Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741843
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741843/1
Nadere regels Verlengde Private Aansluitingen Gorinchem 2025
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 10-07-2025
Intitulé
Nadere regels Verlengde Private Aansluitingen Gorinchem 2025Burgemeester en wethouders van gemeente Gorinchem
OVERWEGENDE DAT:
- –
in de Laadagenda gemeente Gorinchem 2024 is gesteld dat er positief wordt gestaan tegenover het mogelijk maken van Verlengde Private Aansluitingen in de gemeente;
- –
volgens de Laadagenda gemeente Gorinchem 2024 omwille van het creëren van eenduidigheid in de stad moet worden uitgegaan van één variant, namelijk de kabelgoot, of de kabelmat;
- –
een integrale afweging heeft plaatsgevonden tussen de twee varianten en voor de kabelmat gekozen is, omdat die het beste past bij het tijdelijk karakter en geen blijvende gevolgen heeft voor de inrichting en kwaliteit van de openbare ruimte;
- –
het neerleggen van een laadkabel voor het opladen van elektrische voertuigen afgedekt met een kabelmat aanvaardbaar is en het daarom wenselijk is om in een algemeen verbindend voorschrift vast te leggen wanneer het verbod op het leggen van zulke kabels niet geldt.
GELET OP:
- –
dat het op grond van Verordening fysieke leefomgeving 2021, artikel 8.1.1, lid 1 verboden is om zonder vergunning van het bevoegde bestuursorgaan een openbare plaats anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie ervan, op grond waarvan het verboden is om een laadkabel voor het opladen van elektrische voertuigen boven, op, naast of in de weg te leggen;
- –
dat op grond van Verordening fysieke leefomgeving 2021, artikel 8.1.1, lid 3c het verbod niet geldt, wanneer wordt voldaan aan de voorwaarden waardoor het beoogde gebruik geen gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik ervan;
- –
dat op grond van Verordening fysieke leefomgeving 2021, artikel 8.1.1, lid 4f het college voorwerpen kan aanwijzen waarvoor het verbod niet geldt;
- –
dat op grond van Verordening fysieke leefomgeving 2021, artikel 8.1.1, lid 5 het college in nadere regels kan bepalen wanneer en onder welke voorwaarden het verbod niet geldt voor het door het college aan te wijzen voorwerpen, zijnde in deze laadkabels;
- –
dat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en laadinfrastructuur volop in ontwikkeling zijn. Met deze nadere regels wil het college duidelijkheid verschaffen over de voorwaarden, criteria en condities die van toepassing zijn op het gebruik van Verlengde Private Aansluitingen voor het opladen van een voertuig in de openbare ruimte door het gebruik van een particuliere netaansluiting.
BESLUITEN:
vast te stellen de ‘Nadere regels Verlengde Private Aansluitingen Gorinchem 2025’
Artikel 1 Begripsbepaling
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
- a.
elektrisch voertuig: elk voertuig dat op de openbare weg mag rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kan rijden en voorzien is van een stekker om op te laden;
- b.
Verlengde Private Aansluiting: particuliere netaansluiting die wordt gebruikt voor het opladen van een elektrisch voertuig op een openbare parkeerplaats met een laadkabel vanaf particulier terrein;
- c.
laadkabel: fysieke verbinding tussen het laadpunt en het elektrische voertuig bestemd voor de overbrenging van elektrische energie, zoals geleverd bij de auto of gelijkwaardig daaraan;
- d.
opladen: het gedurende een aaneengesloten periode overbrengen van elektrische energie van een laadpunt naar een elektrische auto;
- e.
kabelmat: mat bedoeld om kabels veilig af te dekken in de openbare ruimte;
- f.
verordening: Verordening fysieke leefomgeving 2021.
Artikel 2 Uitzondering op verbodsbepaling
Het verbod in artikel 8.1.1, eerste lid, van de verordening geldt niet voor een Verlengde Private Aansluiting als wordt voldaan aan de volgende voorschriften voor het gebruik en eisen:
- a.
Algemene eisen
- 1.
de eigenaar van de Verlengde Private Aansluiting beschikt niet over een parkeergelegenheid op eigen terrein bij de woning (oprit, garage of carport);
- 2.
de woning van de eigenaar van de Verlengde Private Aansluiting is een grondgebonden woning en geen bovenwoning, of appartement;
- 3.
het oplaadpunt dat wordt gebruikt voor het opladen van een elektrisch voertuig op een openbare parkeerplaats, bevindt zich op het eigen, particuliere terrein van de gebruiker/bezitter van het elektrische voertuig;
- 4.
de Verlengde Private Aansluiting mag niet voor commerciële doeleinden worden gebruikt om derden tegen betaling te laten laden;
- 5.
de eigenaar van de Verlengd Private Aansluiting vrijwaart de gemeente van alle vorderingen die derden tegenover haar zouden kunnen instellen tot vergoeding van schade door handelingen, nalatigheden of onvoorzichtigheden, voortvloeiende uit het gebruik van de Verlengd Private Aansluiting;
- 6.
de eigenaar van de Verlengde Private Aansluiting volgt aanwijzingen van politie, brandweer, of controleurs van de gemeente en andere overheidsdiensten direct op.
- 1.
- b.
Voorschriften voor het gebruik van de verlengde private aansluiting
- 1.
de laadkabel wordt over de gehele lengte waar deze de stoep raakt afgedekt door een kabelmat die voldoet aan het bepaalde in artikel 2, aanhef en onder d;
- 2.
de laadkabel en kabelmat veroorzaken geen hinder of gevaar;
- 3.
de laadkabel en kabelmat liggen niet over een rijbaan, of fietspad, of door/over openbaar groen;
- 4.
de laadkabel wordt op de kortst mogelijke manier van het oplaadpunt naar het elektrische voertuig over de stoep gelegd;
- 5.
eventuele extra kabellengte wordt op eigen terrein, of onder de auto opgeborgen;
- 6.
tussen 06:00 uur en 22:00 uur worden de laadkabel en de kabelmat zo snel als mogelijk na het opladen van het voertuig verwijderd uit de openbare ruimte.
- 1.
- c.
Eisen aan de laadkabel
- 1.
de laadkabel heeft een CE-markering, verkeert in goede staat en heeft een maximale totale lengte van tien meter;
- 2.
het gedeelte van de laadkabel dat zich in de openbare ruimte bevindt, bestaat uit één ononderbroken deel.
- 1.
- d.
Eisen aan de kabelmat
- 1.
de kabelmat heeft een antislipprofiel;
- 2.
de kabelmat heeft een maximale dikte van vijf millimeter;
- 3.
de kabelmat heeft geelzwarte strepen als markering van de langste zijden van de mat.
- 1.
Artikel 3 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van bekendmaking.
Artikel 4 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Nadere regels Verlengde Private Aansluitingen Gorinchem 2025’.
Toelichting
Parkeerplaats op eigen terrein
Met een adres met parkeren op eigen terrein (POET) wordt bedoeld: adres met een (voormalige) parkeerplaats op eigen terrein al dan niet in een garage of garagebox die volgens een raadsbesluit, bouwvergunning, omgevingsvergunning, erfpachts- of splitsingsakte of huur- of koopovereenkomst toebehoort aan een specifiek adres.
Laadkabel
Voor het opladen dient gebruik gemaakt te worden van een kabel die is ontwikkeld en bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen en is voorzien van een CE-markering. De laadkabel dient in goede staat te zijn. De kabel mag bijvoorbeeld niet beschadigd zijn en het stroom geleidende deel van de kabel moet beschermd en niet zichtbaar zijn. Het gedeelte van de laadkabel dat zich in de openbare ruimte bevindt, dient uit één ononderbroken deel te bestaan. Dat betekent zonder verlengsnoeren, koppelstukken, adapters, enzovoorts. De laadkabel moet op de kortst mogelijke manier van het oplaadpunt naar het elektrische voertuig over de stoep worden gelegd. Dat is in de meeste gevallen haaks op de stoeprand. Na het opladen van het voertuig moeten de kabelmat en de laadkabel uit de openbare ruimte worden verwijderd. Tussen 06.00 uur en 22.00 uur dient dit zo snel als mogelijk te gebeuren. Tussen 22:00 uur en 6:00 geldt deze eis niet.
Als meerdere buren tegelijkertijd willen laden met behulp van een verlengde private aansluiting, mogen kabels niet over elkaar heen worden gelegd. Ook niet als hier een kabelmat overheen wordt gelegd. Kabels die op elkaar liggen vormen een extra verhoging ten opzichte van een enkele kabel. Ook kunnen de kabels over elkaar heen gaan glijden of rollen. Dit vormt een extra obstakel. Hiermee wordt de toegankelijkheid en veiligheid van de stoep verminderd en gevaarzetting vergroot.
De kosten voor de aanschaf van een laadkabel zijn voor de eigenaar van de verlengde private aansluiting.
Kabelmat
De kabelmat is gemaakt van een robuust materiaal, bijvoorbeeld rubber maar een andere (duurzame) variant is ook denkbaar. Het is belangrijk dat de mat een antislipprofiel heeft en niet dikker is dan vijf millimeter. De kabelmat moet voorzien van een geelzwarte markering aan ten minste de langste zijden van de mat. Hierdoor is de mat ook bij minder licht en door slechtzienden te herkennen. De kabelmat dient de kabel over de volle lengte van de breedte van het trottoir (exclusief trottoirband) af te dekken. De kosten voor de aanschaf van een kabelmat zijn voor de eigenaar van de verlengde private aansluiting.
Parkeren en Verlengde Private Aansluiting
Bij het gebruik van een Verlengde Private Aansluiting blijven de geldende parkeer- en verkeersregels van kracht. Zo blijven openbare parkeerplaatsen waarnaar een laadkabel wordt gelegd openbaar. Andere auto’s mogen ook op deze plek parkeren. Er geldt voor openbare parkeerplaatsen geen voorrang voor de eigenaar van een Verlengde Private Aansluiting. Dit geldt ook voor gereserveerde parkeerplaatsen bij openbare laadpalen. Er kunnen dan ook geen parkeerrechten worden ontleend aan het hebben van een Verlengde Private Aansluiting.
(Weg)werkzaamheden en onderhoud en Verlengde Private Aansluiting
Op verzoek van uitvoerders van bijvoorbeeld onderhoud aan de openbare ruimte dienen de laadkabel en kabelmat gedurende de werkzaamheden verwijderd te worden.
Het kan voor komen dat de eigenaar van de Verlengde Private Aansluiting door herinrichting, onderhoud of werkzaamheden in of aan de openbare ruimte, wegafzettingen of wijzigingen in de verkeerssituatie (tijdelijk) geen gebruik kan maken van het eigen laadpunt. De eigenaar van de Verlengde Private Aansluiting kan geen rechten ontlenen aan het parkeren bij de openbare parkeerplaats bij/of in de buurt van de verlengde private aansluiting in het geval van (tijdelijke) beperkingen in de toegang tot het laadpunt door noodzakelijke herinrichtingen of werkzaamheden in of aan de openbare ruimte. Als door onderhoud of werkzaamheden in of aan de openbare ruimte, wegafzetting, herinrichting, verandering in de parkeer- of verkeerssituatie of verandering in beleid, de Verlengde Private Aansluiting tijdelijk of blijvend niet gebruikt kan worden, kan de gemeente hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld en kunnen in dit kader geen kosten of gederfde inkomsten op de gemeenten worden verhaald.
Aansprakelijkheid en ongevallen
De eigenaar van de laadkabel en kabelmat is verantwoordelijk voor de veiligheid hiervan. Indien een ongeval plaatsvindt door de laadkabel of kabelmat en daardoor schade of letsel aan een derde ontstaat, is de eigenaar van de laadkabel of kabelmat aansprakelijk. De gemeente kan voor schade aan derden als gevolg van de laadkabel of kabelmat niet aansprakelijk worden gesteld.
Hinder en gevaar
Een belangrijk doel van deze regels is om hinder en gevaar bij het gebruik van een verlengde private aansluiting in combinatie met het gebruik van een kabelmat te voorkomen. Het opvolgen van deze regels zorgt ervoor dat gevaar en hinder worden weggenomen. Toch kan het in sommige gevallen zo zijn dat de kans op hinder en gevaar toeneemt, ook als de regels worden opgevolgd. Bijvoorbeeld bij bepaalde weersomstandigheden. Dit vraagt om extra aandacht of (voorzorgs)maatregelen bij het gebruik van de Verlengde Private Aansluiting en de kabelmat in deze situaties. Bijvoorbeeld in geval van harde wind, waarbij de kabelmat kan wegwaaien. Of bij sneeuwval waardoor de kabelmat onzichtbaar kan worden, of de kans op het wegglijden van de mat groter is. Het is belangrijk dat de kabelmat altijd goed herkenbaar en zichtbaar is. En dat anderen geen hinder ondervinden van het gebruik van een Verlengde Private Aansluiting en het gebruik van een kabelmat.
Wijzigen of intrekken
Het gebruik van de Verlengd Private Aansluiting monitoren wij, waarbij we kijken naar de effecten en neveneffecten van deze nadere regels. Als onderdeel van de monitoring kijken we bijvoorbeeld naar incidenten, meldingen, handhavingsverzoeken en geregistreerde overtredingen. Op basis van onze bevindingen kan worden bepaald of aanpassing of eventueel intrekking van nadere regels nodig blijkt. In geval van aanpassingen of intrekking kan de eigenaar van de Verlengd Private Aansluiting geen aanspraak maken op gemaakte kosten voor de aanleg/installatie laadvoorziening op eigen terrein en aanschaf kabelmat.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl