Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741522
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741522/1
Regeling vervalt per 31-12-2029
Dienstverlenings- en Samenwerkingsovereenkomst Inkoop en Contractmanagement JeugdzorgPlus Landsdeel Zuidoost-Nederland
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 03-07-2025 t/m 30-12-2029 met terugwerkende kracht vanaf 01-06-2025
Intitulé
Dienstverlenings- en Samenwerkingsovereenkomst Inkoop en Contractmanagement JeugdzorgPlus Landsdeel Zuidoost-NederlandBurgemeester en wethouders van de gemeente Bergeijk,
gelet op de jeugdwet en daarmee de verantwoordelijkheid voor het zorgdragen van de beschikbaarheid van JeugdZorgPlus ;
besluiten:
- 1.
De Dienstverlenings- en Samenwerkingsovereenkomst Inkoop en Contractmanagement JeugdzorgPlus Landsdeel Zuidoost-Nederland aan te gaan voor de periode van 1 juni 2025 tot en met 31 december 2029 en deze te ondertekenen als onderdeel van regio Zuidoost Brabant
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juni 2025.
Dienstverlenings- en Samenwerkingsovereenkomst Inkoop en Contractmanagement JeugdzorgPlus Zuidoost-Nederland
Versie 31 maart 2025
Regio Noordoost-Brabant (10 Gemeenten)
Bernheze, Boekel, Boxtel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, ’s-Hertogenbosch, Sint- Michielsgestel, Vught
Regio Zuidoost-Brabant (21 Gemeenten)
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre
Regio Noord-Limburg (7 Gemeenten)
Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo, Venray
Regio Midden-Limburg-West (3 Gemeenten)
Leudal, Nederweert, Weert
Regio Midden-Limburg-Oost (4 Gemeenten)
Echt-Susteren, Maasgouw, Roerdalen, Roermond
Regio Zuid-Limburg (16 Gemeenten)
Beek, Beekdaelen, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf,
Maastricht, Meerssen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul,Voerendaal
De ondergetekenden:
- •
De Gemeenten Bernheze, Boekel, Boxtel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oss, ’s- Hertogenbosch, Sint-Michielsgestel en Vught, behorend tot regio Noordoost-Brabant, iedere gemeente rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar burgemeester of een door de burgemeester gevolmachtigde bestuurder of functionaris;
- •
De Gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop- Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De ierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre behorend tot regio Zuidoost-Brabant, iedere gemeente rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar burgemeester of een door de burgemeester gevolmachtigde bestuurder of functionaris;
- •
De Gemeenten Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Venray behorend tot regio Noord-Limburg, iedere gemeente rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar burgemeester of een door de burgemeester gevolmachtigde bestuurder of functionaris;
- •
De Gemeenten Leudal, Nederweert en Weert behorend tot regio Midden-Limburg-West, iedere gemeente rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar burgemeester of een door de burgemeester gevolmachtigde bestuurder of functionaris;
- •
De Gemeenten Echt-Susteren, Maasgouw, Roerdalen en Roermond behorend tot regio Midden-Limburg-Oost, iedere gemeente rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar burgemeester of een door de burgemeester gevolmachtigde bestuurder of functionaris;
- •
De Gemeenten Beek, Beekdaelen, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht, Meerssen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul en Voerendaal behorend tot regio Zuid-Limburg, iedere gemeente rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar burgemeester of een door de burgemeester gevolmachtigde bestuurder of functionaris;
hierna te noemen: “deelnemende regio’s”
Besluiten:
een Dienstverlenings- en Samenwerkingsovereenkomst Inkoop en Contractmanagement JeugdzorgPlus Zuidoost-Nederland met elkaar aan te gaan voor de duur van vier (4) jaar en zeven (7) maanden hierna te noemen: “DVO JZ+” of kortweg “DVO”
Overwegende dat:
- •
Alle Gemeenten in Nederland sinds 1 januari 2015 verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de Jeugdwet;
- •
De Jeugdwet met zich meebrengt dat colleges bovenregionaal samenwerken op bepaalde zorgvormen waaronder de JeugdzorgPlus;
- •
JeugdzorgPlus een voorziening is die beschikbaar moet zijn op het moment dat deze nodig is;
- •
De Gemeenten van landsdeel Zuidoost-Nederland de voorziening JeugdzorgPlus gezamenlijk hebben gecontracteerd;
- •
Er vanuit het Rijk een opgave ligt om de huidige JeugdzorgPlus in 2030 afgebouwd te hebben naar 0 plaatsingen en te vervangen door één of meer Vervangende Zorgvormen;
- •
De Gemeenten van landsdeel Zuidoost-Nederland een Bovenregionaal Transformatieplan JeugdzorgPlus hebben vastgesteld over de afbouw- en ombouw van JeugdzorgPlus en de invoering van één of meer Vervangende Zorgvormen;
- •
De Gemeenten van landsdeel Zuidoost-Nederland hiervoor subsidie hebben aangevraagd bij het Rijk conform de hierop betrekking hebbende subsidieregelingen1 ;
- •
De Gemeenten er belang bij hebben om de Aanbieders van JeugdzorgPlus gezamenlijk aan te sturen, via één Centrale Gemeente, zodat deze te maken hebben met één aanspreekpunt en vermindering van administratieve lasten;
- •
De Gemeenten een voorkeur hebben aangegeven voor een samenwerkingsstructuur die gekenmerkt wordt door ‘zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig’, passend binnen het breed gedragen principe: lokaal en regionaal wat kan en bovenregionaal waar het moet of waar het effectief en efficiënt is;
- •
Door de Gemeenten en de regio’s in het landsdeel gekozen is voor een vrijwillige samenwerking, totdat dit door mogelijke (wets-)wijzingen leidt tot een herziening hiervan;
- •
De Gemeenten daarom de afspraken over de uitvoering van taken en werkzaamheden voortvloeiend uit de inkoop en het contractmanagement en -beheer van JeugdzorgPlus wensen vast te leggen in een dienstverlenings- en samenwerkingsovereenkomst (DVO);
- •
De Gemeenten de uitvoering van de werkzaamheden die voortvloeien uit deze DVO beleggen bij de gemeente Eindhoven als Centrale Gemeente;
- •
2025 een overgangsjaar is, waarin de gemeente Roermond tot het einde van dat jaar zorgdraagt voor de uitvoering van het contractmanagement en -beheer van reeds gesloten Overeenkomsten met Aanbieders inzake JeugdzorgPlus en waarin de gemeente Eindhoven zorgdraagt voor de inkoop van JeugdzorgPlus. De samenwerkingsafspraken omtrent de uitvoering van het contractmanagement en - beheer door de gemeente Roermond zijn vastgelegd in het “Convenant contractmanagement JeugdzorgPlus Landsdeel Zuidoost”;
- •
De gemeente Eindhoven vanaf 2026 volledig zorgdraagt voor de uitvoering van de inkoop en het contractmanagement en -beheer;
- •
Afspraken worden gemaakt over de constructieve samenwerking tussen Gemeenten en de manier waarop de Centrale Gemeente ten behoeve van de Gemeenten de inkoop en het contractmanagement en -beheer uitvoert;
- •
Afspraken worden gemaakt over de financiële verplichtingen die Gemeenten onderling aangaan om de Centrale Gemeente in staat te stellen uitvoering te geven aan de inkoop en het contractmanagement en beheer van JeugdzorgPlus en andere uit deze DVO voortvloeiende werkzaamheden.
Komen het volgende overeen:
Artikel 1 Begripsbepalingen
Gedefinieerde begrippen hebben in enkelvoud en meervoud overeenkomstige definitie. Begrippen zoals vastgelegd in vigerende wet- en regelgeving zijn onverkort van toepassing:
- •
Aanbieder: een marktpartij die een contract met de Gemeenten uit Landsdeel Zuidoost-Nederland heeft gesloten over de levering van JeugdzorgPlus;
- •
Ambtelijk Overleg: overleg van ambtelijk vertegenwoordigers van de deelnemende regio’s;
- •
Bestuurlijk Overleg: overleg van bestuurlijk vertegenwoordigers van de deelnemende regio’s;
- •
Centrale Gemeente: Gemeente Eindhoven, de Gemeente belast met de uitvoering van de werkzaamheden zoals vastgelegd in deze DVO;
- •
Centrumgemeente: de Gemeente die een deelnemende regio vertegenwoordigt;
- •
College: het College van Burgemeester en Wethouders van een individuele Gemeente;
- •
Contractbeheer: Contractbeheer is onderdeel van de inkooporganisatie en is ondersteunend aan inkoop en contractmanagement. Contractbeheer omvat het (administratieve) proces van het beheren van contracten binnen een Gemeente;
- •
Contractmanagement: alle activiteiten gericht op het verkrijgen van de afgesproken en geoptimaliseerde waarde van een Overeenkomst. Het beheren en aansturen van de uitvoering van een Overeenkomst, gericht op optimalisering van de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer en gericht op optimalisatie van de toegevoegde waarde van de Overeenkomst;
- •
Coördinerende Gemeente: de Gemeente die namens Landsdeel Zuidoost-Nederland subsidie aanvraagt bij het Rijk en deze beheert ter uitvoering van het Bovenregionaal Transformatieplan JeugdzorgPlus;
- •
DVO: deze Dienstverlenings- en Samenwerkingsovereenkomst;
- •
Europese Drempel: eens in de 2 jaar worden door de Europese Commissiedrempelbedragen vastgesteld aan de hand van de gemiddelde dagwaarde van de euro. Als een overheidsopdracht gelijk is aan deze waarde of deze overschrijdt moet de opdracht Europees aanbesteed worden;
- •
Gemeente: een individuele Gemeenten in het Landsdeel Zuidoost-Nederland;
- •
Inkoop: inkopen omvat alle activiteiten die worden uitgevoerd door de inkooporganisatie om diensten van externe marktpartijen te betrekken/contracteren. Een van de kerntaken van inkoop is aanbesteden. Aanbesteden is een specifieke methode om in te kopen. Aanbesteden is een afgewogen wijze om te komen tot contractering van de (meest) geschikte marktpartij(en);
- •
Regio: een van de jeugdhulpregio’s uit het landsdeel Zuidoost Nederland, te weten: Noordoost- Brabant, Zuidoost-Brabant, Noord-Limburg, Midden-Limburg-West, Midden-Limburg-Oost en Zuid- Limburg;
- •
Jeugdige: jeugdige conform art. 1.1 van de Jeugdwet, uit een van de Gemeenten conform het woonplaatsbeginsel;
- •
JeugdzorgPlus: opname, verblijf en jeugdhulp door een aanbieder van JeugdzorgPlus op basis van een machtiging als bedoeld in artikel 6.1, 6.2 of 6.3 van de Jeugdwet;
- •
Landsdeel Zuidoost-Nederland: de jeugdhulpregio’s Noordoost-Brabant, Zuidoost-Brabant, Noord- Limburg, Midden-Limburg-West, Midden-Limburg-Oost en Zuid-Limburg;
- •
Overeenkomst: de overeenkomsten die door de Centrale Gemeente namens alle Gemeenten uit Landsdeel Zuidoost-Nederland zijn of worden gesloten voor het leveren van JeugdzorgPlus;
- •
Bestuurlijke Stuurgroep: een afvaardiging van bestuurders van de Aanbieders en een afvaardiging van bestuurders van de Gemeenten die namens hun achterban besluiten kunnen voorbereiden m.b.t. de uitvoering van de Overeenkomst;
- •
Vervangende Zorgvormen: een vorm van jeugdhulp die op basis van het Bovenregionaal Transformatieplan JeugdzorgPlus is aangemerkt als een zorgvorm die JeugdzorgPlus gaat vervangen.
Artikel 2. Doelstelling en uitganspunten DVO
In deze DVO maken de deelnemende regio’s afspraken over doelmatige en rechtmatige uitvoering van de inkoop en het contractmanagement en -beheer door de Centrale Gemeente met betrekking tot de Overeenkomst(en) met Aanbieder(s) evenals afspraken over de verantwoordelijkheden van en tussen de regio’s ten aanzien van de uitvoering van de Overeenkomst(en) met Aanbieder(s) en de bekostiging hiervan.
Artikel 3. Centrale Gemeente
- 1.
De Gemeente Eindhoven treedt op als Centrale Gemeente.
- 2.
De Colleges van de Gemeenten beleggen de uitvoering van de taken voortvloeiend uit artikel 4 van deze DVO bij de Centrale Gemeente, begrensd door wetgeving, jurisprudentie, vooraf vastgestelde financiële kaders, de beschreven opdracht en het door alle Gemeenten afgegeven mandaat, volmacht en machtiging.
- 3.
De Centrale Gemeente draagt zorg voor een adequate uitvoering van de taken zoals beschreven in deze DVO.
Artikel 4. Taken en bevoegdheden Centrale Gemeente
- 1.
De Centrale Gemeente is belast met de inkoop van JeugdzorgPlus. Het inkopen van JeugdzorgPlus bestaat in ieder geval uit de volgende activiteiten:
- a.
Het voorbereiden en uitwerken2 van de inkoopstrategie ten behoeve van het sluiten van Overeenkomst(en) met Aanbieder(s) voor het leveren van JeugdzorgPlus, waaronder;
- b.
Het als uitvoerende aanbestedende dienst namens de alle Gemeenten als aanbestedende diensten publiceren, doorlopen en afronden van de betreffende inkoopprocedures tot en met de definitieve gunningen namens alle Gemeenten;
- c.
Het ondertekenen van de Overeenkomst(en) die worden gesloten op basis van de doorlopen inkoopprocedure(s) namens alle Gemeenten behorend tot Landsdeel Zuidoost-Nederland;
- d.
Het verlengen van reeds gesloten Overeenkomst(en) namens de Gemeenten behorend tot Landsdeel Zuidoost Nederland.
- a.
- 2.
De Centrale Gemeente is belast met het contractmanagement en -beheer dat voortvloeit uit de Overeenkomst(en) met Aanbieders. Het contractmanagement en -beheer ten aanzien van de Overeenkomst(en) bestaat in ieder geval uit de volgende activiteiten:
- a.
Aanspreekpunt voor Gemeenten en Aanbieder(s) voor zaken met betrekking tot de uitvoering van de afspraken in de Overeenkomst(en);
- b.
Periodieke afstemming met Aanbieder(s) over de uitvoering van de Overeenkomst(en) en de voortgang van de afspraken, met in het bijzonder aandacht voor opgaven op het gebied van afbouw en ombouw van de huidige JeugdzorgPlus en de vervanging van JeugdzorgPlus door Vervangende Zorgvormen;
- c.
Informeren van de Gemeenten over de uitvoering van de Overeenkomst(en) en deze DVO;
- d.
Verzorgen van de managementinformatie over (de uitvoering van) de Overeenkomst(en) in samenwerking met de Aanbieder(s);
- e.
Het waar nodig onderhouden van de contacten met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en de Jeugdautoriteit;
- f.
Als Coördinerende Gemeente: het aanvragen en beheren van subsidies namenslandsdeel Zuidoost-Nederland ten behoeve van JeugdzorgPlus en de Transformatievan gesloten jeugdhulp.
- g.
Het indexeren van de prijsafspraken tussen Gemeenten en Aanbieder(s) conform de Overeenkomst(en).
- a.
- 3.
De Centrale Gemeente is belast met de uitvoering van de financiële aspecten van Overeenkomst(en), waaronder het verrichten van betalingen aan de Aanbieders en de verrekening met en tussen de regio’s zoals bepaald in artikel 6 t/m 9 van deze DVO.
- 4.
Het staat de Centrale Gemeente vrij de organisatie van deze werkzaamheden in te richten op de manier die noodzakelijk geacht wordt om de in deze DVO gemaakte afspraken na te komen.
- 5.
De Centrale Gemeente is bevoegd te beslissen tot het wijzigen van de Overeenkomst(en) met Aanbieder(s) betreffende JeugdzorgPlus, onder de voorwaarden dat:
- a.
de deelnemende regio’s hierover tijdig en gemotiveerd zijn geïnformeerd via het Ambtelijk Overleg en het Bestuurlijk Overleg;
- b.
de totale financiële impact van deze wijziging per Overeenkomst niet groter is dan 10% van de totale oorspronkelijke opdrachtwaarde;
- c.
de totale financiële impact van deze wijziging per Overeenkomst niet groter is dan de Europese Drempel;
- d.
de wijziging van de Overeenkomst anderszins niet leidt tot een wezenlijke wijziging in de zin van de Aanbestedingswet 2012.
- a.
- 6.
De Centrale Gemeente is belast met de zorg en toezicht op de bewaring en beheer van de archiefbescheiden. Ten aanzien van de archiefbescheiden zijn de voorschriften van de Centrale Gemeente van toepassing.
Artikel 5. Verplichtingen deelnemende regio’s
- 1.
De deelnemende regio’s en daartoe behorende Gemeenten zijn zelfstandig verantwoordelijk en bevoegd om de inkoopstrategie en het daarbij horende verwachte budgetbeslag voor JeugdzorgPlus vast te stellen. Zij spannen zich in om dat tijdig te doen, gelet op de planning van de inkoopprocedure(s) en het borgen van de continuïteit van zorg.
- 2.
De Centrale Gemeente is bevoegd tot het aangaan van Overeenkomst(en) met Aanbieder(s) van JeugdzorgPlus, mits deze Overeenkomsten starten binnen de looptijd van deze DVO. De deelnemende regio’s en daartoe behorende Gemeenten zijn daarmede aan deze Overeenkomsten met Aanbieders gebonden. De deelnemende regio’s en daartoe behorende Gemeenten verlenen de Centrale Gemeente hiertoe opdracht, mandaat, volmacht en machtiging middels ondertekening en publicatie in het Gemeenteblad (officiële bekendmakingen) van bijlage 1.
- 3.
De deelnemende regio’s en daartoe behorende Gemeenten zijn gebonden aan de door de Centrale Gemeente – binnen de vastgestelde financiële kaders – afgesloten Overeenkomst(en) met Aanbieders, en de deelnemende regio’s nemen deze Overeenkomst(en) in acht.
- 4.
De deelnemende regio’s en daartoe behorende Gemeenten gaan niet buiten de Centrale Gemeente om over tot inkoop, onderhandeling met of subsidiëring van jeugdhulpaanbieders ter verkrijging van JeugdzorgPlus.
- 5.
In afwijking van het bepaalde in het derde lid is het een Gemeente wel toegestaan om in aanvulling op de Overeenkomst(en) met Aanbieder(s) specifieke maatwerkafspraken te maken, voor zover dit mogelijk is binnen de wettelijke, procedurele en contractuele kaders van de Overeenkomst(en) met Aanbieder(s). De betreffende deelnemende Gemeente is gehouden deze maatwerkafspraken zelf te documenteren en te borgen. De betreffende deelnemende Gemeente stelt de Centrale Gemeente vooraf op de hoogte van het voornemen tot het maken van maatwerkafspraken.
- 6.
Alle Gemeenten dragen zorg voor passende samenwerkingsafspraken en mandatering binnen de regio waartoe zij behoren, zodat zij één bestuurder per deelnemende regio kunnen afvaardigen voor deelname aan het Bestuurlijk Overleg. Bij voorkeur is dit een bestuurder van de Centrumgemeente van een deelnemende regio.
Artikel 6. Financiële bepalingen
- 1.
De financiële bepalingen in deze DVO hebben betrekking op:
- a.
de kosten die de Centrale Gemeente maakt om de in deze DVO gemaakte afspraken na te komen (uitvoeringskosten);
- b.
de wijze waarop de Centrale Gemeente de Aanbieder(s) bekostigt en de manier waarop de regio’s deze kosten gezamenlijk dragen (bekostiging aanbieders);
- c.
verantwoording van uitvoeringskosten en bekostiging aanbieders.
- a.
- 2.
Het is aan elke deelnemende regio om zelf afspraken te maken over financiering en verrekening binnen de regio.
- 3.
De Centrale Gemeente is bevoegd de bedragen die voortvloeien uit artikel 8, lid 1 met de Aanbieders en met de deelnemende regio’s te verrekenen, op voorwaarde dat zij dit inzichtelijk maakt.
Artikel 7. Uitvoeringskosten
- 1.
Gemaakte uitvoeringskosten door de Centrale Gemeente worden naar rato verdeeld over de deelnemende regio’s op basis van het aantal Jeugdige inwoners tot en met 17 jaar oud per deelnemende regio.
- 2.
De Centrale Gemeente informeert de deelnemende regio’s uiterlijk 1 december van het voorafgaande jaar (T-1) over de verwachte uitvoeringskosten in uitvoeringsjaar (T). De Centrale Gemeente informeert de deelnemende regio’s tijdig als zich hierin tijdens het uitvoeringsjaar wijzigingen in voordoen.
- 3.
De Centrale Gemeente financiert de uitvoeringskosten zelf voor op basis van de raming opgenomen in bijlage 2. De werkelijke uitvoeringskosten worden jaarlijks verrekend, waarbij het aantal Jeugdige inwoners tot en met 17 jaar oud per regio en de loonkosten van de betrokken functionarissen jaarlijks worden geactualiseerd, op basis van de inwonersaantallen op 31 december per Gemeente zoals vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (jaar T-1) en de stijging van loonkosten conform de CAO Gemeenten, respectievelijk.
- 4.
Afrekening en verrekening van de uitvoeringskosten vindt jaarlijks voor 1 mei achteraf plaats, bij de eindafrekening, op basis van de werkelijk gemaakte kosten. De rekening van Centrale Gemeente wordt onderbouwd met een transparante verantwoording.
- 5.
Bij wijziging van de samenstelling van een deelnemende regio, zal een aanpassing van het verdeelmodel plaats vinden, overeenkomstig de dan ontstane samenwerkingssituatie.
Artikel 8. Bekostiging Aanbieders
- 1.
De Centrale Gemeente bekostigt de Aanbieder(s) periodiek op voorschotbasis op basis van de in de Overeenkomst(en) opgenomen capaciteit.
- 2.
De deelnemende regio’s financieren de beschikbaarheid van de JeugdzorgPlus gezamenlijk.
- 3.
In navolging van het vorige lid betalen de deelnemende regio’s aan de Centrale Gemeente een voorschot in twaalf termijnen op basis van het gebruik in het voorgaande kalenderjaar; de Centrale Gemeente verstuurt hiervoor een factuur aan elke regio.
- 4.
Bij de afrekening van de kosten JeugdzorgPlus na afloop van het kalenderjaar worden de definitieve kosten voor het gebruik JeugdzorgPlus als volgt verdeeld:
- a.
De werkelijk gebruikte zorgdagen op basis van de productieverantwoording komen voor rekening van de betreffende regio (op basis van het woonplaatsbeginsel) tegen het geldende tarief.
- b.
De kosten voor de beschikbaarheid van de voorziening JeugdzorgPlus worden verdeeld over de 5 regio’s volgens een jaarlijks vast te stellen verdeelsleutel op basis van een combinatie van de werkelijk gebruikte zorgdagen (50%) en het aantal jeugdigen (0 tot en met 17 jaar) per regio (50%).
- a.
- 5.
Bij de verrekening na afloop van het kalenderjaar maakt de Centrale Gemeente per Regio inzichtelijk wat het verschil is tussen de bevoorschotting en de daadwerkelijke kosten voor JeugdzorgPlus. Dit kan leiden tot een nabetaling door de een deelnemende regio of een terugbetaling aan een deelnemende regio. Deze verrekening vindt plaats op basis van een (credit)factuur die de Centrale Gemeente aan elke deelnemende regio verstuurt.
Artikel 9. Verantwoording kosten
- 1.
De Centrale Gemeente voorziet de deelnemende regio’s en daartoe behorende gemeenten jaarlijks voor 1 mei van het jaar T+1 van een verantwoording over de uitgevoerde werkzaamheden in het jaar (T) en daarmee samenhangende uitvoeringskosten evenals de in het voorgaande jaar gerealiseerde resultaten en kosten van de Aanbieders.
- 2.
De Centrale Gemeente legt middels een rapport van bevindingen van de Gemeentelijke accountant verantwoording af over de verdeling van de zorg- en uitvoeringskosten.
- 3.
De uitvoering van deze DVO wordt na 2 jaar en minimaal zes maanden voor het einde van de looptijd geëvalueerd. De Centrale Gemeente neemt hiertoe het initiatief.
Artikel 10. Bestuurlijk Overleg
- 1.
Het Bestuurlijk Overleg bestaat uit één vaste bestuurder per deelnemende regio, waarbij elke bestuurder een vaste vervanger heeft.
- 2.
De bestuurder van de Centrale Gemeente vervult de rol van voorzitter. Een functionaris van de Centrale Gemeente fungeert als ambtelijk secretaris.
- 3.
Het Bestuurlijk Overleg bereidt besluiten voor op hoofdlijnen die regionaal worden bekrachtigd in de juiste gremia een en ander voor zover dit niet in deze DVO is vastgelegd en gemandateerd aan de Centrale Gemeente of het Bestuurlijk Overleg zelf.
- 4.
Het Bestuurlijk Overleg fungeert als bestuurlijk klankbord van het Ambtelijk Overleg en de inkoop- en contractmanagementorganisatie van de Centrale Gemeente.
- 5.
Een afvaardiging van het Bestuurlijk Overleg vormt samen met de bestuurder(s) van de Aanbieder(s) een Bestuurlijke Stuurgroep, die namens hun achterban besluiten kunnen voorbereiden m.b.t. de uitvoering van de Overeenkomst.
- 6.
Bij wijziging van de samenstelling van een deelnemende regio, zal een aanpassing van de samenstelling van het Bestuurlijk Overleg plaats vinden, overeenkomstig de dan ontstane samenwerkingssituatie.
Artikel 11. Ambtelijk Overleg
- 1.
Het Ambtelijk Overleg bestaat uit één vaste ambtelijk functionaris per deelnemende regio, waarbij elk ambtelijk functionaris een vaste vervanger heeft.
- 2.
Een functionaris van de Centrale Gemeente fungeert als ambtelijk secretaris.
- 3.
Het Ambtelijk Overleg komt periodiek bijeen om de voortgang van de Overeenkomst(en) te bespreken, accountgesprekken voor te bereiden en de ontwikkelingen te volgen.
- 4.
Het Ambtelijk Overleg bereidt de agenda van het Bestuurlijk Overleg voor, en bespreekt de inhoudelijke stukken en adviezen voor.
- 5.
Bij wijziging van de samenstelling van een deelnemende regio, zal een aanpassing van de samenstelling van het Ambtelijk Overleg plaats vinden, overeenkomstig de dan ontstane samenwerkingssituatie.
Artikel 12. Bovenregionaal Transformatieplan JeugdzorgPlus
- 1.
Gemeenten wensen de inzet van JeugdzorgPlus af- en om te bouwen en te vervangen door Vervangende Zorgvormen en andere alternatieven, conform het Bovenregionaal Transformatieplan JeugdzorgPlus.
- 2.
Gedurende de looptijd van deze DVO zullen Aanbieder(s) en Gemeenten gezamenlijk initiatieven ontwikkelen om dit te realiseren. Voor het ontwikkelen, uitwerken en realiseren van initiatieven wordt een werkgroep geformeerd. De regio’s leveren ieder een vast lid ten behoeve van deze werkgroep.
- 3.
Voor het uitwerken en realiseren van de gezamenlijke initiatieven kunnen de regio’s ook andere dan de vaste leden van de werkgroep inzetten en kunnen externen worden betrokken.
- 4.
Een ambtelijk functionaris van of namens de Coördinerende Gemeente coördineert de werkzaamheden van de werkgroep en fungeert als eerste aanspreekpunt.
- 5.
De werkgroep informeert het Ambtelijk en het Bestuurlijk Overleg over de voortgang van de werkzaamheden.
Artikel 13. Informatievoorziening
- 1.
De Centrale Gemeente maakt met Aanbieder(s) afspraken over het leveren van de in de Overeenkomst vastgelegde managementinformatie aan de regio’s/Gemeenten.
- 2.
De Centrale Gemeente verstrekt de door de Gemeenten gevraagde inlichtingen die voortvloeien uit het contractmanagement, tenzij het verstrekken daarvan in strijd is met de wet, het openbaar belang en feitelijk onmogelijk is.
- 3.
De Gemeenten leveren op verzoek van de Centrale Gemeente de gevraagde informatie aan die voor de uitvoering van de werkzaamheden voortvloeiend uit deze DVO noodzakelijk zijn, tenzij het verstrekken daarvan in strijd is met de wet, het openbaar belang of feitelijk onmogelijk is.
Artikel 14. Tussentijdse wijziging
- 1.
Deelnemende regio’s kunnen tussentijds aan de Centrale Gemeente voorstellen doen tot wijziging van deze DVO. Ook de Centrale Gemeente kan tussentijds voorstellen doen tot wijziging van deze DVO.
- 2.
De Centrale Gemeente reageert gemotiveerd op een voorgestelde wijziging en vraagt het Ambtelijk Overleg en het Bestuurlijk Overleg om hierover te adviseren.
- 3.
Na een positief advies van het Ambtelijk Overleg en het Bestuurlijk Overleg over het wijzigingsvoorstel doet de Centrale Gemeente een daartoe strekkend voorstel toekomen aan de regio’s.
- 4.
Een wijziging is tot stand gekomen wanneer alle deelnemende regio’s de betreffende wijziging hebben bekrachtigd na besluitvorming in de juiste gremia en dit via de Centrumgemeenten van de regio’s aan de Centrale Gemeente hebben laten weten.
- 5.
De wijziging van deze DVO treedt, tenzij anders bepaald, in werking op na ondertekening van het addendum waarin de betreffende wijziging is vastgelegd.
Artikel 15. Tussentijdse toetreding of uittreding
- 1.
Indien een regio gedurende de looptijd van deze DVO wil toetreden tot deze DVO dient deze regio daarvoor een verzoek in bij de Centrale Gemeente. De Centrale Gemeente legt dit verzoek voor aan alle deelnemende regio’s.
- 2.
Uittreden uit deze DVO is niet mogelijk gedurende de looptijd van de Overeenkomst(en) die door de Centrale Gemeenten zijn gesloten met Aanbieder(s) op grond van deze DVO.
- 3.
De Centrale Gemeente legt een toe- of uittredingsverzoek voor aan alle deelnemende regio’s. Na een positief advies van het Ambtelijk Overleg en het Bestuurlijk Overleg bekrachtigen de deelnemende regio’s de toetreding of uittreding van de betreffende regio door besluitvorming in de juiste gremia.
- 4.
Indien het toetreden of uittreden van een regio leidt tot extra (frictie)kosten, dan komen deze kosten voor rekening van de toetredende of uittredende regio.
Artikel 16. Aansprakelijkheid
- 1.
De aansprakelijkheid van de Centrale Gemeente voor schade als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van deze DVO is beperkt tot het bedrag dat de deelnemende regio’s voor de betreffende werkzaamheden aan de Centrale Gemeente hebben betaald. Deze aansprakelijkheidsbeperking geldt niet indien de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de Centrale Gemeente. Evenmin geldt deze beperking indien de schade direct voortvloeit uit een schending van wettelijke verplichtingen of fundamentele zorgplichten door de Centrale Gemeente.
- 2.
Elke Gemeente is individueel aansprakelijk voor alle schade veroorzaakt door een toerekenbare tekortkoming van de betreffende Gemeente.
Artikel 17. Inwerkingtreding en duur
- 1.
Deze DVO treedt in werking op 1 juni 2025. Indien later ondertekend dan 1 juni 2025 door één van de deelnemende regio’s, treedt deze overeenkomst met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 juni 2025.
- 2.
Deze DVO heeft een looptijd van vier (4) jaar en zeven (7) maanden, te weten tot en met 31 december 2029. Deze DVO eindigt van rechtswege op 1 januari 2030.
- 3.
Gemeenten hebben de mogelijkheid om de DVO na het verstrijken van de in het vorige lid bepaalde looptijd te verlengen voor telkens de duur van één (1) jaar.
Artikel 18. Onvoorziene omstandigheden en geschillen
- 1.
In geval van een geschil over de inhoud, strekking of uitvoering van deze DVO wordt eerst en vooral getracht dit op ambtelijk niveau op te lossen. Indien er niet binnen 3 maanden overeenstemming wordt bereikt over een oplossingsrichting, dan wordt de kwestie aan het Bestuurlijk Overleg voorgelegd en wordt er door het Bestuurlijk Overleg een oplossing gekozen.
- 2.
In alle overige gevallen en situaties waarin deze DVO niet voorziet, treden de Centrale Gemeente en de betreffende Gemeente(n) met elkaar in overleg. De voorgenomen oplossingsrichting wordt via het Ambtelijk Overleg voorgelegd aan het Bestuurlijk Overleg en wordt er door het Bestuurlijk Overleg een oplossing gekozen.
- 3.
Oplossingen worden door het Bestuurlijk Overleg gekozen met een meerderheid van ten minste twee derde (2/3) van het totale aantal stemmen, waarbij iedere deelnemende regio één (1) stem mag uitbrengen. De gekozen oplossing wordt aan deze DVO toegevoegd en maakt daar deel van uit.
- 4.
Indien de door het Bestuurlijk Overleg gekozen oplossingsrichting aanleiding geeft tot het tussentijds wijzigen van deze DVO, wordt de procedure zoals beschreven in artikel 14 doorlopen.
Artikel 19. Afspraken gegevensuitwisseling / gegevensverwerking
De afspraken ten aanzien van gegevensuitwisseling en/of gegevensverwerking tussen Gemeenten inzake deze DVO zijn separaat opgenomen in bijlage 3.
Artikel 20. Geheimhouding
- 1.
De Gemeenten verplichten zich tot geheimhouding van wat hen bij de uitvoering van deze DVO ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of men redelijkerwijze vermoedt dat de betreffende informatie een vertrouwelijk karakter heeft. De verplichting tot geheimhouding blijft ook na de uitvoering van de DVO van kracht.
- 2.
Het eerste lid geldt behoudens een wettelijke verplichting tot openbaarmaking op verzoek.
Artikel 21. Onverbindendheid
- 1.
Indien één of meer bepalingen van deze DVO onverbindend zijn of worden, blijven de overige bepalingen van kracht.
- 2.
De Gemeenten vervangen in het geval bedoeld in het eerste lid de niet-verbindende bepalingen door bepalingen die wel verbindend zijn en die zo min mogelijk, gelet op doel en strekking van deze overeenkomst, afwijken van de niet-verbindende bepalingen.
Artikel 22. Slotbepalingen
- 1.
Aan deze DVO worden meerdere bijlagen toegevoegd. In geval van strijdigheid geldt de navolgende rangorde:
- a.
het bepaalde in deze DVO;
- b.
de laatst vastgestelde versie van het document dat als bijlage is bijgevoegd;
- a.
- 2.
In geval op deze DVO een wijziging wordt vastgesteld die als addendum wordt toegevoegd, gaat het bepaalde in dit addendum voor in rangorde op de documenten in het derde lid.
Artikel 23. Citeertitel
Deze DVO kan worden aangehaald als: “Dienstverlenings- en Samenwerkingsovereenkomst Inkoop en Contractmanagement JeugdzorgPlus Zuidoost-Nederland”
Artikel 24. Bijlagen
De volgende separaat toegevoegde bijlagen maken integraal deel uit van deze DVO:
- •
Bijlage 1 – Opdracht, mandaat, volmacht en machtiging;
- •
Bijlage 2 – Verrekening en verdeelmodel uitvoeringskosten;
- •
Bijlage 3 – Afspraken gegevensuitwisseling / gegevensuitwisseling.
Artikel 25. Ondertekening
- 1.
Ondertekening van deze DVO geschiedt door middel van het tekenblad. Door ondertekening van het tekenblad verklaren de gemeenten kennis te hebben genomen van, en akkoord te gaan met, het bepaalde in deze DVO en bijbehorende bijlagen.
- 2.
In aanvulling op het bepaalde in het eerste lid, dient bijlage 1 separaat te worden ondertekend door iedere deelnemende gemeente en te worden gepubliceerd in het Gemeenteblad (officiële bekendmakingen).
Ondertekening
Bergeijk, 27 mei 2025
Burgemeester en wethouders van Bergeijk,
Namens deze,A.J.M. Ewalds
Gemeentesecretaris
W.J.G. Delissen-van Tongerlo
Burgemeester (wnd.)
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl