Marktverordening gemeente Soest 2025

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 15-08-2025

Intitulé

Marktverordening gemeente Soest 2025

De raad der gemeente Soest;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 15 april 2025;

b e s l u i t:

  • 1.

    De Marktverordening gemeente Soest 2025 vast te stellen, met de bijbehorende nota van beantwoording en inachtneming van de volgende wijziging (vetgedrukt) van artikel 7b, Verdeling vaste marktstandplaatsvergunning via selectie:

    • Mate van gebruik van marketing (5 punten)

  • Per criterium een beoordelingssystematiek op te nemen, zoals opgenomen in bijlage 1 van dit amendement.

  • 2.

    De Marktverordening gemeente Soest 2015 in te trekken.

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Toepassingsgebied

Deze verordening is van toepassing op alle door het college van burgemeester en wethouders (verder: het college) ingestelde warenmarkten die zijn ingesteld krachtens artikel 160, eerste lid, aanhef en onder h van de Gemeentewet: de weekmarkt op woensdag in Soesterberg en de weekmarkt op donderdag in Soest.

  • 1.

    Onderdeel van deze verordening is een overzichtskaart van de markten (separate Bijlage 1). Op de kaart zijn aangegeven:

    • a.

      de grenzen van de markt;

    • b.

      het aantal kramen op de markt.

  • 2.

    Indien nodig kan de marktindeling gewijzigd worden. Dit kan worden gedaan door Bijlage 1 bij de marktverordening aan te passen. Het college kan besluiten de marktindeling te wijzigen.

Artikel 2. Locatie markten en Inrichtingsplan

  • 1. De markt vindt plaats:

    • a.

      op woensdag van 08.30 uur tot (uiterlijk) 14.00 uur op het parkeerterrein voor de Plus supermarkt, gelegen aan de Rademakerstraat te Soesterberg en

    • b.

      op donderdag van 08.30 uur tot 13.00 uur aan de Van Weedestraat te Soest.

  • 2. Het is verboden om zonder vergunning van het college een marktstandplaats of standwerkersplaats in te nemen op de markt of daar anderszins goederen te verkopen of aan te prijzen.

  • 3. Als een marktstandplaats, bestemd voor de houder van een vaste-standplaatsvergunning om 08.30 uur nog niet door de vergunninghouder of diens plaatsvervanger is ingenomen, kan daarvoor een dagplaatsvergunning worden afgegeven.

  • 4. Toewijzing van een vrijgekomen marktstandplaats gebeurt op basis van een selectieprocedure, zoals omschreven in artikel 8.

  • 5. Voor elke markt stelt het college een inrichtingsplan (zie Bijlage 1) vast. Het inrichtingsplan kan indien nodig aangepast worden.

  • 6. Het inrichtingsplan is bij aanvang van de markt bij de marktmeester aanwezig en in te zien.

Artikel 3. Instellen, afschaffen of veranderen van markten

  • 1. Het college is bevoegd markten in te stellen, af te schaffen of te veranderen.

  • 2. Het college kan op grond van dringende redenen besluiten dat de markt tijdelijk zal plaatsvinden op een andere dag, een ander tijdstip of op een andere plaats, eventueel in overleg met Centrale Vereniging Ambulante Handel, bewoners en ondernemers vertegenwoordigd in de marktcommissie.

  • 3. Het college is bevoegd te besluiten dat de markt niet zal plaatsvinden indien het daartoe dringende redenen aanwezig acht. In het stormplan is weergegeven hoe we omgaan met een mogelijke afgelasting van de markt door weersomstandigheden (zie bijlage 2).

Artikel 4. Vergunningen en geldigheidsduur

  • 1. Het is verboden op een markt zonder vaste marktstandplaatsvergunning of dagplaatsvergunning van het college een standplaats voor het uitoefenen van markthandel in te nemen.

  • 2. Een vergunning voor een vaste marktstandplaats moet worden aangevraagd via een contactformulier, te downloaden via www.soest.nl. Eén maand proeftijd wordt in acht genomen. Opzeggen van een vaste marktstandplaats dient schriftelijk te gebeuren met een opzegtermijn van één maand.

  • 3. Een vaste marktstandplaatsvergunning geldt voor een periode van 20 jaar en voor de op de vergunning vermelde standplaats, tenzij de vergunning anders bepaalt. Het college kan in bijzondere gevallen een andere standplaats aanwijzen dan in de vergunning is vermeld.

  • 4. Een marktstandplaats komt vrij wanneer de vergunningsduur is afgelopen of wanneer de vergunning om andere redenen eerder wordt ingetrokken.

  • 5. Een dagplaatsvergunning geldt voor één dag en voor de door de marktmeester aangewezen marktstandplaats.

  • 6. Het is verboden, op een markt zonder standwerkvergunning van het college als standwerker op te treden op een markt. Onder standwerker wordt verstaan iemand die publiek om zich heen verzamelt en dat door een aansprekende uiteenzetting probeert over te halen artikelen te kopen.

  • 7. Aan een vergunning kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden.

  • 8. Vergunning kan enkel worden verleend aan een handelingsbekwame natuurlijke persoon die gerechtigd is in Nederland arbeid te verrichten en die geen vaste marktstandplaatsvergunning heeft voor de betrokken markt.

Artikel 5. Marktcommissie

  • 1. Het college kan een commissie van advies instellen die tot taak heeft het college te adviseren inzake marktaangelegenheden.

  • 2. Het college kan nadere regels stellen met betrekking tot de samenstelling van deze marktcommissie. In de marktcommissie moet de verdeling van ondernemers in food en non-food evenredig zijn.

Artikel 6. Mandaat

  • 1. De bevoegdheid tot het vaststellen van inrichtingsplannen kan niet worden gemandateerd.

  • 2. De bevoegdheid tot wijzigen van een inrichtingsplan, alsmede de bevoegdheid tot het verlenen, wijzigen of intrekken van een vaste marktstandplaatsvergunning is een bevoegdheid van het college. Het verstrekken van een dagplaatsvergunning wordt aan de marktmeester of een andere toezichthouder gemandateerd.

Hoofdstuk 2. Vaste marktstandplaatsvergunningen

Artikel 7a. Verlenging na afroep

  • 1. Bij het beschikbaar komen van een vaste marktstandplaatsvergunning vanwege het einde van de vergunningsduur kan de gemeente de procedure van verlenging na afroep toepassen als voldoende aannemelijk is dat er naast de betreffende vergunninghouder geen andere gegadigden voor deze vergunning zijn.

  • 2. Bij de verlenging na afroep maakt de gemeente 6 maanden voor het einde van de duur van de vaste marktstandplaatsvergunning door een openbare kennisgeving bekend dat deze vergunning beschikbaar komt voor de duur van 20 jaar.

  • 3. Bij deze openbare kennisgeving worden gegadigden uitgenodigd om hun belangstelling voor de vaste marktstandplaatsvergunning binnen 4 weken na de kennisgeving kenbaar te maken op de door gemeente aangegeven wijze.

  • 4. Als binnen de gestelde termijn alleen de betreffende vergunninghouder belangstelling kenbaar heeft gemaakt en is voldaan aan de gestelde voorwaarden, verlengt de gemeente zijn vaste marktstandplaatsvergunning met de onder het in lid 2 genoemde duur.

  • 5. Als binnen de gestelde termijn naast de betreffende vergunninghouder ook een of meer andere gegadigden belangstelling kenbaar hebben gemaakt, wordt de vergunning niet verlengd. In dat geval past de gemeente de verdelingsprocedure toe.

Artikel 7b. Verdeling vaste marktstandplaatsvergunning via selectie

De marktvergunningen worden verdeeld op basis van een selectieprocedure.

Bij de beoordeling van de aanvragen worden punten toegekend aan de hand van de volgende criteria en tot het daarbij vermelde maximumaantal:

  • Het assortiment van de gegadigde vormt een gewenste toevoeging aan het marktassortiment (10 punten)

  • De kwaliteit van de uitstraling van de uitstalling van de gegadigde (10 punten);

  • De kennis en ervaring van de gegadigde met betrekking tot het marktassortiment (10 punten)

  • Consumentvriendelijkheid (10 punten)

  • Mate van gebruik van marketing (5 punten)

Bij de bovengenoemde criteria geldt de volgende beoordelingssystematiek.

1. Het assortiment van de gegadigde vormt een gewenste toevoeging aan het marktassortiment (10 punten)

Doel: voorkomen van overaanbod, stimuleren van variatie.

Score:

Het aangeboden assortiment is al in ruime mate aanwezig op de markt.

Het assortiment is deels overlappend, maar biedt ook enige aanvulling.

Het assortiment is onderscheidend en een duidelijke aanvulling op het aanbod

0 -3

4 -7

8 -10

2. De kwaliteit van de uitstraling van de gegadigde (10 punten)

Doel: bijdragen aan de professionele, verzorgde uitstraling van de markt.

Score:

De kraam is rommelig, slecht onderhouden of ongeorganiseerd.

De kraam is verzorgd, voldoet aan basisnormen maar zonder opvallende pluspunten.

De kraam is zeer verzorgd, uitnodigend en professioneel gepresenteerd

0 -3

4 -7

8 -10

3. De kennis en ervaring van de gegadigde met betrekking tot het marktassortiment (10 punten)

Doel: waarborgen van kwaliteit en betrouwbaarheid.

Score:

Weinig of geen aantoonbare ervaring of vakkennis.

Enige ervaring of relevante kennis aanwezig.

Ruime ervaring, aantoonbare deskundigheid en kennis van producten/klanten.

0 -3

4 -7

8 -10

4. Consumentvriendelijkheid (10 punten)

Doel: klantgerichtheid en service als kernwaarde op de markt.

Score:

Onvoldoende klantgericht; klachten of negatieve ervaringen bekend.

Neutrale klantbenadering, voldoet aan basisnormen van service.

Actief klantvriendelijk, benaderbaar, met goede reputatie of reviews.

0 -3

4 -7

8 -10

5. Mate van gebruik van marketing (5 punten)

Doel: stimuleren van zichtbaarheid en promotie van zowel de ondernemer als de markt.

Score:

Geen zichtbare inzet op promotie of marketing.

Enige inzet zichtbaar (bijvoorbeeld een website of folders).

Actieve inzet via meerdere kanalen (online/offline) met duidelijke impact.

0 -1

2-3

4-5

De vaste marktstandplaatsvergunning wordt verleend aan de gegadigde met het op basis van de beoordeling hoogste aantal punten. Als meer gegadigden hetzelfde aantal punten krijgen toegekend, vindt de verdeling van de vergunning tussen hen plaats via loting door middel van een trekking.

Artikel 7c. Selectiecommissie

  • 1. Ter uitvoering van de in artikel 7b genoemde selectiemethode wordt door de gemeente een selectiecommissie opgericht.

  • 2. De selectiecommissie bestaat uit:

    • Marktmeester

    • Eén medewerker EZ van de gemeente Soest

    • Twee marktondernemers (deze worden aangewezen door de marktcommissie)

Artikel 8. Vereisten innemen marktstandplaats

  • 1. Voor toewijzing van een marktstandplaats komt uitsluitend in aanmerking een handelingsbekwaam natuurlijk persoon die de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt en die tevens aantoont dat hij persoonlijk voldoet aan de publiekrechtelijke verplichtingen op het gebied van bedrijfsuitoefening en bedrijfsorganisatie en die een legale verblijfsstatus heeft. Voor zover het gaat om toewijzing van een vaste marktstandplaats dient voor de toewijzing bovendien een aanvraag voor een vergunning te zijn ingediend bij het college.

  • 2. Indien een persoon, zoals genoemd in het eerste lid, zijn bedrijfsactiviteiten heeft georganiseerd in een rechtspersoon, wordt een marktstandplaatsvergunning op naam gesteld van deze persoon of een andere bij deze rechtspersoon betrokken persoon. Meelopers en standwerkers worden ter plaatse geregistreerd. Een marktstandplaatsvergunning, meeloperpas of standwerkerspas wordt echter niet uitgegeven indien al een marktstandplaatsvergunning, meeloperpas of standwerkerspas op naam is gesteld van een andere bij dezelfde rechtspersoon betrokken persoon.

  • 3. Een persoon die zich in de periode van een jaar voorafgaande aan de indiening van de aanvraag om een vergunning aantoonbaar schuldig heeft gemaakt aan wangedrag of bedrog op de markt komt niet in aanmerking voor een vergunning.

Artikel 9. Overschrijven vaste marktstandplaatsvergunning

  • 1. Wenst de houder van een vaste marktstandplaatsvergunning niet langer zelf gebruik te maken van de vergunning of is hij overleden of onder curatele gesteld, dan kunnen burgemeester en wethouders op aanvraag van de vergunninghouder, zijn erven of zijn curator de vergunning overschrijven op naam van zijn echtgenoot, geregistreerde partner of andere persoon met wie hij duurzaam samenwoonde, of zijn kind.

  • 2. Kan deze weg niet worden gevolgd, dan kan de vergunning op aanvraag van de vergunninghouder, zijn erven of zijn curator worden overgeschreven op een medewerker van de vergunninghouder of de mede-eigenaar van diens bedrijf als deze ten minste drie jaren in loondienst heeft gewerkt bij de vergunninghouder of heeft gefunctioneerd als mede-eigenaar.

  • 3. In geval van overlijden of ondercuratelestelling van de vergunninghouder wordt de aanvraag tot overschrijving binnen twee maanden nadien ingediend.

  • 4. Het college kan van het vorenstaande afwijken voor zover de toepassing daarvan voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de bepalingen te dienen doelen.

  • 5. De aanvraag tot overschrijving wordt alleen geweigerd als niet wordt voldaan aan de uit dit artikel voortvloeiende eisen of aan een eis waaraan een houder van een vaste marktstandplaatsvergunning volgens deze verordening moet voldoen.

  • 6. Als de nieuwe vergunninghouder reeds over een vaste marktstandplaatsvergunning voor de betrokken markt beschikt, wordt deze ingetrokken.

Artikel 10. Intrekking vaste marktstandplaatsvergunning

  • 1. Het college trekt een vaste marktstandplaatsvergunning in:

    • a.

      op aanvraag van de vergunninghouder, dit dient schriftelijk te gebeuren met een opzegtermijn van een maand;

    • b.

      twee maanden na diens overlijden of ondercuratelestelling, tenzij een aanvraag tot overschrijving is ingediend overeenkomstig artikel 9.

  • 2. Het college kan een vaste marktstandplaatsvergunning intrekken of voor bepaalde tijd schorsen:

    • a.

      als de vergunninghouder ter verkrijging van de vergunning onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt;

    • b.

      als de vergunninghouder, degene die hem vervangt of een persoon die hem bijstaat zich op de markt schuldig heeft gemaakt aan wangedrag of bedrog of een bij of krachtens deze verordening gestelde bepaling heeft overtreden;

    • c.

      als van de vergunning gedurende ten minste twee maanden geen gebruik is gemaakt; of

    • d.

      als de vergunninghouder niet of niet tijdig het verschuldigde marktgeld voldoet dat wordt geheven op grond van artikel 229 van de Gemeentewet.

  • 3. In geval van schorsing voor bepaalde tijd kan tevens worden bepaald dat de toegewezen marktstandplaats vervalt.

  • 4. Als de vergunninghouder of zijn overeenkomstig artikel 11 aangewezen vervanger zijn marktstandplaats niet uiterlijk om 08.30 uur heeft ingenomen, vervalt het recht op het innemen van de marktstandplaats voor de rest van de dag.

Artikel 11. Persoonlijk innemen marktstandplaats; vervanging

  • 1. De houder van een vaste marktstandplaatsvergunning neemt de hem toegewezen marktstandplaats persoonlijk in.

  • 2. In geval van vakantie of van bijzondere omstandigheden kan het college echter toestaan dat de marktstandplaats wordt ingenomen door een vervanger. Een aanvraag daartoe vermeldt de reden en de verwachte duur van de afwezigheid van de vergunninghouder en de naam van de beoogde vervanger.

  • 3. De vervanger treedt op namens de vergunninghouder. De rechten – behalve die tot het zich laten vervangen ingevolge het vorige lid – en verplichtingen die bij of krachtens deze verordening gelden voor de vergunninghouder, zijn van overeenkomstige toepassing op de vervanger.

Hoofdstuk 3. Dagplaatsen, standwerkers en bediening

Artikel 12. Dagplaatsvergunning

  • 1. Een dagplaatsvergunning kan worden verleend voor het innemen van een marktstandplaats voor het uitoefenen van markthandel op een markt op plaatsen die daarvoor ingevolge het inrichtingsplan in aanmerking komen en op plaatsen die niet zullen worden ingenomen door de houder van een vaste marktstandplaatsvergunning omdat voor de plaats geen vergunning geldt, de vergunning is ingetrokken of geschorst en/of omdat de vergunninghouder niet in staat is de plaats in te nemen en niet is voorzien in vervanging overeenkomstig artikel 11.

  • 2. Voor een dagplaatsvergunning komen in aanmerking degenen die daarvoor die dag vóór de aanvang van de markttijd zich bij de marktmeester hebben gemeld, voldoen aan een eventueel van toepassing zijnde branche- of artikelgroep vereiste, aan wie gedurende de voorafgaande vier weken niet vaker dan twee keer een dagplaatsvergunning is verleend en die niet zijn uitgesloten omdat zij gedurende een of meer van de voorafgaande vier marktdagen:

    • a.

      zich op de markt schuldig hebben gemaakt aan wangedrag of aan bedrog of een bij of krachtens deze verordening gestelde bepaling hebben overtreden, of

    • b.

      niet tijdig het verschuldigde marktgeld hebben voldaan dat wordt geheven op de grondslag van artikel 229 van de Gemeentewet.

  • 4. Het college kan ten aanzien van een gegadigde bepalen dat een uitsluitingsgrond niet geldt of dat voor de toepassing van het vorige lid een langere termijn in aanmerking wordt genomen.

  • 5. De dagplaatsvergunningen worden verstrekt aan de in aanmerking komende gegadigden op volgorde van aanmelding. Gegadigden die een artikel of artikelsoort wensen te verkopen dat nog niet op de markt verkrijgbaar is, hebben daarbij voorrang.

  • 6. Een dagplaatsvergunning kan niet worden overgedragen. De vergunninghouder kan zich niet laten vervangen.

Artikel 13. Standwerkvergunning

  • 1. Een standwerkvergunning kan worden verleend met overeenkomstige toepassing van artikel 12, tweede tot en met vijfde lid.

  • 2. Een standwerkvergunning geldt alleen voor die dag en plaats waarvoor is aangemeld en voor het product dat is aangemeld. Een standwerker kenmerkt zich door publiek om zich heen te verzamelen en dat publiek door een aansprekende uiteenzetting probeert over te halen tot de aankoop van een product. Een standwerker vertegenwoordigt één product.

Hoofdstuk 4. Algemene bepalingen voor vergunninghouders

Artikel 14. Bijstand

De houder van een vaste marktstandplaatsvergunning of van een dagplaatsvergunning kan zich doen bijstaan door een of meer andere personen.

Artikel 15. Legitimatieplicht

Degene die een marktstandplaats of een standwerkplaats wenst in te nemen of inneemt op een markt, is op eerste verzoek van een toezichthouder verplicht aan te tonen dat hij daartoe gerechtigd is.

Artikel 16. Markttijden in acht nemen

  • 1. Het is een vergunninghouder verboden meer dan 2,5 uur voor de aanvang en meer dan een uur na afloop van de markt ruimte in te nemen of te doen innemen op het marktterrein met een voertuig, met goederen of anderszins, of goederen aan- of af te voeren of te laten aan- of afvoeren.

  • 2. Een vergunninghouder neemt zijn standplaats in tot de sluitingstijd van de markt, behoudens op aanvraag door het college verleende ontheffing. Aan een ontheffing kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden.

Artikel 17. Markt schoonhouden

  • 1. Een vergunninghouder is verplicht afval, waaronder verpakkingsmateriaal, dat tijdens de door hem uitgeoefende verkoop op zijn standplaats vrij komt zodanig te bewaren dat het marktterrein daardoor niet wordt verontreinigd en het afval niet door onbevoegden kan worden verwijderd. Hij voert het afval onmiddellijk na afloop van de markt af of laat het afvoeren. Het is niet toegestaan afvalwater in het riool te lozen. Vetvangers moeten worden gebruikt om vervuiling van het straatwerk te voorkomen. Visverkoopwagens moeten lekbakken gebruiken om het smeltwater uit koelvitrines op te vangen.

  • 2. Een vergunninghouder is verplicht de door hem ingenomen marktstandplaats en de naaste omgeving daarvan na afloop van de markt veegschoon achter te laten.

Hoofdstuk 5. Handhaving

Artikel 18. Toezichthouders

Met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens deze verordening bepaalde zijn belast de door het college aangewezen marktmeester en de overige door hen aangewezen toezichthouders.

Artikel 19. Onmiddellijke verwijdering

Het college kan een vergunninghouder of iemand die hem bijstaat of vervangt gelasten zich onmiddellijk van de markt te verwijderen als deze zich op de markt schuldig heeft gemaakt aan wangedrag of aan bedrog of een bij of krachtens deze verordening gestelde bepaling heeft overtreden.

Artikel 20. Strafbepaling

Overtreding van het bepaalde bij of krachtens deze verordening wordt gestraft met geldboete van de tweede categorie of hechtenis van ten hoogste drie maanden.

Artikel 20a. Intrekking en schorsing vaste standplaatsvergunning

Onverminderd het bepaalde in artikel 4 kan het college een vergunning voor een vaste marktstandplaats, al dan niet voorwaardelijk, intrekken dan wel telkens voor ten hoogste vier achtereenvolgende marktdagen schorsen, indien de vergunninghouder of een persoon die hem bijstaat dan wel waarneemt:

  • 1.

    het bepaalde bij of krachtens deze verordening, de nadere regels of de voorschriften van de vergunning overtreedt;

  • 2.

    zich schuldig maakt aan wangedrag of bedrog (in ieder geval volgt bij drie maal te laat komen of te vroeg vertrekken een schriftelijke waarschuwing);

  • 3.

    de aanwijzingen van de marktmeester niet opvolgt;

  • 4.

    niet of niet tijdig het verschuldigde marktgeld voldoet, dat wordt geheven op grond van artikel 229 van de Gemeentewet.

Artikel 20b. Uitsluiting dagplaatshouder en standwerker

Het college kan een meeloper of standwerker van de toewijzing van een dagplaats of standwerkerplaats voor 5 jaar uitsluiten, indien deze:

  • 1.

    het bepaalde bij of krachtens deze verordening en de nadere regels overtreedt;

  • 2.

    zich schuldig maakt aan wangedrag of bedrog;

  • 3.

    de aanwijzingen van de marktmeester niet opvolgt; of

  • 4.

    niet of niet tijdig het verschuldigde marktgeld voldoet, dat wordt geheven op grond van artikel 229 van de Gemeentewet.

Artikel 20c. Onmiddellijke verwijdering

Onverminderd het bepaalde in artikel 125 van de Gemeentewet kan het college een standplaatshouder gelasten zich onmiddellijk van de markt te verwijderen indien hij:

  • 1.

    het bepaalde bij of krachtens deze verordening of de voorschriften van de vergunning overtreedt;

  • 2.

    zich op de markt schuldig maakt aan wangedrag of bedrog.

Hoofdstuk 6. Slotbepalingen

Artikel 21. Intrekking oude verordening en overgangsrecht

  • 1. De Marktverordening gemeente Soest 2015 wordt ingetrokken.

  • 2. De krachtens de Marktverordening gemeente Soest 2015 vastgestelde anciënniteitslijsten gelden als lijsten krachtens deze verordening, enkel voor marktkooplieden die graag een andere marktstandplaats wensen.

  • 3. Voor bestaande vergunningen geldt met inwerkingtreding van de nieuwe verordening het overgangsrecht. Dit houdt in dat personen die ten tijde van de inwerkingtreding van deze verordening houder zijn van een marktstandplaatsvergunning, de rechten die zij op basis van hun standplaatsvergunning hebben verkregen behouden, maar dat de duur van de vergunning wordt omgezet van onbepaald naar een duur van een periode van 20 jaar. Na het verloop van de duur van 20 jaar zullen deze vergunningen verdeeld worden volgens de in deze verordening beschreven systematiek.

  • 4. Aanvragen om vergunning of ontheffing die zijn ingediend onder de Marktverordening gemeente Soest 2015, maar waarop nog niet is beschikt bij het in werking treden van deze verordening, worden afgehandeld overeenkomstig de Marktverordening gemeente Soest 2025.

Artikel 22. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening wordt aangehaald als: Marktverordening gemeente Soest 2025.

  • 2. Dit besluit treedt in werking zes weken na de dag van bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 12 juni 2025.

De griffier

De voorzitter

Bijlage 1a Inrichtingsplan markt Soesterberg bij Marktverordening gemeente Soest 2025

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 1b Inrichtingsplan markt Soesterberg bij Marktverordening gemeente Soest 2025

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 2 Stormprotocol markten gemeente Soest

Woensdag in Soesterberg, donderdag in Soest

Inleiding

Het weer kan zijn invloed hebben op de markt. Bij stormachtig weer kunnen er risico’s ontstaan voor zowel de bezoeker als de marktkooplieden. Als gemeente en verantwoordelijke voor de openbare veiligheid willen we zoveel als mogelijk risico uitsluiten. De marktmeester/boa draagt zorg voor het markttoezicht en het goede verloop daarvan. Om dit te stroomlijnen is er een marktverordening. Het college is bevoegd te besluiten dat de markt niet zal plaatsvinden indien het daartoe dringende redenen aanwezig acht.

In principe gaat de markt door, tenzij de veiligheid niet kan worden gewaarborgd. Daarom is er een stormprotocol om voor alle partijen, gemeente, marktkooplieden en winkeliers, duidelijkheid te scheppen.

Toetsingskader

Als toetsingskader wordt de schaal van Beaufort (Bft), bijlage I, gehanteerd en het advies van het KNMI. Van belang bij het bepalen van de omstandigheden is de windkracht, de windrichting en de locatie van de markt.

Inwerkingtreding stormprotocol

Bij een windkracht van 5 Bft treedt het stormprotocol in werking. Het KNMI spreekt dan van “vrij krachtige wind”. Vanaf dit moment kunnen er extra veiligheidsmaatregelen worden gevraagd zoals het aanbrengen van stormbanden.

Bij een windkracht van 8 Bft spreekt het KNMI van “stormachtig”. Er zal in kaart worden gebracht of de markt doorgang kan vinden.

Vanaf 9 Bft kan door het KNMI een weeralarm worden afgegeven.

Hoewel de windkracht en de windrichting belangrijke factoren zijn in de bepaling van de toe te passen stappen van het stormprotocol, moet iedere keer de specifieke situatie op de verschillende markten als uitgangspunt worden genomen. Deze marktsituatie, de windkracht en de windrichting moet beoordeeld worden op de veiligheid van de markt, de marktkooplieden en de bezoekers.

Windstoten

Er kan ook sprake zijn van windstoten of zelfs zware windstoten. Bij zware windstoten bereikt de wind bij vlagen snelheden van 75km/h (20,8 m/s) en bij ze er zware windstoten zelfs snelheden van meer dan 100km/h (27,8 m/s). Het KNMI geeft regionale waarschuwingen voor windstoten uit: code geel (gevaarlijk) of code oranje (zware of zeer zware windstoten).

Ook bij het afgeven van deze waarschuwingen zal het stormprotocol van kracht worden.

Overige zware weersomstandigheden

Bij zware sneeuwval, ijzel of overige extreme weersomstandigheden kan het stormprotocol ook in werking treden.

Wanneer het KNMI code rood (weeralarm) afgeeft zal de markt niet doorgaan. Dit weeralarm wordt door het KNMI uitgegeven bij een mogelijk grote impact van het weer op de samenleving en verschijnt op zijn vroegst 12 uur voordat het weerfenomeen kan optreden. Code rood kan ook uitgegeven worden als er een kleine kans is op een extreme weersituatie, maar de veiligheidsrisico’s groot zijn.

Randvoorwaarden

De verantwoordelijkheden op het marktterrein liggen als volgt:

  • -

    De marktmeester is namens de gemeente verantwoordelijk voor het veilig doorgaan van de markt;

  • -

    De kramenzetter is verantwoordelijk voor de lege en niet verhuurde kramen en deugdelijke borging;

  • -

    De marktkoopman is verantwoordelijk voor de gehuurde kraam of verkoopwagen en eigen materiaal. Elke ondernemer moet in het bezit zijn van sjorbanden / stormbanden;

Te onderscheiden situaties

De constatering dat er sprake is van een storm of (zware) windstoten kan zich op verschillende momenten van de markt voordoen. Dit betekent dat de toepassing van het stormprotocol op verschillende momenten van kracht kan worden. Hier worden de verschillende situaties genoemd:

  • Voorafgaand aan de markt

    Dit kan betekenen dat, soms al dagen, voor de start van de betreffende markt de vooruitzichten dermate zijn dat toepassing van het stormprotocol voor de hand ligt. Dit doet zich vooral voor in de stormgevoelige periode van oktober tot en met maart. De marktmeester kan zich goed en tijdig voorbereiden op de uitvoering van het stormprotocol.

  • Kort voor of bij de start van de markt

    Het kan zijn dat er waarschuwingen voor krachtige of harde wind gegeven worden. Op dat moment is het belangrijk alert te zijn op een eventuele verslechtering van het weer. Dit betekent dat de marktmeester vroeg (voor aanvang van de markt) op de markt moet zijn om de situatie ter plekke te kunnen inschatten en indien nodig het stormprotocol moet kunnen toepassen.

  • Tijdens de markt

    De situatie op een markt kan door wisselende omstandigheden dermate wijzigen dat het stormprotocol van toepassing is. Hierbij moet de marktmeester tijdens de markt de situatie inschatten.

Aard van de ingreep

Op de markt wordt bepaald welke aanpassing aan de hand van de verwachte weerssituatie wordt toegepast. Er zijn de volgende situaties mogelijk:

  • Stormbanden aanbrengen

    De marktkooplieden brengen stormbanden aan (daar waar mogelijk) en de markt gaat gewoon door. Indien mogelijk kan op alle locaties een auto achter de kraam worden geplaatst, op aanwijzing van de marktmeester.

  • Inschuiven

    De wind is sterk en wellicht niet alle marktkooplieden zijn aanwezig. De aanwezige marktkooplieden brengen stormbanden aan (indien mogelijk) en schuiven aan, zodat er een gesloten markt is. De kramenbouwer haalt de lege kramen direct weg.

  • Afgelasten

    Wanneer dit uiterste besluit gedurende een marktdag wordt genomen, halen de marktkooplieden hun kramen leeg, halen in overleg met de kramenbouwer de stormbanden los en de kramenbouwer verwijdert onmiddellijk de kraam.

    Wanneer dit besluit voorafgaand aan de markt wordt genomen, dan wordt de markt niet opgezet. Wanneer de markt wordt afgelast wordt dat direct doorgebeld aan de marktlieden door de dienstdoende marktmeester. Als er voor de marktdag wordt besloten de markt af te gelasten dan zullen de marktlieden meteen telefonisch of per e-mail op de hoogte worden gesteld.

Afbreken kramen

Wanneer het stormprotocol van toepassing is dan mogen de marktkooplieden de stormbanden pas verwijderen als de kramenzetter, of een vertegenwoordiger van de kramenzetter, hierbij aanwezig is om de kraam direct verder af te breken.

Toepassing van bovenstaande maatregelen

Bovenstaande maatregelen zullen in overleg met de marktmeester/boa, teamleider V&H of diens vervanger, kramenzetter en marktcommissie toegepast worden. Hierbij zij opgemerkt dat de marktmeester eindverantwoordelijk is op de markt en de marktkooplieden en kramenzetters te allen tijde gehouden zijn de instructies van de marktmeester op te volgen.

Voorbereiding

Het is de verantwoordelijkheid en in de praktijk nagenoeg standaard om als marktmeester de weerberichten te volgen om te kunnen bepalen of het stormprotocol wordt toegepast.

Bij het naderen van de marktdag, waarbij het stormprotocol mogelijk moet worden toegepast, is het verstandig om de weerberichten en voorspellingen op radio, tv, internet of overige media te volgen. Het gaat hierbij met name om de raadpleging van: diverse websites, KNMI.nl, buienradar.nl alsook tv en radio journaals. Afhankelijk van de voorspellingen wordt de KNMI weeralarmcentrale 030 2205353 gebeld.

Beoordeling op de markt

Wanneer de weersverwachting zodanig is dat het stormprotocol eventueel moet worden toegepast, zorgt de marktmeester ervoor om voor aanvang van de markt op de markt aanwezig te zijn. In het stormlogboek wordt vermeld welke stappen zijn gezet, welke afweging heeft plaatsgevonden en tot welk besluit is gekomen. Voordat tot het treffen van maatregelen wordt overgegaan vindt er in principe eerst overleg plaats met de marktmeester/boa, de kramenzetter en de marktcommissie.

Als de markt doorgang vindt, ook al is dit in kleine/ingeschoven bezetting, zal de Van Weedestraat volgens het geldende verkeersbesluit afgesloten blijven tijdens de markt.

Bij windkracht 5 of meer kan in overleg tussen de marktmeester en de marktlieden worden besloten de markt eerder te sluiten of marktlieden de gelegenheid te bieden eerder te vertrekken.

Bij afgelasting van de markt wordt de wethouder in kennis gesteld. Behoudens marktmeester en kramenzetter is er vaak nog niemand aanwezig of bereikbaar. Desondanks dient dan telefonisch of app of via e-mail contact te worden opgenomen met de teamleider of diens vervanger.

Het afgelasten van de markt is een ingrijpende beslissing zowel voor de marktkooplieden als voor de gemeente. Bij het afgelasten van de markt heeft de marktkoopman inkomstenderving. De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid van zowel de marktkooplieden als de

bezoekers aan de markt. De afweging tussen beide belangen moet daarom zorgvuldig gebeuren. De gemeente is verantwoordelijkheid voor het volgen van de juiste procedure in het kader van het besluit blijft bij de marktmeester ter plekke.

  • Bij het afgelasten van de markt zal de Van Weedestraat niet worden afgesloten voor het verkeer.

  • De gemeente heeft altijd de eindbeslissing in het wel of niet laten doorgaan van de markt.

Rapportage

Wanneer de weersituatie zo is dat het stormprotocol wordt toegepast dan is het gevolg daarvan dat het stormhandboek wordt ingevuld. Het stormlogboek (bijlage 2) volgt de stappen zodat de gegevens direct kunnen worden vermeld. Het stormlogboek is belangrijk. Hierin wordt vermeld welke stappen zijn gezet, welke afweging heeft plaatsgevonden en tot welk besluit is gekomen. Belangrijk uitgangspunt bij deze registratie van de besluitvorming is dat hiermee ook achteraf transparant is hoe de besluitvorming heeft plaatsgevonden. De marktmeester registreert de overleggen. Indien de weergegevens en de overleggen leiden tot een besluit over het doorgaan van de markt met of zonder maatregelen, wordt dit vastgelegd in het stormlogboek. Bij aanpassingen van de markt wordt dit door de marktmeester vastgelegd. De marktkooplieden worden geïnformeerd. Indien de weergegevens en de overleggen leiden tot een besluit dat de markt moet

worden afgelast, wordt ook dit vastgelegd in het stormlogboek en wordt dit in overleg door de marktmeester medegedeeld aan betrokken. De marktkooplieden worden geïnformeerd. Tevens zal door de contactpersoon communicatie via de media worden ingelicht om bezoekers van de markt op de hoogte te stellen. Aan het eind van de dag c.q. besluitvorming zorgt de marktmeester dat het stormlogboek ingevuld is. Hierdoor kan teruggekeken worden hoe de besluitvorming en welke bijzondere aspecten hebben plaatsgevonden.

Verkoopwagens

In dit stormprotocol wordt steeds gesproken over marktkramen. Echter ook marktkooplieden met verkoopwagens zullen zich aan het stormprotocol moeten houden. De te nemen maatregelen zullen ter plaatse worden bepaald. Wanneer de markt wordt afgelast, geldt dit ook voor de marktkooplieden met verkoopwagens.

De markt een samenspel van verschillende partijen.

Hieronder worden de partijen genoemd en hun rol bij de veiligheid op de markt bij storm.

De marktmeester

De marktmeester is eindverantwoordelijk op de markt en de marktpartijen (marktkooplieden en kramenzetter) zijn te allen tijde gehouden de instructies van de marktmeester op te volgen. De marktmeester is voor de gemeente de belangrijkste uitvoerder met een regiefunctie ter plaatse. Hij voert het stormprotocol uit.

Marktkooplieden

De marktkooplieden zijn verantwoordelijk voor het gebruik van hun kraam/verkoopwagen. Dit betreft zowel het aanbrengen van stormbanden als de uitbouw en de inrichting van de kraam. Deze verantwoordelijkheid gaat vanaf ingebruikname kraam tot teruggave aan kramenzetter.

De volgende algemene uitgangspunten gelden bij doorgang markt en forse wind:

  • Vanaf windkracht 5(Bft) dienen de kramen/wagens waar mogelijk te worden gezekerd aan stormankers. Wanneer er geen stormankers zijn mogen pinnen worden gebruikt die geen schade aan het wegdek toebrengen. Wanneer er toch schade is ontstaan wordt de marktondernemer aansprakelijk gesteld voor de schade en de daarbij komende kosten. Voor groen(bomen), lichtmasten, bankjes, fietsnietjes en overige gemeentelijke eigendommen mag er geen gebruik worden gemaakt in een storm en daarbuiten. Per overtreding kan de gemeente minimaal €500.- boete opleggen.

  • Marktkooplieden moeten zelf voor spanbanden zorgen om kramen/wagens te zekeren. Touwen zijn niet toegestaan.

  • Bij windkracht 5 of meer is het niet toegestaan andere zeilen te gebruiken dan die bij de marktkramen worden geleverd. Bouwzeilen aan kramen voor verlenging of beschutting moeten bij deze windkracht gezekerd zijn. Er mogen eventueel pinnen worden gebruikt die geen schade aan het wegdek toebrengen. Bij schade wordt de marktondernemer aansprakelijk gesteld voor de ontstane schade en de daarbij komende kosten. Voor groen(bomen), lichtmasten, bankjes, fietsnietjes en overige gemeentelijke eigendommen mag er geen gebruik worden gemaakt in een storm en daarbuiten. Per overtreding kan de gemeente minimaal €500.- boete opleggen. .

  • Bij windkracht 5 of meer dient men bij het verlaten van de markt de zeilen van de kraam op te rollen, dit om gevaarlijke situaties te voorkomen.

Kramenzetter

De kramenzetter is verantwoordelijk voor de lege kramen op de markt. Dit geldt vanaf start opbouw tot einde afbouw. Bij stormachtig weer moet hij met voldoende materieel en personeel aanwezig zijn om lege kramen ter verwijderen.

Communicatie

Per situatie zal er in nauw overleg met betrokkenen worden bekeken in welke mate het stormprotocol in werking treedt. Vanaf het moment dat er wordt besloten de markt af te gelasten zal dit aan de contactpersoon communicatie van de gemeente worden doorgegeven. Communicatie zal via de daarvoor beschikbare middelen zoals twitter, facebook, de gemeentesite kenbaar maken dat de markt geen doorgang zal hebben of is afgelast.

Schade aan eigendommen

Mocht de weersomstandigheden dusdanig zijn dat er wordt besloten dat de markt toch doorgang kan vinden dan is eventuele schade die ontstaat aan verkoopwagens, kramen, verkoopgoederen, derden en dergelijke voor eigen rekening en kan dit niet worden verhaald op de gemeente.

Belangenafweging, aansprakelijkheid / inkomstenderving

De gemeente zal alle belangen in ogenschouw nemen bij de overweging de markt voortijdig of tijdens de markt af te gelasten. Hierbij zal alle mogelijke zorgvuldigheid in acht worden genomen. Communicatie met betrokken partijen zal plaatsvinden. Veiligheid zal altijd voorop staan en de doorslag geven. De gemeente kan niet aansprakelijk worden gesteld met betrekking tot inkomstenderving of iets dergelijks bij het afgelasten van de markt op basis van de weersomstandigheden.

Bijlage 1: schaal van Beaufort

Kracht*

Benaming

Windgemiddelde snelheid over 10 minuten (km/u)

Windgemiddelde snelheid over snelheid over 10 minuten (km/u) (m/sec)

Uitwerking boven land en bij mens

0

stil

0-1

0-0,2

rook stijgt recht of bijna recht omhoog

1

zwak

1-5

0,3-1,5

windrichting goed af te leiden uit rookpluimen

2

zwak

6-11

1,6-3,3

wind merkbaar in gezicht

3

matig

12-19

3,4-5,4

stof waait op

4

matig

20-28

5,5-7,9

haar in de war, kleding flappert

5

vrij krachtig

29-38

8,0-10,7

opwaaiend stof hinderlijk voor de ogen, gekuifde golven op meren en kanalen en vuilcontainers waaien om

6

krachtig

39-49

10,8-13,8

paraplu's met moeite vast te houden

7

hard

50-61

13,9-17,1

lastig tegen de wind in te lopen of fietsen

8

stormachtig

62-74

17,2-20,7

voortbewegen zeer moeilijk

9

storm

75-88

20,8-24,4

schoorsteenkappen en dakpannen waaien weg, kinderen waaien om

10

zware storm

89-102

24,5-28,4

grote schade aan gebouwen, volwassenen waaien om

11

zeer zware storm

103-117

28,5-32,6

enorme schade aan bossen

12

orkaan

>117

>32,6

verwoestingen

* De windkracht volgens Beaufort wordt bepaald uit het gemiddelde van de windsnelheid over 10 minuten.

(Bron: Weergaloos Nederland. Uitgeverij Kosmos/Z&K, Utrecht, 1997/2004)

Bijlage 2: stormlogboek

Stap 1. Registratie

Datum:

Tijdstip:

Locatie markt: Soest/Soesterberg

Stap 2. Meetgegevens/KNMI

Tijdstip

Weerstation

Windkracht

Actie opmerking

Stap 3. Registratie overleggen

Overleg (voorafgaand aan de marktdag)

Functie

Naam

Actie opmerking

Marktmeester

Marktcommissie

Teamleider

Wethouder

Kramenzetter

Communicatie

Overleg (kort voor of bij de start van de markt)

Functie

Naam

Actie opmerking

Marktmeester

Marktcommissie

Teamleider

Wethouder

Kramenzetter

Communicatie

Overleg (tijdens de markt)

Functie

Naam

Actie opmerking

Marktmeester

Marktcommissie

Teamleider

Wethouder

Kramenzetter

Communicatie

Overleg (na de markt)

Functie

Naam

Actie opmerking

Marktmeester

Marktcommissie

Teamleider

Wethouder

Kramenzetter

Communicatie

Conclusie en besluit

.............................................................................................

.............................................................................................

.............................................................................................

Handtekening marktmeester

........................................................

Soest,...............................................