Besluit mandaat, volmacht en machtiging Terschelling

Geldend van 04-07-2025 t/m heden

Intitulé

Besluit mandaat, volmacht en machtiging Terschelling

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

gelet op afdeling 10.1.1 Algemene wet bestuursrecht;

gelet op artikel 160, lid 1, onder e. en artikel 171, lid 2 van de Gemeentewet;

gelet op artikel 3:60, lid 1 Burgerlijk Wetboek;

besluiten:

vast te stellen het navolgende Besluit mandaat, volmacht en machtiging Terschelling;

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen;

  • b.

    dit besluit: het Algemeen mandaatbesluit Terschelling;

  • c.

    volmacht: de bevoegdheid om in naam van het college privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • d.

    machtiging: de bevoegdheid om namens de burgemeester alle vertegenwoordigende handelingen te verrichten;

  • e.

    teams: team Publiek, team Staf, team Ondersteuning, team Techniek, team Regie & Beleid en de VTH pool Harlingen-Terschelling.

Artikel 2 Mandaat omvat ook feitelijke handelingen

In dit besluit wordt onder mandaat ook verstaan alle daarbij behorende voorbereidings- en uitvoeringshandelingen (inclusief het voeren van correspondentie).

Artikel 3 Mandaat aan de secretaris/directeur

  • 1. Aan de secretaris/directeur wordt mandaat verleend voor de tot de burgemeester en het college behorende wettelijke bevoegdheden, uitgezonderd de bevoegdheden vermeld in bijlage 1.

  • 2. Bij de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in lid 1, geldt dat de secretaris/directeur bevoegd is tot het aanbesteden en gunnen van een opdracht voor:

    • a.

      een levering van een dienst tot het grensbedrag van Europees aanbesteden (exclusief omzetbelasting);

    • b.

      een werk tot het grensbedrag van Europees aanbesteden (exclusief omzetbelasting).

  • 3. Bij het verrichten van de privaatrechtelijke rechtshandelingen, bedoeld in artikel 7, geldt dat de secretaris/directeur bevoegd is tot het:

    • a.

      verrichten van die handelingen voor zover die het werkterrein van de teams overstijgt en waarvoor budget in de begroting is opgenomen;

    • b.

      sluiten van arbeidsovereenkomsten en overeenkomsten tijdelijk personeel: tot het grensbedrag van Europees aanbesteden.

  • 4. De secretaris/directeur is niet bevoegd tot het aangaan van overeenkomsten, als bedoeld in lid 3, eerst volzin, voor gevallen als bedoeld in artikel 7 van de Financiële verordening.

  • 5. De secretaris/directeur verricht geen privaatrechtelijke rechtshandelingen dan na voorgaand overleg met, en verzoek om nadere instructie aan, het lid van het college wiens portefeuille het betreft, indien de te verrrichten rechtshandeling:

    • a.

      (aanmerkelijke) politieke of bestuurlijke gevolgen heeft;

    • b.

      leidt tot afwijking van vastgesteld beleid of van een bestendige bestuurlijke praktijk;

    • c.

      tot ingrijpende financiële gevolgen leidt, bijvoorbeeld in de vorm van meerjarenverplichtingen of overschrijding van het budget;

    • d.

      volgens extern ingewonnen advies tot voor de gemeente ongunstige gevolgen leidt;

    • e.

      leidt tot afwijking van een extern ingewonnen advies.

  • 6. De secretaris/directeur is bevoegd om mandaten die bij dit besluit aan onder hem ressorterende functionarissen zijn verleend, geheel of gedeeltelijk, in te trekken. Zo’n besluit wordt schriftelijk genomen en ter informatie naar het college gezonden.

Artikel 4 Mandaat aan de teamleiders

  • 1. Aan de teamleiders wordt mandaat verleend voor de tot de burgemeester en het college behorende wettelijke bevoegdheden, voor zover het de taken van hun eigen team betreft en uitgezonderd de bevoegdheden vermeld in de bijlagen 1 en 2.

  • 2. Bij de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in lid 1, geldt dat de teamleiders bevoegd zijn tot het aanbesteden en gunnen van een opdracht voor:

    • a.

      een levering tot het grensbedrag van Europees aanbesteden (exclusief omzetbelasting);

    • b.

      een werk tot het grensbedrag van Europees aanbesteden (exclusief omzetbelasting).

  • 3. Bij het verrichten van de privaatrechtelijke rechtshandelingen, bedoeld in artikel 7, geldt dat de teamleiders bevoegd zijn tot het verrichten van die handelingen voor zover de privaatrectelijke rechtshandelingen betrekking hebben op het eigen team en waarvoor budget in de begroting is opgenomen.

  • 4. De teamleiders zijn niet bevoegd tot het aangaan van overeenkomsten, als bedoeld in lid 3 voor gevallen als bedoeld in artikel 7 van de Financiële verordening.

  • 5. De teamleiders verrichten geen privaatrechtelijke rechtshandelingen dan na voorgaand overleg met, en verzoek om nadere instructie aan, het lid van het college wiens portefeuille het betreft, indien de te verrrichten rechtshandeling:

    • a.

      (aanmerkelijke) politieke of bestuurlijke gevolgen heeft;

    • b.

      leidt tot afwijking van vastgesteld beleid of van een bestendige bestuurlijke praktijk;

    • c.

      tot ingrijpende financiële gevolgen leidt, bijvoorbeeld in de vorm van meerjarenverplichtingen of overschrijding van het budget;

    • d.

      volgens extern ingewonnen advies tot voor de gemeente ongunstige gevolgen leidt;

    • e.

      leidt tot afwijking van een extern ingewonnen advies.

  • 6. Het mandaat van de secretaris/directeur, bedoeld in artikel 3, blijft onverminderd gelden.

Artikel 5 Mandaat aan de medewerker en de adviseur openbare orde & veiligheid, de beheerder basisregistraties & techniek, de functionaris gegevensbescherming en andere functionarissen en derden en mandaat en volmacht aan de medewerker juridisch control

  • 1. Aan de medewerker openbare orde & veiligheid en de adviseur openbare orde & veiligheid wordt mandaat verleend voor de tot de burgemeester en het college behorende bevoegdheden, vermeld in bijlage 3.

  • 2. Aan de medewerker juridisch control wordt mandaat en volmacht verleend voor de tot de burgemeester en het college behorende bevoegdheden, vermeld in bijlage 3. De medewerker juridisch control verricht geen privaatrechtelijke rechtshandelingen dan na voorgaand overleg met, en verzoek om nadere instructie aan, het lid van het college wiens portefeuille het betreft, indien de te verrrichten rechtshandeling:

    • a.

      (aanmerkelijke) politieke of bestuurlijke gevolgen kan hebben;

    • b.

      leidt tot afwijking van vastgesteld beleid of van een bestendige bestuurlijke praktijk;

    • c.

      tot ingrijpende financiële gevolgen leidt, bijvoorbeeld in de vorm van meerjarenverplichtingen of overschrijding van het budget;

    • d.

      volgens extern ingewonnen advies tot voor de gemeente ongunstige gevolgen leidt;

    • e.

      leidt tot afwijking van een extern ingewonnen advies.

  • 4. Aan de beheerder basisregistraties en techniek wordt mandaat verleend voor de tot de burgemeester en het college behorende bevoegdheden, vermeld in bijlage 4.

  • 5. Aan de functionarissen en derden, genoemd in bijlage 5, wordt mandaat verleend voor de tot de burgemeester en het college behorende bevoegdheden, genoemd in die bijlage.

  • 6. Aan de functionaris gegevensbescherming wordt mandaat verleend voor de tot de burgemeester en het college behorende bevoegdheden, genoemd in bijlage 6.

  • 7. Het mandaat van de secretaris/directeur, bedoeld in artikel 3, blijft onverminderd gelden, uitgezonderd de bevoegdheid genoemd in lid 6.

Artikel 6 Mandaat en machtiging tot ondertekening

  • 1. Het mandaat en de machtiging omvat ook de bevoegdheid tot ondertekening namens de burgemeester of het college.

  • 2. De stukken worden als volgt ondertekend:

    • a.

      Namens het college

      Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling,

      gevolgd door ondertekening, naam en functieaanduiding.

    • b.

      Namens de burgemeester

      Namens de burgemeester van de gemeente Terschelling,

      gevolgd door ondertekening, naam en functieaanduiding.

  • 3. Onderaan het in mandaat genomen besluit wordt de rechtsmiddelenclausule vermeld.

Artikel 7 Volmacht en machtiging bij privaatrechtelijke rechtshandelingen

Voor de toepassing van dit besluit worden met dit mandaat gelijkgesteld de verlening van:

  • a.

    volmacht;

  • b.

    machtiging,

voor het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen.

Artikel 8 Terugkoppeling

De secretaris/directeur, de teamleiders, de medewerker juridisch control, de medewerker openbare orde & veiligheid en de adviseur openbare orde & veiligheid dragen zorg voor een terugkoppeling aan het college vóórdat een beslissing plaatsvindt als:

  • a.

    het over een aangelegenheid gaat waarover de raad in een eerder stadium vragen aan het college of de burgemeester heeft gesteld;

  • b.

    het college of de burgemeester dit kenbaar heeft gemaakt;

  • c1.

    de beslissing of de handeling als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig is aan merken;

  • c2.

    de aangelegenheid tot kritische berichtgeving in de media heeft geleid dan wel in verband met de aard van de gelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren.

Artikel 9 Vervanging ingeval van afwezigheid

  • 1. De uitoefening van de mandaatbevoegdheden van de secretaris/directeur worden bij afwezigheid van die functionaris, in de navolgende volgorde uitgeoefend door:

    • a.

      de teamleider van team Publiek;

    • b.

      de teamleider van team Regie & Beleid: bij verhindering van de teamleider van team Publiek;

    • c.

      de teamleider Staf: bij verhindering van de teamleiders van team Publiek en van team Regie & Beleid;

    • d.

      de teamleider van team Techniek: bij verhindering van de teamleiders van team Publiek, van team Regie & Beleid en van team Staf;

    • e.

      de teamleider van de VTH pool Harlingen-Terschelling: bij verhindering van de teamleiders van team Publiek, van team Regie & Beleid, van team Staf en van team Techniek;

  • 2. De uitoefening van de mandaatbevoegdheden van elk van de teamleiders worden bij afwezigheid van één of meer van die functionarissen, uitgeoefend in de volgorde overeenkomstig lid 1, onder a. t/m e.

  • 3. De uitoefening van de mandaatbevoegdheden genoemd in bijlage 5, 1e onderdeel (last onder bestuursdwang) worden bij afwezigheid van de in dat onderdeel genoemde functionarissen uitgeoefend, in de volgorde overeenkomstig lid 1, onder a. t/m e.

Artikel 10 Inwerkingtreding, intrekking vorige besluiten en citeertitel

  • 1. Met ingang van de datum van inwerkingtreding van dit besluit worden alle voorgaande mandaatbesluiten en de Regeling volmacht en machtiging gemeente Terschelling 2022 ingetrokken, uitgezonderd:

    • a.

      het Mandaatbesluit FUMO 2023 Omgevingswet basistaak milieu Terschelling;

    • b.

      het Ondermandaat besluit FUMO 2023 Omgevingswet – gemeente Terschelling

    • c.

      het Mandaatbesluit inzage FUMO in gegevens eLoket Rijksdienst voor Ondernemend Nederland;

    • d.

      het Mandaatbesluit Laadinfrastructuur Fryslân van 24 maart 2021;

    • e.

      het Mandaatbesluit en machtiging meldingsformaliteiten zeeschepen Terschelling van 31 januari 2020;

    • f.

      het Mandaat procesbesluit van 14 juli 2020;

    • g.

      de Mandaatregeling Kredietbank Nederland gemeente Terschelling van 24 oktober 2017

    • h.

      het Mandaat uitoefening bevoegdheid artikel 58n Wet publlieke gezondheid;

  • 2. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na die waarop het besluit in het elektronisch gemeenteblad is bekendgemaakt.

  • 3. Dit besluit wordt aangehaald als: “Algemeen mandaatbesluit Terschelling”.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van 24 juni 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling,

H.M. de Jong,

secretaris/directeur,

mr. R.S. Cazemier,

wnd. burgemeester.

De burgemeester van de gemeente Terschelling,

mr. R.S. Cazemier

Bijlage 1: Bevoegdheden die blijven voorbehouden aan het college en de burgemeester

Bestuursrecht

  • 1.

    Het nemen van besluiten en het voeren van correspondentie gericht tot:

    • a)

      de gemeenteraad;

    • b)

      de Koning en andere leden van het Koninklijk Huis;

    • c)

      de raad van ministers van het Koninkrijk, de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;

    • d)

      de voorzitter van de Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;

    • e)

      de vicepresident van de Raad van State;

    • f)

      de president van de Algemene Rekenkamer.

  • 2.

    Het doen van voorstellen aan de gemeenteraad, het informeren van de gemeenteraad en het beantwoorden van schriftelijke vragen van leden van de gemeenteraad.

  • 3.

    Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels.

  • 4.

    Het nemen van besluiten op bezwaar.

  • 5.

    Het nemen van besluiten door de burgemeester tot intrekking of verlenging van een tijdelijk huisverbod krachtens de Wet tijdelijk huisverbod, alsmede de lastgeving tot inbewaringstelling.

  • 6.

    Het nemen van beslissingen om bezwaar of beroep in te stellen tegen besluiten van instanties of om (wijzigingen of opheffing van) een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen in bestuursrechtelijke procedures.

  • 7.

    Het vaststellen van een subsidieplafond.

  • 8.

    Het vaststellen van formulieren voor het indienen van aanvragen voor besluiten.

  • 10.

    Het vaststellen van regels omtrent de ambtelijke organisatie.

Privaatrecht

  • 1.

    Aanbestedingen en gunnen van opdrachten voor het leveren van diensten en werken Vanaf het grensbedrag van Europees aanbesteden.

  • 2.

    Overeenkomsten sluiten

    • -

      aankopen van onroerende zaken;

    • -

      aangaan van convenanten, intentieverklaringen, bestuursovereenkomsten en dergelijke.

Civiele- en strafrechtprocedures

  • 1.

    Het besluit tot het aangaan van civiele procedures.

  • 2.

    Het besluit hoger beroep of cassatie aan te tekenen namens de gemeente of het gemeentebestuur in civiele procedures.

  • 3.

    Het treffen van een schikking in een civiele of strafrechtelijke procedure, indien hiervoor geen financiële middelen op de vigerende begroting beschikbaar

Bijlage 2 Bevoegdheden die blijven voorbehouden aan de secretaris/directeur

Bestuursrecht

Aanwijzen van ambtenaren van de burgerlijke stand (artikel 1:16 en 16c BW)

Openingstijden bepalen waarop elk bureau van de burgerlijke stand dagelijks voor het publiek geopend zal zijn.

Besluiten op verzoeken om nadeelcompensatie.

Privaatrecht

Sluiten van arbeidsovereenkomsten en overeenkomsten tijdelijk personeel.

Wel of niet aanzeggen van een anticipatie exploot van dagvaarding (artikel 126 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordeing)

Bijlage 3 Bevoegdheden medewerker juridisch control, medewerker Openbare orde & veiligheid en de adviseur openbare orde & veiligheid

Bestuursrecht: medewerker juridisch control

Het nemen van besluiten en beslissingen op basis van:

  • -

    de Algemene Verordening Gegevensbescherming;

  • -

    de Wet open overheid;

  • -

    de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    de Verordening voor de behandeling bezwaarschriften gemeente Terschelling 2025;

  • -

    de Verordening commissie bezwaarschriften 2012;

  • -

    de Leegstandswet en leegstandsverordening Terschelling;

  • -

    de wet Hergebruik overheidsinformatie.

Bestuursrecht: medewerker openbare orde & veiligheid en adviseur openbare orde & veiligheid

Het nemen van besluiten en beslissingen op basis van:

  • -

    de Wet publieke gezondheid;

  • -

    de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    de Algemeen Plaatselijke Verordening Terschelling.

Privaatrecht: medewerker juridisch control

Sluiten van overeenkomsten tot verkoop en verhuur van overhoekjes zoals bedoeld in de beleidsnotitie “Overhoekjes” van 30 september 2013.

Bijlage 4 Bevoegdheden beheerder basisregistraties en techniek

Het opmaken van proces-verbaal van constatering (wet BAG)

Het opmaken van schriftelijke verklaringen dat een wijziging in de feitelijke situatie waargenomen is (wet BAG);

Huisnummer besluiten (Verordening naamgeving en nummering 2010).

Bijlage 5 Bevoegdheden functionarissen en derden

Bevoegdheid

Grondslag

Persoon

Last onder bestuursdwang: laten overbrengen en in bewaring stellen van een op een weg staand voertuig

Artikel 125 Gemeentewet; Artikel 170, lid Wegen -verkeerswet 1994

Secretaris/directeur; Teamleider team publiek

Uitreiken (bekendmaken) last onder bestuursdwang aan overtreder; overbrenging en in bewaring stellen van een op een weg staand voertuig

Artikel 171 Wegen – verkeerswet 1994

Directeur Garage Cupido BV

Registreren van overgebrachte en in bewaring gestalde voertuigen die op een weg staan

Artikel 170, lid 4 Wegen -verkeerswet 1994

Directeur Garage Cupido BV

Bijlage 6 Bevoegdheden functionaris gegevensbescherming

Informeren, adviseren, toezien op de naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, samenwerking met de Autoriteit Persoonsgegevens en optreden als contactpersoon voor de Autoriteit Persoonsgegevens (artikel 39 AVG)

Informeren, adviseren, toezien op de naleving van de Wet politiegegevens, samenwerking met de Autoriteit Persoonsgegevens en optreden als contactpersoon voor de Autoriteit Persoonsgegevens (artikel 36 Wet politiegegevens)