitgaan van brieven, faxen, e-mails etc. die uitsluitend mededelingen, inlichtingen of feitelijke informatie bevatten, evenals het verstrekken van (statistische) gegevens niet gericht op enig rechtsgevolg, noch een beleidsopvatting of beleidsvoornemen bevattend. |
Directeur |
Het betreft dan eenvoudige correspon-dentie, zoals o.m. uitnodigingen, vastleg- gen van bijeen-komsten, mede-delingen omtrent stand van zaken, ont-vangstbeves-tigingen, et cetera. |
Directeur bedrijfsvoering, managers, medewerkers |
3. |
Het nemen van een beslissing op verzoeken ingevolge de Wet open overheid. |
Directeur |
Directeur bedrijfsvoering |
|
4. |
Het aanpassen van de algemene in-koopvoorwaarden en het ter deponering aanbieden daarvan aan de Rechtbank. |
Directeur |
Directeur bedrijfsvoering |
|
5. |
Het nemen van alle noodzakelijke procesbeslissingen bij het behandelen van bij het dagelijks bestuur op grond van de Algemene wet bestuursrecht door derden ingediende bezwaarschriften. |
Directeur |
Het betreft procesbeslis-singen voorafgaand aan het nemen van een beslissing op bezwaar, bijvoorbeeld het besluit tot het verdagen van de beslistermijn. |
Directeur bedrijfsvoering |
6. |
Het vertegenwoor-digen van de werkgever in de OR en het lokaal overleg. |
Directeur |
Directeur bedrijfsvoering |
|
7. |
Het indienen van een bezwaarschrift of verzoekschrift respectievelijk het instellen van beroep bij de ter zake bevoegde instantie, inclusief alle daarop volgende proces-handelingen. |
Directeur |
Dit mandaat geldt onder het voorbehoud dat het dagelijks bestuur beslist tot het instellen van de rechtsmiddelen. |
Directeur bedrijfsvoering |
8. |
Het afhandelen van klachten als bedoeld in artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht, die de medewerkers van de Omgevingsdienst betreffen |
Directeur |
Uitgezonderd zijn klachten over de directeur |
Directeur bedrijfsvoering |
9. |
Het aangaan van contracten inzake het verrichten van een dienst en/of levering door de Omgevings-dienst aan deelnemers van de gemeenschappe-lijke regeling. |
Directeur |
Deze bevoegdheid heeft zowel betrekking op het afsluiten van een dienstver-leningsover-eenkomst en het afsluiten van contracten voor individuele verzoektaken. |
Directeur bedrijfsvoering |
10. |
Het aangaan van contracten inzake het verrichten van een dienst en/of levering door de Omgevings-dienst aan niet-deelnemers van de gemeenschap-pelijke regeling. |
Directeur |
Deze bevoegdheid is beperkt tot een omvang van maximaal 10% van het takenpakket van de Omge-vingsdienst (artikel 2:3 GR ODBN). Het mandaat omvat alle handelingen, ook die met betrekking tot een mogelijk te doorlopen aanbestedings-procedure. |
Directeur bedrijfsvoering |
11. |
Het aangaan van een overeenkomst met betrekking tot het verstrekken van een opdracht tot het uitvoeren van een werk, verrichten van een levering of dienst aan de Omgevings-dienst, evenals het uitoefenen van rechten en/of plichten als neergelegd in de overeenkomst/op-drachtverstrekking |
Directeur |
Uitoefening van het mandaat geschiedt in overeenstemming met de Regeling budgethouders Omgevingsdiens Brabant Noord. De bevoegdheid heeft mede betrekking op de handelingen die verband houden met de eventueel te volgen aanbe-stedingsproce-dure. |
Budgethouders als vastgesteld in het Budgethoudersregister |
12. |
Het verrichten van handelingen met betrekking tot de bedrijfsvoering, die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn |
Directeur |
Directeur bedrijfsvoering. |
|
13. |
Het tekenen van betaalopdrachten. |
Directeur |
Directeur bedrijfsvoering, teammanager Financiën en Facilitair |
|
14. |
Het aangaan van een rekening-courant-verhouding |
Directeur |
Directeur bedrijfsvoering |
|
15. |
Het vaststellen en wijzigen van (personele) regelingen in het personeelshand-boek. |
Directeur |
Voor vaststelling dient, indien van toepassing, eerst de OR of het lokaal overleg te worden betrokken. |
Directeur bedrijfsvoering |
16. |
Het aangaan en wijzigen van arbeidsovereen-komsten met medewerkers van ODBN, inclusief het nemen van alle arbeidsrechtelijke beslissingen op grond van het BW, de Cao en het personeelshand-boek. Tevens geldend voor alle mogelijke vormen van inhuur. |
Directeur |
Ondermandaat verleend aan managers, met inachtneming van het Besluit en instructie mandaat HRM als vastgesteld in het SMO van 14 december 2021. |
Directeur bedrijfsvoering, managers. |
17. |
Het opzeggen of anderszins beëindigen van arbeidsovereen-komsten met werknemers van ODBN en het in verband daarmee voeren van noodzakelijke procedures, dan wel het treffen van een vaststellingsover-eenkomst. |
Directeur |
Ondermandaat verleend aan managers, met inachtneming van het Besluit en instructie mandaat HRM als vastgesteld in het SMO van 14 december 2021. |
Directeur bedrijfsvoering, managers. |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl