Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741472
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR741472/1
Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning van de gemeente Dongen 2025
Geldend van 02-07-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning van de gemeente Dongen 2025Besluit van de raad van de gemeente Donge tot vaststelling van een nieuwe Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Dongen 2025
De raad van de gemeente Dongen;
gelezen het voorstel van het presidium van 10 februari 2025;
gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;
besluit vast te stellen de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Dongen 2025
Paragraaf 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
griffier: de door de raad benoemde functionaris als bedoeld in artikel 107 van de gemeentewet;
- b.
secretaris: de door de burgemeester en wethouders benoemde functionaris als bedoeld in artikel 102 van de gemeentewet;
- c.
fractie: de leden van de raad, die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard. Eén onder een lijstnummer verkozen lid wordt als een afzonderlijke fractie beschouwd;
- d.
Burgercommissielid: lid van een raadscommissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet, niet zijnde een raadslid;
- e.
ambtelijke bijstand: bijstand, verleend door onder het gezag van het college werkzame ambtenaren;
- f.
bijstand: ondersteuning bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere ondersteuning niet zijnde een verzoek om informatie.
Waar in deze verordening wordt gesproken over raadslid wordt tevens burgercommissielid bedoeld tenzij uit de aard van de bepaling volgt dat die geen betrekking kan hebben op een burgercommissielid.
Paragraaf 2. Verzoeken om informatie of bijstand
Artikel 2. Verzoek om informatie
1. Een raadslid kan de griffier verzoeken om feitelijke informatie van geringe omvang of om inzage in of afschrift van bij de raad, burgemeester en wethouders of de burgemeester berustende schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat.
2. De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, verzoekt de griffier de secretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.
Artikel 3. Verzoek om bijstand
1. Een raadslid kan de griffier verzoeken om bijstand.
2. De verzochte bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend, voor zover dit naar het oordeel van de griffier in redelijkheid kan worden gevergd. Als de griffier de verzochte bijstand niet kan verlenen, verzoekt hij de secretaris om een of meer ambtenaren aan te wijzen die ambtelijke bijstand verlenen.
3. De secretaris wijst geen ambtenaar aan als:
- a.
naar zijn oordeel niet aannemelijk is gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op raadswerkzaamheden;
- b.
dit naar zijn oordeel het belang van de gemeente kan schaden
- c.
het verlenen van de verzochte ambtelijke bijstand naar zijn oordeel in redelijkheid niet kan worden gevraagd.
4. Als de secretaris de ambtelijke bijstand weigert, deelt hij dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door of namens wie het verzoek is ingediend. De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken de ambtelijke bijstand alsnog te laten verlenen. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.
Artikel 4. Geschil over verleende ambtelijke bijstand
1. Een raadslid dat niet tevreden is over de aan hem verleende ambtelijke bijstand, kan de griffier verzoeken hierover in overleg te treden met de secretaris.
2. Als overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing kan het raadslid de zaak aan de burgemeester voorleggen. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.
Artikel 5. Verstrekking informatie over verzoeken om ambtelijke bijstand
Als het college of een of meer leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of over de inhoud van verleende ambtelijke bijstand, wenden zij zich daartoe via de griffier tot het betrokken raadslid.
Paragraaf 3. Fractieondersteuning
Artikel 6. Recht op financiële bijdrage
1. De raad verstrekt een in de raad vertegenwoordigde fractie voor de duur van de zittingsperiode een financiële bijdrage ter ondersteuning van het functioneren van de fractie.
2. De financiële bijdrage bestaat uit een vast basisdeel van € 1000,00 per fractie en een variabel deel van € 100,00 per raadszetel van de fractie.
Artikel 7. Besteding financiële bijdrage
1. Een fractie besteedt de financiële bijdrage uitsluitend om de volksvertegenwoordigende, kaderstellende of controlerende rol van de fractie te versterken.
2. De financiële bijdrage wordt in ieder geval niet gebruikt ter bekostiging van:
- a.
betalingen, inclusief die ter voldoening van contributie, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van diensten of goederen geleverd ten behoeve van de versterking van de ondersteuning van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie of arbeidsovereenkomst;
- b.
giften, leningen, beleggingen en voorschotten;
- c.
uitgaven die op grond van enige andere wettelijke regeling in aanmerking komen voor vergoeding van overheidswege, inclusief uitgaven in verband met verkiezingsactiviteiten;
- d.
Individuele scholing van raadsleden.
Artikel 8. Voorschot financiële bijdrage
1. Een fractie wordt Jaarlijks vóór 31 januari een voorschot verleend ter hoogte de financiële bijdrage als bedoeld in artikel 6, tweede lid.
2. In een jaar waarin de raadsleden aftreden na reguliere raadsverkiezingen of op grond van artikel 56d of 56e van de Wet Algemene regels herindeling wordt, in afwijking van het eerste lid, een voorschot verleend voor de periode tot en met de maand maart en een voorschot voor de periode omvattende de resterende maanden. Het eerste voorschot wordt vóór 31 januari van dat jaar verstrekt; het tweede voorschot vóór het eind van de maand april.
Artikel 9. Gevolgen splitsen en einde bestaan fractie
1. Als één of meer raadsleden van één of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden, ontvangt deze zelfstandige fractie voor de resterende bestuursperiode ook het vaste basisbedrag als bedoeld in artikel 6, tweede lid. Het voor elk van deze zetels beschikbaar gestelde variabele deel van de financiële bijdrage ter ondersteuning van de fractie waar zij uittreden, wordt voor de resterende bestuursperiode toebedeeld aan de nieuw gevormde fractie.
2. Als één of meer raadsleden van één of meer fracties zich aansluiten bij een andere fractie, wordt alleen het voor elk van deze zetels beschikbaar gestelde variabele deel van de financiële bijdrage ter ondersteuning van de fractie waar zij uittreden, voor de resterende bestuursperiode toebedeeld aan de fractie waarbij wordt aangesloten.
3. Als zich een situatie als bedoeld in het eerste en tweede lid voordoet, worden de (verleende)voorschotten naar evenredigheid van het nog resterende aantal maanden van het jaar waarvoor het voorschot is verleend onverwijld bijgesteld overeenkomstig de uit het eerste en tweede lid voortvloeiende verdeling.
4. Als een fractie tijdens een zittingsperiode ophoudt te bestaan, vervalt de aanspraak op de financiële bijdrage ter ondersteuning van die fractie met ingang van de maand volgend op de maand waarin hiervan kennisgeving is gedaan aan de raad.
Artikel 10. Verantwoording, controle en vaststelling financiële bijdrage
1. Een fractie legt uiterlijk drie maanden na het einde van een kalenderjaar aan de raad verantwoording af over de besteding van de financiële bijdrage gedurende het vorige kalenderjaar, onder overlegging van een verslag.
2. Een fractie stuurt het verantwoordingsverslag toe aan de griffier. De griffier legt een voorstel voor aan het presidium. De verantwoordingsverslagen worden besproken in het presidium. Het presidium legt een voorstel voor aan de raad.
3. Gezien het voorstel van het presidium, stelt de raad de hoogte vast van:
- a.
De financiële bijdrage;
- b.
Het te verrekenen verschil tussen de vastgestelde financiële bijdrage en het ontvangen voorschot.
Paragraaf 5. Slotbepalingen
Artikel 11. Intrekking oude verordening en overgangsrecht
De Verordening op de Ambtelijke Bijstand en de Fractieondersteuning van de gemeente Dongen 2022 wordt ingetrokken.
Artikel 12. Inwerkingtreding en citeertitel
1. Deze verordening treedt in werking op 28 maart 2025.
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Dongen 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 maart 2025
de voorzitter, de griffier,
ir. J.C. Slagboom M.H. van Kampen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl