Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Maashorst 2025

Geldend van 09-07-2025 t/m heden

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Maashorst 2025

De raad van de gemeente Maashorst;

overwegende dat inwoners naar de uiteenlopende doelgroepen uit sociale wetgeving in beginsel evenredig en vroegtijdig dienen te worden betrokken bij sociaal beleid;

dat een adviesraad aan de participatieve deelname van de verschillende doelgroepen, de noodzakelijke invulling, ondersteuning en continuïteit kan geven;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders 27 mei 2025:

gelet op artikel 2.1.3, derde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 47 van de Participatiewet;

b e s l u i t

vast te stellen de

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Maashorst 2025

Artikel 1. Begrippen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    adviesraad: adviesraad voor het sociaal domein, ook kortweg te noemen: ASD;

  • b.

    college: het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Maashorst;

  • c.

    gemeente: gemeente Maashorst;

  • d.

    kader: dagelijks bestuur van de adviesraad en de voorzitters van de werkgroepen tezamen;

  • e.

    leden: individuele inwoners uit doelgroepen en/of belangenorganisaties behorende bij het sociaal domein of die daarmee affiniteit hebben;

  • f.

    raad: de gemeenteraad van de gemeente Maashorst;

  • g.

    sociaal domein: beleidsterrein en rechtsgebied waartoe (voorgenomen) besluiten over beleid en regelingen behoren ter uitvoering van de Wet maatschappelijke ontwikkeling, Jeugdwet en Participatiewet;

  • h.

    werkgroep: leden die met een voorzitter een bepaald (thema)onderdeel van de taak van de adviesraad en onder haar verantwoordelijkheid uitvoeren;

Artikel 2. Adviesraad voor betrokkenheid en vertegenwoordiging van ingezetenen

  • 1. Het college stelt ingezetenen, waaronder in ieder geval de leden of hun vertegenwoordigers, in de gelegenheid om betrokken te worden bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het sociaal beleid.

  • 2. Ter waarborging van de continuïteit en doelmatigheid van deze betrokkenheid, kan de vertegenwoordiging van uiteenlopende doelgroepen plaatsvinden door een of meer rechtspersonen.

  • 3. De rechtspersoon die functioneert als een georganiseerde cliëntenraad en haar feitelijke uitvoering overeenkomt met het gestelde in deze verordening, kan worden aangewezen als adviesraad onder de verplichte naam voering zoals vermeld in de aanvraag

  • 4. Een georganiseerde cliëntenraad heeft als doel het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over de gemeentelijke beleidsontwikkeling, beleidsuitvoering en beleidsevaluatie binnen het sociaal domein, waarbij de belangen van inwoners en andere betrokkenen centraal staan.

  • 5. Op basis van een aanvraag van een op te richten adviesraad, waarin is aangegeven dat aan de eisen uit deze verordening wordt voldaan en vergezeld met een subsidieaanvraag, is het college bevoegd te besluiten over de aanwijzing tot een adviesraad, welke besluit het college neemt tegelijk met het besluit op de subsidieaanvraag.

Artikel 3. Taken en positie

  • 1. Een adviesraad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over de gemeentelijke beleidsontwikkeling, beleidsuitvoering en beleidsevaluatie binnen het sociaal domein, waarbij de belangen van leden en andere betrokkenen centraal staan.

  • 2. Een adviesraad informeert en oriënteert zich op ontwikkelingen en knelpunten die ervaren worden in de samenleving waar het de uitvoering van het sociaal domein betreft, welke bevindingen of signalen met de vereiste spoed worden doorgegeven aan de gemeente.

  • 3. Een adviesraad houdt zich niet bezig met individuele casuïstiek.

  • 4. Een adviesraad kan zich ook richten op regionaal beleid binnen het sociaal domein, waar dit direct betrekking heeft of kan hebben op de inwoners van de gemeente.

  • 5. Medewerkers en bestuurders (raadsleden, commissieleden, burgemeester en college) van de gemeente kunnen geen deel uitmaken van de adviesraad.

Artikel 4. Voordracht en benoeming bestuursleden adviesraad

  • 1. Voor de selectie van nieuwe bestuursleden van voorzitter, secretaris en penningmeester wordt een commissie ingesteld door de adviesraad.

  • 2. De benoeming van voormelde bestuursleden gebeurt door het college, op voordracht van die selectiecommissie met daarbij de vermelding van de namen en functies van de beoogde bestuursleden.

  • 3. Bestuursleden worden benoemd voor een periode van vier jaar met de mogelijkheid van een éénmalige verlenging.

Artikel 5. Organisatie van de adviesraad

  • 1. De adviesraad beschikt over statuten of een huishoudelijk reglement waarin in ieder geval geregeld is:

    • a)

      hoe de taken zijn verdeeld binnen de adviesraad en hoe zich dat verhoudt tot de vertegenwoordiging van nader bepaalde doelgroepen;

    • b)

      hoe de bestuurs- en overige leden worden benoemd en ontslagen, welke eisen gesteld worden aan een benoeming, de zittingstermijn, einde van het lidmaatschap en hoe te komen tot de beoordeling van het functioneren van het bestuur en de leden;

    • c)

      hoe de besluitvorming over een advies, het jaarverslag en de subsidieaanvraag met een begroting tot stand komt

    • d)

      dat leden geen bestuurlijke functie vervullen bij een bedrijf of maatschappelijke instantie die een financiële of commerciële relatie heeft met de gemeente Maashorst.

  • 2. De adviesraad houdt een overzicht bij van zittende leden, inclusief een rooster van infunctietreding, herbenoeming, aftreden voor de zittende leden.

Artikel 6. Overleg

  • 1. Het (dagelijks) bestuur van de adviesraad komt minimaal vijf keer per jaar bijeen en verder zoveel als nodig is.

  • 2. De adviesraad komt met alle werkgroepen minimaal twee keer per jaar bijeen, de afspraken hierover worden vastgelegd in het huishoudelijk reglement.

  • 3. Ten minste tweemaal per jaar vindt een overleg plaats tussen het (dagelijks) bestuur van de adviesraad en de verantwoordelijke portefeuillehouder(s).

  • 4. Het college faciliteert de adviesraad met een vast aanspreekpunt binnen de ambtelijke organisatie.

  • 5. De adviesraad besluit zelf waar zij vergaderingen organiseert. Indien noodzakelijk, zoals blijkt uit de subsidieaanvraag, kan zij voor het houden van vergaderingen terugvallen op het kosteloos gebruik kunnen maken -na gemeentelijke afstemming- van vergaderruimte, apparatuur en andere faciliteiten van het gemeentehuis.

Artikel 7. Advisering

  • 1. Het college betrekt de adviesraad in een zo vroeg mogelijk stadium bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het sociaal beleid, zoals de totstandkoming van beleid en regelingen in het sociaal domein.

  • 2. Het college legt een adviesaanvraag als bedoeld in artikel 3, eerste en tweede lid, schriftelijk voor aan de adviesraad, waarin expliciet wordt vermeld over welke punten advies wordt gevraagd.

  • 3. De adviesraad heeft maximaal zes weken de tijd om na ontvangst van de adviesaanvraag een schriftelijk advies uit te brengen aan het college.

  • 4. De adviesraad legt zowel gevraagde als ongevraagde adviezen voor aan het college, dat hierop binnen vier weken een schriftelijke reactie geeft.

  • 5. Een advies van de adviesraad is na verstrekking openbaar en wordt in beginsel unaniem gegeven; waar dat niet het geval is, maakt de adviesraad melding hiervan met inbegrip van de reden.

  • 6. Gevraagde en ongevraagde adviezen van de adviesraad worden met de reactie van het college ter kennisname aangeboden aan de raad.

  • 7. Het advies van de adviesraad is niet bindend, maar wel zwaarwegend. In het geval het college in een voorstel aan de raad afwijkt van dat advies wordt dit bij het voorstel aan de raad vermeld. Vooraf krijgt de adviesraad een reactiemogelijkheid van twee weken om op de afwijking in het conceptvoorstel te reageren.

  • 8. Jaarlijks brengt de adviesraad vóór 1 april een jaarverslag uit over het voorgaande jaar met inbegrip van passages over hoe de kwaliteit van de gemeentelijke ondersteuning of voorziening wordt ervaren en waaruit blijkt dat sprake is van een evenredige en voldoende vertegenwoordiging van nader bepaalde doelgroepen.

Artikel 8 Subsidie

Het college stelt voor de subsidieaanvraag over het beschikbaar stellen van een jaarlijks budget aan de adviesraad een subsidieregeling vast op grond van artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Maashorst 2022.

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1. De Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Maashorst 2022 wordt ingetrokken;

  • 2. Deze verordening treedt in werking op de dag na die van bekendmaking;

  • 3. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Maashorst 2025.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 26 juni 2025

De raad voornoemd,

de griffier,

mr. N.E. Gradisen

de voorzitter,

J.A. van der Pas