Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741551
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741551/1
Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften gemeente Renkum 2025
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 04-07-2025 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025
Intitulé
Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften gemeente Renkum 2025De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Renkum ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 15 april 2025;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;
besluit vast te stellen de ‘Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften gemeente Renkum 2025.’
Artikel 1. Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
- b.
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Renkum;
- c.
bestuursorgaan: gemeentelijk orgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;
- d.
bezwaarmaker: indiener van een bezwaarschrift;
- e.
commissie: adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Awb;
- f.
voorzitter: voorzitter of vicevoorzitter van de algemene kamer of de sociale kamer.
Artikel 2. Ingediend bezwaarschrift
- 1.
Het bestuursorgaan registreert het ingediende bezwaarschrift met de datum van ontvangst.
- 2.
Daarna wordt zo spoedig mogelijk contact opgenomen met de bezwaarmaker en eventuele andere belanghebbenden. Hierbij geeft het bestuursorgaan een uitleg over het vervolg van de procedure en de duur van de behandeling van het bezwaarschrift.
Artikel 3. Vooronderzoek en informele behandeling
- 1.
Het bestuursorgaan onderzoekt of het bezwaarschrift informeel kan worden afgehandeld alvorens het verder in behandeling te nemen.
- 2.
De informele aanpak start door kort na binnenkomst van het bezwaarschrift hierover contact op te nemen met de bezwaarmaker en de voorbereider van het primaire besluit.
- 3.
Als het bezwaar in der minne wordt geschikt, legt het bestuursorgaan de gemaakte afspraken schriftelijk vast en neemt het zo nodig een nieuw besluit.
Artikel 4. Horen en adviseren door de commissie
- 1.
Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften.
- 2.
De commissie is belast met het horen en adviseren over de volledige heroverweging van bestreden besluiten.
- 3.
De commissie is niet belast met de behandeling van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van belastingverordeningen en waardebeschikkingen in het kader van de Wet waardering onroerende zaken.
- 4.
Als de bezwaarmaker of het bestuursorgaan het niet nodig vindt dat het bezwaarschrift aan de commissie wordt voorgelegd, kan het bestuursorgaan besluiten dat het horen ambtelijk plaatsvindt.
Artikel 5. Instelling kamers
- 1.
De commissie bestaat uit twee kamers, de algemene kamer en de sociale kamer.
- 2.
De algemene kamer is belast met de advisering over bezwaren op het gebied van ruimtelijke ordening en volkshuisvesting in de ruimste zin, alsmede over alle bezwaren die niet op het gebied van de andere kamer liggen.
- 3.
De sociale kamer is belast met de advisering over bezwaren op het gebied van socialezekerheidswetgeving in de ruimste zin, waaronder mede wordt verstaan: de Participatiewet, de Jeugdwet, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, inburgering, maatschappelijke ondersteuning, sociale werkvoorziening, leerlingenvervoer, leerplicht, tegemoetkomingen kinderopvang, Gelrepas en de Regeling gehandicaptenparkeerkaart.
- 4.
Het college is bevoegd de in het tweede en derde lid beschreven categorieën bezwaarschriften aan te vullen of te wijzigen.
Artikel 6. samenstelling van de commissie
- 1.
De commissie bestaat uit de voorzitters van de kamers en de overige leden van de kamers.
- 2.
Elke kamer bestaat uit ten minste drie leden:
- a.
een voorzitter, zijnde de voorzitter of een van de leden van de commissie, uit haar midden aangewezen;
- b.
ten minste twee andere leden, door de commissie aangewezen uit haar midden.
- a.
- 3.
De voorzitter, leden en plaatsvervangende leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.
- 4.
De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.
Artikel 7. Secretaris
- 1.
De secretaris wordt door het college aangewezen.
- 2.
Het college wijst ook een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.
Artikel 8. Zittingsduur
- 1.
De voorzitter, leden en plaatsvervangende leden worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk herbenoemd te worden.
- 2.
De voorzitter en de leden kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.
- 3.
De aftredende of ontslagnemende voorzitter of leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.
Artikel 9. Vergoeding voor werkzaamheden
- 1.
Aan de voorzitters en leden van de commissie wordt een vergoeding toegekend.
- 2.
Deze vergoeding per vergadering, waarin meerdere hoorzittingen gehouden kunnen worden met een aaneengesloten duur tussen de nul en vier uur, bedraagt 393% (afgerond op euro’s) van de vergoeding waarop het lid overeenkomstig artikel 3.4.1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers aanspraak maakt.
- 3.
Het college kan de onder het tweede lid genoemde vergoeding aanpassen.
- 4.
Aan de voorzitter en leden van de commissie wordt per vergadering een vergoeding toegekend voor de gemaakte reiskosten voor de afstand tussen hun woonplaats en de plaats waar de hoorzitting plaatsvindt en vice versa, conform het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.
Artikel 10. Uitoefening bevoegdheden
- 1.
De voorzitter oefent de volgende bevoegdheden van de hierna genoemde artikelen van de Awb zelfstandig uit:
- a.
verzoeken om een schriftelijke machtiging aan een gemachtigde (artikel 2:1, tweede lid);
- b.
stellen van een termijn aan de bezwaarmaker (artikel 6:6);
- c.
verzenden van stukken tijdens de behandeling door de commissie (artikel 6:17);
- d.
ter inzage leggen van het bezwaarschrift en de op de zaak betrekking hebbende stukken, dan wel toezenden daarvan aan een belanghebbende (artikel 7:4, tweede lid);
- e.
al dan niet op verzoek van een belanghebbende afzien van het op de hoogte stellen van het verhandelde tijdens een hoorzitting van een andere belanghebbende, voor zover geheimhouding om gewichtige reden is geboden (artikel 7:6, vierde lid).
- a.
- 2.
De voorzitter kan deze bevoegdheden mandateren aan de secretaris.
Artikel 11. Voorbereiding hoorzitting
- 1.
De voorzitter bepaalt de plaats, het tijdstip en de wijze waarop de hoorzitting plaatsvindt waarin de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.
- 2.
De voorzitter nodigt de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan ten minste twee weken voor de hoorzitting schriftelijk uit.
- 3.
Binnen drie werkdagen na de uitnodiging kunnen de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden of het bestuursorgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de hoorzitting te wijzigen.
- 4.
De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt binnen drie werkdagen na ontvangst van dit verzoek aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan meegedeeld.
- 5.
De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen, genoemd in het tweede tot en met vierde lid.
- 6.
De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Als daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.
Artikel 12. Quorum
- 1.
De commissie bestaat per zitting in beginsel uit een voorzitter en twee leden.
- 2.
Voor het houden van een zitting is vereist dat tenminste twee leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig zijn.
- 3.
Bij afwezigheid van de kamervoorzitter, wijzen de aanwezige leden uit hun midden een van hen aan om als voorzitter te fungeren.
Artikel 13. Onpartijdigheid leden
De voorzitter en de leden nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift als daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.
Artikel 14. Openbaarheid hoorzitting
- a.
De hoorzitting van de algemene kamer zijn openbaar.
- b.
De deuren kunnen worden gesloten als de voorzitter of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.
- c.
Als de commissie naar aanleiding van het tweede lid beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de hoorzitting verzetten, vindt de hoorzitting plaats achter gesloten deuren.
- d.
De hoorzitting van de sociale kamer zijn niet openbaar.
Artikel 15. Verslaglegging
- 1.
Het verslag, bedoeld in artikel 7:7 van de Awb, bevat in ieder geval:
- a.
namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid;
- b.
zakelijke vermelding van wat over en weer is gezegd en wat verder op de hoorzitting is voorgevallen;
- c.
vermelding als de hoorzitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of als belanghebbenden of hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord;
- d.
verwijzing naar de op de hoorzitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.
- a.
- 2.
Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.
Artikel 16. Nader onderzoek
- 1.
De commissie is bevoegd nader onderzoek te doen als zij dit na afloop van de hoorzitting wenselijk acht.
- 2.
De uit nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan toegezonden.
- 3.
De bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie schriftelijk reageren en indien gewenst aan de voorzitter vragen om een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op dit verzoek.
- 4.
Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.
Artikel 17. Raadkamer en advies
- 1.
De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.
- 2.
De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.
- 3.
Als bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.
- 4.
Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt als die minderheid dat verlangt.
- 5.
Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.
- 6.
Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.
Artikel 18. Uitbrengen advies en verdaging
- 1.
Het advies wordt met het verslag, en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.
- 2.
Als naar het oordeel van de voorzitter de termijn van twaalf weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het bestuursorgaan tijdig de beslissing te verdagen.
- 3.
Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en belanghebbenden een afschrift.
Artikel 19. Jaarverslag
De commissie brengt jaarlijks aan de bestuursorganen verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.
Artikel 20. Intrekking oude verordening
De Verordening commissie bezwaarschriften, zoals vastgesteld bij collegebesluit en burgemeestersbesluit op 20 april 2010 en bij raadsbesluit op 2 juni 2010, en de Regeling Hoorcommissie Sociale Wetgeving, zoals vastgesteld op 16 december 2014, worden ingetrokken.
Artikel 21. Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Deze verordening treedt in werking op de dag na de dag van publicatie op overheid.nl en werkt terug tot en met 1 januari 2025.
- 2.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften gemeente Renkum 2025.
Ondertekening
Aldus besloten op 13 mei 2025 te Oosterbeek.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris,
M.J.J. (Marcel) Wagener
de burgemeester,
M.A. (Marcel) Fränzel
Aldus besloten op 13 mei 2025 te Oosterbeek.
Burgemeester voornoemd,
de burgemeester,
M.A. (Marcel) Fränzel
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 25 juni 2025.
De raadsgriffier,
Dr. J. (Juul) Cornips
De voorzitter,
M.A. (Marcel) Fränzel
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl