Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741808
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741808/1
DAEB-Aanwijzingsbesluit Gemeenschapsalliantie Utrecht
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 09-07-2025
Intitulé
DAEB-Aanwijzingsbesluit Gemeenschapsalliantie UtrechtGedeputeerde Staten van de provincie Utrecht (GS),
Gelet op:
- -
de artikelen 14 en 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU);
- -
het besluit van de Europese Commissie van 20 december 2011 (2012/21/EU), betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, van het VWEU op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen (Publicatieblad van de Europese Unie, L 7/3, 11 januari 2012) “DAEB-Vrijstellingsbesluit”;
- -
artikel 158 van de Provinciewet;
- -
artikel 1.4, eerste lid van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022;
- -
de Algemene wet bestuursrecht,
Overwegende dat:
- 1.
Provinciale Staten van Utrecht (PS) het Beleidskader Actie-agenda Vitale Samenleving heeft vastgesteld bij besluit van 5 februari 2025;
- 2.
De Gemeenschapsalliantie Utrecht (GAU) een maatschappelijk initiatief is in de vorm van een samenwerkingsverband, waarbij betrokken maatschappelijke organisaties, te weten: Stichting Koninklijke Katalys, Stichting Omzien en Utrechtse Vereniging voor Kleine Kernen, willen samenwerken met de Provincie Utrecht (Provincie), gemeenten en andere partners in het samenwerken met gemeenschappen om de noodzakelijke transities in gang te zetten (bijlage 2 subsidieregeling Vitale Kernen provincie Utrecht 2025-2027);
- 3.
De Provincie de Actie-agenda Vitale Samenleving ondersteunt;
- 4.
De GAU diverse gemeenschappen gaat ondersteunen in het aanvragen van dorpendeals in het kader van de vast te stellen subsidieregeling Vitale Kernen provincie Utrecht 2025-2027 (subsidieregeling);
- 5.
De GAU verantwoordelijk is voor de coördinatie en uitvoering van de subsidieregeling in samenwerking met de andere initiatiefnemers en uitvoerders;
- 6.
Steunverlening ten behoeve van de GAU mogelijk in strijd kan zijn met de Europese regels voor staatssteun;
- 7.
De GAU als spil functioneert in een netwerk van maatschappelijke organisaties binnen de Provincie Utrecht en een breed palet ontplooit aan activiteiten, waardoor zij in staat is een integrale aanpak te hanteren;
- 8.
De GAU daarmee zowel kwalitatief als kwantitatief een groot bereik heeft en zich van andere marktpartijen onderscheidt die slechts op deelgebieden opereren en minder effectief zijn om de maatschappelijk brede opgaven met de gewenste integraliteit op te pakken.
- 9.
Er sprake is van marktfalen, omdat de gewenste activiteiten van de GAU voortvloeiende uit de Actie-agenda Vitale Samenleving niet of niet voldoende tegen de gewenste prijs-kwaliteitverhouding door andere marktpartijen kunnen worden uitgevoerd;
- 10.
GS de uitvoering van de activiteiten voortvloeiende uit de Actie-agenda Vitale Samenleving en de subsidieregeling 2025-2027 van algemeen belang acht;
- 11.
Het opleggen van een DAEB het meest geschikte instrument is om deze activiteiten door de GAU te laten uitvoeren;
- 12.
Toepassing wordt gegeven aan het DAEB Vrijstellingsbesluit, waardoor de compensatie voor het verrichten van de DAEB met de interne markt verenigbaar is en van de verplichting tot voorafgaande aanmelding als bedoeld in artikel 108 lid 3 VWEU is vrijgesteld.
Besluiten als volgt:
- 1.
Aanwijzing
-
Aan te wijzen als Dienst van Algemeen Economisch Belang: de activiteiten van de GAU gericht op de uitvoering van de Actie-agenda Vitale Samenleving door het verrichten van de activiteiten zoals vermeld in de subsidieregeling en de Samenwerkingsovereenkomst Gemeenschapsalliantie Utrecht, waaronder:
- •
Kennisfunctie;
- •
Stimuleren samenwerking;
- •
Bevorderen netwerkvorming en communicatie;
- •
Ondersteuning dorpendeals: Het ondersteunen van gemeenten en gemeenschappen door de ontwikkeling en realisatie van dorpendeals.
- •
- 2.
Aard en duur van de openbare dienstverplichting
De openbare dienstverplichting gaat in op de dag na publicatie van dit aanwijzingsbesluit en loopt tot 31 december 2027.
- 3.
Betrokken ondernemingen en betrokken grondgebied
Betrokken ondernemingen zijn Katalys, Omzien naar Elkaar en Utrechtse Vereniging Kleine Kernen, die voor deze gelegenheid in de vorm van de GAU een samenwerkingsverband zijn aangegaan ten behoeve van diensten die worden uitgevoerd op het grondgebied van de Provincie.
- 4.
Parameters compensatie kosten
-
De parameters voor de berekening, de controle en de herziening van de compensatie zijn beschreven in het Statenvoorstel UTSP-813834306-303 van 5 februari 2025 en worden uitgewerkt conform artikel 1.5 van de AsvPU in subsidiebeschikking(en).
-
De maximale subsidie voor de DAEB-activiteiten bestaat uit:
- a.
de totale kosten die specifiek aan de DAEB-activiteiten zijn toe te rekenen, en
- b.
een passende bijdrage aan de niet-specifiek aan de DAEB-activiteiten toe te rekenen kosten (overhead).
- a.
Het totaalbedrag voor de kosten als hiervoor onder a. en b. vermeld, bedraagt maximaal € 550.000,- voor de periode 2025-2027.
Om overcompensatie te vermijden, wordt de subsidie vastgesteld op basis van daadwerkelijk gemaakte in aanmerking komende kosten. Om dit inzichtelijk te maken, zal de GAU:
- a.
Een gescheiden boekhouding hanteren (inkomsten en uitgaven gescheiden administreren: DAEB-activiteiten - overige activiteiten;)
- b.
De ureninzet in een urenregistratiesysteem opnemen.
Op grond van de parameters mogen alleen kosten worden vergoed die doelmatig en redelijkerwijs nodig zijn voor de uitvoering van de activiteiten.
De regels om overcompensatie te vermijden en terug te betalen zijn als volgt:
- a.
Aan het einde van de duur van de openbare dienstverplichting controleert GS dat er geen overcompensatie heeft plaatsgevonden.
- b.
GS vordert betaalde overcompensatie terug en past de parameters ter berekening van de compensatie eventueel voor de toekomst aan.
- c.
De subsidieontvanger wordt verplicht GS onverwijld schriftelijk mee te delen indien er te veel is gecompenseerd voor de verrichte DAEB.
Dit besluit wordt gepubliceerd in het Provinciaal Blad en treedt in werking op de dag na publicatie.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht van 24 juni 2025.
Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht,
Voorzitter,
Mr. J.H. Oosters,
Secretaris,
Mr. drs. A.G. Knol-van Leeuwen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl