Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741569
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741569/1
Reglement burgerlijke stand Leudal
Geldend van 04-07-2025 t/m heden
Intitulé
Reglement burgerlijke stand LeudalBurgemeester en wethouders van Leudal;
Gelet op de artikelen 16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek, 1 tot en met 4 Besluit burgerlijke stand 1994 en 4 Wet rechten burgerlijke stand.
BESLUITEN:
vast te stellen het Reglement burgerlijke stand Leudal.
Artikel 1 - Begripsbepalingen
- a.
De wet: boek 1 Burgerlijk Wetboek;
- b.
het besluit: besluit burgerlijke stand 1994;
- c.
ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (art. 1:16 BW);
- d.
buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand; een ambtenaar in dienst van de gemeente Leudal of van een andere gemeente, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (art.1:16 BW);
- e.
gemeentehuis: alle vaste locaties (gebouwen) welke bij raadsbesluit als zodanig zijn aangewezen. Alle locaties binnen het grondgebied van de gemeente die voldoen aan de daaraan te stellen eisen zijn bij raadsbesluit van 13 maart 2012 aangewezen als ‘huis der gemeente’ (‘vrije locaties’);
- f.
college: college van burgemeester en wethouders van Leudal.
Artikel 2 - (buitengewoon) Ambtenaar van de burgerlijke stand
-
1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand (abs) aanwijzen ambtenaren in dienst van de gemeente Leudal of ambtenaren in dienst van een andere gemeente die werkzaam zijn binnen het taakveld burgerzaken.
-
2. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.
-
3. Voor aanwijzing tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) komen in aanmerking:
- a.
personen die niet belast zijn met de werkzaamheden op het gebied van de burgerlijke stand, die zich bereid hebben verklaard om structureel huwelijken te voltrekken en partnerschappen te registreren;
- b.
de leden van het college van burgemeester en wethouders;
- c.
Buitengewone ambtenaren burgerlijke stand met een actueel aanwijzingsbesluit in een andere gemeente en bijbehorende beëdiging die eenmalig een huwelijk of partnerschap zullen voltrekken.
- a.
Artikel 3 - Aanwijzing
-
1. De ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2 lid 1 van dit besluit, wordt aangewezen voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode die maximaal het tijdvak mag zijn gedurende welke de ambtenaar in dienst is van de gemeente.
-
2. Het afdelingshoofd dienstverlening kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aanwijzen voor de voltrekking van huwelijken of partnerschapsregistraties.
Artikel 4 - Vergoedingen voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
-
1. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2, lid 3 onder a, ontvangt voor iedere afzonderlijke huwelijkssluiting een vergoeding conform de geldende rechtspositieregeling voor de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand.
-
2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2, lid 3 onder c, ontvangt geen vergoeding voor huwelijkssluiting.
Artikel 5 - Locatie
-
1. Ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis en alle aangewezen permanente vrije trouwlocaties.
-
2. De vrije trouwlocaties worden geregeld in de beleidsregels voor trouwlocaties Leudal.
-
3. Onverminderd het bepaalde in lid 1 kunnen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente in een bijzonder huis hun wettelijke taken verrichten.
Artikel 6 - Leiding bureau burgerlijke stand
Het afdelingshoofd dienstverlening is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 7 - Kosteloze huwelijken/partnerregistraties of omzettingen van beide
-
1. Tweemaal per week wordt gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk. Op de tijdens de aangifte door de ambtenaar van de burgerlijke stand te bepalen eerstvolgende beschikbare maandag- of woensdagochtend om 09.00 uur in het gemeentehuis te Heythuysen, in een op dat moment beschikbare ruimte, waarbij buiten het bruidspaar maximaal 4 personen aanwezig zijn, gedurende een ceremonie die in totaal niet meer dan 15 minuten in beslag zal nemen en waarbij verdere (persoonlijke) wensen etc. niet aan de orde zijn. Uitgezonderd hiervan zijn de dagen waarop het bureau van de burgerlijke stand is gesloten overeenkomstig het bepaalde in artikel 8.
-
2. Om in aanmerking te komen voor kosteloze voltrekking, registratie of omzetting dient tenminste één persoon ingeschreven te staan in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Leudal.
-
3. Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties worden voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand.
Artikel 8 - Openstelling
-
1. Het bureau van de burgerlijke stand is geopend tijdens de openingstijden van het gemeentehuis.
-
2. Huwelijksvoltrekkingen en partnerregistraties, in aanvulling op het onder lid 1 bepaalde, zijn mogelijk: maandag tot en met zondag van 09.00 uur tot 19.00 uur.
-
3. Voor werkzaamheden niet zijnde huwelijksvoltrekkingen/partnerschapsregistraties is het bureau van de burgerlijke stand tijdens de openingstijden van het gemeentehuis enkel op afspraak geopend, uitgezonderd geboorte- en overlijdensaangiften.
-
4. Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten voor de in leden 2 en 3 vermelde werkzaamheden indien de vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet en 1e Paas- en Pinksterdag, Dodenherdenking 4 mei vanaf 18.00 uur of overige door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
-
5. Uitzondering geldt voor Goede Vrijdag waarop het bureau ingevolge lid 2 wel is geopend voor huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie.
-
6. Het bureau van de burgerlijke stand kan op dagen dat het bureau gesloten is voor het publiek, beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorgaande bekendmaking, te bepalen uren.
-
7. Het bureau van de burgerlijke stand zal voor werkzaamheden vermeld in lid 3 op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op dagen dat het bureau gesloten is, indien wordt aangetoond dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling.
-
8. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in de leden 1 en 2 vermelde uren.
Artikel 9 - Citeertitel/inwerkingtreding
-
1. Dit reglement kan worden aangehaald als ‘Reglement burgerlijke stand Leudal’.
-
2. Dit reglement treedt in werking de dag na de datum van bekendmaking op welk tijdstip het Reglement Burgerlijke Stand Leudal 2022 komt te vervallen.
Ondertekening
Heythuysen, 24 juni 2025
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN LEUDAL,
De gemeentesecretaris,
mr. drs. J.J.Th.L. Geraedts
De loco-burgemeester,
drs. M. Graef
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl